Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Соціальна філософія та філософія історії


37. Гашенко Андрій Вадимович. Внутрішньофірмова система цінностей: соціально-філософський аналіз: дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / Запорізький держ. ун-т. - Запоріжжя, 2004.



Анотація до роботи:

Гашенко А.В. Внутрішньофірмова система цінностей: соціально- філософський аналіз. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук зі спеціальності 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. –Запорізький державний університет, Запоріжжя, 2004. Дисертацію присвячено соціально-філософському аналізу фенотипу соціального організму фірми. Висвітлюється природа, генезис, сутність, зміст, форма, елементи, структура і властивості системи корпоративних цінностей, її функції, механізм її впливу на особистість і соціальну систему фірми та обумовленість нею системи управління. Система внутрішньофірмових цінностей (фенотип) подається як орган фірми, який проявляється як цілісна система елементів-мислеформ, що детермінує самоорганізацію соціального організму фірми.

Доводиться, що людина, завдяки ціннісній свідомості, шляхом її актуалізації, вступає в резонанс зі змістом фенотипу і відтворює в структурі особистості всі елементи аксіосфери фірми. Моделюється морфогенетичний процес, який супроводжується породженням нормативної системи, формуванням структури, системи управління, виникненням владних відносин, нових потреб, норм поведінки тощо. Відтворюється цикл саморуху механізму її життєдіяльності, висвітлюється роль середнього класу, який формує ціннісний фундамент громадянського суспільства і держави. Аналізується механізм оптимізації формування даної системи.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення наукової проблеми, що виявляється у визначенні генезису, природи, сутності, змісту системи внутрішньофірмових цінностей, з’ясуванні атрибутивних властивостей системи внутрішньофірмових цінностей як фактору становлення, функціонування та розвитку фірми в умовах соціокультурної трансформації українського суспільства.

Висновки дисертаційного дослідження можуть бути сформульовані таким чином:

1. Для досягнення поставленої мети були визначені ідеологеми як ідеологічні фільтри когнітивного аналізу системи корпоративних цінностей, завдяки яким було впорядковано різноманітний теоретичний матеріал, наявний сьогодні у філософсько-соціологічній та політико-культурологічній літературі. Представлена цілісна концепція онтологічного, морфологічного, функціонального бачення творення й відтворення соціального організму фірми на основі використання можливостей культурологічного потенціалу, що формує інтелект людини-виробника, і в першу чергу – власника, персоналу фірми та її формальних і неформальних лідерів.

2. Провідною ідеологемою дослідження визнано існування Семантичного Всесвіту, що надає сенсу онтологічного характеру й потребує утвердження мислеформ як організаційних структур існування семантичної реальності в бутті колективного підсвідомого, сприйняття яких можливо тільки “чуттєвою свідомістю”.

3. Система внутрішньофірмових цінностей є специфічним онтологічним органом у структурі соціального цілого, що проявляється як цілісна система матеріальних і духовних елементів-мислеформ, яка детермінує самоорганізацію і саморегуляцію соціального тіла фірми, націленого на задоволення головної корпоративної мети-потреби – отримання максимального прибутку від реалізації на ринку продуктів своєї виробничої діяльності та захист власних колективних інтересів від тиску з боку інших суб’єктів ринкової діяльності. Будучи функціональним дублем локалізованого соціального світу, вона має низку атрибутивних характеристик, головними серед яких є: польова (семантична) природа, морфологічна самостійність, безтілесне існування, поліфункціональність, імперативний характер дії.

4. Цінності в структурі соціального організму фірми набувають оригінального просторового-часового виміру, оскільки створюють аксіологічну сферу з відповідними морфологічними і функціональними характеристиками, в якій концентруються елементи ціннісного походження за принципом ієрархічної структури, вихід яких назовні детермінує й реалізує на практиці установку суб’єкта ринкової діяльності на “буття” на противагу “володінню” (Е.Фромм).

