Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економічна історія та історія економічної думки


Дубенюк Ярослава Анатоліївна. „Розвиток світового ринку туристичних послуг” : Дис... канд. наук: 08.00.02 - 2008.



Анотація до роботи:

Дубенюк Я.А. Розвиток світового ринку туристичних послуг. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.02 – світове господарство і міжнародні економічні відносини. – Донецький національний університет Міністерства освіти і науки України, Донецьк, 2008.

Дисертацію присвячено визначенню основних напрямків подальшого розвитку світового ринку туристичних послуг на основі виявлення особливостей міжнародного туризму та тенденцій розвитку світового господарства.

У роботі досліджено теоретико-методологічні засади функціонування світового ринку туристичних послуг, адаптовано концепції міжнародної торгівлі до торгівлі туристичними послугами; дістало подальшого розвитку визначення понять «міжнародний туризм» та „світовий ринок туристичних послуг”; визначено основні економічні субфункції туризму.

Проаналізовано особливості сучасного стану світового ринку туристичних послуг з урахуванням впливу на нього тенденцій транснаціоналізації і глобалізації; виявлено закономірності його розвитку; досліджено регіональні зрушення, що відбуваються на світовому ринку туристичних послуг; оцінено особливості участі України у світовому ринку туристичних послуг.

У дисертації запропоновано напрямки удосконалення механізму подальшого розвитку світового ринку туристичних послуг з урахуванням прогнозних показників міжнародних туристських прибуттів та валютних надходжень від міжнародного туризму; визначено напрямки забезпечення конкурентоспроможності національного турпродукту на основі використання моделі М.Портера; обґрунтовано шляхи оптимізації участі України у світовому ринку туристичних послуг.

У результаті проведеного дослідження вирішено важливу наукову задачу обґрунтування та розробки науково-практичних рекомендацій з удосконалення розвитку світового ринку туристичних послуг в умовах трансформації світового господарства. Це дало можливість зробити такі висновки.

1. Дослідження теоретико-методологічних засад міжнародної торгівлі туристичними послугами дозволило запропонувати визначення міжнародного туризму як специфічної форми міжнародних економічних відносин, що виникають між країнами, які виробляють, просувають і споживають туристичні продукти, супутні товари та послуги. Світовий ринок туристичних послуг розглядається як сфера стійких відносин між суб’єктами світового господарства у галузі туризму із приводу виробництва, реалізації, розподілу та споживання туристичних послуг та супутніх товарів. Світовий ринок туристичних послуг класифікується за такими ознаками, як загальноекономічний рівень розвитку країн, роль країни на світовому туристичному ринку та за регіональною приналежністю.

2. Аналіз особливостей функціонування світового ринку туристичних послуг свідчить, що подальший його розвиток відбуватиметься відповідно до загальносвітових тенденцій розвитку світового господарства і міжнародних економічних відносин – транснаціоналізації та глобалізації. Глобалізація світового ринку туристичних послуг проявляється через функціонування транснаціональних корпорацій трьох основних форм – готельні ланцюжки, повітряні альянси та транснаціональні туроператори.

3. Динамічний розвиток міжнародного туризму спостерігається з другої половини ХХ ст. і характеризується випереджаючим зростанням валютних надходжень від туризму над туристськими прибуттями. Багатофакторний кореляційно-регресійний аналіз довів, що основними факторами, які впливають на формування валютних надходжень від міжнародного туризму, є кількість туристських прибуттів, експорт товарів, частка міського населення, що відображають позитивний зв’язок з результативною ознакою, а також ціни на нафту, рівень світового ВВП та чисельність населення, які за результатами аналізу свідчать про зворотний характер зв’язку з обсягами валютних надходжень.

4. Дослідження регіональних трансформацій світового ринку туристичних послуг дозволяє стверджувати, що характерною ознакою сучасного світового ринку туристичних послуг є значні регіональні зрушення як у структурі туристських прибуттів, так і в структурі валютних надходжень: посилюються місце і роль країн Східної Азії та Тихоокеанського регіону за рахунок значного зменшення відповідного показника у країнах американського регіону, а також в Європі. Так, частка європейського регіону зменшилася з 68,2% у 1970 р. до 54% у 2006 р., американського – з 25,5 до 16% відповідно, частка країн Східної Азії та Тихоокеанського регіону збільшилася з 3,2 до 20%. Доволі незначною (10%) залишається частка країн Африки та Близького Сходу через нерозвиненість туристичної інфра- та супраструктури і неможливість забезпечення достатнього рівня безпеки туристам.

5. Аналіз розвитку міжнародного туризму в Україні як країні з перехідною економікою показав неналежне використання туристично-рекреаційного потенціалу. Внутрішній та виїзний туризм на початкових стадіях формування відкритого характеру економіки України та виходу країни на міжнародний ринок (1995-2000 рр.) можуть бути віднесені до взаємозамінних послуг. Починаючи з 2001 р. уповільнення темпів розвитку виїзного туризму вже не забезпечує зростання внутрішнього туризму, оскільки основним чинником його розвитку стає збільшення реального ВВП.

