Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Падалка Олег Семенович. Професійно-економічна підготовка майбутніх учителів у вищих навчальних закладах : Дис... д-ра наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Падалка О. С. Професійно-економічна підготовка майбутніх учителів у вищих навчальних закладах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Інститут педагогіки АПН України, Київ, 2009.

Дисертацію присвячено проблемам теорії та практики професійно-економічної підготовки майбутніх учителів у вищих навчальних закладах України. В дослідженні розроблено нові підходи до відбору і структурування змісту та організації професійно-економічної підготовки майбутніх фахівців з урахуванням новітніх досягнень педагогічної науки, що ґрунтуються на застосовуванні сучасних уявлень про фахове спрямування навчально-пізнавальної діяльності. Обґрунтовано динамічний поступ теорії технологій освіти, методологічні й педагогічні аспекти проблеми, роль фахових знань у формуванні майбутнього вчителя, теорію застосовування маркетингу в технологіях управління професійно-економічною підготовкою студентів. Проаналізовано вплив педагогічних технологій на професійну підготовку особистості; досліджено роль інтенсивних освітніх технологій у навчально-виховному процесі; вивчено ефективність рефлексивно-інноваційних технологій управління; виявлено особливості особистісно орієнтованих технологій, технології управління розвитком професійного мислення студентів. Визначено роль педагогічної технології у навчальному процесі ВНЗ; застосовування технології освіти в ході вивчення інформатики та обчислювальної техніки; обґрунтовано технології управління розвитком пізнавальної активності студентів; технології використовування професійної спрямованості у дидактичному процесі; формування культурологічних поглядів студентів у позааудиторній діяльності; система формування педагогічної культури майбутніх учителів. Теоретично обґрунтовано методику дослідження професійно-економічної підготовки майбутнього вчителя; обґрунтовано процес професійно-економічної підготовки майбутніх фахівців; особливості дослідження процесу формування професійно-економічних знань у студентів; технологію формування професійних якостей студентів у позааудиторній діяльності.

На основі вивчення науково-методичних джерел виявлено, що проблему професійно-економічної підготовки майбутніх учителів у науково-педагогічній літературі висвітлено фрагментарно. Її розглянуто переважно шляхом аналізу окремих нормативних документів, розрізнених інформаційних підходів до фахової підготовки з питань практики управління діяльністю ВНЗ. Такі підходи унеможливлювали виокремлення інноваційних технологій як самостійного напряму в педагогічній науці. Теоретичне обґрунтування окремих положень професійно-економічної підготовки майбутнього вчителя у ВНЗ відбувалося безсистемно. Це ускладнювало об’єктивне концептуальне обґрунтування професійно-економічної підготовки як педагогічної у вищому навчальному закладі. Виявлені теоретичні прогалини спричинені недооцінкою ролі основних підходів до професійно-економічної підготовки та інших суміжних напрямів і завдань майбутніх учителів.

Здійснення системно-структурного аналізу професійно-економічної підготовки майбутніх учителів дало змогу виділити такі важливі аспекти, як: професіограма праці вчителя; психолого-педагогічні засади успішної професійної діяльності вчителя; механізм адаптації молодого педагога; шляхи і засоби ефективного професійного становлення вчителя в умовах ВНЗ педагогічного профілю; динаміка формування готовності випускників вищої школи до професійної діяльності; умови формування професійної майстерності майбутніх учителів.

З урахуванням результатів цього аналізу було розроблено модульний варіант програми авторського спецкурсу «Професійно-економічна підготовка вчителя». Його зміст передбачає: засвоєння питань, що сприяють накопиченню наукових понять, принципів і закономірностей використовування нових технологій управління економічною підготовкою учнів на сучасному рівні, а також певної професійної освіти, що сприяє застосовуванню здобутих студентом знань у практичній діяльності; використання модульної технології професійної підготовки особистості до економічного виховання учнів у загальноосвітній школі, врахування важливості складових компонентів кожного модуля, їхнього діалектичного взаємозв’язку та об’єктивної наступності, існування модуля як окремої одиниці програми; побудову кожного модуля програми економічної підготовки вчителя за принципом поступового ускладнення, що дає змогу вдосконалювати технології управління професійною підготовкою особистості, підвищувати ефективність засвоювання ґрунтовної економічної інформації на основі розуміння нових ринкових відносин.

