Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Електричні станції, мережі і системи


Гребченко Микола Васильович. Розвиток методів захисту та діагностування вузлів електричних систем з двигунами : Дис... д-ра наук: 05.14.02 - 2007.



Анотація до роботи:

Гребченко М.В. Розвиток методів захисту та діагностування вузлів електричних систем з двигунами. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.14.02 – електричні станції, мережі і системи. – Державний вищий навчальний заклад «Донецький національний технічний університет», Донецьк, 2007.

Дисертація присвячена рішенню важливої науково-прикладної проблеми захисту і діагностування вузлів електричних систем із двигунами на основі розробки нових методів і створення інтегрованих систем керування, що дозволяє підвищити ефективність роботи вузлів електричних систем із двигунами.

У роботі розвинуто теорію, визначено основні принципи, розроблено і практично реалізовано методи, алгоритми і принципи зазначених систем. Вдосконалено математичну модель вузла електричної системи з навантаженням, отримані залежності параметрів робочих режимів від місця і стану дефектів елементів вузла. Запропоновано і впроваджено в експлуатацію вдосконалені захисти від замикань на землю, які здійснюють безперервне діагностування електрообладнання.

Основні наукові і практичні результати роботи упроваджені у виробництво і використовуються в навчальному процесі Державного вищого навчального закладу «Донецький національний технічний університет».

У дисертаційній роботі вирішена актуальна науково-прикладна проблема захисту і діагностування вузлів електричних систем із двигунами на основі розробки нових методів і створення інтегрованих систем керування, що дозволило підвищити ефективність роботи вузлів електричних систем із двигунами. При цьому отримані наступні основні результати.

1. Незважаючи на широке застосування сучасних мікропроцесорних засобів керування й захистів, у них продовжують використовуватися колишні принципи дії й принципи керування, а тому технічний рівень цих засобів й їхні функціональні задачі не відповідають сучасним вимогам. На електродвигунах практично не застосовується автоматичне діагностування в робочих режимах, чутливість і швидкодія експлуатованих захистів часто не забезпечують швидку локалізацію к.з. з мінімальним збитком. Аналіз режимів роботи й експлуатаційної надійності вузлів електричних систем із двигунами, а також принципів побудови захисту й автоматики, показав, що відбувається посилення впливу вузлів з електродвигунами на стійкість роботи енергосистем і безперервність технологічних процесів й у той же час залишається високою пошкоджуваність електродвигунів. У зв'язку із цим потрібне підвищення надійності й ефективності роботи ВЕСД.

Часто виявлення дефектів, що виникли на вимкненому електроустаткуванні, відбувається тільки після його увімкнення під робочу напругу або після увімкнення інших елементів. Внаслідок виникають важкі аварії, які супроводжуються збитком у вигляді перевитрати електроенергії, втрат палива, газу і т.д.

Обґрунтовано необхідність удосконалювання існуючих і розробки нових методів оцінювання поточного режиму й розпізнавання режимів, які передують аваріям, і аварійних режимів електрообладнання із застосуванням мікропроцесорних засобів. Найбільш доцільна їхня реалізація у вигляді централізованої автоматики вузла електричної системи.

Одержання реальних режимних параметрів при моделюванні на математичній моделі ВЕСД можливо при врахуванні в ній навантаження своїми дійсними параметрами, а для забезпечення можливості моделювання дефектів ізоляції, ізоляція повинна враховуватися її комплексною провідністю.

Удосконалювання режимів комутації робочого й резервного живлення дозволить знизити зношування електродвигунів.

2. Обґрунтовані й сформульовані основні теоретичні положення, розроблена методологія створення інтегрованих систем захисно-діагностуючої автоматики вузлів електричних систем із двигунами, що складаються із взаємозалежних підсистем і є основною частиною інформаційно-керуючих систем електричних об'єктів, дія яких забезпечує підвищення надійності й ефективності роботи ВЕСД.

