Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Вдовенко Юрій Станіславович. Приватно-державні джерела фінансування розвитку автомобільних доріг регіону : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Вдовенко Ю.С. Приватно-державні джерела фінансування розвитку автомобільних доріг регіону. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (автомобільний транспорт і дорожнє будівництво). – Національний транспортний університет, Київ, 2008.

Дисертація містить вивчення поєднання державних, регіональних і приватних джерел розбудови автодорожньої мережі. Доведено, що найбільш прогресивною формою приватно-державного партнерства в автодорожній сфері є концесія. На прикладі Чернігівської області визначені переваги регіону при використанні автодорожніх концесій.

У дисертації розроблено поняття інтеграційно-інвестиційної системи, визначено її сутність, зміст і особливості застосування в регіональному вимірі на ділянках міжнародних транспортних коридорів. При оцінці ефективності автодорожнього концесіонування запропоновано використовувати показники прямого і мультиплікативного ефекту, що характеризують вигоду учасників проекту і оцінюють вплив розвитку доріг на промисловість, будівництво, сільське господарство, соціальну сферу.

У дисертації проведено теоретичне дослідження і запропоновано нове вирішення науково-прикладної задачі розширення джерел фінансування автодорожнього будівництва на основі партнерства приватного і державного секторів.

Для її практичного розв’язання запропоновано до застосування інтеграційно-інвестиційну систему формування та використання приватно-державних джерел у формі концесії. Проведені дослідження та практичні розрахунки підтвердили гіпотезу, що приватно-державне партнерство є одним з найбільш прийнятних інструментів розбудови автодорожньої мережі держави за сучасного її стану та необхідності проведення значних обсягів робіт.

Основні висновки та практичні рекомендації, зроблені за підсумками проведеного дослідження, полягають у наступному.

  1. Стан реалізації державної транспортної політики засвідчує недостатність бюджетних можливостей для розбудови автодорожньої мережі та необхідність застосування приватно-державних джерел, що передбачає передачу та перерозподіл державою ініціативи, повноважень і ресурсів, поєднання відповідальності з приватним сектором і регіональними органами влади, яким може надаватися частина прав концесієдавця, переваг і дивідендів від концесії.

  2. Реалізація приватно-державних джерел на основі концесії вимагає визначення перспективних об’єктів, які мають загальнодержавне та регіональне значення, і потребують значних капітальних вкладень. З огляду на проведений аналіз найбільш важливими, доцільними і перспективними об’єктами для застосування концесій в автодорожньому господарстві України є ділянки МТК № 9, оскільки доведення цієї автомагістралі до рівня міжнародних стандартів дозволить залучити на територію України додаткові транспортні потоки вантажів, отримати суттєвий економічний ефект, а також поліпшити умови роботи автотранспорту.

  3. Застосування приватно-державного партнерства у розбудові автодорожнього господарства базується на використанні інтеграційно-інвестиційної системи як функціонального поєднання організаційно-правових, фінансових та соціально-економічних чинників, а також приватних, державних і регіональних засобів інвестування, яка дає можливість забезпечити єдність інтересів держави, регіону, бізнесу та населення.

  4. Визначення та вивчення суб’єктів концесійного процесу засвідчує необхідність врахування територіально-регіональних факторів для забезпечення ефективного будівництва та експлуатації окремих ділянок МТК, які розглядаються з одного боку як цілісна автодорожня система, а з іншого – як сума ділянок, які проходять територією конкретних адміністративно-територіальних утворень; що дає підстави здійснювати розбудову автомагістралей частинами, у різні періоди за окремими концесійними угодами, а також залучити регіони до участі в концесіонуванні.

  5. Поєднання державного і регіонального чинників під поняттям «концесієдавець» дає можливість отримання максимального ефекту за рахунок об’єднання зусиль, ресурсів і відповідно скорочення термінів реалізації проектів. У такому разі регіон може брати участь у будівництві автомобільних доріг, дорожніх об’єктів та інфраструктури, виступати як учасник в частині коштів обласного бюджету, переорієнтовувати капіталовкладення обласних дорожніх організацій. Реалізація цього положення розширює також коло концесіонерів (не одна юридична особа, а декілька), у проектах можуть брати участь іноземні інвестори, вітчизняний бізнес, державні кошти (у разі зацікавленості держави підтримати певний регіон), а також фінансово-кредитні установи.