Теоретико-методологічне обґрунтовування концепції педагогічних технологій професійно-економічної підготовки студентів на основі структурного аналізу механізму реалізації фахової підготовки майбутнього вчителя виявилось актуальним у діяльності ВНЗ, які перейшли на нові форми організації ступеневої освіти: бакалавр, спеціаліст, магістр. Це зумовлено тим, що перенесення інтересів особистості в центр уваги науки збіглося з посиленням уваги до управлінської діяльності деканату, кафедр в організації навчального процесу, спрямованої на формування учителя-професіонала в умовах ступеневої освіти. Провідною є ідея професійно-економічної підготовки особистості як об’єднуючої детермінанти, що уможливила реалізацію дидактичної мети в навчально-пізнавальній діяльності студентів і підвищення ефективності оволодіння фаховими знаннями.

Педагогічний аналіз передбачає виокремлення основних взаємопов’язаних елементів професійної діяльності викладача і навчально-пізнавальної діяльності студента, пізнавання основних суперечностей педагогічного процесу, обґрунтування технології освіти через проникнення у логіку взаємодії окремих ланок педагогічного явища як об’єднуючого структурного утворення. У цьому контексті важливу роль відіграє інноваційна технологія, що уможливлює розкриття пріоритетних напрямів професійної діяльності учителя, його взаємозв’язку з іншими учасниками навчально-виховного процесу. Впровадження інноваційної технології управління професійно-економічною підготовкою вчителя забезпечує гнучкість і динамічність цього процесу, підвищення рівня засвоєння студентами економічних знань. Створена і теоретично обґрунтована концептуальна модель педагогічної технології професійно-економічної підготовки вчителя спрямована на вдосконалення методики фахової освіти студентів за умови ефективної ситуативно-діалогічної організації навчання.

Педагогічні технології професійно-економічної підготовки майбутнього вчителя є складно організованими, багатофункціональними, відкритими, нелінійними, цілісними динамічними системами. Творче використання інноваційних технологій є важливою умовою формування, розвитку і збагачення професійно-економічних знань майбутнього вчителя, його готовності до професійної діяльності. Процес ступеневої освіти студентів має відносну самостійність, свою професійно-дидактичну мету, конкретні виховні завдання, певні суперечності та закономірності становлення і динаміки розвитку особистості, що реалізуються у навчально-пізнавальній діяльності.

Сучасною тенденцією розвитку педагогічних технологій професійно-економічної підготовки вчителя як відкритої системи ступеневої освіти особистості є врахування індивідуальності, психологічної структури майбутнього спеціаліста, проявів його активності, підвищення ролі самоврядування, формування майбутнього фахівця засобами навчально-пізнавальної діяльності. В її основі – пізнавальна діяльність студента, що спирається на динаміку структур навчальної інформації, предметно-змістовий компонент мети, конструювання навчальних завдань, можливість використання нової пізнавальної інформації. Такий підхід сприяє вдосконаленню технології професійно-економічної підготовки майбутнього вчителя і дає змогу подолати пасивність студента, активізувати розвиток економічного мислення на основі вдосконалення нових форм стосунків і спілкування, створення необхідних умов для їхніх творчих пошуків, утвердження власної думки, підтримки оптимальних ситуацій вільного вибору.

Педагогічні технології професійно-економічної підготовки студентів охоплюють такі компоненти цілісного процесу: інтенсивні освітні технології (соціально-педагогічна модель); рефлексивно-інноваційні технології (предметно-дидактична модель); особистісно орієнтовані технології (психологічна модель); технологія управління професійно-економічною підготовкою учителя (інноваційно-організуюча модель), які є теоретичною основою фахової освіти спеціалістів. Дослідження розвитку трансформації освітніх ідей у цьому процесі, професійно-економічна підготовка студентів, реалізація науково-функціонального, фахово-кваліфікаційного, педагогічно-гуманістичного та економічного мислення у майбутнього вчителя здійснено на основі системного розв’язування обраної проблеми. Логічно обґрунтоване визначення детермінуючих чинників теоретичної і практичної фахової підготовки студентів дало змогу зробити аргументований висновок: технологія управління професійно-економічною підготовкою учителя залежить від науково-методичного забезпечення навчально-пізнавальної діяльності, а внутрішні зв’язки мають певну особливість удосконалюватися; їхній поступ зумовлений метою професійно-економічної освіти, змістом професійно-практичної діяльності колективу викладачів, педагогічною майстерністю і рівнем розвитку професійної рефлексії.

