Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Стельмашенко Олена Василівна. Стратегічне управління персоналом підприємства в умовах ринкової економіки : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Стельмашенко О.В. – Стратегічне управління персоналом підприємства в умовах ринкової економіки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Донецьк, 2009.

У дисертаційній роботі розглядаються актуальні проблеми теорії та практики щодо стратегічного управління персоналом підприємства, визначено теоретичні засади управління персоналом в системі менеджменту підприємства, обґрунтовано наукові підходи щодо використання стратегій управління персоналом. У роботі здійснено дослідження стратегічного управління персоналом підприємства за наступними етапами: дослідження інформаційно-комунікаційного забезпечення стратегічного управління персоналом, діагностика процесу стратегічного управління персоналом підприємства, оцінка якості стратегічного управління персоналом. Удосконалено комплексну систему стратегічного управління персоналом та розроблено рекомендації щодо впровадження її складових у практику діяльності підприємств , а також запропоновано теоретичну, методичну і методологічну базу стратегічного управління персоналом підприємства на основі маркетингу.

У дисертаційній роботі здійснено узагальнення теорії у сфері управління персоналом та запропоноване нове вирішення наукового завдання щодо використання стратегічного підходу до управління персоналом підприємства. Це буде сприяти підвищенню ефективності стратегічного управління персоналом:

  1. Система управління персоналом складається з 6 підсистем: підсистеми забезпечення процесу управління персоналу, підсистеми маркетингу персоналу, підсистеми розвитку персоналу, підсистеми мотивації персоналу, підсистеми управління комунікаціями, підсистеми створення і розвитку корпоративної культури.

  2. Управління персоналом – це процес розробки і здійснення системи організаційних, соціально-економічних та культурних заходів щодо забезпечення ефективного використання трудового потенціалу кожного працівника підприємства. Стратегічне управління персоналом підприємства – це багатогранний процес, спрямований на оптимізацію кадрової політики і забезпечення на цій основі конкурентоспроможності підприємства у довгостроковій перспективі. Стратегічне управління персоналом на основі маркетингу визначено як процес розробки, реалізації і контролю маркетингових програм у сфері управління персоналом, спрямованих на забезпечення стабільності і задоволеності колективу підприємства та досягнення на цій основі довгострокових цілей підприємства. Процес стратегічного управління персоналом підприємства складається з трьох основних етапів: стратегічне планування діяльності щодо управління персоналом (передбачає встановлення стратегічних цілей щодо управління персоналом і розробку кадрової стратегії); стратегічна організація діяльності щодо управління персоналом (передбачає проведення стратегічних змін); стратегічний контроль діяльності щодо управління персоналом (передбачає здійснення оцінки ділових якостей персоналу і оцінки ефективності стратегічного управління персоналом).

  3. Результати проведених досліджень інформаційно-комунікаційного забезпечення стратегічного управління персоналом за розробленою моделлю (за такими показниками: забезпеченість інформацією, рівень використання джерел інформації, якість інформації, якість застосування інформаційних технологій, доцільність комунікативної політики керівника, якість комунікацій) за допомогою розроблених нами комп’ютерних програм свідчать про те, що висока якість інформаційно-комунікаційного забезпечення стратегічного управління персоналом притаманна лише підприємствам сегменту D (2,8 бали), а підприємствам інших сегментів – середня (сегменту S – 2,3 бали, сегменту A – 2,3 бали, сегменту W – 1,9 бали).

