Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Теорія та історія культури


Лащенко Світлана Костянтинівна. Ритуальний сміх: досвід тлумачення смислових витоків (за матеріалами української традиції. : Дис... д-ра наук: 17.00.01 - 2006.



Анотація до роботи:

Лащенко С.К. „Ритуальний сміх: досвід тлумачення смислових витоків (за матеріалами української традиції”. — Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.01 — Теорія та історія культури. — Національна музична академія України імені П.І. Чайковського, Київ, 2006.

Дисертація є спробою осмислення поняття ритуальний сміх, тлумачення змістовного сенсу даного феномена в культурі архаїки, виявлення його символічних метафор, а також з’ясування особливостей звернення до ритуального сміху в творчості різних діячів культури наступних епох. Пропонується оригінальна концепція інтерпретації ритуального сміху, заснована на використанні можливостей герменевтичного підходу до вивчення явища. Розроблений відповідний аналітичний підхід до вивчення даного феномена дозволяє врахувати його динамічну природу та онтологічну цілісність.

Характерні особливості ритуального сміху розглядаються на матеріалі української народної культури і, зокрема, — українських поховальних „забав”, ритуалів „комори” та „перезви” весільного обряду.

Подальша „доля” ритуального сміху в культурі аналізується на прикладі „сміхових образів” в творчості М. Гоголя, В. Хлєбнікова, М. Арцибашева, Л. Андрєєва, Ф. Малявіна, С. Прокоф’єва, Д. Шостаковича та ін.

Публікації автора:

1. Лащенко С.К. «Заклятие смехом». Опыт истолкования языческой ритуальной традиции восточных славян. — М., Ладомир, 2006. – 316 с.

2. Лащенко С.К. Музыка и слово о музыке // Музыка России. От средних веков до современности. — Вып. 2. — М., Композитор, 2004. — С.117 - 126.

3. Лащенко С.К. Романтические кумиры русской музыкальной провинции // Музыка России. От средних веков до современности. — Вып. 1. — М., Композитор, 2004. — С. 179 - 189.

4. Лащенко С.К. Музыкальная журналистика и музыкальная критика // История русской музыки в 10-ти томах. — Т. 10Б. — М., Музыка, 2004. — С. 556 - 630.

5. Лащенко С.К. Концертная жизнь в провинции // История русской музыки в 10-ти томах. — Т. 10Б. — М., Музыка, 2004. — С. 334 - 391.

6. Лащенко С.К. «Руслан и Людмила»: поэма А.С. Пушкина — опера М.И. Глинки // Музика у просторі культури. Зб. статей. Науковий вісник Національної музичної академії України. — Вип. 33. — Київ, НМАУ, 2004. — С. 127 - 149.

7. Лащенко С.К. Венедикт Ерофеев. Поэма «Москва — Петушки»: опыт музыковедческого исследования // Мир искусств. Альманах. — Выпуск 5. — СПб., Алетейя, 2004. — С.258 - 285.

8. Лащенко С.К. «Казус Руслана» // Музыкальная Академия. — 2004. — № 4. — С. 165 - 178.

9. Лащенко С.К. Мейнингенская труппа и ее влияние на постановочные новации в русском оперном театре конца XIX столетия // Київське музикознавство. Культурологія та мистецтвознавство. Збірка статей. — Вип. 15. — К., НМАУ, 2004. — С. 117 - 134.

10. Лащенко С.К. Идея «страшной красоты»: диалог поколений и национальных традиций (опера-балет В. Губаренко «Вий» и опера Н. Римского-Корсакова «Золотой петушок») // Музыкальный театр ХХ века. События, проблемы, итоги, перспективы. — М., УРСС, 2004. — С.162 - 175.

11. Лащенко С.К. Эпоха Глинки: опыт реконструкции // Музыкальная Академия. — 2003. — №3. — С. 188 - 191.