Важливим компонентом педагогічної технології у фаховій освіті є система індивідуального і диференційованого підходів до професійної підготовки особистості, що сприяє підвищенню їхньої ефективності в навчально-виховному процесі. Специфіка використання педагогічних технологій професійно-економічної підготовки вчителя, яка зумовлює необхідність їх удосконалення у процесі навчально-пізнавальної діяльності, де її професійне спрямування розвиває позитивні взаємовідносини між учасниками фахової підготовки. Формування творчого потенціалу майбутнього вчителя і його самовдосконалення об’єктивно пов’язані з ефективністю реалізації технологій управління навчальним процесом. Сутність його полягає у перенесенні акценту з надання студенту певної суми професійно-економічних знань, умінь і навичок на активізацію його фахового мислення, на реалізацію особистісних функцій у навчально-пізнавальній діяльності. На основі такого підходу вдосконалено авторську модель технології управління професійно-економічною підготовкою вчителя та доведено, що інтенсивні освітні технології набувають ознак, необхідних для вищого рівня розвитку особистості спеціаліста.

У ході формувального експерименту обґрунтовано основні положення методики професійно-економічної підготовки майбутніх учителів, у межах якої ми виділяємо дві групи: методики проблемного викладання нормативних курсів з елементами використання економічних знань та методику проблемного вивчання і засвоювання професійних знань студентами. Методики першої групи є динамічними, володіють ефективними можливостями в оцінці не тільки кількісних показників рівня підготовки вчителя до управління економічною освітою учнів, а й дають змогу дослідникові аналізувати таку підготовку в якісному аспекті. Виявлені нами переваги методик другої групи є особливо цінними, оскільки з’являється потужний інструментарій оперативної адаптації до індивідуальних особливостей студента, за допомогою якого стає можливим внесення коректив в організацію підготовки майбутнього вчителя, усунення прогалин у його економічних знаннях.

Доведено, що підвищення сформованості особистісних якостей майбутніх фахівців у процесі оволодівання економічними знаннями, вміннями і навичками можливе за умови використання фронтальної, групової, індивідуальної і змішаної організаційних форм.

Дослідження педагогічних технологій професійно-економічної підготовки вчителя на методологічному, теоретичному і практичному рівнях підтвердило, що динаміка становлення фахової освіти студентів спирається на принципи інноваційної діяльності, врахування об’єктивного співвідношення теоретичного та практичного аспектів у роботі ВНЗ. Одержані результати дослідження дають підстави вважати, що запропонована методика є ефективною. Реалізація основних положень дослідження спрямована на вдосконалення сучасної практики застосовування технології управління навчально-пізнавальною діяльністю особистості й подальший розвиток теоретико-методичних засад її функціонування.

У технології управління професійно-економічною підготовкою вчителя виділено три етапи навчання, які реалізуються в дидактичному процесі педагогічних університетів. У першому – студентам надається повноцінна інформація у готовому вигляді на репродуктивному рівні. В другому – майбутнім учителям у готовому вигляді пропонують тільки частину зразків-орієнтирів, а інші дії вони виконують за заданим алгоритмом. Це пов’язано з тим, що частина інтелектуальних дій після міцного засвоєння згортається і виконується на рівні навичок. Третій тип навчання відрізняється тим, що орієнтовна основа в технологічному компоненті управління має повний склад, а орієнтири подають в узагальненому вигляді. Це відповідає повній самостійній діяльності студента в оволодінні економічними знаннями та методикою їх використання у майбутній практичній діяльності.

Визначено й обґрунтовано критерії та показники ефективності професійно-економічної підготовки майбутнього вчителя. Як базовий, комплексний критерій, що дає змогу оцінювати підготовку студентів соціально-педагогічних спеціальностей у галузі використання нових інформаційних технологій у навчанні учнів і відображає тісний взаємозв’язок знань і вмінь студентів, навичок їх практичного використання, було реалізовано критерій системності знань і вмінь. На підставі критеріїв оцінки готовності студентів до творчої діяльності визначали рівень формування творчого економічного мислення, застосовування педагогічних знань у науково-дослідній роботі. На основі вивчення якостей розвитку особистості студента, дослідження цієї проблеми протягом тривалого часу ми дійшли висновку, що основними критеріями формування у студентів готовності до творчої праці є: цілеспрямованість, ініціативність, економічне мислення, вияв творчих здібностей.