  4. Результати діагностики процесу стратегічного управління персоналом, проведеної у розрізі основних його етапів з використанням розроблених відповідних комп’ютерних програм, показали, що висока якість стратегічного планування діяльності щодо управління персоналом притаманна для підприємств сегменту D (2,7 бали), для підприємств інших сегментів – середня (сегменту S – 2,1 бали, сегменту A – 2,1 бали, сегменту W – 1,8 бали). Високий ступінь доцільності організаційної структури управління притаманний підприємствам сегментів D і S (2,8 бали і 2,5 бали відповідно), а для підприємств сегментів A і W – середній (2,3 бали і 2,2 бали відповідно). Високий ступінь використання методів управління персоналом характерний тільки для підприємств сегменту D (2,6 бали), а для підприємств інших сегментів – середній (сегменту S – 2,3 бали, сегменту A – 2,3 бали, сегменту W – 2,0 бали). При цьому найкращим чином використовуються адміністративні методи управління персоналом. Висока якість системи оцінювання ділових якостей персоналу характерна для підприємств сегменту D (2,6 бали), а для підприємств інших сегментів – середня (сегменту S – 2,1 бали, сегменту A – 2,1 бали, сегменту W – 1,8 бали). Це свідчить про те, що якісна оцінка ділових якостей персоналу сприяє покращенню конкурентної позиції підприємства.

  5. Аналіз якості стратегічного управління персоналом у підприємствах за рекомендованою моделлю (за такими показниками: коефіцієнт якості інформаційно-комунікаційного забезпечення стратегічного управління персоналом, ступінь забезпеченості процесу наймання персоналу, ступінь використання джерел наймання персоналу, якісний рівень персоналу, результативність трудової адаптації персоналу, ступінь використання системи мотивації персоналу, рівень стратегічного розвитку персоналу, рівень розвитку корпоративної культури підприємства) за допомогою розроблених комп’ютерних програм показав, що високу якість стратегічного управління персоналом мають лише підприємства сегменту D (2,6 бали), а підприємства інших сегментів – середню (сегменту S – 2,2 бали, сегменту A – 2,2 бали, сегменту W – 2,0 бали).

  6. Комплексна система стратегічного управління персоналом підприємства – це сукупність взаємопов’язаних систем, ефективне функціонування яких забезпечить конкурентоспроможність системи управління персоналом у довгостроковій перспективі. Комплексна система стратегічного управління персоналом підприємства складається з трьох систем: системи інформаційно-комунікаційної підтримки (охоплює підсистеми інформаційної та комунікаційної підтримки); системи реалізації процесу стратегічного управління персоналом (включає підсистеми стратегічного планування, стратегічної організації та стратегічного контролю діяльності щодо управління персоналом); системи забезпечення конкурентоспроможності стратегічного управління персоналом (складається з таких підсистем: корпоративної культури, розвитку і мотивації персоналу). Для кожної системи розроблено відповідні підсистеми та їх елементи.

  7. Стратегічне управління персоналом на основі маркетингу – це процес розробки, реалізації і контролю маркетингових програм у сфері управління персоналом, спрямований на забезпечення стабільності і задоволеності колективу підприємства та досягнення на цій основі довгострокових цілей підприємства. Основними етапами процесу стратегічного управління персоналом на основі маркетингу є: аналіз якості інформаційно-комунікаційного забезпечення стратегічного управління персоналом; аналіз і удосконалення процесу наймання персоналу; аналіз результативності трудової адаптації персоналу та її удосконалення; оцінка якісного рівня персоналу; аналіз та удосконалення системи мотивації персоналу; аналіз та удосконалення системи розвитку персоналу; розвиток корпоративної культури підприємства.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях:

  1. Сарапука О.В. Удосконалення управління трудовими ресурсами сучасних підприємств на основі кадрового маркетингу /О.В.Сарапука. //Торгівля і ринок України: темат. зб. наук. праць – Вип.13, т. II – Донецьк: ДонДУЕТ, 2003 – С.118 –127 .

  2. Сарапука О.В. Вплив менеджменту знань на трудовий потенціал підприємства /О.В.Сарапука //Торгівля і ринок України: темат. зб. наук. пр. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2004 – Вип.16, Т. ІІ. – С. 129–136.

