Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


56. Полякова Лариса Петрівна. Розробка інформаційно-аналітичної системи органа регіонального управління (на прикладі управління освітою): дис... канд. наук з держ. упр.: 25.00.02 / Донецький держ. ун-т управління. - Донецьк, 2004.



Анотація до роботи:

Полякова Л.П. Розробка інформаційно-аналітичної системи органа регіонального управління (на прикладі управління освітою). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.02 – Механізми державного управління. – Донецький державний університет управління Міністерства освіти і науки України, Донецьк, 2004.

В дисертаційній роботі представлено теоретичне узагальнення і нове рішення наукової задачі, що міститься в розробці конкретних рекомендацій і пропозицій щодо удосконалення інформаційно-аналітичного забезпечення державного управління системою освіти. Розроблено концепцію організаційно-методичного розвитку процесів державного управління освітою, що враховує нові форми взаємодії структурних підрозділів, і яка націлена на підвищення ефективності їх функціонування. Розроблено інформаційно-аналітичну систему державного управління освітою, обґрунтовано комплекс вимог щодо вибору технічних та програмних засобів впровадження, використано методи щодо оцінки економічної ефективності реалізації системи.

Практична цінність роботи полягає в тому, що застосування запропонованих розробок відкриває шляхи створення універсальних інформаційних систем державного управління, адекватних сучасним вимогам.

У результаті проведеного дослідження в дисертаційній роботі представлено теоретичне узагальнення і нове рішення наукової задачі розробки конкретних рекомендацій і пропозицій щодо удосконалення інформаційно-аналітичного забезпечення державного управління системою освіти на різних рівнях.

Основні висновки, отримані в дисертації, зводяться до наступного:

  1. На підставі аналізу й узагальнення практичного досвіду державного управління сферою освіти України в ринкових умовах виявлені основні недоліки, що полягають у тім, що інформація використовується керівниками в недостатньо повному обсязі, що призводить до зниження ефективності управління системою, визначені напрямки подальшого удосконалення.

  2. Виходячи з виявлених недоліків, розроблена концепція організаційно-методичного удосконалення процесів державного управління освітою на основі розробки інформаційно-аналітичної системи, що охоплює три рівні “піраміди” державного управління освітою в області: регіональний – районний - базовий.

  3. Проаналізовано підходи до побудови інформаційно-аналітичних систем, на підставі яких обґрунтована система розподіленої бази даних для всіх рівнів управління освітою в області.

  4. У результаті інформаційного аналізу задач, розв'язуваних на кожному рівні, визначені напрямки їхнього інформаційного забезпечення: на нижчому рівні - інформація про учнів, які навчаються в даному навчальному закладі, працівників установи, матеріально-технічну базу і та ін., на наступних - агрегована інформація, що надходить з попередніх рівнів.

  5. Визначено: для вирішення проблеми оптимального використання керівниками всього інформаційного потоку пропонується створення локальних комп'ютерних мереж різних типів. Керівники і фахівці мають можливість працювати з інформацією, яка надходить у реальному часі і так само оперативно відсилати інформацію іншим користувачам.

Досліджено і сформульовано основні принципи розробки інформаційно-аналітичної системи державного управління освітою в області як комплексу методів і прийомів збору, угруповання, аналізу і добору інформації, необхідної для здійснення ефективного управління.

  1. Запропоновано інформаційною основою інформаційно-аналітичної системи державного управління освітою в області розподілену базу даних “Освіта”, яка містить максимально повну інформацію залежно від рівня управління. Визначено порядок розробки цієї бази даних, напрямок розміщення в ній інформації у відповідних підсистемах.

  2. Проведено апробацію розроблених методичних підходів, висновків і інформаційного інструментарію при вирішенні практичних задач управління освітою в області, зокрема інформаційно-аналітична система “Освіта” використовувалася при впровадженні цільової комплексної програми “Експертиза освітньої діяльності шкіл району” інформаційно-методичним центром районного відділу освіти в Будьоннівскому районі міста Донецька з метою підвищення якості управління загальною освітою в районі.

Також при складанні загального звіту денних загальноосвітніх навчальних закладів на початок навчального року (форма № 76-РВК) і додатків до нього, зокрема, в зборі, обробці, передачі і збереженні інформації, необхідної для організації управління освітою на трьох рівнях; надходження агрегованої інформації з базового рівня управління (школи, колегіуми, ліцеї, т.д.) у потрібний час і в найбільш зручний для прийняття управлінських рішень формі; максимальної інтеграції статистичних даних у звітних формах; проведення моніторингу управління навчальним процесом на базовому рівні управління.

