Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Рябова Тетяна Анатоліївна. Споживча поведінка підприємств на ринку сухого молока (за матеріалами підприємств молокопереробної галузі України) : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Рябова Т.А. Споживча поведінка підприємств на ринку сухого молока. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», Київ, 2008.

У дисертації запропоновано авторське розуміння сутності і поведінкових особливостей маркетингової взаємодії виробників і споживачів на промислових товарних ринках.

Розроблено систему аналізу споживчої поведінки підприємств, яка базується на трьох блоках економічних показників, що відтворюють диспозиційну модель споживання. Визначено найбільш результативні технології організації взаємодії підприємств на промислових ринках, а також запропоновано алгоритм розробки управлінських рішень на цій основі. Механізм формування та забезпечення ефективних систем взаємодії виробників і споживачів сухих молокопродуктів ґрунтується на математичних ігрових методах й моделюванні ринкових взаємодій у антагоністичних ситуаціях суперечливості економічних інтересів.

Визначено необхідність і можливість побудови ефективної системи підтримки національних виробників сухого молока шляхом їх партнерства та інтеграції з підприємствами-експортерами, а також операторами світових ринків. Запропоновано, з відповідною апробацією результатів, систему оцінювання стратегічного потенціалу та ефективності поведінки у маркетингових взаємодіях на ринках промислових підприємств і посередницьких організацій.

У дисертації наведене теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання побудови стійких та ефективних поведінкових моделей виробників і споживачів на ринках сухого молока, а також розробки стратегічно успішних моделей споживчої поведінки підприємств. На основі теоретичного дослідження взаємозв’язків і взаємодії підприємств-виробників сухих молокопродуктів з їх безпосередніми покупцями, експортерами-трейдерами, у світовому та національному ринках, аналізі емпіричного матеріалу щодо стану та ефективності розвитку суб’єктів господарювання та їх об’єднань у молокопереробному бізнесі сформульовано наукові та практичні висновки:

1. Узагальнивши існуючий інструментарій поведінки споживачів на ринку, класифікації поведінкових моделей, запропоновано авторський підхід до аналізу поведінки підприємств на промислових ринках. Суть його полягає у використанні єдиних методологічних підходів до структурування факторів впливу на поведінку усіх типів споживачів на основі теорії диспозицій, що дозволило використати не тільки фінансові показники та індикатори діяльності суб’єктів господарювання, але й їх цільові параметри, характеристики ринкових ситуацій.

2. Визнаючи за центральний елемент будь-якої соціально-економічної системи людину, її потреби та особливості, вкажемо на необхідність переосмислення та глибинної адаптації індивідуальних моделей споживчої поведінки до організаційного рівня. З позицій теорій організаційної поведінки ключовими елементами підприємства виступають: цілі діяльності, реалізовані у стратегіях і короткотермінових планах; структурні характеристики організації; застосовані технології виробництва товарів; сформований кадровий потенціал; зовнішнє оточення організації та характер існуючих взаємозв’язків між ними; організаційна культура та стиль управління тощо. Перераховані чинники слід визнати ключовими факторами впливу на споживчу поведінку підприємства.

3. Конструктивний аналіз економічних, психологічних, соціологічних, культурологічних і статистичних підходів до моделювання поведінки споживачів, дозволяє стверджувати, що систему взаємодії такого роду слід побудувати на основі прогностичного аналізу, моніторингу зовнішнього середовища господарювання, структурного аналізу організації, генетичного аналізу процесів і залежностей всередині підприємства, а також компонентного аналізу маркетингової діяльності усіх учасників ринкових трансакцій. Крім цього, вважаємо, що поведінку споживачів на ринку слід аналізувати з позицій цілей їх діяльності, засобів (ресурсів) для досягнення цих цілей, а також доступної інформації щодо способів досягнення цілей та використання засобів.

4. Внутрішні трансформації ринкових механізмів призводять до розмивання організаційних взаємозв’язків між споживачем і виробником, формуючи цілісні та взаємообумовлені інституційні утворення на ринку. Тому сьогодні для підприємств основним завдання є застосування маркетингу не тільки у сфері кінцевих споживачів продукції, але й побудова ефективних систем взаємодії за усіма ланками ланцюга створення цінності для людини. Саме створення таких уставлених систем, в рамках яких ефективно та своєчасно відбуваються поєднання виробників і споживачів у кожній ланці процесу створення вартості, виступає сьогодні ключових фактором успішності підприємств та компаній усіх сфер бізнесу.

5. Виступаючи одночасно кінцевим і проміжним продуктом, сухе молоко також характеризує потужність і рівень розвитку молокопереробної промисловості певного регіону, що підтверджується результатами дослідженнями.

6. Відсутність диференціації товару (сухих молокопродуктів) та його стандартизація з метою ефективної організації біржової торгівлі та подальшого промислового використання, зумовлює: 1) стабільність ринку сухих молокопродуктів у довгостроковій перспективі; 2) незначну регіональну спеціалізацію між окремими країнами, яка може швидко змінюватися в залежності від кон’юнктури світових молочних бірж; 3) перебування цієї сфери бізнесу на стадії «зрілості» з тенденцією переходу до фази «старіння», що супроводжується поступовим зниженням цін і незначною часткою доданої вартості у структурі ціни сухих молокопродуктів; 4) співпадіння тенденцій змін на регіональних і світовому рівнях, що свідчить про високий рівень інтеграції національних ринків до глобального ринку сухих молокопродуктів.

