Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Пуханова Людмила Сергіївна. Професійна підготовка майбутніх економістів у процесі навчання теорії ймовірностей і математичної статистики : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Пуханова Л.С. Професійна підготовка майбутніх економістів у процесі навчання теорії ймовірностей і математичної статистики. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. – Вінниця, 2009.

Дисертацію присвячено теоретичному обгрунтуванню та експериментальній перевірці ефективності спрямування змісту, форм, методів і технологій навчання теорії ймовірностей і математичної статистики майбутніх економістів у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації на реалізацію мети і завдань професійної підготовки.

Висвітлено наявні недоліки традиційної системи професійної підготовки фахівців економічного профілю з фундаментальних дисциплін, доведена необхідність наукових пошуків у визначеній галузі.

Визначено зміст навчання теорії ймовірностей і математичної статистики майбутніх фахівців економічного профілю, суть якого розглядається як відображення взаємозв’язку між суспільними вимогами та економічною освітою, який повинен вивести фахівця на світовий рівень акредитації, а якість професійної підготовки – як готовність випускника до впровадження ймовірнісно-статистичних методів у майбутній різноплановій й багатоаспектній професійній діяльності в умовах конкурентоздатності і ринку праці.

Обгрунтовано провідні напрями підвищення ефективності професійної підготовки студентів економічних спеціальностей у навчанні теорії ймовірностей і математичної статистики: реалізація професійної спрямованості навчання; посилення інтеграційних процесів; впровадження педагогічних інновацій; врахування ціннісно-мотиваційних та психолого-педагогічних аспектів.

1. Теоретичний аналіз наукових праць дозволив зробити висновок про актуальність і доцільність дослідження обраної проблеми. Проблема професійної підготовки майбутніх фахівців економічного профілю у процесі навчання теорії ймовірностей і математичної статистики у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації ще не була предметом спеціального дослідження як у теоретичному, так і в методичному аспектах.

2. Доведено, що зміст професійної підготовки майбутнього економіста в процесі вивчення теорії ймовірностей і математичної статистики має бути відображенням взаємозв’язку між суспільними вимогами та економічною освітою, а якість професійної підготовки повинна розглядатись як готовність випускника до впровадження ймовірнісно-статистичних методів у майбутній різноплановій й багатоаспектній професійній діяльності в умовах конкуренції і ринку праці. З’ясовано педагогічні засади підвищення ефективності реалізації мети і завдань професійної підготовки студентів економічних спеціальностей при вивченні теорії ймовірностей і математичної статистики, а саме: реалізація професійної спрямованості навчання, впровадження педагогічних інновацій, врахування ціннісно-мотиваційних аспектів, розвиток професійно-значущих якостей. Визначено доцільні методи і форми та перспективні технології організації теоретичної і практичної підготовки.

3. Уточнено й обгрунтовано критерії ефективності професійної підготовки майбутнього фахівця економічного профілю, а саме: критерій успішності, який відображає рівень сформованості професійних знань, практичних умінь і навичок; критерій мотиваційної готовності, який показує рівень сформованості інтересу і потреб до майбутньої професійної діяльності; критерій професійного розвитку, який розкриває рівень сформованості професійно-значущих якостей майбутнього фахівця. Обгрунтовано показники, що характеризують зміст кожного критерію. Розкрито сутність рівнів прояву критеріїв професійної готовності майбутніх економістів до практичної діяльності.

4. Розроблено й експериментально перевірено педагогічну ефективність методичного забезпечення, що спрямоване на підвищення якості результатів реалізації мети і завдань професійної підготовки фахівців економічного профілю у процесі навчання теорії ймовірностей і математичної статистики.

Результати дослідження, звісно, не вичерпують усіх аспектів проблеми, що розглядалась, і не претендують на повноту вивчення та висвітлення всіх питань, пов’язаних із професійною підготовкою майбутніх економістів. Вони підтверджують необхідність творчих пошуків у визначеній галузі.

