Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Теорія та історія культури


Бескорса Вікторія Миколаївна. Трансформація бароко в художній культурі України XVII-XVIII ст. : дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.01 / Харківська держ. академія культури. - Х., 2005.



Анотація до роботи:

Бескорса В.М. Трансформація бароко в художній культурі України ХVІІ – ХVІІІ ст. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.01 – теорія та історія культури – Харківська державна академія культури, Харків, 2005.

У дисертаційному дослідженні здійснено культурологічний аналіз концепту українського мистецького стилю у вимірі європейського соціокультурного середовища. Проведено порівняльний аналіз теоретичних підходів до вивчення даного стилю. Автор досліджує українське бароко у видах і жанрах мистецтва (архітектура, іконопис, портретний живопис) та через соціокультурні репрезентації.

Визначено процес культурно-історичного розвитку українського стилю як художнього феномену, який ґрунтується на філософсько-естетичній виразності стилю (від першої половини XVII до другої половини XVIII ст.). Розглянуто еволюційні зміни культурно-соціального навантаження і психоемоційного сприйняття стилю з урахуванням соціально-історичних умов. Охарактеризовано ціннісно-орієнтаційну спрямованість у зв’язку з процесом трансформації західноєвропейського (“чужого”) до українського (“свого”) мистецького ґрунту.

У дисертації на основі аналізу історико-мистецтвознавчих та філософсько-культурологічних джерел подано теоретичне узагальнення та розкрито естетико-філософські засади українського мистецтва бароко. У висновках підведено підсумки дослідження:

1. Українське бароко інтерпретовано як філософсько-естетичного принцип соціокультурного простору ХVІІ – ХVІІІ ст. Показано, що: а) українське та західноєвропейське бароко мали єдину схему формобудови, що дозволило визначити стиль як цілісну (однокорінну) художню форму; б) розглядаючи українське і західноєвропейське бароко як дві гілки єдиного мистецького стилю, бачимо досить різні прояви в декорі, світло-кольоровій гамі, композиційній побудові, естетичному навантаженні, що сформувало аккультуративний характер українського варіанту.

2. Доведено, що різноманіття форм та образів українського бароко складалося через наступні умови: а) в Україні працювала велика плеяда іноземних майстрів з Польщі, Італії, Росії, Німеччини, Литви. Це підтверджує аккультуративність українського стилю; б) українські майстри отримали досвід західноєвропейського мистецтва бо значна кількість митців навчалась й практикувалась за кордоном; в) географічні умови розташування України сприяли асиміляції барокового мистецтва.

3. Визначено форми впливу народних традицій та козацьких художніх смаків на формування стильових особливостей бароко. Це дозволило довести, що: а) нове мистецтво тісно перетиналося з народними традиціями: на основі візантійських і староукраїнських іконописних традицій асимільовано західні тенденції, що відбиває специфіку українського бароко. Народні особливості декорування, орнаментального оздоблення впліталися в тіло витворів бароко (мальовничий ліпний орнамент, “килимове” та “рушникове” письмо); б) філософсько-естетична спрямованість мистецтва як комплекс характерних духовних й матеріальних здобутків нації визначила індивідуальність українського бароко (моральне вдосконалення, олюднення й гуманізація мистецтва); в) трактування композиційного простору сприяло реалістичним тенденціям, розмаїттю світлотіньової гри й колористичної гами.

4. З’ясовано, що причина трансформації нового стилю полягає в особливості мистецького ґрунту України. Не українське культурне середовище пристосовувалося до ознак бароко, а саме західному стилю довелось адаптуватися в Україні. Це дозволило визначити розходження між сферами впливу народного мистецтва та козацького культурного середовища.

5. Показано, що особливості українського бароко полягають не стільки в поєднанні традицій Заходу та народних смаків, скільки в асиміляції “чужого” (західного) до “свого” (народного), визначаючи ціннісно-орієнтаційну спрямованість стилю. Розглядаючи культуру в трьох аспектах (соціальному, історичному, психофізіологічному), встановлено систему функціонального навантаження “свого” і “чужого” у формі стильових ознак українського бароко. Естетико-ідеологічні засади стилю обумовлені історичною ситуацією – переосмислення соціально-політичної ситуації, загострення релігійної та національної свідомості. Одним з головних стимулів розповсюдження стилю стали соціально-демократичні й філософсько-гуманістичні ідеї Нового часу. Територіальне й політико-економічне коливання України відбилося на формуванні культурного середовища.

6. Проаналізовано особливості українського, польського, російського, чеського, литовського, білоруського мистецтва ХVІІ –ХVІІІ ст., що дозволило розглядати українське бароко в європейському контексті не за принципом подібності певних елементів, а як складову загальної картини розвитку бароко в Європі. Барокові особливості названих країн були асимільовані українськими майстрами.

Причина самобутності та яскраво виражених ознак бароко в українському мистецтві ХVІІ – ХVІІІ ст. полягала в наявності історично розвинутого барокового середовища західного зразка (італійське, німецьке, польське, угорське, чеське бароко). Більш пізнє розповсюдження барокового стилю в Україні обумовило унікальну можливість єднання й використання досвіду в реальному часі.

7. Бароко набуває змісту художньо-естетичної репрезентації історико-політичної ситуації суспільства. Ця репрезентація визначає мистецький стиль як форму відтворення історичного простору під впливом соціально-культурної дійсності.

8. Визначено, що українське мистецтво бароко є цілісною системою, що поєднує незалежні, самостійно функціонуючі елементи: а) мистецький досвід попередніх епох; б) народні традиції; в) художні смаки козацтва; г) західні стильові ознаки; д) художній вплив країн Сходу.

