Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Соціальна філософія та філософія історії


64. Кадієвська Ірина Аркадіївна. Українська наукова інтелігенція в умовах трансформації суспільства: дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / Південноукраїнський держ. педагогічний ун-т (м.Одеса) ім. К.Д.Ушинського. - О., 2004.



Анотація до роботи:

Кадієвська І.А. Українська наукова інтелігенція в умовах трансформації суспільства. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Південноукраїнський державний педагогічний університет (м. Одеса) ім. К.Д.Ушинського, Одеса, 2004.

У дисертації соціально-філософськи осмислюються особливості становлення та розвитку наукової інтелігенції в умовах трансформації суспільства. Подаються особливості формування наукової інтелігенції в Україні в період переходу до демократичного суспільства, сучасний стан наукової інтелігенції в Україні, її підготовки та перспективи розвитку.

На основі концепцій західних футурологів Д.Бела, Г.Кана, А.Вінера був продовжений аналіз наукової інтелігенції як головного агента створення нових форм постіндустріальної соціальної структури на шляху до інформаційного суспільства. Проаналізована специфіка суспільного буття наукової інтелігенції України, в результаті чого зроблений висновок, що наукова інтелігенція може виступати в ролі ключового рушійного фактору демократичного реформування суспільства. З’ясовано, що науково-технічна революція призвела до зростання впливу науково-технічної та гуманітарної інтелігенції на ці процеси. Аналізується процес вироблення науковою інтелігенцією своєї ідеології (технологічного лібералізму) та своєї системи рекрутування (університетів, елітарних учбових закладів). Встановлено, що тенденція інтеграції науки та освіти є перспективною. Виявлено, що найважливішою функцією наукової інтелігенції є вироблення наукового знання, а в умовах, коли влада переміщується до рук людей, що володіють знаннями, наукова діяльність набуває великого значення. Зроблений висновок: що наука в Україні вимагає підтримки на різних організаційних рівнях. У нас є традиції, певна наукова структура, науковий потенціал, база, створена працею багатьох поколінь. Це не повинно руйнуватись.

У дисертації наведено вирішення наукового завдання, яке полягає у соціально-філософському осмисленні особливостей становлення та розвитку наукової інтелігенції в умовах трансформації українського суспільства, а також новизну одержаних результатів. Головні положення висновків є такими:

1. Українська наукова інтелігенція являє собою важливу соціальну силу, яка, окрім виконання своїх професійних функцій, у переважній своїй більшості є активним провідником національної ідеї, субєктом духовного виробництва, творцем нових засобів розвитку постіндустріальної соціальної структури на шляху до інформаційного суспільства.

2. Соціальна роль наукової інтелігенції найбільш повно простежується через поняття “наукова діяльність” як категорію соціальної філософії, що відображає активну участь наукової інтелігенції у трансформаційних процесах, її здатність виробляти власну ідеологію, нові технології в усіх виробничих галузях, суттєво збільшуючи цим самим продуктивну активність суспільства, підвищуючи культуру народу, його свідомість та самосвідомість.

3. Наслідки трансформації, що відбуваються в Україні, негативно позначилися на функціонуванні наукової інтелігенції, підготовка якої є сьогодні одним з важливих завдань відродження всієї української культури. Одним з найефективніших шляхів реалізації даного завдання є цілеспрямованість системи освіти і удосконалення її на засадах світових досягнень у цій галузі та врахування Болонського процесу. В ускладнених сучасних умовах існування наука і освіта підтримуються завдяки діяльності наукової інтелігенції.

4. Будучи складовою частиною національної еліти, наукова інтелігенція бере активну участь у вирішенні економічних, політичних та соціальних проблем, чим сприяє прискоренню розбудови української державності.

5. Ефективність соціального управління підготовки і становлення української наукової інтелігенції та її діяльністю в сучасних ситуаціях можлива за умови передбачення перспектив розвитку українського суспільства на принципах гуманізму і демократизму, врахування світового досвіду, забезпечення інтеграції науки та освіти, розробки та введення в дію директивних документів, які сприятимуть оновленню матеріально-технічного оснащення наукових установ, забезпеченню належного життєвого рівня наукової інтелігенції, що, у свою чергу, позитивно впливатиме на результати її діяльності і взагалі на розвиток науки в державі.

6. Рушійним чинником демократичного реформування суспільства в процесі його трансформації наукова інтелігенція може бути в такій мірі, в якій вона орієнтована на загальнолюдські цінності, ідеї справедливості, вірність народу та патріотизм. Конструктивно-критичне ставлення до існуючих в сучасний період форм управління державою, далеких від гуманізму та демократизму, обумовлює здатність наукової інтелігенції сприяти подоланню кризових явищ в усіх сферах буття людини.

7. Діяльності наукової інтелігенції завжди був притаманний ціннісно-етичний аспект: від того, які моральні норми домінують у ціннісній системі вченого, які потреби і інтереси вмотивовують його наукову активність, залежить характер її наслідків – руйнівний, творчий, перетворювальний та ін.

8. В умовах трансформації суспільства значно зростає значення цінностей та ціннісних орієнтацій у поведінці вченого, його відповідальності перед своєю країною, народом, суспільством в цілому.

Матеріали дослідження можуть використовуватись для розробки навчальних та спеціальних курсів з соціальної філософії. Висновки та аргументація автора можуть знайти застосування в експертних оцінках наукової політики уряду, а також для корегування підходів, які існують щодо розгляду проблематики наукової інтелігенції.

Список опублікованих праць за темою:

  1. Кадієвська І.А. Патріотизм як фундамент буття нації. // Перспективи. – 2000. - №2 (10)- С.91-95.

  2. Кадієвська І.А. Сучасні проблеми інтеграції науки та освіти // Перспективи – 2001 - №3 (15).-С.9-13.

  3. Кадієвська І.А. Інтеграція науки та освіти – пріоритетний напрямок в системі інноваційних процесів // Перспективи. – 2003. - № 1(21). - С. 83-88.

  4. Кадієвська І.А. Особливості української ментальності. Деякі аспекти // Молодь третього тисячоліття: гуманітарні проблеми та шляхи їх розв’язання. – збірник наукових статей. Том 2.- Одеса, 2000.- С. 54-60.

  1. Кадієвська І.А. Особливості розвитку української інтелігенції // Молодь і суспільство, шляхи вирішення проблем. Збірник наукових праць. Том 1.- Одеса, 2001.- С.23-28.

  2. Кадієвська І.А. Інноваційна політика в галузі науки в Україні. // Тези міжнародної міждисциплінарної конференції "Сучасні проблеми гуманізації та гармонізації управління". – Харків, 2002.- С. 126-127.