Теоретичні положення містять:

- методологію створення інтегрованих систем ЗДА ВЕСД;

- удосконалений метод сполучення функцій захисту від ушкоджень і функцій автоматичного діагностування елементів ВЕСД у робочих режимах, що відрізняється використанням загальної інформації про режими, який забезпечує швидке розпізнавання поточних режимів ВЕСД;

- удосконалений метод виявлення міжфазних к.з., що забезпечує більш високу швидкодію у порівнянні з відомими за рахунок порівняння напрямку активної потужності одночасно у різних місцях ВЕСД і більш високу чутливість завдяки логічному розпізнаванню режимів на підставі контролю наявності операцій увімкнення або вимкнення вимикачів електрообладнання;

- для виявлення дефектів електроустаткування в робочих режимах запропоновані нові принципи й методи автоматичного аналізу поточних параметрів режиму елементів ВЕСД;

- методи виявлення дефектів тимчасово вимкненого електроустаткування;

- удосконалена математична модель ВЕСД;

- у загальному алгоритмі функціонування ЗДА крім захисту й діагностування реалізовані нові методи керування робочим і резервним живленням ЕД.

3. Математична модель вузла електричної системи із двигунами вдосконалена за рахунок врахування в ній комплексних провідностей ізоляції кожного елемента ВЕСД і комплексних поздовжніх провідностей навантаження кожного приєднання. Удосконалена модель, на відміну від відомих, дозволяє визначати струми й напруги робочих режимів при моделюванні дефектів ізоляції (розподілених або локальних на заданій віддаленості, у тому числі замикання на землю), а також при моделюванні міжфазних дефектів ізоляції.

4. Дефекти ізоляції електрообладнання супроводжуються зміною комплексної провідності ізоляції фаз відносно землі, особливо ліній, виконаних за допомогою кабелів. Тому в загальному випадку кінець вектора струму нульової послідовності при всіх можливих дефектах ізоляції на приєднанні утворює увігнуту поверхню.

Кут між вектором струму нульової послідовності й вектором лінійної напруги залежить від величини опору дефекту ізоляції, а також від способу з'єднання нейтралі мережі із землею й параметрів ланцюга цього з'єднання. При зміні опору дефекту ізоляції від мінімального до максимального значення величина кута змінюється в діапазоні, ширина якого становить 900. Дефектам ізоляції на кожній фазі відповідає певний діапазон кута , а кут зрушення між центрами цих діапазонів становить 1200 .

5. Новий метод виявлення дефектів ізоляції й замикань на землю шляхом оперативного контролю комплексної провідності ізоляції фаз відносно землі елементів ВЕСД у робочих режимах електрообладнання, заснований на розв’язанні системи рівнянь поточного стану. Комплексні коефіцієнти рівнянь автоматично визначаються на підставі вимірів струмів фаз і напруг фаз відносно землі. У методі передбачено автоматичне врахування статичної й динамічної несиметрії навантаження. Завдяки цьому виключений вплив на результати розрахунку провідностей ізоляції режиму роботи навантаження, замикань витків і міжфазних дефектів ізоляції. Метод відрізняється від відомих тем, що він не вимагає відключення устаткування й створення штучної несиметрії провідності. Метод також дозволяє реалізувати функції захисту при виявленні граничних станів ізоляції, тобто виконувати алгоритм виявлення замикань на землю. Максимальна похибка методу, включаючи похибку алгоритму визначення векторів струмів і напруг, не перевищує 12 %.

6. Новий метод визначення провідності дефекту ізоляції й віддаленості цього дефекту від початку приєднання, заснований на порівнянні дійсного й розрахункового векторів струму нульової послідовності, які одержують при послідовному переборі можливих сполучень віддаленості й провідності передбачуваного дефекту на математичній моделі вузла. У використовуваній моделі ВЕСД автоматично враховуються зміни конфігурації вузла.

7. Метод оцінки стану ізоляції тимчасово вимкнених приєднань заснований на аналізі параметрів коливального перехідного процесу саморозряду ємностей фаз, що виникає після подачі на приєднання тестової постійної напруги і вимкнення цієї напруги. При наявності дефектів ізоляції приєднання двигун-кабель (трансформатор) у процесі саморозряду ємностей виникає між фазами змінна напруга. Ця ж напруга з урахуванням частини струму саморозряду ємностей використовується для визначення віддаленості до місця дефекту. Відмінною рисою й істотною перевагою методу є діагностування одночасно кабелю й двигуна, що дозволило його реалізувати у вигляді автоматичної операції.