Подальші дослідження проблеми варто пов’язати з вивченням зарубіжного досвіду професійної підготовки фахівців економічного профілю у процесі навчання фундаментальних дисциплін, напрямів упровадження професійно спрямованого навчання, аналізом інтеграційних зв’язків навчальних дисциплін, підвищенням професійного інтересу до навчально-пізнавальної діяльності.

Публікації автора:

Статті у провідних фахових виданнях, затверджених ВАК України

  1. Пуханова Л.С. Особливості організації процесу вивчення теоретичного матеріалу з теорії ймовірностей та математичної статистики зі студентами економіко-управлінських спеціальностей / Л.С. Пуханова // Дидактика математики: проблеми і дослідження: міжнар. зб. наук. робіт. – Донецьк: ТЕАН, 2003. – Вип. 20. – С. 35-45.

  2. Пуханова Л.С. Особливості організації практичних занять з теорії ймовірностей та математичної статистики для студентів економічних спеціальностей / Л.С. Пуханова // Дидактика математики: проблеми і дослідження: міжнар. зб. наук. робіт. – Донецьк: ТЕАН, 2004. – Вип. 21. –
    С. 43-47.

  3. Пуханова Л.С. Інформаційні технології як інноваційний напрямок навчання теорії ймовірностей та математичної статистики / Л.С. Пуханова // Сучасні інформаційні та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. пр. – Вінниця, 2004. – Вип. 14. – С. 530-536.

  4. Пуханова Л.С. Застосування елементів інформаційних технологій як засіб інтенсифікації навчального процесу / Л.С. Пуханова // Дидактика математики: проблеми і дослідження: міжнар. зб. наук. робіт. – Донецьк: ТЕАН, 2004. – Вип. 22.– С. 34-37.

  5. Пуханова Л.С. До питання про сучасний стан та шляхи вирішення проблеми навчання теорії ймовірностей та математичної статистики студентів економічних спеціальностей / Л.С. Пуханова // Рідна школа. – К: ФЕНІКС, 2006. – №5 – С. 55-57.

  6. Пуханова Л.С. Особливості методики навчання теоретичному матеріалу з теорії ймовірностей і математичної статистики студентів ВНЗ / Л.С. Пуханова // Дидактика математики: проблеми і дослідження: міжнар. зб. наук. робіт. – Донецьк: ТЕАН, 2006. – Вип. 26. – С. 105-108.

  7. Пуханова Л.С. Прикладні задачі як засіб реалізації професійної спрямованості курсу теорії ймовірностей і математичної статистики / Л.С. Пуханова // Вісник Черкаського національного університету. – Черкаси: Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, 2006. – Випуск 93. – С. 117-121. – (Серія «Педагогічні науки»).

  8. Пуханова Л.С. Методичні рекомендації щодо впровадження комп’ютерних технологій в процес навчання теорії ймовірностей та математичної статистики студентів ВНЗ / Л.С. Пуханова // Рідна школа. – К: ФЕНІКС, 2007. – №3 – С. 58-60.

Навчальні посібники

  1. Пуханова Л.С. Збірник задач з теорії ймовірностей для студентів економічних спеціальностей: [навч. посіб.] / Л.С. Пуханова. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2006. – 136 с.

  2. Елементи математичної статистики з використанням програмного засобу GRAN1: [метод. посіб. для студентів економіко-управлінських спеціальностей] / Л.С. Пуханова. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2004. – 41с.

  3. Методичні аспекти системи контролю як засобу управління навчальним процесом в умовах особистісно-орієнтованого навчання / [авт. тексту
    Л. Пуханова]. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2004. – 34с.

  4. Розробка ділової гри (для студентів економіко – управлінських спеціальностей): метод. посіб. / [авт. тексту Л.С. Пуханова]. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2004. – 18 с.