Експериментально перевірено методику формування професійно-економічних знань та якостей студентів. Узагальнення результатів дослідження складних процесів професійно-економічної підготовки в нелінійному середовищі, використання технологій освіти на апробованій моделі спонукало до виділення провідної ланки фахової підготовки особистості вчителя, через яку здійснююєть вплив еволюційних процесів самоструктурування в ефективній педагогічній діяльності з професійної освіти майбутнього спеціаліста.

Результати експерименту свідчать, що створення відповідних педагогічних умов забезпечує взаємодію педагогів ВНЗ, студентів, органів самоврядування, розвиток мотивації до оволодіння економічними знаннями. Все це впливає на ставлення до власності, формує почуття господаря, допомагає органічно поєднувати власні інтереси кожного студента з інтересами колективу. Такий підхід дає змогу якісно покращувати економічне виховання майбутніх фахівців, краще усвідомлювати економічне значення творчої праці й моральний зміст економічних законів, краще усвідомлювати свої обов’язки перед колективом групи і викладачами, висувати до себе та однокурсників вищі й принциповіші вимоги.

Таким чином, визначені завдання дослідження реалізовано, мету досягнуто. Сукупність одержаних наукових висновків має важливе значення для теорії та практики розвитку педагогічної науки.

Здійснене дослідження не розкриває усіх аспектів проблеми професійно-економічної підготовки вчителя. Потребують подальшого вивчення технології управління вихованням особистості, технології дидактичних процесів професійної підготовки спеціаліста, зміст і технології професійно-економічної підготовки вчителя, розроблення означеної проблеми в контексті компетентнісного підходу до вивчення педагогічних умов моніторингу якості досягнень студентів з професійно-економічних компетенцій з метою розроблення системно-структурних компонентів діяльності ВНЗ педагогічного профілю в Україні. Поальші дослідження проблеми пропонуємо пов’язувати з розробленням технологій, положень, змісту в контексті Болонської декларації.

Публікації автора:

Монографії

  1. Падалка О. С. Формування готовності учнівської молоді до самостійної трудової діяльності : колект. моногр. / О. С.Падалка, В. М. Мадзігон, М. П. Тименко. – К. : КДПІ, 1992. – 147 с. (З’ясовано основні аспекти процесу формування учнівської молоді до самостійної трудової діяльності).

  2. Падалка О. С. Професійно-економічна підготовка вчителя : моногр. / О. С. Падалка. – К. : Четверта хвиля, 2001. – 310 с.

Підручники, навчальні посібники, методичні рекомендації, програми

  1. Падалка О. С. Основи соціально-економічної педагогіки : навч. посіб. / А. С. Нісімчук, І. О. Смолюк, О. С. Падалка. – К. : Університет, 1992. – 116 с. (Автор. розділ «Економічне виховання учнів у навчальному процесі»).

  2. Падалка О. С. Педагогічна технологія в сучасному вузі : навч. посіб. / А. С. Нісімчук, О. С. Падалка, І. О. Смолюк. – К. : Ін-т системного дослідження. освіти України, 1994. – 123 с. (Автор. розділ «Особливості педагогічної технології у сучасному вузі»).

  3. Падалка О. С. Педагогічні технології : навч. посіб. для вузів / О. С. Падалка, А. С. Нісімчук, О. І. Смолюк, О. Т. Шпак . – К. : Вид-во «Укр. енциклопедія ім. М. П. Бажана, 1995. – 252 с. (Розкрито проблему становлення вчителя, оволодіння ним секретами педагогічної майстерності).

  4. Падалка О. С. Методика економічного виховання школярів : (експеримент. варіант) / О. С. Падалка. – К., 1997. – 148 с.

  5. Падалка О. С. Основи економіки й бізнесу : навч.-метод. посіб. для вчителів загальноосв. шкіл / О. С. Падалка. – К., 1997. – 88 с.

  6. Падалка О. С. Учись господарювати рентабельно: посібник для учнів сільських шкіл / О. С. Падалка. – К., 1997. – 60 с.