12. Лащенко С.К. Идея “страшной красоты”: опера-балет В. Губаренко “Вий” и опера Н. Римского-Корсакова “Золотой петушок” // Віталій Губаренко: сторінки творчості. Статті, дослідження, спогади. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. — Вип.32, кн.4. — К., НМАУ, 2003. — С.106 - 120.

13. Лащенко С.К. Архаїчні сенси тлумачення феноменів святкового простору та святкового часу // Українське музикознавство: Науково-методичний збірник. — Вип.30. — К., НМАУ, 2001. — С. 43 - 51.

14. Лащенко С.К. "Любов до трьох апельсинів" — сміховий світ опери Прокофьєва //Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського. — Вип. 13. Чотири століття опери. Оперні школи XIX - XX ст. — Київ, НМАУ, 2000. — С. 162 - 171.

15. Лащенко С.К. Ритуальне змушення до сміху в дохристиянській культурі українців // Наукові записки Тернопільского Державного Педагогічного Університету. — Тернопіль, 2000. — №1. — С. 134 - 141.

16. Лащенко С.К. Феномен несміяння і офіційна православна культура X - XVIII cт. (Музика. Живопис. Слово. Жест.) // Музика і Біблія. Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковскього. — Вип.4. — Київ, НМАУ, 1999. — С. 73 - 83.

17. Лащенко С.К. Смеховой мир дохристианской культуры украинского народа. — Харків 1999. – 327 с.

18. Лащенко С.К. Магія сміху та магічна заборона на сміх в українському народі // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті / Під ред. Н.Є. Трегуб. — Харків, ХХПІ, 1998. — №6. — С. 82 - 83.

19. Лащенко С.К. Русская фантазия на итальянские темы // Музыкальная академия. — 1994. — №3. — С. 117 - 120.

20. Лащенко С.К. Пушкин. Россини. Итальянская опера // Джоаккино Россини: современные аспекты исследования творческого наследия. — Киев, 1993. — С. 59 - 67.

21. Лащенко С.К. Русское музыкально-театральное сознание как целостность // XIX век. Целостность и процесс. Вопросы взаимодействия искусств. — М., Пинакотека, 2002. — С. 201 - 209.

22. Лащенко С.К. Архаические смыслы прокофьевского смеха (на примере оперы "Любовь к трем апельсинам" и балета "Сказка про Шута, семерых шутов перешутившего") // Искусство ХХ века. Парадоксы смеховой культуры. — Нижний Новгород, НГК, 2001. — С. 219 - 229.

23. Лащенко С.К. Феномен "музыки-молчания" и "Остров мертвых" С.В. Рахманинова // Рахманинов на переломе столетий. Сборник докладов конференции. — Харьков, ХГИИ, 1999. — С. 119 - 129.

24. Лащенко С.К. Пушкин и итальянская опера: к проблеме формирования смехового мира поэта // Вісник Харківського університету. — №449. Серія Філологія. Пушкін наприкінці ХХ століття. — Харьків, ХДУ, 1999. — С. 273 - 279.

25. Лащенко С.К. "Музыка-молчание" в смеховой культуре древних украинцев // Аспекти історичного музикознавства. — Харків, Прапор, 1998. — С. 187 - 198.

26. Лащенко С.К. Berlioz as perceived in Russia in 1880-1910 // Interpreting Berlioz: Music 1803-2003. Abstracts. — London, 2002. — P. 17 - 18.

27. Лащенко С.К. Музыкальная жизнь Москвы второй половины XIX столетия. — М.: Издательство Российской Академии Наук, 2002. – 112 с.

28. Лащенко С.К. A Centralised Tour-Control System: Analysing the Russian Experience // 17-th International Congress. Programme. Abstracts. — Belgium. Leuven - Peer 2002. — P. 311-312.

29. Лащенко С.К. Музыкальная публика русской провинции (по материалам “Русской музыкальной газеты 1890-х — 1910-х годов”) // Келдышевский сборник: Музыкально-исторические чтения памяти Ю.В. Келдыша. — М., ГИИ, 1999. — С. 252 - 259.