Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Соціальна філософія та філософія історії


59. Ярошенко Людмила В'ячеславівна. Соціально-філософський вимір формування етнонаціональної свідомості в Україні: дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / Київський національний ун- т ім. Тараса Шевченка. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Ярошенко Л.В. Соціально-філософський вимір формування етнонаціональної свідомості в Україні – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2005.

Дисертація присвячена дослідженню соціально-філософського виміру проблеми формування етнонаціональної свідомості в Україні.

У роботі здійснений аналіз основних підходів до розгляду означеної проблеми в соціальній філософії, філософії історії. З цією метою визначається основний зміст поняття і структура етнонаціональної свідомості, аналізується співвідношення понять етносу і нації, етнічного і національного, національного та інтернаціонального тощо. При цьому автор зосереджується на проблемі генезису свідомості соціальної спільноти від етнічного до національного. Охарактеризована складність та багаторівневість категоріального усвідомлення процесів формування етнічної та національної свідомості. На підставі соціально-філософського аналізу літописної та філософсько-літературної спадщини України XI – XVI ст. висвітлюються питання подолання етно-національного відчуження українців, відродження національної ідентичності. Досліджуються етапи формування національної свідомості особистості в сучасній Україні.

В результаті проведеного дослідження доходимо наступних висновків.

1. Серед чинників, які обумовлюють сучасний стан українського суспільства, одне із основних місць належить тяжким і згубним наслідкам етнонаціонального відчуження українців, що тривало віками.

Етнос, народ, нація формують індивіда за своїм образом і подобою. Він дає особистості необхідні засоби до життя (практичні знання, досвід, цінності, світогляд тощо), які вона засвоює і використовує. В цьому середовищі формуються засади індивідуального існування, тому у відчуженої від етнонаціонального простору особистості руйнується ідентичність, тожсамість, цілісність і організованість „я” в наслідок руйнування онтологічного, гносеологічного, психологічно-духовного, екзистенціального,

субстанціального підґрунтя буття особистості. Відчужена людина перетворюється на руйнівний чинник не лише власної, а й загальнолюдської культури.

2.Етнічна свідомість формується як духовність спільноти, що ґрунтується на природно даних передумовах. Нерозвиненість процесів виробництва і спілкування, замкнутість культурного процесу переважно межами етносу, підвладність силам природи і пов’язаність індивіда з культурним процесом зв’язками невільної співприналежності, визначають характер і зміст етнічної свідомості.

Етнонаціональна свідомість в якості основного змісту пропонує систему ідей, уявлень, образів, знань не тільки про свою спільноту, а й про інших, з позиції свого етносу. На ранніх етапах розвитку людського суспільства в свідомості колективного суб'єкта діяльності (племені, роду) спостерігається поєднання "внутрішніх" і "зовнішніх", тобто людських і природних факторів розвитку.

3.Аналізуючи дослідження національного, ми пересвідчуємося у суперечливості, неоднозначності його природи і проявів. З одного боку, під національним дослідники вбачають природню, безпосередню, психологічну реальність, а з іншого – культурну, історичну, суспільну буттєвість.

Одні визнають цей феномен як етнічний, але концептуально етногенез розглядають або як біосферний процес, або як соціосферний. Інші вбачають національне у сфері суспільної політико-державної реальності. Традиційним є також підхід до поєднання цієї суперечливості в етно-національному. Однак, виходячи з характеру культурної реальності, природно-географічних факторів і їх впливу на типи суспільних зв’язків людини в культурі та типів сприйняття природної і соціальної буттєвості індивідом, варто розділити в історичному контексті етнічне і національне, так само як і підкреслити їх нетотожність, суттєву відмінність у сучасних процесах.

4.Ґрунтом національної свідомості була свідомість етнічної приналежності на підставі уявлень про спільне походження та спільну кров. І хоча такі уявлення випливають з історичних, літописних джерел, вони відіграли і відіграють досі важливу роль у формуванні етнонаціональної свідомості.

Кожна конкретна людина у національному культурному процесі може виступати і як приналежна до етнічної, національної, класової, релігійної чи загальнолюдської визначеності, і може бути позбавлена будь-якої приналежності і виступати самостійною цілісною одиницею. Націю формує і складає кількість індивідів, які свідомі своїх політичних, економічних інтересів. Приналежність до нації може бути визначена об’єктивними умовами життя індивіда, а також його свідомістю, свідомим вибором.

5.Теоретичним підґрунтям становлення етнонаціональної свідомості є елементи цілісного процесу людської життєдіяльності, процесу освоєння світу людиною з взаємопроникненням предметно-матеріального, теоретичного та духовно-практичного способів такого освоєння. На основі такого розгляду проведено понятійно – структурний аналіз процесу формування етнонаціональної свідомості, результатом якого є визначення співвідношення етнічного і національного, етносу і нації.

