Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Теорія та історія культури


Сітарська Юлія Олегівна. Релігійно-етична проблематика і стильові процеси в російській опері останньої третини XIX – початку XX століття (М. Мусоргский, М. Римський-Корсаков) : Дис... канд. наук: 17.00.01 - 2006.



Анотація до роботи:

Сітарська Ю.О. Релігійно-етична проблематика і стильові процеси в російській опері останньої третини XIX – початку XX століття (М. Мусоргский, М. Римський-Корсаков). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за фахом 17.00.01 – Теорія та історія культури. – Національна музична академія України імені П.І. Чайковського, Міністерство культури і туризму України, Київ, 2006.

У дисертації запропонована система стильового аналізу опер, зміст яких включає проблеми релігійної етики. Викликаний даним контекстом стильовий комплекс осмислений як новий динамічний компонент національного стилю, що реалізується в ряді російських опер досліджуваного періоду – «Стиль духовного перетворення». Його специфіка виявлена на рівнях сценічної композиції, драматургії і жанрово-інтонаційної концепції творів. На матеріалі дев'яти опер виявлені сфери реалізації релігійно-етичної проблематики (особиста духовність, державна влада, історія) і ключові релігійно-етичні проблеми.

У результаті здійснення комплексного аналізу «Хованщини» М. Мусоргского і «Сказання про невидимий град Китеже» М. Римського-Корсакова в проблемно-стильовому аспекті виявлені їхні ідейні зв'язки із християнським вченням про божественну благодать, релігійно-філософською концепцією Софії, Премудрості Божої, авторські інтерпретації християнських символів, цитати й алюзії Святого Письма, богослужбових текстів, житій святих. Досліджено особливості модифікацій знайденого нового динамічного компонента національного стилю двома авторами.

Публікації автора:

  1. Ситарская Ю. Агиографический мотив успения святого в творчестве Н. Римского-Корсакова и М. Нестерова (опера «Сказание о невидимом граде Китеже и деве Февронии» и картина «Димитрий-царевич убиенный») // Київське музикознавство. Збірка статей. – К., 2000. – Вип. 3. – С. 76-86.

  2. Ситарская Ю. Проблема власти в свете православных представлений в “Хованщине” М. Мусоргского // Київське музикознавство. Культурологія та мистецтвознавство. Збірка статей. – К., 2003. – Вип. 11. – С. 197-205.

  3. Ситарская Ю. Три образа истины в русской опере: "Сказание о невидимом граде Китеже" Н. Римского-Корсакова, "Хованщина" М. Мусоргского, "Пиковая дама" П. Чайковского // Київське музикознавство. Збірка статей. – К., 2003. – Вып. 10. – С. 203-207.

  4. Ситарская Ю. Религиозно-этическая доминанта в “Хованщине” и некоторые особенности зрелого оперного стиля М.П. Мусоргского // Науковий вісник НМАУ. Музичний стиль: теорія, історія, сучасність. Збірка статей. – К., 2004. – Вип. 38. – С. 131-138.

  5. Ситарская Ю. Концепция Софии, Премудрости Божьей, в «Сазании о невидимом граде Китеже и деве Февронии» Н. Римского-Корсакова // Науковий вісник НМАУ. Збірка статей. – К., 2005. – Вип. 51. – С. 218-224.