  6. Взаємодія суб’єктів приватно-державного партнерства передбачає як розподіл ризиків, так і прибутків – головною умовою є пропорційність отриманих дивідендів у частині вкладених інвестицій. Регіон, отримуючи сучасну автомагістраль на своїй території, вирішує соціальні питання – перевезення вантажів обласного значення, пасажирів, збільшення терміну експлуатації транспорту, безпеки руху, працевлаштування населення. Регіон може відмовитися від отримання частини плати за дорогу на користь інших концесіонерів з метою скорочення терміну окупності. Крім того, на території регіону МТК стає центром, до якого спрямовуватиметься будівництво доріг обласного та районного значення, стимулюючи таким чином модернізацію і розвиток регіональної автодорожньої мережі.

  7. Запропонована концепція розбудови автодорожньої мережі регіону на основі використання приватно-державних джерел обґрунтовує значення, місце і роль регіонального рівня (виміру) у запровадженні теоретичних досліджень та практичному застосуванні концесійного інструментарію у розвитку автодорожнього господарства; головною ідеєю концепції є доведення ефективності об’єднання фінансових і матеріальних ресурсів держави, регіону і приватного сектора, а також застосування інтеграційно-інвестиційної системи при її реалізації. Ефективність розбудови автомобільних доріг на основі приватно-державних джерел досягається за рахунок розширення кількості суб’єктів концесіонування, перерозподілу їх повноважень, можливості проявлення ініціативи, зацікавленості, врахування особливостей регіонів, раціонального освоєння капіталовкладень. За допомогою показників окупності концесійних проектів для концесіонера, розрахунку прямого і мультиплікативного ефекту для держави і регіону доведена ефективність використання концесійного приватно-державного партнерства в автодорожній сфері за рахунок багатосуб’єктності, децентралізації, оптимізації прийняття рішень щодо прискореного досягнення високих кінцевих результатів.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Сич Є.М., Вдовенко Ю.С. Підприємництво в забезпеченні розвитку транспортної складової зовнішньоекономічної діяльності прикордонних регіонів // Збірник наукових праць Київського університету економіки і технологій транспорту Міністерства транспорту України: Серія “Економіка і управління”. – Вип. 1-2. – К.: КУЕТТ, 2002. – С. 49-54.

  2. Вдовенко Ю.С. Зовнішньоекономічні пріоритети регіону в контексті розвитку інтеррегіонального співробітництва // Вісник Чернігівського державного технологічного університету. – Чернігів: ЧДТУ, 2003. – № 19. – С. 78-85.

  3. Сич Є.М., Вдовенко Ю.С. Концесійна модернізація транспортної мережі “Єврорегіону “Дніпро” // Збірник наукових праць Київського університету економіки і технологій транспорту Міністерства транспорту України: Серія “Економіка і управління”. Вип. 4. – К.: КУЕТТ, 2003. – С. 6-11.

  4. Панченко О.І., Вдовенко Ю.С. Концесії як складова механізму фінансування залізничного транспорту // Збірник наукових праць Київського університету економіки і технологій транспорту: Серія “Економіка і управління”. – Вип. 5. – К.: КУЕТТ, 2004. – С. 82-88.

  5. Вдовенко Ю.С. Економіко-правова сутність концесії: методологічний аспект // Збірник наукових праць Київського університету економіки і технологій транспорту: Серія “Економіка і управління”. – Вип. 6. – К.: КУЕТТ, 2004. – С. 62-69.

  6. Вдовенко Ю.С. Принципи розвитку транспортного забезпечення інтеррегіональних торгових зв’язків // Вісник Чернігівського державного технологічного університету: Збірник – Чернігів: ЧДТУ, 2005. – № 23. – С. 101-109.

  1. Вдовенко Ю.С. Автодорожні концесії та перспективи їх застосування в Україні // Збірник наукових праць Київського університету економіки і технологій транспорту: Серія “Економіка і управління”. – Вип. 8. – К.: КУЕТТ, 2006. – С. 248-252.

  2. Вдовенко Ю.С. Принципи розвитку автодорожніх концесій // Вісник Чернігівського державного технологічного університету: Збірник – Чернігів: ЧДТУ, 2006. – № 27. – С. 107-116.

  3. Вдовенко Ю.С. Регіон в системі розвитку автодорожніх концесій країни // Вісник Чернігівського державного технологічного університету: Збірник – Чернігів: ЧДТУ, 2006. – № 29. – С. 154-161.

