Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Войтович Наталія Володимирівна. Удосконалення стратегічного маркетингового планування діяльності молокопереробних підприємств : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Войтович Н.В. Удосконалення стратегічного маркетингового планування діяльності молокопереробних підприємств. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Львівський національний аграрний університет, м. Львів, 2009.

У дисертації розглянуто теоретичні та методологічні засади стратегічного маркетингового планування діяльності молокопереробних підприємств. Розкрито сутність маркетингових стратегій та їх використання у процесі розробки стратегічних маркетингових планів. Виділено особливості маркетингового аналізу. Узагальнено методику дослідження стратегічного маркетингового планування діяльності підприємств.

Проведено оцінку стану стратегічного маркетингового планування діяльності молокопереробних підприємств. Здійснено аналіз сучасних тенденцій розвитку галузі та маркетингової діяльності підприємств. Визначено маркетингові перспективи розвитку молокопереробних підприємств.

Обґрунтовано шляхи удосконалення стратегічного маркетингового планування діяльності молокопереробних підприємств. Розроблено економіко-математичну модель розвитку стратегічного маркетингового планування для конкретного підприємства. Окреслено основні напрями інноваційного розвитку стратегічного маркетингового планування.

У дисертації здійснено теоретичне узагальнення і науково-практичне вирішення проблеми стратегічного маркетингового планування діяльності молокопереробних підприємств, що сприятиме їх перспективному економічному зростанню. Основні наукові і прикладні результати, а також рекомендації щодо їх використання полягають у наступному.

1. На основі аналізу різних теоретичних підходів щодо визначення сутності стратегічного маркетингового планування та узагальнення досвіду його здійснення встановлено, що стратегічне маркетингове планування – це довгостроковий, якісно визначений, але не фіксований напрям розвитку підприємства, що враховує його досягнення, маркетингові цілі та вплив на їх реалізацію факторів зовнішнього середовища підприємства і його внутрішніх можливостей.

2. Виявлено, що в умовах складної і динамічної ринкової ситуації організація виробничо-збутової діяльності вітчизняних молокопереробних підприємств переважно здійснюється на основі вирішення поточних проблем без орієнтації на досягнення більш віддалених цілей. Причин багато. До цих пір у підприємствах не завершені процеси реорганізаційних змін. Ринкова ситуація настільки складна і динамічна, що розроблені маркетингові стратегії не вдається реалізувати. Відсутні фахівці, які можуть вивчати і тим більше прогнозувати ситуацію на ринку молочних продуктів, а без прогнозу довготермінових перспектив розвитку ринку, аналізу потреб покупців, оцінки ресурсів і можливостей підприємств розробляти та здійснювати маркетингові стратегії неможливо.

3. Дії більшості молокопереробних підприємств Львівської області за усі роки реформ спрямовувались на максимізацію поточного прибутку. Володіючи монополією у зоні заготівель сировини зусилля спрямовувались на забезпечення прибутку шляхом формування низьких закупівельних цін. Закупівельні ціни формувались на рівні, нижчому від собівартості молока, виробленого у сільськогосподарських підприємствах. В останніх намітилась тенденція зменшення поголів’я корів і обсягів виробництва молока. Виникли проблеми із закупівлями сировини, намітилась тенденція недовикористання потужностей, росту собівартості продукції, зниження рівня їх конкурентоспроможності. Виходом з цього становища може бути реалізація маркетингової стратегії вертикальної інтеграції, на основі якої формуватимуться прийнятні для усіх учасників інтеграційного процесу ціни, забезпечуватиметься розвиток молокопереробних підприємств шляхом надійного забезпечення їх сировиною з обумовленими ознаками.

4. Обґрунтовано, що в умовах низької платоспроможності населення товарна політика молокопереробних підприємств може формуватись на основі використання стратегії диверсифікації, яка передбачає розширення асортименту продукції. Така стратегія найбільш прийнятна для великих молокопереробних підприємств, де асортимент включає багато товарних позицій та найменувань, тобто практично асортимент розвивається як в ширину, так і в глибину. З урахуванням суттєвого зниження ризику в умовах турбулентного ринкового середовища така стратегія є доцільною і в майбутньому.

5. Для визначення стратегічних перспектив розвитку молокопереробних підприємств удосконалено методику ринкових ризиків шляхом уточнення переліку можливих для молокопереробних підприємств загроз та їх кількісної оцінки, яка дозволяє розробляти більш обґрунтовані маркетингові стратегічні плани та своєчасно їх корегувати.

6. Виявлено, що застосування рекомендованих у літературних джерелах таких моделей для генерування маркетингових стратегій як BCG, „росту – ринкової частки”, „товар – ринок”, конкурентних переваг М. Портера ускладнюється визначенням чітких позицій товарів на ринку, суб’єктивними підходами до оцінки ринкових можливостей і загроз тощо.