  7. Падалка О. С. Учителю про економічне виховання учнів: питання генезису й компетентності : навч. посіб. / О. Т. Шпак, О. С. Падалка, В. П. Шепотько. – К. : Четверта хвиля, 1998. – 376 с. (Автор. розділ «Програма «Основи економічних знань»).

  8. Падалка О. С. Економічна підготовка учнів шкіл : навч. посіб. / О. С. Падалка. – К., 1999. – 87 с.

  9. Падалка О. С. Управління загальноосвітніми навчальними закладами / О. С. Падалка. – К., 1999. – 55 с.

  10. Падалка О. С. Сучасні педагогічні технології : навч. посіб. / А. С. Нісімчук, О. С. Падалка, О. Т. Шпак. – К. : Просвіта, 2000. – 368 с. (Автор. розділ «Педагогічна технологія вищої школи»).

  11. Падалка О. С. Персоніфікований систематизатор-хрестоматія досліджень генези історико-педагогічних знань в Україні ( 2-га пол. XIX – поч. XX ст.) : посіб. для самостійної роботи студентів з теорії та історії педагогіки / М-во освіти і науки України; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ; укл. : Л. П. Вовк, О. С. Падалка, О. В. Черкасов. – К., 2002. – 100 с. (Створення на науково-навчальному рівні біо-бібліографічної хрестоматії вітчизняних авторів праць з історії педагогіки ІІ пол.. ХІХ – поч. ХХ ст.).

  12. Падалка О. С. Педагогічна технологія : підруч. для підготовки спеціалістів / А. С. Нісімчук, О. С. Падалка, І. О. Смолюк. – К. : Четверта хвиля, 2003. – 270 с. (Автор. розділ «Наукові основи педагогічної технології»)

  13. Падалка О. С. Педагогіка і психологія вищої школи : навч. посіб. / О. Г. Мороз, О. С. Падалка, В. І. Юрченко. – К., 2003. – 267 с. (Автор. розділи «Теоретичні основи педагогіки і психології вищої школи», «Професійна адаптація випускника вищого навчального закладу»).

  1. Падалка О. С. Педагогічна технологія : підруч. для магістрів / А. С. Нісімчук, О. С. Падалка, І. О. Смолюк. – Луцьк : Волин. обл. друкарня, 2003. – 170 с. (Розкрито проблему становлення вчителя, оволодіння ним секретами педагогічної майстерності).

  2. Падалка О. С. Педагогічна технологія : підруч. для бакалаврів / А. С. Нісімчук, О. С. Падалка, І. О. Смолюк. – К. : Четверта хвиля, 2003. – 224 с. (Автор. розділи Вступ, «Наукові основи педагогічної технології»).

  3. Падалка О. С. Психолого-педагогічні основи навчання : навч. посіб. для викладачів психології і педагогіки, аспірантів, студентів пед. навч. закладів та курсантів військових училищ / О. В. Скрипченко, О. С. Падалка, Л. О. Скрипченко. – К., 2005. – 710 с. (Автор. розділи «Освіта як поняття, пов`язане з навчальною діяльністю», «Змістовно-інформаційні складові навчальної діяльності», «На учіння, навчання, учіння»).

  4. Падалка О. С. Українсько-англійський словник навчально-педагогічних понять і термінів : метод. посіб. / Л. П. Вовк, О. С. Падалка, Г. Д. Панченко, О. В. Піскун. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2006. – 152 с. (Автор. розділ «Теорія навчання (дидактика)»).

  5. Падалка О. С. Викладач вищої школи: психолого-педагогічні основи підготовки / О. Г. Мороз, О. С. Падалка, В. І. Юрченко. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2006.

  6. Падалка О. С. Основи педагогіки вищої школи : навч.-метод. комплекс для аспірантів і магістрів / Л. П. Вовк, О. С. Падалка, Р. А. Семерникова. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2006. – 59 с. (Навчально-методичні рекомендації до курсу «Педагогіка вищої школи»).

  7. Падалка О. С. Українсько-німецький словник навчально-педагогічних понять та термінів : метод. посіб. / Л. П. Вовк, В. І. Гончаров, О. С. Падалка. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2007. – 159 с. (Автор. розділ «Теорія навчання (дидактика)»).