  5. Розробка творчого проекту з випереджаючими завданнями (для студентів економіко-управлінських спеціальностей): метод. пос. / [авт. тексту
    Л.С. Пуханова]. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2003. – 16с.

Матеріали конференцій

  1. Пуханова Л.С. Прикладні задачі як засіб реалізації професійної спрямованості навчання математики / Л.С. Пуханова // Застосування та удосконалення методики викладання математики: регіон. наук.-метод. семін. (дистан.), 29-30 трав. 2004 р.: тези доп. – Донецьк, 2004. – С. 82-83.

  2. Пуханова Л.С. Проблема гуманізації освіти як фактор створення умов для професійно-орієнтованого навчання //Збірник тез доповідей університетської науково-методичної конференції «Якість підготовки фахівців як стратегія розвитку університету».– Донецьк: ДонДУЕТ, 2004. – С.265-266.

  3. Пуханова Л.С. Сучасні методичні вимоги до навчання теорії ймовірностей та математичної статистики студентів економічного профілю / Л.С. Пуханова // Сучасні проблеми якості освіти: регіон. наук.-практ. конф., 17 берез. 2007 р.: тези доп. – Донецьк: ДонНУ, 2007. – С. 106-110.

  4. Пуханова Л.С. Напрямки впровадження особистісно орієнтованого вивчення теорії ймовірностей і математичної статистики студентів ВНЗ / Л.С. Пуханова // Інновації і якість вищої освіти: наук.-метод. конф., 17-19 берез. 2007р.: тези доп. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2007. – С. 475-476.

  1. Пуханова Л.С. Передумови особистісно діяльнісного підходу в професійно орієнтованому навчанні теорії ймовірностей і математичної статистики студентів економічного профілю / Л.С. Пуханова // Наукові дослідження – теорія та експеримент 2007: міжнар. наук.-практ. конф. – Полтава: Вид–во «Інтер Графіка», 2007. – Т.4. – С. 123-124.

  2. Пуханова Л.С. Інтенсифікація педагогічного процесу в системі професійно орієнтованого навчання теорії ймовірностей і математичної статистики студентів економічного профілю / Л.С. Пуханова // Застосування та удосконалення методики викладання математики: регіон. наук.-метод. семін., 25 трав. 2007 р.: тези доп. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2007. – С. 128-129.

  3. Пуханова Л.С. Професійно орієнтоване навчання теорії ймовірностей і математичної статистики студентів – один із напрямків підвищення рівня якості підготовки студентів економічного профілю / Л.С. Пуханова // Навчання математики в сучасних умовах: міжнар. наук.-практ. конф., 23-25 трав. 2007 р.: тези доп. – Донецьк: ДонНТУ, 2007. – С. 81-82.

  4. Пуханова Л.С. Впровадження сучасних методів викладання в процес навчання теорії ймовірностей і математичної статистики студентів економічного профілю / Л.С. Пуханова // Розвиток наукових досліджень – 2007: міжнар. наук.-практ. конф. – Полтава: Вид–во «Інтер Графіка», 2007. – Т.7. – С. 109-111.

  5. Пуханова Л.С. Проблеми підготовки фахівців економічного профілю з теорії ймовірностей і математичної статистики / Л.С. Пуханова // Інновації і якість вищої освіти: наук.-метод. конф., 9-11 квіт. 2008р.: тези доп. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2008. – С. 451-453.

  6. Пуханова Л.С. Професійна підготовка фахівців економічного профілю з теорії ймовірностей і математичної статистики / Л.С. Пуханова // Застосування та удосконалення методики викладання математики: регіон. наук.-метод. семін., 28 трав. 2008 р.: тези доп. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2008. – С. 129-131.

  7. Пуханова Л.С. Психолого-педагогічні основи активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів // Актуальні проблеми сучасної науки: всеукр. наук.-прак. інтер.-конф., 29-31 жовт. 2008 р.: тези доп. – Київ: ТК Меганом, 2008. – С. 61-63.