8. У математичних моделях тимчасово вимкнених приєднань двигун-кабель (або інше індуктивне навантаження) для моделювання перехідних процесів при діагностуванні приєднання з розподіленими й локальними дефектами ізоляції параметри ізоляції обмотки статора електродвигуна не враховуються, а ізоляція кабелю представлена зосередженими параметрами. Адекватність математичної моделі підтверджена шляхом порівняння результатів розрахунків процесу саморозряду на математичній моделі з результатами експериментів на фізичній моделі. Максимальне відхилення частоти напруги в розрахунку від експериментальних даних склало близько 9%, міжфазної напруги - 7,7%.

9. Запропоновані принципи побудови систем ЗДА на підставі розроблених методів призначені для їхньої реалізації на сучасній цифровій елементній базі: на мікропроцесорах або на промислових комп'ютерах. Системи ЗДА, що використовують визначення параметрів ізоляції шляхом рішення системи рівнянь стану, дозволяють безупинно в робочих режимах визначати реальні значення комплексної провідності ізоляції кожної фази приєднання відносно землі й контролювати зміну параметрів ізоляції за часом. Система ЗДА забезпечує необхідну точність визначення провідностей ізоляції при 16-розрядному цифро-аналоговому перетворенні поточних значень струмів і напруг з часом перетворення не більше 2,5 мкс.

10. Запропонований принцип підвищення чутливості захистів від замикань на землю за рахунок використання в ТСНП додаткової м.р.с. промислової частоти (близької до промислової частоти) дозволяє реалізувати безперервне діагностування електрообладнання завдяки збільшенню потужності, що віддають у вторинні ланцюги стандартні ТСНП при малих струмах нульової послідовності. Принцип відрізняється від підмагнічування тим, що в ньому не виконується компенсація додаткового струму. Використання в ТСНП додаткової м.р.с., частота якої незначно відрізняється від промислової частоти, дозволяє виконувати безперервний аналіз параметрів вектора струму нульової послідовності (амплітуди й фази), а також реалізувати централізовану двоступінчасту систему автоматики, кожен ступінь якої виконаний спрямованим.

11. У розробленій математичній моделі ТСНП із додатковою первинною обмоткою враховуються параметри вторинної обмотки, навантаження, додаткової обмотки й параметри магнітопроводу. При прийнятих припущеннях модель дозволяє виконувати розрахунки діючих значень вторинного струму в сталих режимах. При цьому в моделі враховуються втрати в магнітопроводі і характер вторинного навантаження ТСНП. Вплив відхилення частоти струму в додатковій обмотці в математичній моделі враховується шляхом розрахунку індукції при дійсному значенні частоти струму у вторинній обмотці й зміни кута втрат у магнітопроводі пропорційно відхиленню частоти.

12. Новий амплітудно-фазовий принцип забезпечення спрямованості дії двох ступенів захисту заснований на фіксації в часі моменту перевищення заданого значення сумою струму нульової послідовності й додаткового струму, частота якого відрізняється від частоти мережі. Цей же принцип дозволяє виявляти фазу приєднання, у якій виник дефект ізоляції або замикання на землю. Запропонований принцип забезпечення спрямованості дії вигідно відрізняється від відомих тим, що в ньому використовується вектор лінійної напруги, величина якого не змінюється при виникненні дефектів ізоляції або замикань на землю, а також те, що фазочутливий орган виконується загальним для всіх приєднань секції споживачів незалежно від кількості приєднань.

13. Спрямований централізований двоступінчастий захист від замикань на землю одночасно контролює всі приєднання секції, виявляє виникнення дефектів і замикань на землю, а також - їхнє місце: приєднання, фазу приєднання й віддаленість місця дефекту від початку приєднання. Ненаправлений ЦДЗЗ на приєднаннях з малою власною ємністю забезпечує необхідну чутливість при будь-якому ступені дефектів ізоляції. На приєднаннях з великою власною ємністю, що становить 20% і більше від сумарної ємності мережі, необхідно використовувати тільки спрямований варіант ЦДЗЗ.

14. Запропоновано шляхи вдосконалювання виконуваних системою захисно-діагностуючої автоматики режимів комутації робочого й резервного живлення електродвигунів, які спрямовані на зниження негативних впливів перехідних процесів на електроустаткування цих вузлів, і в першу чергу на зниження термічного й механічного впливів на їхню електричну ізоляцію, що забезпечує рівномірну витрату ресурсу електроустаткування. Зниження негативних впливів досягається при реалізації запропонованих принципів в основному за рахунок зниження величини струмів, які протікають у режимах пуску й самозапуску ЕД і повного виключення в режимах АВР протікання неприпустимих для електродвигунів струмів. Способи АПВ і АВР, засновані на синхронізації синхронних й асинхронних двигунів, дозволяють не тільки скоротити час перерви живлення, але й забезпечити необхідну якість перехідного процесу при відновленні робочого або після подачі резервного живлення.

