Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Румянцева Тетяна Володимирівна. Теоретико-методичні умови формування професійного усного мовлення іноземною мовою студентів вищих педагогічних навчальних закладів. : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2003.



Анотація до роботи:

Алексєєва Т.В. Теоретико-методичні умови формування професійного усного мовлення іноземною мовою студентів вищих педагогічних навчальних закладів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Інститут вищої освіти АПН України, Київ, 2003.

Дисертаційна робота присвячена дослідженню теоретико-методичних умов формування умінь професійного усного мовлення студентів І-ІІ курсів вищих педагогічних навчальних закладів (англійська мова як друга спеціальність).

У роботі уточнено поняття “культури професійного мовлення студента іноземною мовою”, досліджено сутність процесу формування професійного усного мовлення студентів вищих педагогічних навчальних закладів як компонента їхньої педагогічної культури. На підставі комплексного аналізу виявлено теоретико-методичні умови, що сприяють підвищенню ефективності процесу формування умінь професійного усного мовленнє іноземною мовою у студентів. Запропоновано модель навчальної діяльності студентів I-II курсів, яка спрямована на формування і вдосконалення умінь професійного усного мовлення іноземною мовою. Модель складається з трьох етапів: створення орієнтувальної основи дій і формування мовних навичок; удосконалення мовних навичок і створення умов для їх переносу у мовленнєву діяльність; стабілізація навичок і створення граматичних мовленнєвих механізмів.

1. На основі системного підходу доведено, що практичне володіння іноземною мовою, на яке націлюють програми вищих педагогічних навчальних закладів, неможливе без володіння студентом культурою професійного мовлення, міцного оволодіння вміннями в усіх видах мовленнєвої діяльності, у тому числі й усним мовленням. Успішне формування усномовленнєвих умінь у студентів вищих педагогічних навчальних закладів, починаючи з першого курсу, є важливою передумовою використання мови як засобу комунікації та впливу на формування особистості.

2. Поняття “культура професійного мовлення студента іноземною мовою” розглядається як якість володіння нормами літературної мови, а також уміння використовувати її багатство та виражальні засоби в умовах професійно-педагогічного спілкування відповідно до мети і змісту мовлення, що визначаються сучасним освітньо-виховним ідеалом.

3. Важливим дидактичним положенням, яке необхідно враховувати у процесі формування професійного усного мовлення студентів, їх включення у мовленнєву діяльність, є взаємозв’язок між знаннями, вміннями й навичками, який виявляється у тому, що вміння й навички формуються на основі знань; навички і вміння є необхідною умовою виконання мовленнєвих дій. Формуванню усного професійного мовлення сприяє взаємодія щонайменше трьох факторів – знання одиниць мови і правил їх утворення і сполучення, наявність навичок оформлення мовленнєвого висловлювання і сформованість умінь використовувати отримані знання й навички у практичній діяльності. Отже, ефективність формування професійного спілкування залежить від рівня оволодіння його компонентами, суттєве місце серед яких належить граматичним динамічним мовленнєвим механізмам.

4. У дисертаційному дослідженні розроблено модель навчальної діяльності, яка спрямована на підвищення ефективності процесу формування і вдосконалення умінь професійного спілкування іноземною мовою студентів. Вона передбачає наявність трьох етапів: 1. Етап створення орієнтувальної основи дій і формування мовних навичок. 2. Етап удосконалення мовних навичок і створення умов для їх переносу у мовленнєву діяльність. 3. Етап стабілізації навичок у мовленнєвій діяльності і створення динамічного мовленнєвого стереотипу.

5. Доведено, що основними засобами реалізації запропонованої моделі є вправи, які відрізняються якісним складом, кількісним співвідношенням, змістом та логіко-тематичним зв’язком. Усі вправи об’єднані в комплекси, що забезпечують виконання поставлених завдань. Вихідним варіантом вправ, що найбільш повно відповідає поставленим завданням, є вправи типу “мовні – умовно-мовленнєві – мовленнєві”. У процесі експериментального навчання доцільним є використання вправ, що забезпечують набуття мовленнєвих навичок і вмінь, необхідних для навчання говоріння: ситуація, бесіда, дискусія, на основі прочитаного або почутого, розповідь за темою або сценарієм, опис за власним вибором, опис з пам’яті або за уявленням, опис за наочністю, коментування, гра, мовленнєві ситуації. Ефективною формою організації навчання з формування професійного усного мовлення у студентів вищих педагогічних навчальних закладів є інтерактивні форми роботи.

