Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Теорія та історія культури


Макаренко Герман Георгійович. Творчість диригента в контексті інтегративного підходу. : Дис... д-ра наук: 17.00.01 - 2006.



Анотація до роботи:

Макаренко Г. Г. Творчість диригента у контексті інтегративного підходу. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора мистецтвознавства за фахом 17.00.01 – Теорія та історія культури. – Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Міністерство культури і туризму України. – Київ, 2006.

Дисертація присвячена аналізу проблем творчості диригента, максимально повне дослідження яких з урахуванням естетичних, мистецтвознавчих, культурологічних, психологічних, етичних та інших аспектів стає можливим із застосуванням інтегративного підходу, винайденого у теоретичних здобутках естетичної науки.

У дисертаційній роботі проаналізовано концептуальні праці із проблем художньої творчості за останнє століття, що дозволило відшукати методологічний інструментарій дослідження такого складного та багатогранного явища, яким постає евристична діяльність диригента музичного театру та симфонічного оркестру.

Значна увага приділена розгляду історичного шляху розвитку оркестру, який визнано головним чинником виникнення нового типу виконавця. Дослідження відповідних способів керування оркестром дозволило виявити етапи становлення професії диригента, більш ґрунтовно проаналізувати сучасний період її розвитку.

Виявлення професійно-ремісничих та творчих засад диригентського мистецтва обумовили осмислення великого масиву теоретичних напрацювань у галузі диригентознавства від початкових спроб у контексті вирішення загальномузикознавчих проблем до найсучасніших наукових досліджень. Особлива увага приділена розгляду професійних здобутків української школи диригування із залученням теоретичних праць авторів з усіх регіонів України.

У дисертаційному дослідженні проблема творчості диригента аналізується через трансформацію загальних особливостей художньої творчості у процес диригування, з опертям на типологію та етапи творчого процесу, специфіку створення художнього образу, головні структурні компоненти. Широке залучення до аналізу проблеми цілої низки наук гуманітарного комплексу, що стає можливим завдяки використанню інтегративного підходу, дозволяє дослідити естетико-мистецтвознавчі, морально-естетичні, естетико-психологічні та інші фактори процесу диригентської творчості.

Публікації автора:

  1. Макаренко Г. Г. Творчість диригента: естетико-мистецтвознавчі виміри. – Київ: Факт, 2005. – 328 с.

  2. Макаренко Г.Г. Музика і філософія: Шопенгауер, Вагнер, Ніцше. – Київ: Факт, 2004. – 152 с.

  3. Макаренко Г. Г. Деякі аспекти роботи диригента над оперною партитурою // Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського: Збірник наукових статей. – Вип. 18. – Кн. 7. Музичне виконавство. – Київ, 2001. – С. 232–240.

  4. Макаренко Г. Г. Ріхард Вагнер: теоретик і практик диригентського мистецтва // Мистецтвознавство України: Збірник наукових статей. – Вип. 3. / Редкол.: А. Чебикін (голова) та ін. – Київ: СПД Кравчук В. К., 2003. – С. 133–138.

  5. Макаренко Г. Г. Творчі аспекти формування художнього образу в діяльності оперного диригента // Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського: Збірник наукових статей. – Вип. 21. Музичний твір як творчий процес. – Київ, 2002. – С. 204–214.

  6. Макаренко Г. Г. Вплив української музичної культури на розвиток диригентського мистецтва Росії XVII–XVIII ст. // Проблеми сучасного мистецтва і культури. Сучасні проблеми методичного аспекту освіти та мистецтвознавства: Збірник наукових статей. – Київ: Науковий світ, 2002. – С. 202–210.

  7. Макаренко Г. Г. Становлення нового способу диригування в західноєвропейській музичній культурі кінця ХVIII – першій половині ХІХ століття // Проблеми сучасного мистецтва і культури. Проблеми дидактичного забезпечення навчального процесу: Збірник наукових статей. – Київ: Науковий світ, 2001. – С. 230–237.

  8. Макаренко Г. Г. Історичні етапи становлення та розвитку диригентської професії // Проблеми сучасного мистецтва і культури. Проблеми професійної педагогічної діяльності: Збірник наукових статей. – Київ: Науковий світ, 2002. – С. 175–183.

  9. Макаренко Г. Г. Утвердження нового способу диригування: досвід «післявагнерівської п’ятірки» // Київське музикознавство: Збірник наукових статей. – Вип. 9. Культурологія та мистецтвознавство. – Київ, 2003. – С. 134–143.

