Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Васильєв Олег Леонідович. Удосконалення методів визначення плати операторів перевезень за доступ до мережі залізниць : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Васильєв О.Л. Удосконалення методів визначення плати операторів перевезень за доступ до мережі залізниць – рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата економічних наук за фахом 08.00.04 – економіка і управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Українська державна академія залізничного транспорту, Харків, 2008.

Дисертація присвячена дослідженню методичних підходів до визначення розміру плати операторів перевезень за нитку графіка.

Досліджено основні напрями реформування залізничних систем в провідних країнах світу та виконано аналіз існуючих методів визначення плати операторів перевезень за доступ до мережі залізниць.

Досліджено сутність інфраструктури, її характерні ознаки, форми прояву, принципи побудови та розвитку.

Визначено основні та інфраструктурні елементи залізниць, з яких виділено елементи, пов'язані з наданням ниток графіка.

Розроблено метод визначення витрат з надання ниток графіка руху поїздів з урахуванням впливу основних експлуатаційних чинників та запропоновано методичні підходи до визначення плати за надання такої послуги.

У дисертаційній роботі розроблено теоретичні основи, методичні та практичні рекомендації з визначення плати операторів перевезень за доступ до мережі залізниць з урахуванням впливу основних експлуатаційних чинників. Узагальнення отриманих результатів дослідження дало змогу сформулювати наступні висновки.

  1. Проаналізовано особливості проведення реформ на залізницях провідних країн світу в рамках різних моделей організації залізничних систем. Зроблено висновок про доцільність збереження мережі українських залізниць у власності держави та створення конкурентного середовища на залізничному транспорті шляхом залучення незалежних операторів перевезень.

  2. Проведено аналіз існуючих підходів до визначення плати операторів перевезень за доступ до мережі залізниць, який показав, що необхідність їх удосконалення викликана недостатнім врахуванням сукупного впливу основних експлуатаційних чинників на розмір плати за нитку графіка руху поїздів; недостатньою обґрунтованістю твердження, що з виділенням нитки графіка пов’язані тільки об'єкти залізничної інфраструктури, а також відсутністю чіткого критерію віднесення окремих елементів залізниць до основних або інфраструктурних.

  3. Узагальнено існуючі визначення інфраструктури та зроблено висновок, що в широкому сенсі це поняття відображає найістотніші та загальні властивості допоміжних і обслуговуючих елементів життєдіяльності людей. Досліджено закономірності розвитку інфраструктурних утворень та визначено, що цей процес відбувається в повній відповідності до дії основних законів діалектики. На основі логічного аналізу з використанням дедуктивного методу дослідження зроблено висновок, що інфраструктурні елементи будуються, функціонують і розвиваються як самостійні елементи, що входять до складу систем більш високого порядку.

  4. Зроблено висновок, що критерієм віднесення окремих елементів залізничного транспорту до основних або інфраструктурних є характер їх участі в процесі перевезень. До основних віднесено ті елементи, що безпосередньо пов’язані з перевезенням вантажів і пасажирів, до складу інфраструктури залізниць включено елементи, які безпосередньо не беруть участі в основному процесі та виконують за відношенням до нього допоміжні та обслуговуючі функції. Визначено, що з наданням ниток графіка руху поїздів пов’язані ті основні та інфраструктурні елементи залізниць, що забезпечують пропуск поїздів станціями та ділянками.

  5. Розроблено методичні підходи до визначення витрат з надання нитки графіка руху поїздів з урахуванням сукупного впливу на витрати таких експлуатаційних чинників, як категорія поїзда, його вага брутто і швидкість руху, навантаження на вісь рухомого складу, тип верхньої будови і профіль колії, технічна оснащеність залізничної лінії, рівень використання пропускної спроможності. Загальна сума витрат з надання нитки графіка оператору перевезень є нижньою межею її вартості і може служити підставою для визначення плати за доступ.

  6. Запропоновано методичні підходи до визначення розміру плати операторів перевезень за доступ до мережі залізниць, що передбачають визначення верхньої межі плати виходячи з норми рентабельності, розмір якої буде встановлюватися за узгодженням з державними контролюючими органами, та договірного розміру плати, який передбачає розподіл загальної суми прибутку від здійснення перевезення залізницею між оператором перевезень і підприємством, що надає доступ до мережі залізниць, пропорційно частці їх витрат в загальних витратах на перевезення.

Методичні підходи, що запропоновано, відповідають Концепції Державної програми реформування залізничного транспорту України та Директивам ЄС і сприяють забезпеченню конкурентоспроможності залізничного транспорту на ринку перевезень, підвищенню ефективності використання пропускної спроможності залізниць України, створенню умов для залучення інвестицій, наближенню умов функціонування залізниць України до загальноєвропейських норм.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях:

  1. Балака Є.І., Васильєв О.Л. Визначення взаємовигідної ціни на нитку графіка при її продажу операторам перевезень// Вісник економіки транспорту і промисловості. — 2004. — №5-6. — С. 127—131.