Запропоновано спосіб запобігання несинхронної подачі живлення на ЕД через виникнення великої похибки по куту шляхом випереджального вимкнення вимикачів двигунів, що не допускають несинхронне увімкнення.

Алгоритм почергового АПВ електродвигунів при втраті робочого живлення не тільки дозволяє забезпечити успішний самозапуск всіх двигунів, що втратили живлення, але й знизити негативні впливи на ЕД.

Запропонований принцип виконання резервного захисту блоків генератор-трансформатор, заснований на використанні диференціального принципу реле з малим струмом спрацьовування й із блокуванням мінімальної напруги, дозволяє скоротити час протікання аварійних струмів в обмотках ЕД власних потреб ТЕС при відмові їхніх основних захистів.

Плавний пуск ЕД за рахунок увімкнення струмообмежуючого опору, величина якого прийнята рівній величині пускового опору ЕД, знижує струми й механічні моменти, що впливають на всі частини агрегату двигун-механізм.

Результати дисертаційної роботи впроваджені на ряді ТЕС у вигляді окремих пристроїв і методик, а також використовуються в навчальному процесі Донецького національного технічного університету.

У цілому результати дисертаційної роботи дозволяють забезпечити нову якість у рішенні проблеми автоматизації й керування вузлами електричних систем із двигунами, як у нормальних, так й в аварійних режимах.

Основний зміст роботи відображено у наступних публікаціях:

1. Гребченко М.В. Теоретичні основи побудови захисно-діагностуючої автоматики вузлів електричних систем з двигунами. Функції централізованого захисту // Наукові праці Донецького державного технічного університету. Серія: Електротехніка і енергетика, випуск 41: Донецьк: ДонДТУ. - 2002. - С.90-97.

2. Гребченко М.В. Теоретичні основи побудови захисно-діагностуючої автоматики вузлів електричних систем з двигунами. Частина 2. Функції оперативного діагностування ізоляції електрообладнання // Збірник наукових праць Донецького національного технічного університету. Серія: Електротехніка і енергетика, випуск 50: Донецьк: ДонНТУ. - 2002. – С.53-61.

3. Гребченко Н.В. Повышение устойчивости работы электро-энергетических систем за счет расширения функций релейной защиты // Енергетика: економіка, технології, екологія. - 2000. - №2. - С. 48-51.

4. Гребченко М.В. Захисно-діагностуюча автоматика вузлів електричних систем з двигунами // Технічна електродинаміка. Тематичний випуск. Проблеми сучасної електротехніки. Частина 5. Київ. - 2004. - С.31-34.

5. Гребченко Н.В. Интеграция функций цифровой релейной защиты и средств диагностирования электрооборудования // Збірник наукових праць Донецького державного технічного університету. Серія: Електротехніка і енергетика, випуск 21: Донецьк: ДонДТУ. - 2000. - С.21-24.

6. Гребченко Н.В. Оценка состояния электрической изоляции по параметрам электрических переходных процессов в ней // Сборник научных трудов ДонГТУ. Серия: электротехника и энергетика. Выпуск 4: Донецк, ДонГТУ. - 1999. – С.245-248.

7. Гребченко Н.В. Метод непрерывного определения комплексных проводимостей изоляции в рабочих режимах электрических присоединений 6-10 кВ // Электричество .- 2003. - №12. – С.24-29.

8. Гребченко Н.В. Система защитно-диагностирующей автоматики узлов электрических систем с двигателями //ЭЛЕКТРО.-2001.-№4.-С.12-14.

9. Гребченко Н.В. Метод выявления дефектов изоляции в узлах электрических систем с двигателями // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Електротехніка і енергетика, випуск 67: Донецьк: ДонНТУ. - 2003. – С.38-43.

10. Гребченко Н.В. Математическое моделирование локальных и распределенных дефектов электрической изоляции в узлах электрических систем с двигателями // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Електротехніка і енергетика, випуск 79: Донецьк: ДонНТУ. – 2004. – С.55-62.