  10. Макаренко Г. Г. Слово як фактор естетико-психологічного впливу в творчості диригента // Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського; Збірник наукових статей. – Вип. 28. Семантичні аспекти слова в музичному творі. – Київ, 2003. – С. 104–110.

  11. Макаренко Г. Г. Становлення нового способу диригування в Росії: кінець ХVІІІ – перша половина ХІХ століття // Теоретичні та практичні питання культурології: Збірник наукових статей. – Вип. ХІІ. – Мелітополь: Сана, 2002. – С. 71–83.

  12. Макаренко Г. Г. Етап утвердження нового способу диригування: російська модель // Теоретичні та практичні питання культурології: Збірник наукових статей. Вип. ХІІІ. – Мелітополь: Сана, 2002. – С. 49–63.

  13. Макаренко Г. Г. Практичний аспект нового способу диригування: європейська модель // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Збірник наукових праць. – Вип. 24. – Київ: КНЛУ, 2003. – С. 202–205.

  14. Макаренко Г. Г. Диригування як теоретико-практичний феномен: Росія другої половини ХІХ – початку ХХ століття // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Збірник наукових праць. – Вип. 25. – Київ, Суми: НМАУ, МІГРО, 2003. – С. 27–31.

  15. Макаренко Г. Г. Естетико-психологічні виміри диригентського мистецтва // Науковий вісник Одеської державної музичної академії імені А. Нежданової: Збірник наукових статей. – Вип. 4. – Кн. 1. Музичне мистецтво і культура. – Одеса: Друк, 2003. – С. 199–207.

  1. Макаренко Г. Г. Генеза київської школи оперно-симфонічного диригування. // Київське музикознавство: Збірник наукових статей. – Вип. 11. Культурологія та мистецтвознавство – Київ, 2003. – С. 214–223.

  2. Макаренко Г. Г. Київська школа оперно-симфонічного диригування: практичний вимір // Культура і сучасність: Альманах державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. – Київ. – 2003. – № 2. – С. 81–88.

  3. Макаренко Г. Г. Формування та розвиток Київської оперно-симфонічної школи 20–90-х років ХХ століття як цілісної системи виховання–навчання виконавців // Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського: Збірник наукових статей. – Вип. 40. – Кн. 10. Музичне виконавство. – Київ, 2004. – С. 214–222.

  4. Макаренко Г. Г. Виховання оперно-симфонічного диригента: досвід останніх десятиліть // Вісник Львівської академії мистецтв: Збірник наукових статей. – Вип. 13. – Львів, 2002. – С. 50–62.

  5. Макаренко Г. Г. Етапи історичного розвитку оркестру // Київське музикознавство: Збірник наукових статей. – Вип. 13. Культурологія та мистецтвознавство. – Київ, 2004. – С. 222–229.

  6. Макаренко Г. Г. Сучасний етап розвитку оркестру // Культура і сучасність: Альманах державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. – Київ. – 2004. – № 1. – С. 72–77.

  7. Макаренко Г. Г. До питання розміщення музикантів оркестру: генеза, історія, сучасність // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство: Збірник наукових статей. – № 1 (12). – Тернопіль, Київ, 2004. – С. 71–78.

  8. Макаренко Г. Г. В. Губаренко: інтерпретаційна модель симфонічних творів «Concerto grosso» та «In modo romantico» // Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського: Збірник наукових статей. – Вип. 32. – Кн. 4. Віталій Губаренко. Сторінки творчості. Статті, дослідження, спогади: – Київ, 2003. – С. 150–160.

  9. Макаренко Г. Г. Історичний шлях розвитку оркестру // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство: Збірник наукових статей. – № 2 (11). – Тернопіль, Київ, 2003. – С. 31–35.

  10. Макаренко Г. Г. Типологія творчого процесу диригента // Культура і сучасність: Альманах державної академії керівних кадрів культури і мистецтв № 2. – Київ, 2004. – С. 98–103.

  11. Макаренко Г. Г. Диригування: досвід теоретичного осмислення професії // Українське музикознавство: Науково-методичний збірник. – Вип. 33. – Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2004. – С. 85–108.

  12. Макаренко Г. Г. Диригент як інтерпретатор (досвід опанування оперно-симфонічною партитурою) // Обрії комунікації та інтерпретації: Матеріали VIII Харківських міжнародних Сковородинівських читань. – Харків, 28–29 вересня 2001 р. – Харків, 2001. – С. 123–125.