Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Теорія та історія державного управління


Тесля Тетяна Миколаївна. Управління процесом реституції церковної власності в умовах сучасного українського суспільства: Дис... канд. наук з держ. управління: 25.00.01 / Українська Академія державного управління при Президентові України. - К., 2002. - 243арк. - Бібліогр.: арк.184-215.



Анотація до роботи:

Тесля Т.М. Управління процесом реституції церковної власності в умовах сучасного українського суспільства. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.01 - теорія та історія державного управління. - Українська Академія державного управління при Президентові України. - Київ, 2002.

У дисертації вперше у вітчизняній історіографії здійснено комплексний аналіз еволюції державно-церковних відносин, об'єктивно досліджено процес реквізиції церковної власності в політичному, економічному й історичному аспектах, визначено принципи й механізми соціально-політичної реабілітації Церкви. Узагальнена характеристика процесу реституції церковної власності в умовах сучасного українського суспільства дає можливість виявити особливості існуючої моделі управління й розподілу культових будівель і церковного майна, окреслити пріоритетні напрями модернізації державної реституційної політики, виробити пропозиції щодо необхідності подальшої розробки господарчо-правових норм використання власності релігійними організаціями. Дістали подальший розвиток формулювання концепції відновлення політичних і майнових прав релігійних об'єднань і необхідності удосконалення управлінських механізмів передачі усього культового майна.

Необхідність розв'язання зазначених проблем зумовлена складним розвитком державно-церковних відносин, глибоким негативним впливом державної атеїстичної політики на формування суспільної атмосфери цілої епохи, що стало наперед визначеними причинами соціальних, національних і релігійних конфліктів. Нерозв'язаність майнових проблем церков залишається одним із джерел суспільно-політичної нестабільності, що гальмує процес утвердження державності, суперечить інтересам України й заважає її цивілізованому входженню у світове співтовариство. Реституція церковної власності стала справою не лише релігійних організацій, а й однією із стратегічних цілей нашої держави і є безальтернативною складовою нормалізації державно-церковних відносин у сучасній Україні.

Проаналізувавши головні етапи розвитку державно-церковних відносин, особливості вилучення церковно-монастирського майна в Україні та основні тенденції процесу реституції церковної власності, доходимо загальних висновків.

1. Ставлення до Церкви з боку політичних режимів, які поперемінно утверджували свою владу в Україні, визначалося їх соціально-політичною орієнтацією і було різним. Національно-патріотичні сили сприяли розвитку Церкви, пов`язуючи його з перспективою утвердження державної незалежності й розглядаючи її як системний елемент тогочасного українського суспільства. Більшовицька влада намагалася знищити Церкву як опозицію світській владі, для чого й завдала нищівних ударів саме церковному господарству з метою руйнації економічного фундаменту впливовості Церкви на різні сторони суспільного буття.

2. Конфлікт між більшовицькою владою і Церквою бере свій початок від самого утвердження нового режиму. Прагнучи повністю оволодіти механізмами ідейно-політичного впливу на суспільство й виходячи з оцінки релігії і Церкви, як ворожих новому ладу сил, більшовики не могли налагодити безконфліктне співіснування із Церквою. Враховуючи масштаби й характер її впливу на всі сфери суспільного життя, з одного боку, та намагання повністю перебрати ці можливості новим режимом, з другого - можемо констатувати, що в особі тодішньої РПЦ і більшовицького режиму зіткнулися дві сили схожої якісної визначеності, з яскравими ознаками тоталітарного впливу на людську свідомість і визначальні сфери суспільного буття. Відтак конфлікт між ними носив наперед визначений характер. При цьому фінансово-економічний бік конфлікту був вирішальним у подальшому перебігу протиборства.

3. Секуляризація церковної власності в Україні була складовою загального процесу націоналізації приватної власності в Росії після жовтневого перевороту. Необхідність секуляризації церковної власності, як основного засобу перебудови господарського й політичного життя була обґрунтована в програмних документах більшовиків. Юридичний і політичний акт переходу церковних земель, підприємств, банківських активів, культових будівель і майна у власність держави було здійснено шляхом націоналізації, у формі конфіскації, реквізиції чи секвестру. За своєю господарською і правовою природою це були акти примусового переведення церковної власності в державну власність без будь-якої компенсації чи відшкодування. Результатом соціально-економічних змін стало пограбування Церкви, позбавлення її політичних і майнових прав.