6. Експериментальне дослідження підтвердило гіпотезу про те, що рівень практичного володіння професійним усним мовленням іноземною мовою студентів значно зросте, якщо під час навчання:

– оволодівати мовними засобами, особливо граматичними, з урахуванням етапів формування мовленнєвих умінь і навичок на рівні значення, форми й використання мовних явищ у спілкуванні;

– здійснювати опору на досвід усного мовлення, набутий студентами під час оволодіння культурою мовлення у вивченні рідної мови;

– впроваджувати диференційований підхід до оволодіння професійним усним мовленням у залежності від труднощів засвоєння та складності мовних явищ, які використовуються у мовленні;

– використовувати системи вправ, які створюють ситуації мовлення, адекватні умовам майбутньої професійної діяльності, і забезпечують включення студентів у ситуації, наближені до педагогічної діяльності;

– застосовувати інтерактивні форми роботи, спрямовані на розвиток комунікативних умінь студентів.

Результати експерименту засвідчили, що загальний рівень мовної (граматичної) правильності професійного усного мовлення іноземною мовою студентів експериментальних груп приблизно в 2.7 рази перевищив аналогічний рівень, досягнутий студентами контрольних груп. У результаті цього підтвердилася гіпотеза дослідження. Мета і завдання роботи виконані.

Дослідження не вичерпало всіх проблем формування умінь професійного усного мовлення іноземною мовою у студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Перспективу подальшого дослідження вбачаємо в обґрунтуванні оптимальної кількості вправ, створенні системи диференційованої роботи у залежності від початкового рівня сформованості мовленнєвої культури студентів.

Основний зміст дисертаційної роботи відображено в таких публікаціях:

Статті у провідних наукових фахових виданнях:

1. Алексєєва Т.В. Чинники, які впливають на якість засвоєння знань з іноземної мови студентів І-ІІ курсів немовних вузів // Збірник наукових праць БДПІ ім. П.Д.Осипенко. – Бердянськ, 1999. – №3-4. – С.93-101.

2. Алексєєва Т.В. Дидактичні аспекти вивчення першокурсниками іноземної мови у педагогічних інститутах // Наукові записки. – Тернопіль. – 2000. – № 1. – С.97-100.

3. Алексєєва Т.В. Професіоналізм викладача іноземної мови як одна з дидактичних умов якісного засвоєння знань студентами вищих педагогічних навчальних закладів // Наукові записки. – Тернопіль. – 2000. – №2. – С. 92-97.

4. Алексєєва Т.В. Індивідуальний підхід у навчанні іноземної мови у вищому педагогічному навчальному закладі // Наукові записки. – Тернопіль. – 2000. – № 5. – С. 5-9.

5. Алексєєва Т.В., Данукало Н.Г.Активізація СРС вищих педагогічних закладів освіти // Наукові записки. – Тернопіль. – 2000. – №6. – С. 41 –47.

6. Алексєєва Т.В. Організація СРС як одна із дидактичних умов, що впливає на якість знань з іноземної мови // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: Збірник наукових праць. – Харків: Харківський державний педагогічний університет, 2000. – № 11. – С. 29-36.

Статті та тези доповідей у збірниках матеріалів конференцій:

7. Алексєєва Т.В. До питання про необхідність застосування індивідуалізованих вправ для студентів педагогічних інститутів на початковому етапі навчання іноземної мови // Педагогічна спрямованість практичних занять з іноземної мови та музики: Збірник тез наукових повідомлень. – Бердянськ, 1993. – С. 15.

8. Алексєєва Т.В. Учбові завдання з англійської мови з орієнтацією на самостійну роботу студентів // Нові підходи до філології у вищій школі: Матеріали ІІ Всеукраїнської наукової конференції. – Мелітополь, 1994. – С.17-20.

9. Алексєєва Т.В. Організація навчання аудіювання у педагогічному інституті на принципі індивідуалізації // Тези науково-практичної конференції викладачів. – Бердянськ, 1994. – С. 53-55.