  3. Сарапука О.В. Оцінка ефективності методів мотивації персоналу торговельних підприємств /О.В. Сарапука. //Торгівля і ринок України: темат. зб. наук. пр. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2004. – Вип. 17, Т. ІІ. – С. 120–128.

  4. Сарапука О.В. Управління змінами кадрової політики торгівельних підприємств в сучасних умовах /О.В.Сарапука. //Торгівля і ринок України: темат. зб. наук. праць – Вип.14, т.ІІI – Донецьк : ДонДУЕТ, 2005. – С.132 – 139.

  5. Сарапука Е.В. Качественные характеристики трудового потенциала /Е.В.Сарапука. //Вісник Донецького університету. Серія В. Економіка і право. – №1. – 2006. – С. 128–135 .

  6. Сарапука Е.В. Трудовой потенциал как основная составляющая экономической безопасности государства /Е.В.Сарапука. //Проблемы и перспективы сотрудничества между странами юго-восточной Европы в рамках Черноморского экономического сотрудничества: междунар. науч.-практ. конф.: сб. науч. трудов. – Донецк : ДонНУ, 2006. – С.212 –219 .

  7. Сарапука О.В. Методика якісної оцінки трудового потенціалу /О.В.Сарапука. //Актуальные проблемы управления человеческими ресурсами и маркетингом в контексте стратегии развития Украины - Донецьк: ДонИЭП, 2007. – С. 398–406.

  8. Сарапука О.В. Організаційно-економічний механізм системи керівництва трудовим потенціалом промислового підприємства з урахуванням ресурсної оптимізації /О.В.Сарапука. //Пріоритетні напрямки розвитку змішаної економіки: Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. – К.: Київський національний університет технологій та дизайну, 2007. – № 5 (37), Т. ІІ. – С. 184–191.

  9. Стельмашенко О.В. Комплексна система стратегічного управління персоналом підприємства /О.В.Стельмашенко. //Економіка: проблеми теорії та практики: зб. наук. пр. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2008. – Вип. 241, Т. І. – С. 197–277.

Тези доповіді:

  1. Сарапука Е.В. Формирование трудового потенциала в Украине / Е.В.Сарапука. //Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины: междунар. науч.-практ. конф.: тезисы докл. – Алушта, 2004. – С. 103.

  2. Сарапука О.В. Система планування кадрового потенціалу підприємств /О.В.Сарапука. //Фінансово-економічні проблеми розвитку регіонів України: Всеукр. наук.-практ. конф.: тези доп. – ТНУ, т.ІІ : Наука і освіта, 2004. – С. 196–197.

  3. Сарапука Е.В. Менеджмент знаний как одно из приоритетных направлений повышения качества трудового потенциала предприятия /Е.В.Сарапука. //М.І.Туган-Барановський – видатний вчений-економіст. Спадщина і новації: міжнар. наук.-практ. конф.: тези доп. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. – С. –145 .

  1. Сарапука О.В. Професійне навчання безробітних: проблеми розвитку в Україні /О.В.Сарапука. //Організація самодостатності промислового регіону: проблеми ринку, економіки і бізнесу: міжрегіон. наук.-практ. конф.– Луганськ: Луганський інститут труда та соціальних технологій, 2007. – С. 275–280.

  2. Стельмашенко О.В. Дослідження інформаційно-комунікаційних аспектів стратегічного управління персоналом підприємства /О.В.Стельмашенко. //Українська наука ХХІ століття: Всеукр. наук.-практ. конф., 25-27 черв. 2008р.: тези доп. – К., 2008. – Ч.1. – С. 89–90.

  3. Стельмашенко О.В. Аналіз якості стратегічного планування діяльності щодо управління персоналом /О.В.Стельмашенко. //Динамика изследвания – 2008: междунар. науч.-практ. конф., 16-31 июл. 2008г.: тезисы докл. – София: "Бял ГРАД-БГ" ООД, 2008. – Т. 3. – С. 14–16.