4. Тотальне одержавлення всіх сфер життя суспільства, стало причиною встановлення різних ступенів контролю над Церквою з боку держави: від фізичного знищення церковного організму сталінським режимом до дріб`язкового контролю за Церквою у 80-ті рр. У сфері церковної власності панував всебічний контроль держави над Церквою. У радянський період Церква на всіх рівнях своєї організації зазнала величезних економічних збитків. Однак ціною повного підпорядкування режимові вона змогла зберегти спочатку мінімальні економічні можливості, а згодом і розширити їх для задоволення віруючими своїх духовних потреб.

5. Однією з найбільш складних проблем, що залишилися від панування комуністичного режиму, є визначення оптимального порядку розподілу між церковними організаціями культового майна, особливо культових будівель, необхідність розробки господарчо-правових норм і механізмів використання церковної власності релігійними організаціями. Після проголошення незалежності Україна визначила курс на реальне подолання негативних наслідків політики попереднього режиму щодо Церкви. Держава взяла на себе зобов`язання морально-політичної реабілітації Церкви як суспільного інституту, що постраждав від тоталітарного режиму, підтримки практичних дій щодо відшкодування збитків, завданих релігійним об`єднанням за попередні десятиліття. Одним з вагомих і переконливих виявів цієї політики є усунення наслідків пограбування Церкви, відновлення її майнових і політичних прав. Основним способом вирішення проблеми реституції церковної власності є відновлення майнової і соціально-політичної справедливості щодо Церкви, засудження насильницьких секуляризаційних дій влади, визнання права релігійних організацій на конфесійне господарювання й культове майно, та розроблення нових господарчо-правових норм використання повернутої релігійним організаціям церковної власності.

6. Процес реституції церковної власності є об'єктом державного управління. На відновлення справедливості щодо Церкви спрямовані законодавчі ініціативи, покликані вдосконалити й зміцнити правові засади діяльності релігійних організацій, поліпшити умови для реалізації ними своєї суспільної і духовної місії, остаточно демонтувати наслідки попередньої політики в релігійній сфері, сформувати соціально-політичні механізми подальшого розвитку релігійних інституцій. Необхідність виконання цього завдання активізує напрацювання більш досконалого правового механізму повернення (передачі) релігійним організаціям культових споруд, а також поступового повернення віруючим інших об`єктів їхньої колишньої церковної власності - церковно-адміністративних будівель, будинків священнослужителів, церковних навчальних закладів, парафіяльних шкіл, монастирських житлових і господарських приміщень.

Публікації автора:

  1. Тесля Т.М. Церковні цінності: історія нищення //Вісн. УАДУ. - 2000. - № 4. - С. 288-299.

  2. Тесля Т.М. Реституція майнових прав релігійних організацій в умовах сучасного українського суспільства //Вісн. УАДУ. - 2001. - № 1. - С. 312-322.

  3. Тесля Т.М. Партійно-державна політика щодо релігії та церкви в умовах радянського тоталітаризму //Вісн. УАДУ. - 2001. - № 4. - С. 341-353.

  4. Тесля Т.М. Релігійна політика періоду незалежного існування української держави (1917-1920 рр.) //Зб. наук. праць УАДУ. - К.: Вид-во УАДУ, 2001. - Вип. 1. - С. 401-413.

  5. Тесля Т. Пріоритети державної політика в галузі церковного життя як структурний елемент громадянського суспільства в України: Матеріали щоріч. наук.-практ. конф. пед. персоналу, слухачів, аспірантів, докторантів Української Академії державного управління при Президентові України "Суспільні реформи та становлення громадянського суспільства в Україні". - К.: Вид-во УАДУ, 2001. - С. 102-112.

  6. Тесля Т.М. Методичні рекомендації до висвітлення питань релігії в курсі новітньої історії України: Матеріали звітної наук.-практ. конф. "Зміст і технології шкільної освіти". - К.: Вид-во "Педагогічна думка", 2000. - С. 75-76.

  7. Тесля Т.М. Свобода совісті в Українській державі: Матеріали звітної наук.-практ. конф. "Зміст і технології шкільної освіти". - К.: Вид-во "Педагогічна думка", 2001. - С. 77-78.