  8. Падалка О. С. Українсько-французький словник навчально-педагогічних понять та термінів : метод. посіб. / Л. П. Вовк, В. І. Гончаров, О. С. Падалка. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2007. – 140 с. (Автор. розділ «Теорія навчання (дидактика)»).

  9. Виховання в цілісному педагогічному процесі : навч.-метод. комплекс. / Л. П. Вовк, О. С. Падалка. – К. : МП Леся, 2008. – 376 с. (Автор. розділ «Теоретичний блок»).

  10. Падалка О. С. Деловая игра: «Прием посетителей директором школы» : метод. рек. / П. П. Середа, О. С. Падалка. – К. : КГПИ, 1988. – 22 с. (Автор. розділи «Тема, цель, задачи деловой игры», «Подгтовка слушателя к исполнению роли директора школы»).

  11. Падалка О. С. Педагогические задания для творческой работы ФППК ОНО : метод. реком. для слушателей ФППК ОНО, руководителей школ, преподавателей кафедр НОУШ / О. С. Падалка. – К. : КГПИ, 1989. – 61 с.

  12. Падалка О. С. Про підготовку курсових і дипломних робіт з педагогіки студентам педагогічних інститутів : метод. реком. / О. С. Падалка. – К. : КГПИ, 1989. – 36 с. (Орієнтовна тематика курсових робіт з педагогіки для студентів педагогічних інститутів).

  13. Падалка О. С. Основи підприємницької діяльності : метод. реком. / О. С. Падалка. – К. : КДПІ, 1992. – 135 с.

  14. Падалка О. С. Українській педагогічній науці – забуті імена та правду : метод. реком. для студентів вузів України / О.С. Падалка. – К. : КДПІ, 1992. – 39 с.

  15. Падалка О. С. Визначення завдань роботи в процесі внутрішнього планування : метод. реком. на допомогу керівникам шкіл / О. С. Падалка. – К., 1995. – 34 с.

  16. Падалка О. С. Єдність економічної і трудової діяльності учнів у загальноосвітній школі : метод. реком. на допомогу керівникам і вчителям шкіл / О. С. Падалка. – К., 1995. – 20 с.

  17. Падалка О. С. Методичні рекомендації з організації та проведення педагогічної практики студентів старших курсів музично-педагогічних факультетів / О. С. Падалка. – К., 1995. – 37 с.

  18. Падалка О. С. Формування творчої ініціативи майбутніх учителів, вихователів в умовах педагогічного навчального закладу (училища, коледжу) : метод. реком. / О. С. Падалка. – К., 1995. – 57 с.

  19. Падалка О. С. Психолого-педагогічні основи управлінської діяльності : метод. реком. / О. С. Падалка. – К., 1995. – 87 с.

  20. Падалка О. С. Ознайомлення учнівської молоді з основними поняттями ринкової економіки на уроках трудового навчання : метод. реком. на допомогу керівникам шкіл / О. С. Падалка. – К., 1995. – 15 с.

  21. Падалка О. С. Завдання та науково-методичні рекомендації для проведення педагогічної практики / Л. П. Вовк, Г. Д. Панченко, О. С. Падалка, М. В. Михайліченко, В. Б. Вишківська, О. В. Піскун. – К., 2002. – 57 с. (Автор. розділи «Система і зміст педагогічної практики», «Вивчення особливостей педагогічного процесу школи. Тематика для першочергових завдань для спостережень і узагальнень»).

  22. Падалка О. С. Програми педагогічних університетів і інститутів : (методика екон. виховання школярів) / О. С. Падалка. – К., 1995. – 16 с.

  23. Падалка О. С. Неперервна економічна освіта : навч. програми / І. А. Сасова, О. С. Падалка, О. Т. Шпак. – К. : Четверта хвиля, 1997. – 176 с. (Автор. розділи «Основи економічних знань. 9-11 класи. Програма. 9-й клас», «Основи економіки і бізнесу. 9 клас. Програма»).

  24. Падалка О. С. Експериментальні програми економічного всеобучу учнів середньої школи : (базовий компонент) / О. С. Падалка. – К., 1997. – 30 с.

  25. Падалка О. С. Програми економічних університетів і інститутів : методика екон. виховання школярів / О. С. Падалка. – К., 1997. – 24 с.