  4. Сич Є.М., Вдовенко Ю.С. Партнерство як основа розвитку відносин у сучасних соціально-економічних системах // Збірник наукових праць Київського університету економіки і технологій транспорту: Серія “Економіка і управління”. – Вип. 9. – К.: КУЕТТ, 2007. – С. 198-202.

  5. Вдовенко Ю.С. Класифікаційний підхід до приватно-державного партнерства // Збірник наукових праць Київського університету економіки і технологій транспорту: Серія “Економіка і управління”. – Вип. 9. – К.: КУЕТТ, 2007. – С. 220-224.

  6. Вдовенко Ю.С. Інтеграційно-інвестиційний механізм розвитку автодорожньої сфери // Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту: Серія “Економіка і управління”. – Вип. 10. – К.: ДЕТУТ, 2007. – С. 77-82.

  7. Вдовенко Ю.С. Тенденції розвитку концесійної діяльності // Вісник Чернігівського державного технологічного університету: Збірник – Чернігів: ЧДТУ, 2007. – № 31. – С. 130-135.

  8. Вдовенко Ю.С. Регіональні механізми і засоби стимулювання концесійної діяльності в автодорожній сфері // Вісник Чернігівського державного технологічного університету. Збірник – Чернігів: ЧДТУ, 2008. – № 32. – С. 226-235.

Статті у наукових закордонних виданнях

  1. Вдовенко Ю.С. Основные направления развития транспортной составляющей внешнеэкономической деятельности, интеррегиональный аспект // Организация и управление. – Минск, 2003. – № 1-2. – С. 76-82.

  2. Вдовенко Ю.С. Региональные особенности развития транспортной составляющей внешнеэкономической деятельности приграничных территорий (на примере Черниговской области) // Известия Гомельского государственного университета имени Ф. Скорины, 2003. – № 1 (16). – С. 43-48.

Брошури

  1. Вдовенко Ю.С. Механізми інвестиційного розвитку територій / Чернігів: ЧДТУ, 2007. – 48 с.

  2. Стан та перспективи залучення іноземних інвестицій у Чернігівський регіон: збірка науково-практичних матеріалів / За заг. ред. Вдовенка Ю.С. – Чернігів: ЧДТУ, 2007. – 52 с.

Матеріали конференцій і тези доповідей

  1. Вдовенко Ю.С. Фактор развития транспортных систем в социально-экономической сфере украино-белорусского приграничья // Проблемы управления экономическим потенциалом экологодестабилизированного региона: Материалы Международной научно-практической конференции (14-15 ноября 2002 г., г. Гомель). Ч. П. – Гомель: ГГУ им. Ф. Скорины, 2002. – С. 121-125.

  2. Вдовенко Ю.С. Роль регіональної влади в розвитку прикордонного економічного співробітництва // Матеріали третьої Всеукраїнської науково-практичної конференції “Підвищення ролі фінансових відносин у комплексному соціально-економічному розвитку регіону”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2002. – С. 71.

  3. Вдовенко Ю.С. Сучасні особливості формування нових підходів до здійснення зовнішньоекономічної діяльності (на прикладі україно-білоруських стосунків) // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта‘2003”. – Том 20. Економіка. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 28-29.

  4. Вдовенко Ю.С. Формирование информационной и транспортной инфраструктуры Еврорегиона “Днепр” // Материалы Международной конференции “Еврорегион “Днепр” – проблемы функционирования и развития”. – Чернигов, 11 ноября 2003 / Управление внешних сношений и внешнеэкономической деятельности. – Чернигов, 2004. – С. 34-37.

  5. Вдовенко Ю.С. Оценка состояния и исследование динамики показателей транспортной системы Черниговского региона Украины в контексте возможностей развития приграничного сотрудничества // Экономические проблемы становления рыночных отношений в Российской Федерации. Материалы научно-практической конференции. – Брянськ: БГТУ, 2004. – С. 45-51.

  6. Вдовенко Ю.С. Перспективы развития автодорожных концессий (трансграничный и региональный аспект) // Механизмы устойчивого развития инновационных социально-экономических систем: материалы ІІ междунар. науч.-практ. конф. (Бобруйск, 30 марта 2007 г.). – Минск: БГЭУ, 2007. – С. 66-68.

  7. Вдовенко Ю.С. Перспективи розвитку платних автомобільних доріг в Україні // Проблеми та перспективи розвитку транспортних систем в умовах реформування залізничного транспорту: техніка, технологія, економіка і управління: Матеріали IV міжнародної науково-практичної конференції. Серія «Економіка і управління». – К.: ДЕТУТ, 2008. – С. 291.