  1. Розроблені методичні й інструктивні матеріали, що стосуються оцінки ефективності інформаційно-аналітичних систем. Оцінка розробленої системи розраховується за двома основними параметрами: за критерієм, який характеризує ступінь відповідності інформаційно-аналітичної системи запитам і реалізованим функціям, і за критерієм, який відображає зручність взаємодії користувача із системою.

  2. Сформульовано вимоги до програмного забезпечення і розроблена методика вибору програмних засобів, необхідних для реалізації усіх функцій розробленої інформаційно-аналітичної системи.

Публікації автора:

  1. Щерба Л.П. Информационная модель системы управления учебным процессом // Менеджер. – 2002. - №1(17). – С. 149-153.

  2. Щерба Л.П. Інформаційне забезпечення управління навчальним процесом у системі загальної середньої освіти // Економіка: проблеми теорії та практики. – ДНУ. – 2001. - № 137. – С. 108-111.

  3. Щерба Л.П. Методика оценки эффективности внедрения современных информационных технологий в управление учебным процессом // Социальный менеджмент и управление информационными процессами: серия “Государственное управление”: Сборник научных трудов ДонГАУ: т.ІІ, вып. 5. – Донецк: ДонГАУ, 2001. – С. 117-118.

  4. Щерба Л.П., Скиба А.Г. Ресурсное обеспечение информационно-аналитической системы управления учебным процессом // Соціальний менеджмент і управління інформаційними процесами: серія “Державне управління”: Збірник наукових праць ДонДАУ: т.ІІІ, вип. 8. – Донецьк: ДонДАУ, 2002. – С. 23-30. (Особистий внесок автора: подано системне дослідження сутності інноваційних змін системи освіти. Проаналізовано особливості ресурсного забезпечення освіти в сучасних умовах).

  5. Щерба Л.П. Использование web-технологии в управлении образованием региона // Соціальний менеджмент і управління інформаційними процесами: серія “Державне управління”: Збірник наукових праць ДонДАУ: т.ІІІ, вип. 17. – Донецьк: ДонДАУ, 2002. – С. 368-372.

  6. Щерба Л.П., Папазова Е.Н. Пути совершенствования информационного обеспечения управления образованием в регионе // Соціальний менеджмент і управління інформаційними процесами: серія “Державне управління”: ДонДАУ: т.ІІІ, вип. 18. – Донецьк: Збірник наукових праць ДонДАУ, 2002. – С. 282-286. (Особистий внесок автора: запропоновано проектування та ефективне використання інформаційних систем в процесі управління освітою шляхом удосконалення методів інформаційного забезпечення).

  7. Щерба Л.П. Организация информационной системы управления образованием // Соціальний менеджмент і управління інформаційними процесами: серія “Державне управління”: Збірник наукових праць ДонДАУ: т.ІІІ, вип. 18. – Донецьк: ДонДАУ, 2002. – С. 287-292.

  8. Щерба Л.П. Новые подходы к управлению учебным процессом в системе общего среднего образования (региональный уровень) // Труды ІІ Всеукраинской научно-практической конференции “Менеджмент-образование в высших учебных заведениях Украины: подготовка, использование, роль и значение в социально-экономическом развитии регионов”; 22-26 апреля 2002 г., г. Славяногорск. - Менеджер. – 2002. - №5(21). – С. 273-275.

  9. Щерба Л.П. Использование современных технологий в управлении образованием региона // Матеріали VI міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта’ 2003”. – том 19. – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2003. – С. 16-17.

  10. Щерба Л.П., Баришнікова Л.П., Деякі питання організаційно-методичного забеспечення навчального процесу // Матеріали ІІI міжнародної науково-практичної конференції “Сучасні проблеми науки та освіти”. – Харків. – 2002. – С. 124. (Особистий внесок автора: узагальнено та сформульовано основні вимоги професійно-кваліфікаційних характеристик державного службовця (побудована модель фахівця)).

  1. Щерба Л.П. Системний підхід до управління навчальним процесом //Матеріали VI конференції професорсько-викладацького складу за підсумками науково-дослідної роботи у 2000 році. – Донецьк: ДонДАУ. – 2001.

  2. Полякова Л.П. Методика разработки информационно-аналитической системы управления образованием // Матеріали конференції професорсько-викладацького складу за підсумками науково-дослідної роботи у 2003 році – Донецк: ДонГУУ. – 2004.