  26. Падалка О. С. Програма навчального курсу «Економіка освіти» для педагогічних університетів / О. С. Падалка, В. Є. Сафонова, О. В. Черкасов. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005 . – 41 с. (Розроблено теми семінарських занять, укладено список літератури, рекомендованої для поглибленого вивчення тем курсу).

  27. Падалка О. С. Педагогіка : типова програма та організаційно-педагогічні завдання / Л. П. Вовк, О. С. Падалка, Г. Д. Панченко. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2006. – 74 с. (Розроблено програму для курсу «Педагогіка»).

  28. Падалка О. С. Збірник навчальних програм із загальнопедагогічної підготовки / Л. П. Вовк, О. С. Падалка. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2007. – 239 с.(Автор. розділи «Програми педагогічних дисциплін: підготовка магістрів і аспірантів», «Практична підготовка вчителя»).

Наукові праці у фахових виданнях

  1. Падалка О. С. Економічне виховання в школі / О. С. Падалка // Трудова підготовка в закладах освіти. – 1998. – № 2. – С. 29–32.

  2. Падалка О. С. Сучасні проблеми підготовки учнівської молоді до підприємницької діяльності / О. С. Падалка, М. П. Тименко // Наука і сучасність : зб. наук. праць / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К. : ІЗМН, 1998. – Ч. 2. – С. 113–118. (Окреслено проблеми підготовки учнівської молоді до підприємницької діяльності).

  3. Падалка О. С. Підготовка студентів гуманітарних інститутів до економічного виховання / О. С. Падалка, І. О. Падалка. // Проблеми сучасної педагогічної освіти. – 2000. – С. 19–24. (Визначено поняття «економічна культура», розроблено підходи вирішення завдань, що сприяють здійсненню економічного виховання).

  4. Падалка О. С. Готуємо студента до реального життя! : актуалізація завдань професійно-екон. підготовки майбутнього вчителя / О. С. Падалка // Гуманітарні науки. – 2001. – № 2. – С. 66–71.

  5. Падалка О. С. Технології управління професійно-економічною підготовкою в умовах вищого педагогічного навчального закладу / О. С. Падалка // Наука і сучасність / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К. : Логос, 2001. – Т. 27. – С. 113–124 (Серія «Педагогіка. Філологія»).

  6. Падалка О. С. Технологія формування економічного мислення у студентів педагогічного університету / О. С. Падалка // Наук. записки : зб. наук. праць. / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2001. – Вип. 41. – С. 193–199.

  7. Падалка О. С. Економіка, що потрібна всім : інформаційні технології в системі економічної підготовки майбутнього вчителя / О. С. Падалка // Гуманітарні науки. – 2002. – №2. – С. 90–93.

  8. Падалка О. С. Інтенсивні освітні технології / О. С. Падалка // Вища освіта України. – 2002. – № 2. – С. 91–95.

  9. Падалка О. С. Інформаційні технології в системі економічної підготовки майбутнього вчителя / О. С. Падалка // Проблеми сучасної педагогічної освіти. – 2002. – С. 42–46 (Серія «Педагогіка і психологія»).

  10. Падалка О. С. Актуалізація економічної освіти / О. Падалка, В. Шепотько // Рідна школа. – 2002. – № 3. – С. 67–70. (Обґрунтовано теоретичні основи економічної підготовки педагогічних кадрів).

  11. Падалка О. С. Якості, необхідні вчителеві : проф. підготовка. майбутніх учителів під час вивчення спецкурсу «Економіка народної освіти» / О. С. Падалка // Рад. школа. – 1989. – № 3. – С. 89–90.

  1. Падалка О. С. Економічне виховання учнів у навчальному процесі / О. С. Падалка // Наук. записки : матеріали звітно-наук. конф. викладачів за 1991 рік. – К. : КДПІ, 1992. – С. 10–12.

  2. Падалка О. С. Потрібен педагог з рисами управлінця, підприємця, економіста: ідеї М. П. Драгоманова у формуванні економічного мислення майбутніх вчителів / О. С. Падалка // Освіта. – 2003. – № 44 (5061), 24 верес. – 1 жовт. – С. 7.