6.Національну свідомість слід розглядати як вищий щабель порівняно з етнічною, як різновид свідомості соціальної спільності, але для того, щоб зрозуміти основу національного, необхідно віднайти і охарактеризувати корені у власному грунті, дослідити етнонаціональні традиції їх співвідношення із загально - культурними цінностями, що забезпечує самопізнання, самоосмислення, самоідентифікацію особи і нації в цілому через систему духовного розвитку і вдосконалення.

7. Етнонаціональна свідомість – це складний духовний феномен, коріння якого, на нашу думку, слід простежувати ще з часів Київської Русі, які описані у літописних джерелах XІ – XVІ століть. У свою чергу, зародження та пишний розквіт літописання в Київській Русі викликані, в першу чергу, високим рівнем етнонаціональної свідомості, намаганням людини встановити своє місце в історичному процесі, довести свою національну самобутність і право на незалежне існування. Проблему етнонаціональної свідомості народу в літописах автори не прагнуть виділяти, етнонаціональна свідомість природно випливає зі змісту творів, підкреслюється окремими фактами, думками. Основним виразником етнонаціональної свідомості є активна зацікавленість літописців історичним минулим країни, свого краю, церкви, монастиря, історичної особи. Літописці, як особистості й патріоти, культурні, політичні діячі, прагнуть виразити особливості станової, а через неї і етнонаціональної свідомості в підборі й висвітленні матеріалу творів, його глибинній й художній майстерності.

8. Комплексно – порівняльний аналіз філософських, історичних, суспільно-політичних поглядів на літописні джерела XI – XVI ст. доводить, що в своєму загальному вигляді вони виходили на проблему самоідентичності українського етносу і проблему національної свідомості. Дослідження процесу трансформації національної свідомості в сучасних умовах спонукає до висновку, що саме літописні та філософські джерела XI – XVI ст. відображають неперервність становлення національної свідомості, української ідентичності та етносу.

9. Проблема етнонаціональної свідомості виражається у зображенні фрагментів історії ХІ-ХVI ст. спирається на її складову - проблему історичної пам'яті нації, котра стала провідною у формуванні характеру українця. Свідомість літописців сприяє розгляду проблеми волі. Літописці розрізняють волю, як силу духу особи, стану, нації досягненні особистої та державної свободи, і волі, як свободи соціальної, в здобуванні цих благ. Воля в таких значеннях є індивідуально-колективним вираженням, тому кінцевий результат залежить від єдності особистостей а громаді, стані, нації. У світському житті літописці акцентують увагу на силі волі українців у визволенні нації, в розбудові та обороні держави, у відстоюванні соціальних прав.

10.Трансформація національної свідомості в Україні є процес, зумовлений не лише особливостями розв’язання сучасних задач демократизації суспільства, але й особливостями культурно-історичної ідентичності країни, яка має складну, неоднозначну, багатошарову поліетнічну спадщину, що визначає формування різновекторного комплексу ціннісних орієнтацій українського суспільства, а також процесами цивілізаційного розвитку країни.

11. Національне виховання зорієнтоване на національні цінності як на головний предмет уваги, ставить собі за мету прищепити молодому поколінню віру в національну ідею, що втілює прагнення до державності і соборності; розвинути почуття любові до свого народу і шанобливе ставлення до власної культури, мови, традицій; утвердити пошану до державницької символіки і Конституції України; відродити почуття національної гідності і самоповаги.

Публікації автора:

  1. Ярошенко Л.В. Становлення національної свідомості в Україні (за літописними джерелами). //Мультиверсум: Філософський альманах. – Вип.15–Київ: Український центр духовної культури, 2000. – с.167 – 179.

  2. Ярошенко Л.В. Літописні джерела XI-XVI ст. як основа формування національної свідомості // Наукові записки з української історії. – Вип. 10 – Переяслав-Хмельницький, 2000. – с. 33 – 42.

  3. Ярошенко Л.В. Роль уроків рідної літератури й історії в національному вихованні // Дивослово – Вип. 6 – Київ : КП Редакція журналу “Диво слово”, 2001. – с. 46 – 48.

  4. Ярошенко Л.В. Сучасний аспект національної свідомості // Науковий вісник: Серія “Філософія” – Вип. 9 – Харків: ХДПУ, 2001. – с. 120 –125.

  5. Ярошенко Л.В. Структурні компоненти національної свідомості // Ціннісні виміри буття людини. Матеріали всеукраїнської наукової конференції 13 – 14 грудня 2001 р. – Івано-Франківськ: Прикарпатський університет ім. В. Стефаника, 2001. – с. 41 – 42.

  6. Ярошенко Л.В. Національна свідомість як духовний феномен нації //Гуманітарний вісник – Вип. 2 – Переяслав-Хмельницький: ПХДПІ, 2001. – с. 294 – 299.

  7. Ярошенко Л.В. Формування національної свідомості у процесі підготовки майбутніх вчителів економічних наук // Перспективи і проблеми підготовки викладачів економічних дисциплін. Матеріали всеукраїнської наукової конференції 14 травня 2003 р. Переяслав-Хмельницький ДПУ ім. Григорія Сковороди – Київ, 2003 р. – с. 60 –61.

АНОТАЦІї