7. Встановлено, що функції із стратегічного маркетингового планування на більшості молокопереробних підприємств здійснює вище керівництво, на 34% підприємств – планово-економічний відділ або відділ маркетингу. Лише на одному ці функції виконує спеціальний відділ стратегічного планування.

8. Запропоновано методику кількісної оцінки таких показників товарів, що виробляються молокопереробним підприємством як тренду випуску, тренду ціни, нестабільності, диверсифікації ринку та частки у випуску, застосування яких дозволяє виділити схожі товарні групи та розробляти щодо них окремі маркетингові стратегії.

9. Обґрунтовано, що в умовах турбулентного зовнішнього маркетингового середовища слід оцінювати надійність розроблених стратегій та передбачати можливість вибору однієї з альтернатив, орієнтовану на сприятливі зміни у зовнішньому середовищі („активну” альтернативу) або негативні тенденції („захисну” альтернативу). Такий підхід дозволяє підвищувати запас міцності стратегічних маркетингових планів і доцільний у першу чергу для малих та середніх за розмірами підприємств.

10. Розвинуто методику формування стратегічних маркетингових планів, які враховують дискретну конкурентну позицію підприємства на ринку, а також пріоритети споживачів.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

1. Войтович Н.В. Планування ефективної організації закупівель сировини молокопереробними підприємствами Львівської області // Економіка АПК. – 2006. – № 11. – С. 103-106.

2. Войтович Н.В. Формування і реалізація маркетингових стратегій розвитку молокопереробних підприємств // Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. Збірник наукових праць. – Рівне: 2006. – № 4(36). – С. 34-40.

3. Войтович Н.В. Стратегічний аналіз моделей управління підприємницькими ризиками // Збірник наукових праць / За ред. доктора с.-г. наук, проф., ректора Подільського державного аграрно-технічного університету М.І. Бахмата. – Кам’янець-Подільський: 2008. –Том 2. Вип. 16 – С. 65-67.

4. Войтович Н.В. Структурний аналіз галузі та стратегічне планування діяльності молокопереробних підприємств // Науковий вісник національного лісотехнічного університету України: Збірник науково-технічних праць. – Львів: НЛТУ України. – 2008. – Вип. 18.6. – С. 147-153.

5. Войтович Н.В. Економіко-математична модель сегментації ринку товарів у системі стратегічного маркетингового планування в діяльності молокопереробних підприємств// Економіка АПК. – 2008. - №12. – С.127-135.

6. Войтович Н.В. Современная модель стратегического планирования молокоперерабатывающих предприятий //Проблемы экономики. – М., 2008. – № 4. – С. 37-43.

7. Войтович Н.В. Маркетингові дослідження як передумова стратегічного планування розвитку молокопереробних підприємств / С.І. Поперечний, Н.В.Войтович // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія «Економіка та менеджмент». Суми: 2008. – Вип. 12/2(34). – С.140-145. (Автором здійснено аналіз сучасного стану маркетингових досліджень, можливості використання результатів цих досліджень для розробки маркетингових стратегічних планів).

8. Поперечний С.І. Формування маркетингової стратегії молокопереробних підприємств на основі аналізу ринкової ситуації / С.І. Поперечний, Н.В. Войтович // Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка: Економічні науки. – Харків: ХНТУСГ. – 2007. – Вип. 53. – С. 241-246. (Автором запропоновано можливість використання альтернативних маркетингових стратегій розвитку молокопереробних підприємств в умовах турбулентного ринкового середовища).

Інші публікації:

9. Войтович Н.В. Формування і реалізація маркетингових стратегій розвитку молокопереробних підприємств // Актуальні проблеми теорії і практики менеджменту в умовах трансформації економіки: Збірник тез міжвузівської науково-практичної конференції. – Рівне: НУВГП – 2006. – С. 154-156.

10. Войтович Н.В. Маркетингові конкурентні стратегії та їх реалізація у перехідних економічних системах // Збірник тез доповідей Уманського державного аграрного університету всеукраїнської наукової конференції молодих вчених. – Умань: 2007, Ч.2. – С. 20-22.

11. Войтович Н.В. Стратегія економічного розвитку молокопереробних підприємств Львівщини // Науковий вісник Львівського національного університету ветеринарної медицини та біотехнологій ім. С.З. Гжицького. – Львів: 2007, Том 9, № 4(35) Ч. 2. – С. 39-45.

12. Франчук В.І. Проблеми розвитку стратегічного маркетингового планування на молокопереробних підприємствах / В.І. Франчук, Н.В. Войтович // Науковий вісник Львівського національного університету ветеринарної медицини та біотехнологій ім. С.З. Гжицького.– Львів: 2008. Том 10, № 1(36) Ч. 1. – С. 441 – 446. (Автором здійснено соціологічне дослідження, на основі якого здійснено аналіз використання автоматизованих комп’ютерних експертних систем для стратегічного маркетингового планування).