  3. Падалка О. С. Ідеї М. П. Драгоманова у формуванні економічного мислення майбутніх вчителів / О. С. Падалка // Перші Міжнародні драгоманівські читання, 30 вересня – 2 жовтня 2003 р. / Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – К. : НПУ, 2003. – Вип. 1. – С. 174-179.

  4. Падалка О. С. Формування складників педагогічної культури у магістрів / О. С. Падалка // Педагогіка духовності: поступ у третє тисячоліття : матеріали міжнар. наук. конф. / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К., 2005. – С. 154 – 159.

  5. Падалка О. С. Неперервна економічна освіта учнів у системі «школа – ВНЗ» / О. С. Падалка // Науковий часопис НПУ ім. М.П.Драгоманова. – К., 2005. –Серія 18. Вип. 2. С. 49 – 59.

  6. Падалка О. С. Інформатизація підготовки магістра в системі педагогічної освіти / О. С. Падалка // Проблеми змісту педагогічної підготовки вчителя у контексті аксіологічності освіти (історичний, теоретико-практичний аспекти): матеріали міжнар. наук. конф., присвяченої 170-річному ювілею НПУ ім. М. П. Драгоманова / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К., 2005. – С. 31–32.

  7. Падалка О. С. Дистанційне навчання у системі економічної підготовки вчителя / О. С. Падалка // Пед. освіта України: нац. традиції та європейські інновації : матеріали наук.-практ. конф. (Секція: «Проблеми змісту педагогічної підготовки в умовах європейського освітнього та інтеграційного процесу») / За заг. ред. Л. П. Вовк, О. С. Падалки. – К. : МП Леся, 2006. – С. 145–154.

  8. Падалка О. С. Проблеми економічної теорії і практики у науковій спадщині М. Драгоманова / О. С. Падалка // Другі міжнар. драгоманівські читання : матеріали до 165-річчя з дня народження Михайла Драгоманова / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2006. – Вип. 1. – С. 142–146.

  9. Падалка О.С. Філософські засади професійно-економічної підготовки вчителя / О. С. Падалка // Нова парадигма: [журнал наукових праць] / голов. ред. В. П. Бех. ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ; Творче об’єднання «Нова парадигма»/ – Вип. 83. – К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. – С. 57-64

Матеріали конференцій, тези доповідей

  1. Падалка О. С. Сухомлинский об экономическом воспитании учащихся / О. С. Падалка // В. А. Сухомлинский – выдающийся педагог-новатор : тез. обл. межвуз. науч.-практ. конф. – Ровно, 1988. – С. 53–54.

  2. Падалка О. С. Н. К. Крупская о научной организации труда школьников / А. Т. Шпак, О. С. Падалка // Н. К. Крупская о коммунистическом воспитании молодежи : тез. докл. – Ровно, 1989. – С. 75–76.

  3. Падалка О. С. Психолого-педагогические аспекты подготовки будущих учителей к экономическому воспитанию школьников / О. С. Падалка // Психологическая наука: проблемы и перспективы : тез. всесоюз. конф., посвящ. 90-летию со дня рождения действительного члена АПН СССР Г. С. Костюка / АН СССР, Об-во психологов СССР, Укр. отделение. об-ва психологов СССР, НИИ психологии МНО УССР. – К., 1990. – С. 204–205.

  4. Падалка О. С. Психолого-педагогічні особливості підготовки студентів педвузів до економічного виховання / О. С. Падалка // Соціально-психол. проблеми проф. підготовки майбут. вчителя : тези доп. і повідомлень міжвуз. наук.-практ. конф. 23–25 березня 1992 року. – К. : КДПІ, 1992. – С. 144–145.

  5. Падалка О. С. Економічна освіта особистості в навчальному процесі вузу / О. С. Падалка // Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. «Педагогічні технології у сучасному вузі». – Луцьк, 1995. – С. 27–28.

  6. Падалка О. С. Самостійна робота студентів – важлива ланка в системі підготовки спеціаліста у вузі / О. С. Падалка // Матеріали міжнар. наук.-техн. конф. «Педагогічна технологія у сучасному вузі». – Луцьк, 1995. – С. 28–29.

  7. Падалка О. С. Ступенева система вищої освіти: досвід, проблеми, перспективи / О. С. Падалка // Матеріали наук.-метод. конф., 18–19 вересня 1996 року / М-во освіти України; УДПУ ім. М. П. Драгоманова. – К., 1996. C.10–12.