Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Теорія та історія культури


Ущапівська Олена Миколаївна. Становлення і розвиток відображення пейзажності у творчості українських композиторів ХХ століття : Дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.01 / Київський національний ун-т культури і мистецтв. — К., 2006. — 198арк. — Бібліогр.: арк. 181-198.



Анотація до роботи:

Ущапівська О.М. Становлення і розвиток відображення пейзажності у творчості українських композиторів ХХ століття. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.01 – теорія та історія культури. – Київський національний університет культури і мистецтв. – Київ, 2006.

У дисертації досліджується музичний пейзаж у творчості українських композиторів XX століття як струнка система із встановленими закономірностями структурно-семантичного синтаксису.

Аналіз поняття “пейзаж” в теорії живопису й теорії літератури дозволив визначити роль і місце пейзажної образності в музиці, а також інтерпретувати проблему пейзажу в музиці як проблему специфічного втілення художнього змісту. Пейзажність у музиці виявляється як ліризм та втілення ознак національної ментальності: онтологічний оптимізм та емоційна просвітленість образів природи.

У фольклорних зразках сформовані принципи персоніфікації та психологічного паралелізму, що стають характерною ознакою й сучасного українського музичного пейзажу.

Проблематика роботи зосереджується на визначенні ознак структурно-семантичних кліше музичного пейзажу в кожному окремому музичному творі, які в сукупності складають систему структурно-семантичного синтаксису пейзажу.

Структурно-семантичні параметри музичного пейзажу досліджуються з позицій психології музичного сприйняття та за допомогою структурно-семантичних кліше, що функціонують в музиці на поверхневому, фактурному та глибинно – “імітаційному” рівнях.

Перспективність розвитку пейзажності в музиці полягає у можливості за допомогою образів природи розкривати сутність й зміст образу людини в сучасному мистецтві.

Публікації автора:

1. Ущапівська О. Жанрово-конструктивні елементи пейзажу в музиці Є.Станковича // Теоретичні та практичні питання культурології: Зб. наук. ст. – Мелітополь: Сана, 2005. – Вип. XVIII. – С.11–18.

2. Ущапівська О. Музичні пейзажі М.Шуха в контексті традицій сучасної культури //Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка: Зб. наук. пр. – Харків: Стиль-Издат, 2004. – С.162–168.

3. Ущапівська О. Формування основ пейзажної лірики в українській музиці докласичної доби //Теоретичні та практичні питання культурології:
Зб. наук. ст. – Мелітополь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2004. – Вип. XV. – С.52–59.

4. Ущапівська О. М. Відбиття національного світогляду в українській обрядовості та пісенності // Наука. Релігія. Суспільство. – 2004. – №2. – С.162–167.

5. Ущапівська О. М. До питання про теоретичні основи поняття “пейзаж”// Тези VII Всеукраїнської науково-теоретичної студентської конференції “Молоді музикознавці України”. – К., 2005.