7. На основі співставлення амплітуди коливання світових і національних цін на сухі молокопродукти, а також аналізу динаміки експортних поставок, можна зробити висновок щодо повного повторення національними цінами змін світових біржових цін. Українські експортні компанії не постачають сухе молоко безпосередньо на світові біржі, а перепродають його міжнародним оптовим операторам, які мають акредитацію і необхідну інфраструктуру для роботи з міжнародними біржами. Таким чином, на експортному ринку сухих молокопродуктів домінують міжнародні посередницькі компанії, які диктують умови роботи внутрішнім операторам і виробникам. Основні обсяги експорту сухого молока вітчизняного виробництва приходяться на період літнього падіння цін на світових біржах.

8. Ключову роль у формуванні пропозиції на ринку сухого молока відіграють великі підприємства, що пояснюється існуванням ефекту від масштабу у цій сфері бізнесу. У більшості досліджуваних підприємств частка експорту сухого молока перевищує 70% від загальних обсягів, що визначає необхідність аналізувати компанії-трейдери у якості основних споживачів.

9. Найбільший потенційний ефект для українських виробників сухих молокопродуктів має взаємодія зі споживачами у масштабі міжнародних ринків молочної сировини, створення стабільних комунікаційних систем і форматів кооперації на внутрішньому ринку. Замкнутість внутрішнього ринку сухих молокопродуктів, глибокий рівень інтегрованості виробників сухого молока у структуру молокопереробного комплексу України, існуючі бар’єри виходу на зовнішні ринки, зумовлюють об’єктивну необхідність інтеграції в світову спеціалізовану мережу міжнародної торгівлі. Існуюча виробнича структура підгалузі сухих молокопродуктів неадекватна сучасним умовам діяльності, що передбачає існування на регіональному рівні ряду комерційно ізольованих дрібних підприємств; така ситуація визначає другий напрямок ,пов’язаний з активною участю усіх виробників та споживачів у формуванні мікро-, мезо та макроекономічних кластерів, на основі технологічної спорідненості окремих стадій бізнес-процесів створення цінності для кінцевого споживача.

10. Відзначимо, що маркетингову стратегію і модель поведінки компаній-споживачів на ринках сухих молокопродуктів слід розглядати як частковий випадок загальної теорії поведінки споживачів та необхідно наповнювати прикладними даними, враховуючи особливості групової динаміки та системи прийняття рішень трейдерами сухого молока.

Публікації автора:

у наукових фахових виданнях:

1. Рябова Т. А. Дослідження виробництва та реалізації товарів легкої промисловості Чернігівщини / Т.А. Рябова // Формування ринкової економіки: Зб. наук. праць. – Спец. вип. Маркетинг: теорія і практика. – Ч. І. – К.: КНЕУ, 2007. – С. 468-479 (0,5 д. а.).

2. Рябова Т. А. Поведінкові аспекти забезпечення лояльності споживачів / Т.А. Рябова // Економіка: проблеми теорії та практики: Збірник наук. праць. – Випуск 234: В 4 т. – Т. ІV. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2007. – С. 880-886 (0,25 д. а.).

3. Рябова Т. А. Особливості поведінки споживачів на промисловому ринку / Т.А. Рябова // Економіка: проблеми теорії та практики: Збірник наук. праць. – Випуск 239: В 5 т. – Т. IV. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2008. – С. 788 - 794 (0,4 д. а.).

4. Рябова Т. А. Аналіз розвитку молочного ринку України та особливості споживання сухих молокопродуктів / Т.А. Рябова //Формування ринкової економіки: Зб. наук. праць. – Випуск 20. Маркетинг: теорія і практика. – Ч. І. – К.: КНЕУ, 2008. – С. 313 -321 (0,3 д. а.).

в інших виданнях:

5. Рябова Т. А. Проблеми становлення та розвитку ринку сухих молокопродуктів / Т.А. Рябова // Маркетинг в Україні. Матеріали Восьмої міжнародна науково-практичної конференції. Збірник тез. м. Київ, 23-24 листопада, 2007 рік. – Київ.: Українська Асоціація Маркетингу, 2007. – С. 39-41 (0,15 д. а.).

6. Рябова Т. А. Маркетингова концепція ефективної взаємодії виробників і споживачів на ринку сухих молокопродуктів / Т.А. Рябова // Підприємницька діяльність в Україні: проблеми розвитку та регулювання: Зб. мат. ІІ Міжнар. наук.–практ. конф. 15-16 трав. 2008 р. – К.: МІБО КНЕУ, 2008. – С. 114-118 (0,2 д. а.).

7. Рябова Т. А. Особливості поведінки споживачів-трейдерів та їх взаємодія із виробниками сухого молока / Т.А. Рябова // Міжнародний інноваційний форум "Освіта, наука і виробництво у регіональному розвитку" (м. Чернігів 21-23 травня 2008 р.): Матеріали доповідей та виступів. – Чернігів: ЧДІЕУ, 2008.– С. 62-64 (0,17 д. а.).