  2. Балака Є.І., Васильєв О.Л. Інфраструктура як організаційно-економічна категорія // Вісник економіки транспорту і промисловості. - 2006. - №13. - С.217-220.

  3. Балака Є.І., Васильєв О.Л. Діалектика інфраструктурних утворень // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. – 2005. -№668. – С. 8-11.

  4. Васильєв О.Л., Чорнобровка І.В. Визначення складових інфраструктури залізниць виходячи із сутності терміну «інфраструктура» // Вісник економіки транспорту і промисловості. - 2006. - №15-16. - С. 163-166.

  5. Васильев О.Л. Инфраструктура как совокупность обслуживающих и вспомогательных подсистем // Комунальне господарство міст. Науково-технічний збірник. Вип. 68. – К.: Техніка, 2006. – С. 353-356.

  6. Васильєв О.Л. Визначення витрат за надання нитки графіку // Залізничний транспорт України. – 2006. - №4. – С.74-75.

  7. Васильєв О.Л. Визначення витрат з надання нитки графіка операторам залізничних перевезень // Вісник національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Технічний прогрес і ефективність виробництва. – Харків: НТУ «ХПІ». – 2006. - №14. – С. 183-185.

  8. Васильєв О.Л. Досвід стягування плати за користування інфраструктурою залізниць в країнах Європи// Збірник наукових праць КУЕТТ: Серія «Економіка і управління». – Вип.8.– К.: КУЕТТ, 2006. – С. 80-83.

  9. Васильєв О.Л. Нитка графіку та виробничі чинники, що визначають її вартість // Залізничний транспорт України. – 2007. - №1. – С.81-83.

Матеріали науково-практичних конференцій:

  1. Васильєв О.Л. Можливість використання функціонально-вартісного аналізу для вдосконалення організаційних структур в умовах реструктуризації залізничного транспорту» // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. – 2001. - №5. – С. 101-102.

  2. Васильєв О.Л. Про системний підхід до удосконалення структур керування на транспорті // Проблеми економіки транспорту. ІІІ міжнародна наукова конференція. Тези доповідей. – Дніпропетровськ: Рекламно-видавничий відділ ДІІТу, 2003. – С. 54-55.

  3. Васильєв О.Л. Функціонально-вартісний аналіз системи управління залізничним транспортом України // Проблеми та перспективи розвитку транспортних систем: техніка, технологія, економіка і управління: Тези доповідей другої науково-практичної конференції: В 2 ч. – К.: КУЕТТ, 2004. – Ч. 1: Техніка і технологія. – С. 132-133.

  4. Васильев О.Л. Оцінка перевізної роботи при використанні ресурсів інфраструктури // Вісник економіки транспорту і промисловості. - 2004. - №7. - С.72-73.

  5. Васильев О.Л. Закордонний досвід стягування плати за користування інфраструктурою залізниць // Сучасні проблеми науки та освіти. Матеріали 6-ї міждисциплінарної науково-практичної конференції 30 квітня - 9 травня 2005 р., м. Алушта. – Харків: Українська Асоціація «Жінки в науці та освіті», Харківській національний університет імені В.Н. Каразіна, 2005. – С. 39.

  6. Васильєв О.Л. Визначення взаємовигідного тарифу за користування інфраструктурою залізниць // Проблеми економіки транспорту. Тези доповідей ІV Міжнародної наукової конференції. – Дніпропетровськ: Видавництво Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2005. – С. 29.

  7. Васильєв О.Л. Розкриття поняття «інфраструктура залізничного транспорту» на основі застосування «дерева функцій» // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. – 2005. - №5. – С. 124.

  8. Балака Є.І., Васильєв О.Л. Взаємозв’язок між сутністю терміну «інфраструктура» та визначенням складових інфраструктури залізниць // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2006. - №14. – С. 17.

  9. Васильєв О.Л. Сутність та характерні ознаки інфраструктури // Проблеми економіки транспорту. Тези доповідей V Міжнародної наукової конференції (27.04-28.04.2006). – Дніпропетровськ: Видавництво Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2006. – С. 12-13.

  10. Васильєв О.Л. Критерій визначення інфраструктури залізниць та її складових // Проблемы экономики и управления на железнодорожном транспорте: Материалы Международной научно-практической конференции. – К.: КУЭТТ, 2006. – С. 12-13.

  1. Балака Є.І., Васильєв О.Л. Нитка графіка і витрати, що пов’язані з її наданням // Проблемы экономики и управления на железнодорожном транспорте: Материалы Международной научно-практической конференции. – К.: КУЭТТ, 2006. – С. 4-5.

  2. Васильєв О.Л. Визначення витрат з надання нитки графіка операторам залізничних перевезень // Труди V-ої міжнародної науково-практичної конференції 23-24 листопада 2006 р. – Харків: НТУ «ХПІ». – 2006. - №14. – С. 110-111.