6. Чинники, що гальмують розвиток міжнародного туризму в Україні, слід розглядати в контексті віднесення їх до трьох ключових груп: внутрішні, що пов’язані безпосередньо зі специфікою функціонування туристичних підприємств; галузеві, які виникли внаслідок недостатньої уваги з боку управлінських структур у галузі туризму; та зовнішні, які характерні для більшості інших сфер національної економіки.

7. Механізм розвитку світового ринку туристичних послуг формується під впливом діяльності його суб’єктів – туристів, туристогенеруючих та приймаючих країн, а також міжнародних організацій, які за допомогою комплексу інструментів регулюватимуть сферу міжнародного туризму на глобальному, регіональному, міжнародному, міждержавному, державному та корпоративному рівнях. Механізм подальшого розвитку світового ринку туристичних послуг функціонуватиме під впливом таких чинників, як глобалізація, коливання обмінних курсів, зміни у візовому режимі та антропогенні катастрофи і стихійні лиха. Негативні наслідки впливу останніх чинників можна уникнути за умов ефективного функціонування всіх суб’єктів такого механізму при одночасному:

розширенні участі населення в міжнародному туризмі, особливо в країнах, що розвиваються;

лібералізації міжнародної торгівлі туристичними послугами;

впровадженні нових технологій у сферу туристського обслуговування;

впровадженні єдиних стандартів і правил функціонування підприємств туристичного обслуговування;

підтримці, в тому числі і фінансовій, національних туристичних секторів міжнародними організаціями та відповідними органами інтеграційних угрупувань;

розширенні можливості участі великих корпорацій у національних туристичних ринках.

9. Вперше застосована модель М. Портера для оцінки конкурентоспроможності туристичної галузі країни на світовому ринку туристичних послуг дозволила поділити чинники, що визначають рівень конкурентоспроможності туристичної галузі України, на наявні та стримуючі, основні з яких знайшли відображення у роботі. Провідну роль в удосконаленні механізму розвитку світового ринку туристичних послуг відіграватимуть заходи з оптимізації участі в ньому країн. Оптимізація участі України в світовому ринку туристичних послуг пов’язана з активізацією діяльності суб’єктів мікро- та макрорівня одночасно.

Публікації автора:

Монографії:

1. Проблеми інтеграції України у світовий економічний простір / Балабанов К.В., Булатова О.В., Чентуков Ю.І., Дубенюк Я.А. та інші; За наук. ред. К.В. Балабанова. – Донецьк: Вебер (Донецька філія), 2007. – 234 с. – Бібліогр.: с. 223-232 (13,51д.а./1,10 д.а.)

Особистий внесок автора: проаналізовано розвиток світового ринку туристичних послуг, визначено місце і перспективи інтеграції в нього для української економіки.

Публікації в наукових фахових виданнях:

1. Дубенюк Я.А. Регіональні особливості розвитку міжнародного туризму // Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. – 2007. – № 5. – С. 63-67 (0,40 д.а.).

2. Дубенюк Я.А. Оцінка конкурентоспроможності туристичної галузі України // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект: – Сб. науч. тр. – Донецк: ДонНУ, 2007. – С. 754-761 (0,49 д.а.).

3. Дубенюк Я.А. Міжнародний туризм і світовий ринок туристичних послуг: сутність, суб’єкти, основні різновиди // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект: Сб. науч. тр. – Донецк: ДонНУ, 2006. – Ч. ІІ. – С. 817-821 (0,42 д.а.).

4. Дубенюк Я.А. Особливості розвитку туристичного ринку України в умовах глобалізації // Економіка: проблеми теорії та практики. Зб. наук. праць. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2005. – Том ІІІ.– С. 653-659 (0,40 д.а.).

5. Дубенюк Я.А. Порівняльна характеристика сучасних моделей управління туристичною галуззю в Україні та за кордоном // Формування ринкової економіки в Україні. – Львів: Інтереко, 2004. – Спецвип. 13. – С. 261-268 (0,46 д.а.).

Публікації в інших виданнях:

1. Дубенюк Я.А., Булатова О.В. Особливості моделей міжнародної торгівлі туристичними послугами // Інформаційні технології в управлінні туристичною та курортно-рекреаційною економікою: ІІІ наук.-практ. конф. Бердянськ, 13-14 вересня 2007 р. – Бердянськ: АРІУ ЗНТУ, 2007. – С. 16-18 (0,20д.а./0,15 д.а.)

Особистий внесок автора: застосовано теорії міжнародної торгівлі до торгівлі туристичними послугами як особливого виду товару.

2. Dubenyuk Y. Peculiarities of international tourism development in the Republic of Cyprus // Розвиток еллінізму в Україні у ХVIII – ХХІ ст.: Міжнар. наук.-практ. конф. Маріуполь, 21-23 травня 2007 р. – Маріуполь, 2007. – С. 432-434 (0,20 д.а.).

3. Дубенюк Я.А. Особливості впливу фінансової глобалізації на розвиток регіональних туристичних ринків // Туризм і ресторанний бізнес: сучасні тенденції та перспективи розвитку: Міжнар. наук.-практ. конф. Київ, 7-9 лютого 2007 р. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2007. – С. 45-48 (0,20 д.а.).