11. Гребченко Н.В. Исследование зависимости параметров рабочего режима присоединения 6-10 кВ от наличия дефектов в электрической изоляции // Збірник наукових праць Донецького державного технічного університету. Серія: Електротехніка і енергетика, випуск 28: Донецьк: ДонНТУ. - 2001. - С. 136-142.

12. Гребченко Н.В. Диагностика обмоток статора электродвигателей переменного тока // Вісник Національного технічного університету “ХПІ” Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Проблеми удосконалення електричних машин і апаратів. Теорія і практика. - Харків: НТУ “ХПІ”.-2001.-№16. - С.56-58.

13. Гребченко Н.В. Нури А. О применении быстродействующего АВР двигательной нагрузки // Электричество. – 1997. - № 7. – С.15-19.

14. Гребченко Н.В., Сивокобыленко В.Ф., Кулеба В.В., Егоров А.В. Система защитно-диагностирующей автоматики узла двигательной нагрузки как нижний уровень информационно-управляющей системы подстанций и ТЭС// Энергетика и электрификация. - № 5. – 2001. – С.39 – 44.

15. Гребченко Н.В., Полковниченко Д.В., Нуайми Абделали. Программное восстановление первичного тока электромагнитных трансформаторов тока // Технічна електродинаміка. – 1998. – Спеціальний випуск. – С.123-126.

16. Гребченко Н.В., Сивокобыленко В.Ф. Самозапуск синхронных двигателей СТД-4000 с бесщеточной системой возбуждения // Промышленная энергетика. - 1992. - № 10. - С.39-41.

17. Гребченко Н.В., Сидоренко А.А. Определение места возникновения локальных дефектов изоляции в рабочих режимах узла сети с изолированной нейтралью // Технічна електродинаміка. Тем. вип. ”Проблеми сучасної електротехніки”. – 2006.- Ч.8. - С.17-19.

18. Сивокобыленко В.Ф., Гребченко Н.В. О резервировании основных защит блоков генератор-трансформатор на электрических станциях // Электрические станции.- 2002 . - № 9 . – С. 51-55.

19. Сивокобыленко В.Ф., Гребченко Н.В., Нури Абделбассет. Автоматизация диагностики стержней короткозамкнутых роторов асинхронных двигателей собственных нужд электрических станций // Труды Донецкого государственного технического университета. Серия: электротехника и энергетика. – Выпуск 2.: -Донецк: ДонГТУ. – 1998. - С.6-13.

20. Сивокобыленко В.Ф., Гребченко Н.В. Система плавного пуска технологических агрегатов с синхронным электроприводом // Вісник Українського Будинку економічних та науково-технічних знань. - 1999. - № 1. - С.11-13.

21. Гребченко Н.В., Сивокобыленко В.Ф. Диагностика электродвигателей собственных нужд электростанций в стационарных режимах // Технічна електродинаміка. Тематичний випуск. Проблеми сучасної електротехніки. Частина 5. Київ. - 2000. - С.96-99.

22. Гребченко Н.В., Полковниченко Д.В. Экспериментальные исследования установившихся режимов работы асинхронных электродвигателей при наличии в них дефектов // Збірник наукових праць ДонДТУ. Серія: Електротехніка і енергетика, випуск 17: Донецьк: ДонДТУ. - 2000. - С.110-114.

23. Гребченко Н.В., Полковниченко Д.В. Математическая обработка результатов обследования электродвигателей собственных нужд ТЭС // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Електроенергетичні та електромеханічні системи. – 2000, - № 403. – С. 28-33.

24. Гребченко Н.В., Полковниченко Д.В. Обеспечение достоверности оценки технического состояния при диагностировании асинхронных электродвигателей // Збірник наукових праць Донецького державного технічного університету. Серія: Електротехніка і енергетика, випуск 21: Донецьк: ДонДТУ. - 2000. - С. 153-157.

25. Гребченко М.В., Фоменко О.О. Автоматизоване діагностування електричних приєднань 6-10 кВ // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля.- 2002.- № 4.- С. 152-158.

26. Гребченко Н.В. Математическая модель трансформатора тока нулевой последовательности с дополнительной первичной обмоткой // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Електроенергетичні та електромеханічні системи .- 2003. - №487. – С.-42-46.