Доведено, що українського бароко є самостійною гілкою барокового мистецтва з чітко окресленими ознаками: міфологічний символізм, філософське споглядання, духовне самоусвідомлення, ірраціональний фантасмагоризм, значеннєва двозначність і внутрішня динаміка.

Відродження античності на засадах ренесансного гуманізму, романтично-ірраціоналістичне тлумачення мистецького надбання Середньовіччя і, насамперед, репрезентація архаїки через народні художні традиції – ці особливості формобудови відбиваються в українському бароко.

Перспективним для подальших розробок є використання матеріалів дослідження в галузях мистецтвознавства та культурології, при переосмисленні важливих аспектів становлення й трансформації українського мистецтва бароко. А самобутність і багатогранність народних мистецьких традицій України потребує досконалого вивчення і розгляду в історико-культурологічному контексті.

Публікації автора:

  1. Бескорса В.М. Історичні умови розвитку мистецтва бароко в Україні XVII – XVIII ст. // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. праць. / Під загал. ред. Н.Є. Трегуб. – Х.: ХХПІ, 2000. – № 2-3. – С. 90-93.

  2. Бескорса В.М. Образ бароко в українській архітектурі XVII – XVIII ст. // Народознавчі зошити. – Л.: Ін-т народознавства НАН України, 2001. – № 2. – С. 281-285.

  3. Бескорса В.М. Елементи гармонії в бароковому живописі України // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. праць. / Під. ред. Н.Є. Трегуб. – Х.: ХДАДМ, 2001-2002. – № 2-3/1. – С. 57-62.

  4. Бескорса В.М. Мистецтво українського бароко (огляд літератури) // Культура України. – Вип. 9. Мистецтвознавство: Зб. наук. праць. / Відп. ред. О.Г. Стахевич. – Х.: ХДАК, 2002. – С. 18-25.

  5. Бескорса В.М. Філософська спрямованість українського мистецтва бароко // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. праць. / Під загал. ред. Н.Є. Трегуб. – Х.: ХДАДМ. – № 3-4 / 2003 – 1-2 / 2004. – С. 20-24.

  6. Бескорса В.М. Світогляд українського бароко // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв: Матеріали Всеукр. наук.-метод. конф. “Проблеми художньої та дизайнерської освіти”. – Вип. 5. – Х., 2001. – С. 44-46.

  7. Бескорса В.М. Багатоликий образ // Філософська спадщина Г.С. Сковороди і сучасність. Матеріали ІХ Харк. міжнар. Сковородинівських читань. – Х.: “Екограф”, 2002. – С. 6-7.

  8. Бескорса В.М. Взаємозв’язок фольклорних традицій і мистецтва бароко Слобожанщини XVII – XVIII ст. // Духовна культура в інформаційному суспільстві: Матеріали Міжнар. наук.-теор. конф. / Під ред. проф. В.М. Шейка, проф. М.В. Дяченка, доц. І.О. Давидової. – Х.: ХДАК, 2002. – С. 24-25.

  9. Бескорса В.М. Гармонія в живопису // Вісник ХДАДМ: Матеріали наук.-метод. конф. “Розвиток національної моделі дизайну і образотворчого мистецтва в умовах глобалізації сучасного світу”. – Вип. 6. – Х., 2002. С. 91-93.

  10. Бескорса В.М. Митець як суб’єкт культурно-творчого процесу // Культура та інформаційне суспільство ХХІ ст.: Матеріали конф. молодих науковців / Відп. ред. І.В. Щербіна. – Х.: ХДАК, 2002. – С. 7-8.

  11. Бескорса В.М. Розвиток мистецтва бароко в українській культурі // Історична наука: проблеми розвитку: Матеріали Міжнар. наук. конф. – Луганськ: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2002. – С. 3-7.

  12. Бескорса В.М. Стильові ознаки бароко в українському музичному мистецтві XVII – XVIII ст. // Музичне і театральне мистецтво України в дослідженнях молодих мистецтвознавців: Матеріали Всеукр. наук.-творч. конф. студ. та аспірантів. / Відп. ред. Г.Я. Ботунова. – Х.: ХДІМ, 2002. – С. 15-16.

  13. Бескорса В.М. Культура в соціально-історичній перспективі // Соціокультурні комунікації в інформаційному суспільстві: Матеріали Міжнар. наук. конф. / Під ред. проф. В.М. Шейка, проф. М.В. Дяченка, проф. Н.М. Кушнаренко. – Х.: ХДАК, 2003. – С. 16-17.

  14. Бескорса В.М. Роль братських шкіл в освітньому процесі України // Культура та інформаційне суспільство ХХІ ст.: Матеріали наук. конф. молод. учених. / Відп. ред. І.В. Щербіна. – Х.: ХДАК, 2003. – С. 23-24.

  15. Бескорса В.М. Фантазия. Путешествие. Искусство // Культурное пространство путешествий. Тезисы научного форума. – СПб.: Центр изучения культуры: Гос. унив-т, факультет философии, 2003. – С. 165-167.

  16. Бескорса В.М. Творчість як двостороння діяльність // Інформаційно-культурологічна та мистецька освіта: стан і перспективи: Матеріали Міжнар. наук. конф. / Під ред. проф. В.М. Шейка, проф. М.В. Дяченка, канд. пед. наук С.В. Сишенко – Х.: ХДАК, 2004. – С. 181-182.

  17. Бескорса В.М. De libertate через обмеження // Філософія і література / Матеріали ХІ Харк. міжнар. Сковородинівських читань. – Х.: Прометей-Прес, 2004. – С. 292-294.