4. Дубенюк Я.А. Особливості інвестування туристичної галузі України // Особливості інтеграції України в світовий економічний та політико-правовий простір: ІІ Всеукраїнська наук.-практ. конф. Маріуполь, 8 грудня 2006 р. – Маріуполь: МДГУ, 2006. – С. 112-113 (0,20 д.а.).

5. Дубенюк Я.А. Особливості розвитку екотуризму в Україні на тлі аналізу світового досвіду // Відкритий діалог: влада, промисловість та громадянське суспільство. Сталий розвиток довкілля в Україні: Міжнар. наук.-практ. конф. Маріуполь, 18-21 вересня 2006 р. – Маріуполь, 2006. – С. 156-162 (0,38 д.а.).

6. Дубенюк Я.А., Булатова О.В. Закономірності та прогноз розвитку туристичної галузі України // Вісник ДІТБ. Серія „Економіка, організація і управління підприємствами” (в туристичній сфері). – 2006. – № 10. – С. 168-175 (0,40 д.а./0,35 д.а.)

Особистий внесок автора: виявлено залежність між внутрішніми, виїзними туристськими потоками та реальним ВВП на душу населення, здійснення прогнозування туристичної галузі в Україні.

7. Дубенюк Я.А. Ставка на развитие туризма // Бизнес-ревю (ежемесячное приложение к „Приазовскому рабочему”). – 2006. – № 4 (12). – 15 апр. – С. 3 (0,30 д.а.).

8. Дубенюк Я.А. Процеси концентрації у світовій туристичній індустрії // Актуальні проблеми науки та освіти: VIII підсумкова (2006 р.) наук.-практ. конф. викладачів МДГУ. Маріуполь, 2 лютого 2006 р. – Маріуполь: МДГУ, 2006. – Ч. 1. – С. 35-37 (0,20 д.а.).

9. Дубенюк Я.А. Аналіз тенденцій розвитку світового туристичного ринку // Перспективи розвитку туризму і сфери послуг на міжнародному і національному рівнях: І Міжнар. наук.-практ. конф. Луганськ, 22-24 лютого 2006 р. – Луганськ: Знання, 2006. – Вип. 1. – С. 100-103 (0,20 д.а.).

10. Дубенюк Я.А. Стратегічні альянси як основа подальшого розвитку світової туристичної галузі // Особливості інтеграції України в світовий економічний та політико-правовий простір: І Всеукраїнська наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених. Маріуполь, 9 грудня 2005 р.– Маріуполь: МДГУ, 2005. – С. 91-93 (0,20 д.а.).

11. Дубенюк Я.А. Туристичний мультиплікатор як комплексний показник розвитку туристичної галузі // Регіональні проблеми розвитку туризму та рекреації: Зб. наук. пр. Ін-ту економіко-правових досліджень НАН України. – Донецьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2005. – С. 61-69 (0,40 д.а.).

12. Дубенюк Я.А. Використання Інтернет-технологій у світовій індустрії туризму // Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління: ІV Міжнар. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених. Київ, 24-26 березня 2005 р. – Київ: Пошуково-видавниче агентство „Книга Пам’яті України”, 2005. – С. 142-143 (0,20 д.а.).

13. Дубенюк Я.А. Вплив міжнародного туризму на економічний розвиток країни // VII підсумкова (2004 р.) наук.-практ. конф. викладачів МДГУ. Маріуполь, 4 лютого 2005 р. – Маріуполь: МДГУ, 2005. – С. 171-172 (0,20 д.а.).

14. Дубенюк Я.А. Особенности спроса и предложения туристических услуг // VІ підсумкова (2003 р.) наук.-практ. конф. викладачів МГІ. Маріуполь, 5 лютого 2004 р. – Маріуполь: МГІ, 2004. – С.20-22 (0,20 д.а.).

15. Дубенюк Я.А. Влияние международного туризма на национальную экономику // Проблеми і перспективи розвитку ЗЕД регіону: ІІ наук.-практ. конф. Маріуполь, 16 квітня 2004 р. – Маріуполь: МГІ, 2004. – С.23-24 (0,20 д.а.).

16. Дубенюк Я.А. Особливості розвитку туристичного сектору в американському регіоні // Проблеми і перспективи розвитку ЗЕД регіону: ІІІ регіон. наук.-практ. конф. Маріуполь, 10 грудня 2004 р. – Маріуполь: МДГУ, 2004. – С.8-10 (0,20 д.а.).

Навчальні посібники:

1. Міжнародні ринки ресурсів: Навч. посібник / А.Б. Яценко, К.С. Мітюшкіна, Т.В. Марена, Я.А. Дубенюк; За заг. ред. проф. Ю.В. Макогона. – Київ: Центр навчальної літератури, 2005. – 194 с. (12,00 д.а./1,08 д.а.)

Особистий внесок автора: проаналізовано стан міжнародних туристично-рекреаційних ресурсів.