27. Гребченко Н.В., Дементьєв В.А., Ерофеев В.П., Вознюк К.Н. Чувствительная диагностирующая защита от замыканий на землю // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Електротехніка і енергетика, випуск 79: Донецьк: ДонНТУ. – 2004. – С.63-70.

28. Гребченко Н.В., Кобазев В.П., Полковниченко Д.В. Выявление места возникновения коротких замыканий в узлах электрических систем с двигателями // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Електротехніка і енергетика, випуск 79: Донецьк: ДонНТУ. – 2004. – С.71-73.

29. Гребченко Н.В. Автоматизация процесса выявления дефектов временно отключенных присоединений электродвигателей 6-10 кВ потребителей промышленных объектов // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Обчислювальна техніка та автоматизація, випуск 90: Донецьк: ДонНТУ. - 2005. – С. 6-14.

30. Гребченко М.В., Полковніченко Д.В. Дослідження локальних дефектів ізоляції і замикань на землю приєднань навантаження // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Електротехніка і енергетика, випуск 98: Донецьк: ДонНТУ. – 2005. – С.126-129.

31. Гребченко М.В., Полковніченко Д.В. Моделювання локальних дефектів ізоляції приєднань навантаження // Вісник Східноукраїнського національного університету імені В.Даля .- № 1 .- 2006. – С.54-59.

32. Гребченко Н.В., Сидоренко А.А. Интеллектуальная система для определения места и степени локальных дефектов изоляции в сети с изолированной нейтралью // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Електротехніка і енергетика, випуск 112: Донецьк: ДонНТУ. - 2006. - С. 88-90.

33. Гребченко Н.В. Система защитно-диагностирующей автоматики локальных объектов электрических систем // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Електротехніка і енергетика, випуск 112: Донецьк: ДонНТУ. - 2006. - С. 81-87.

34. А.С. №1292108 СССР. Устройство для синхронного быстродействующего автоматического включения резервного питания потребителей для подстанций с двигательной нагрузкой // Сивокобыленко В.Ф., Гребченко Н.В., Салюк В.И. Бюл.изобр. N.7,1987.

35. А.С. №1339305 СССР. Устройство для защиты от помпажа компрессора // Сивокобыленко В.Ф., Гребченко Н.В., Кравченко А.В., Филь М.И., Будовский В.Б., Тужилкин В.Н. Бюл. изобр. N.35, 1987.

36. А.С. №1775799 СССР. Быстродействующее устройство автоматического включения резервного питания потребителей с двигательной нагрузкой // Гребченко Н.В., Сивокобыленко В.Ф. Бюл. изобр. N.42, 1992.

37. Патент 27380 (Україна). Гребченко М.В., Сивокобиленко В.Ф. Спосіб автоматичного увімкнення резервного живлення двигунів змінного струму.15.09.2000. Бюл.№4.

38. Деклараційний патент на винахід 47151 А (Україна). Реєстраційний номер 2001085615. Дата прийняття рішення 19.03.2002.Гребченко М.В. Пристрій безперервного автоматичного контролю ізоляції електричного обладнання змінного струму. 17.06.2002. Бюл. № 6.

39. Патент 34689. Україна. МКИ G01N 27/00, G01R 31/00. Пристрій автоматичного контролю ізоляції електричної мережі змінного струму // Гребченко М.В. .- 2003.- Бюл. №2.

40. Патент 51177. Україна. МКИ G01R 31/02. Спосіб безперервного визначення комплексної провідності ізоляції фаз відносно землі електричного приєднання навантаження / Гребченко М.В., Гребченко В.М. (Україна) ДонНТУ .- №2002010644; Заявл. 25.01.2002; Опубл. 15.12.2004. Бюл. №12. – 4 с.

41. Патент 69915 Україна. МКИ Н02Н 3/16, G01N 27/00. Спосіб централізованого напрямного захисту мережі змінного струму з визначенням пошкоджених приєднання і фази приєднання / Гребченко М.В. (Україна) ДонНТУ.- № 20031211640; Заявл. 16.12.2003; Опубл. 15.06.2005. Бюл.№6. – 5 с.

42. Патент на корисну модель № 19328. МКИ G01R 31/08. Спосіб визначення відстані до місця локального дефекту ізоляції та опору цього дефекту у розподільчих мережах / Гребченко М.В., Сидоренко О.А. (Україна) ДонНТУ .- № u 2006 06235; Заявл. 05.06.2006; Опубл. 15.12.2006. Бюл. № 12. – 4 с.

