Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Соціальна психологія; психологія соціальної роботи


БарановаСвітланаВячеславівна. Соціально-психологічні механізми формування професійної відповідності колективних субєктів управління : Дис... канд. наук: 19.00.05 - 2004.



Анотація до роботи:

Баранова С.В. Соціально-психологічні механізми формування професійної відповідальності колективних суб’єктів управління. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за фахом 19.00.05 - соціальна психологія. - Інститут соціальної і політичної психології АПН України. - Київ 2004.

Дисертаційне дослідження присвячене питанням комплексного підходу до природи і механізмів формування професійної відповідальності колективних суб’єктів управління (КСУ) і розробки цільової програми з активізації соціально-психологічних механізмів формування професійної відповідальності КСУ.

Доведено, що професійна відповідальність колективних суб’єктів управління є результатом відбиття об'єктивно необхідних взаємин у колективі, що характеризують усвідомлювану необхідність особистості виконувати пропоновані професійні вимоги стосовно морального і професійного обов’язку, соціальних норм і можливості відповідати за свої професійні дії перед собою, колегами, колективом і суспільством.

Запропоновано програму формування професійної відповідальності КСУ, ефективність якої обґрунтована теоретично й підтверджена практично.

Проведене дослідження дозволило визначити специфічні особливості професійної відповідальності колективних суб’єктів управління і соціально-психологічні механізми її формування. Розроблена цільова програма формування професійної відповідальності КСУ засобами соціально-психологічного тренінгу.

Аналіз проблеми формування професійної відповідальності колективних суб’єктів управління дозволив розглядати професійну відповідальність як складне і структуроване явище, а процес її формування зв’язати із забезпеченням взаємодії внутрішньогрупових процесів: взаємної відповідальності і відповідальної взаємозалежності з урахуванням рівня сформованості структурних компонентів професійної відповідальності кожного його члена.

Системний підхід дозволив розглянути колективний суб’єкт управління як носія професійної відповідальності в структурі спільної управлінської діяльності.

1. У процесі дослідження було виявлено, що професійна відповідальність колективних суб’єктів управління є результатом віддзеркалення об’єктивно існуючих взаємин у колективі. Вони характеризуються здатністю кожної особистості свідомо виконувати професійні вимоги відповідно моральним і професіональним обов’язкам і соціальним нормам; необхідністю відповідати за свої професійні дії перед собою, колегами, колективом і суспільством і відтворюються у специфіці внутрішньогрупових процесів взаємної відповідальності і відповідальної взаємозалежності.

Розроблено структурно-функціональну модель професійної відповідальності, яка включає внутрішньогрупові процеси взаємної відповідальності і відповідальної взаємозалежності та рівні сформованості структурних компонентів професійної відповідальності кожного члена КСУ.

2. Виділено соціально-психологічні механізми формування професійної відповідальності, якими є: взаємодія внутрішньогрупових процесів (взаємної відповідальності і відповідальної взаємозалежності); узгодженість структурних компонентів професійної відповідальності кожного члена колективного суб’єкту управління; забезпечення взаємодії внутрішньогрупових процесів з урахуванням рівня сформованості структурних компонентів професійної відповідальності кожного його члена.

Встановлено залежність рівнів сформованості професійної відповідальності колективних суб’єктів управління від особливостей взаємодії внутрішньогрупових процесів і рівнів сформованості структурних компонентів професійної відповідальності кожного члена колективного суб'єкта управління. Виокремленні критерії рівнів сформованості професійної відповідальності колективних суб’єктів управління в залежності від особливостей внутрішньогрупових процесів: низький рівень професійної відповідальності; середній рівень професійної відповідальності; рівень професійної відповідальності вище середнього; високий рівень професійної відповідальності - “творча відповідальність”.

3. Розроблено цільову програму формування професійної відповідальності КСУ, що дозволяє інтенсивне формування як професійної відповідальності колективного суб’єкту управління в цілому так і кожного окремого його члена. Застосування у процесі соціально-психологічного тренінгу активних методів навчання дозволило зорієнтувати членів КСУ на психологічно грамотні дії та необхідність їх актуалізації у повсякденній управлінській діяльності.

4. Реалізація цільової програми формування професійної відповідальності колективного суб’єкту управління сприяє підвищенню рівнів сформованості структурних компонентів професійної відповідальності кожного члена КСУ. Для особистості це виявляється в адекватності самооцінці, підвищенні рівня інтернальності; формуванні в собі впевненості у колективі, членом якого вона є; формуванні позитивної мотивації, спрямованої на успіх; ініціативності; вбалюванні за спільну справу. Важливим також є уміння приймати рішення в умовах спільної діяльності на індивідуальному та груповому рівнях.

5. Результати дослідження можуть бути використані в практиці підготовки управлінських кадрів, а також у консультуванні з проблем підвищення ефективності професійної діяльності колективних суб’єктів управління; формування соціально-психологічної культури управлінської діяльності.

Перспектива подальшого дослідження полягає у розробці методичного інструментарію для діагностики та формування професійної відповідальності колективного суб’єкту управління. Вивчення значення професійної відповідальності для інноваційного регулювання та управління розвитком колективів.

Публікації автора:

  1. Социально-психологические аспекты клиентцентрированной терапии в бизнесе //Теоретичнi i прикладнi проблеми психологiї та педагогіки. Збiрник наукових праць СНУ ім. В.Даля, № 1, 2000. - С. 12-17. (у співавторстві з Харченко В.Е.).

  2. Розвиток поняття „вiдповiдальнiсть” в сучаснiй психологiї //Проблеми загальної та педагогічної психології. Збiрник наукових праць Iнституту психологiї ім. Г.С.Костюка АПН України, т.IV, ч.5. - С. 6-10.

  3. Профессиональная ответственность как социально значимое качество личности //Теоретичнi i прикладнi проблеми психологiї та педагогіки. Збiрник наукових праць СНУ ім. В.Даля № III, 2002. - С. 28-31.

  4. Групова вiдповiдальнiсть колективного суб`єкту управлiння //Теоретичнi i прикладнi проблеми психологiї та педагогіки. Збiрник наукових праць СНУ ім. В.Даля № IV, 2002. - С. 25-28.

  5. Активные методы обучения в работе с коллективными субъектами управления //Актуальні проблеми практичної психології в системі освіти. Збiрник наукових праць. - Херсон, Персей, 2003. - С. 11-14.

  6. Керівництво як різновид соцiального управлiння. Сборник научных трудов ДонГАУ: „Социально-гуманитарные проблемы менеджмента”: Серия „Государственное управление”. - Т. IV, вып. 19. Донецк: ДонГАУ, 2003 - С. 24-26.

  7. Практикум з психодіагностики: Навчальний посібник. - Луганськ: Вид-во СНУ ім. В.Даля, 2002. - 184 с. (у співавторстві з Вереіною Л.В.).

  8. Профессиональная ответственность коллективных субъектов управления //Тенденції та сучасні психолого-педагогічні проблеми підготовки фахівців у вищій школі. Збiрник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-методичної конференції. Відповідальні за випуск: Левченко О.Ом., Лисих Л.П. - Луганськ: Вид-во СНУ ім. В.Даля, 2002 - С. 109.

Анотації