5. Сутність внутрішньофірмових цінностей полягає в бутті смислів-символів, які забезпечують морфологічну цілісність і функціональну самодостатність існування фірми, утворюють культурологічне ядро (фенотип) соціальної системи, що детермінує за підтримки людського фактору самопородження соціального організму фірми та забезпечує йому не тільки гомеостаз, але й сталу еволюцію в межах культурологічного поля соціального організму країни. До ціннісної системи фірми входять як матеріальні, так і духовні елементи. До перших можна віднести: фінансову винагороду (гроші), отримання відсотку від прибутку фірми, до других: підвищення власного конкурентного потенціалу працівника фірми, реалізація ним особистісної та підприємницької активності та ініціативи, самореалізацію людини в процесі діяльності на благо фірми, соціальну захищеність працівника з боку фірми тощо.

6. Фенотип (культурологічне ядро) соціального організму фірми, що є органом смислу в його структурі, складається з чотирьох (за кількістю сфер суспільства) системнонавантажених мислеформ – енерго-інформаційних двійників: сукупного робітника, засобів виробництва, технологій виробництва і типів організації виробництва, системність і цілісність яких детермінується, з одного боку, механізмом виробництва товарів і послуг, а з іншого, – соціальним організмом країни, який диктує морфологію і параметри функціонування фірмі як його частині.

7. Критерієм якості самореалізації фенотипу даної соціальної системи в просторово-часовому вимірі правомірно вважати корпоративну культуру, яка, з одного боку, не залежить від суб’єкта, оскільки виростає з глибин семантичної реальності, а з іншого, – обумовлюється ментальністю суб’єкта ринкової діяльності і складається з чотирьох елементів, що відповідають складовим культурологічного ядра фірми, а саме: культури праці, культури виробництва, технологічної та організаційної культури.

8. Механізм впливу на робітника системи цінностей базується на принципі актуалізації, збудженні ціннісної свідомості особистості, завдяки чому робітник входить у резонанс із фенотипом фірми, знаходить там відповідний сенс як символ, – сигнал, – стимул, – мотивацію до спільної дії з іншими учасниками ринкових відносин у вимірі функціональних зобов’язань, обумовлених суспільним поділом праці та закономірностями міжособистісного спілкування, що веде (за Е.Дюркгеймом) до появи двох видів соціальної солідарності: механічної та органічної. У такому розумінні особистість – це відкритість всесвітній потенційності, здатності потрапляти з нею в резонанс.

9. Алгоритм взаємодії фенотипу з соціальною системою фірми супроводжується онтологічними, морфологічними та функціональними інноваціями, оскільки зароджується нормативна система корпорації, диференціюється її соціальна структура, формується специфічний орган реалізації нормативної регуляції – система управління, кристалізується менеджерський корпус, з’являються директивна й звітна інформація та принципово нові потреби, формулюються норми, еталони поведінки, санкції, винагорода, професійна етика, проявляється бюрократизація апаратів управління.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях:

1. Гашенко А.В. Система внутрішньофірмових цінностей як об’єкт соціально-філософського аналізу // Нова парадигма: Альманах наукових праць. – Запоріжжя, 2003. – Вип. 30. – С.27 – 35.

2. Гашенко А.В. Організаційні форми виробництва як детермінанти

саморозгортання громадянського суспільства // Нова парадигма: Альманах наукових праць. – Запоріжжя, 2004. – Вип. 34 . – С.133 – 143.

3. Гашенко А.В. Генезис, елементи, структура та провідні функції системи внутрішньофірмових цінностей// Нова парадигма: Альманах наукових праць. – Запоріжжя, 2004. – Вип. 39 . – С. 57-77.

Публікації в інших виданнях:

4. Гашенко А.В. Необхідність та джерельна база теоретичного дослідження внутрішньофірмових цінностей // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 11 Соціологія. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Управління: Зб. Наукових праць. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004. - № 1 (23). – С.195-205.