43. Гребченко Н.В., Полковниченко Д.В. Определение диагностических параметров для системы диагностики повреждений роторов асинхронных двигателей // Контроль і управління в складних системах” (КУСС-97) Книга за матеріалами п’ятої міжнар. науково-техн. конфер. м. Вінниця: “УНІВЕРСУМ-Вінниця”, 1999. Том 3. – С.243-247.

44. Гребченко Н.В., Полковниченко Д.В. Определение симметричных составляющих параметров рабочего режима для диагностики электродвигателей // Збірник праць IV Міжнародної наукової конференції Ефективність та якість електропостачання промислових підприємств. Маріуполь. – ПГТУ. – 2000.- С.183-186.

45. Grebchenko N.V., Sivokobylenko V.F. Automatic switching on of the reserved power of the synchronous motors // Proceedings of XXXI international symposium on electrical machines, Gliwice-Ustron, 1995. - S. 299-300.

46. Снижение расхода топлива на тепловых электростанциях при замене электродвигателей собственных нужд // Гребченко Н.В., Сивокобыленко В.Ф., Иванов С.А., Техин П.Н., Кулеба В.В. Збірник наукових праць міжнародної науково-практичної конференції “Політичні, економічні та екологічні проблеми енергетичної безпеки і транспортування енергоресурсів в Україні” .- Рада по вивченню продуктивних сил України НАН України .- К., 2001.- С.234-236.

47. Гребченко Н.В. Централизованная двухступенчатая направленная защита от замыканий на землю// Сборник докладов. Релейная защита и автоматика энергосистем 2004. – Москва, ВВЦ, павильон “Электрификация”.- 2004.- С.21-26.

48. Гребченко Н.В., Беликов А.А.. Повышение эффективности работы защит от замыканий на землю в сети с компенсацией емкостных токов. Релейная защита и автоматика энергосистем – 2006. Москва, ВВЦ. 16-19 мая 2006. Сборник докладов. С. 153.

49. Гребченко Н.В., Сидоренко А.А. Интеллектуальная система для определения места и степени локальных дефектов изоляции в сети с изолированной нейтралью. Релейная защита и автоматика энергосистем – 2006. Москва, ВВЦ. 16-19 мая 2006. Сборник докладов. С. 150 - 152.

50. Сивокобыленко В.Ф., Гребченко Н.В., Полковниченко Д.В. Оценка технического состояния высоковольтных электродвигателей в рабочем режиме // Сборник докладов Всероссийской НТК “Енергосистема: управление, качество, безопасность. Екатеринбург. УПИ.-2001. С.425-427. Екатеринбург, 2001.

У друкованих працях, опублікованих у співавторстві, авторові належать: [13]- принцип запобігання несинхронного увімкнення і визначення області застосування синхронного АВР; [14] - принцип побудови системи; [15] - метод розрахунку первинного струму трансформатора струму; [16] - розробка принципової схеми, аналіз режиму самозапуску синхронних двигунів; [17, 32, 42, 49] - спосіб визначення віддаленості до місця локального дефекту й опору цього дефекту; [18] - розробка принципової схеми й розрахунок параметрів спрацьовування резервного захисту; [19] - принцип побудови підсистеми діагностики обривів стрижнів і контролю струму зворотної послідовності; [20] - розробка принципової схеми, аналіз режимів пуску електродвигунів; [21] - спосіб діагностування електродвигунів; [22, 23, 24, 28, 30, 31, 43, 44, 50] - постановка завдання, обробка і аналіз результатів експериментальних досліджень; [25] - принцип виявлення дефектів і його автоматизації; [27] - принцип побудови чутливого діагностуючого захисту й проведення експериментальних досліджень і аналіз результатів; [34] - принцип побудови пристрою для синхронного швидкодіючого АВР; [35] - дослідження режиму помпажу компресора й участь у розробці пристрою для його виявлення; [36] - принцип зниження похибки роботи пристрою АВР і запобігання несинфазного АВР; [37] - принцип запобігання несинхронного АВР; [40] - спосіб безперервного визначення комплексних провідностей; [45] - оцінка допустимості синхронного АВР; [46] - постановка завдання, обґрунтування шляхів і оцінка зниження витрати палива; [48] - принцип використання напруги нульової послідовності для створення додаткової м.р.с.