Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Юридичні науки / Адміністративне право, фінансове право, інформаційне право


Глух Марина Василівна. Правові основи фінансування комунального господарства : Дис... канд. наук: 12.00.07 - 2008.



Анотація до роботи:

Глух М.В. Правові основи фінансування комунального господарства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук за спеціальністю 12.00.07 – адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право. – Національний аграрний університет. – Київ, 2008.

У дисертації розглядається стан фінансового забезпечення комунального господарства з позицій фінансового права.

Автором досліджено поняття “комунальне господарство”, визначається його місце в системі фінансово-правового механізму держави, сформульовано принципи фінансування комунального господарства.

У дисертаційному дослідженні розкрито особливості фінансових правовідносин у сфері комунального господарства. Охарактеризовано повноваження органів публічної влади у сфері фінансування комунального господарства та визначено джерела фінансування галузі. Вказуються особливості залучення позабюджетних коштів для фінансування комунального господарства. Обґрунтовано необхідність прийняття Закону України “Про фінансування комунального господарства”.

У ході дослідження проаналізовано зарубіжний досвід фінансування комунального господарства та окреслено основні напрямки вдосконалення нормативно-правових актів щодо фінансування комунального господарства в Україні в контексті європейської інтеграції.

У висновках викладені підсумки дослідження, зроблені узагальнення і пропозиції щодо основних напрямків удосконалення фінансування комунального господарства.

Нині можна говорити про створення нового, багаторівневого механізму фінансування комунального господарства. Система фінансування комунального господарства передбачає залучення не лише коштів державного та місцевих бюджетів, а й коштів населення, юридичних осіб різних форм власності та господарювання.

Аналіз наукової юридичної та економічної літератури і нормативно-правових актів дозволив нам дати визначення поняття “комунальне господарство” та охарактеризувати його види, моделі й особливості як об’єкта фінансування, а також сформулювали висновки і пропозиції щодо вдосконалення механізму правого регулювання фінансування комунального господарства. Зокрема:

1. З метою створення оптимального механізму правового регулювання фінансування комунального господарства необхідно прийняти Закон України “Про фінансування комунального господарства”, який визначатиме правові основи забезпечення фінансування витрат, пов’язаних із функціонуванням і реформуванням комунального господарства.

Закон має містити загальнотеоретичні положення щодо визначення основних понять, зокрема, “комунальне господарство”, “види комунального господарства”, “основні складові комунального господарства”, “джерела фінансування комунального господарства”, “принципи фінансування комунального господарства” тощо. Також у ньому, для створення оптимального механізму правового регулювання фінансування комунального господарства, слід визначити поняття комунального замовлення, розмежувати повноваження держави та органів місцевого самоврядування, що дасть змогу чітко визначити терміни, етапи й нормативне забезпечення фінансування даної галузі, а також з'ясувати, скільки коштів витрачається безпосередньо державою й органами місцевого самоврядування на утримання житлово-комунального господарства, чи використовуються ці кошти ефективно, раціонально й економно.

2. Пропонується доповнити Бюджетний кодекс України в частині визначення “видатків бюджету” (пункт 13 частини першої статті 2), “фінансування видатків державного (місцевих) бюджетів”(стаття 2) для удосконалення чинного бюджетного законодавства щодо визначення базових понять.

3. З метою спрощення процедури виділення коштів на фінансування комунального господарства доцільно законодавчо закріпити принципи видатків на утримання комунального господарства: плановості; предметно-цільового призначення коштів; доцільності виділення (надання) коштів; максимальної ефективності використання; здійснення фінансового контролю. Це сприятиме поліпшенню фінансування комунального господарства.

4. Виділено особливості фінансових правовідносин у галузі комунального господарства: 1) стабільність відносин комунальних підприємств з місцевим бюджетом; 2) знаходження фінансових правовідносин комунального господарства в структурі як галузевих фінансів (фінансів комунального господарства), так і в структурі державного (місцевого) бюджету; 3) належність їх як до виробничої сфери, так і до соціально-культурної сфери, оскільки в склад галузі входять підгалузі, які виробляють продукцію і послуги виробничого призначення, і підгалузі, що надають послуги соціального характеру. Це дозволить більш чітко і детально визначити особливості окремих груп таких відносин, визначити упорядкувальний вплив держави на такі зв'язки відповідно до виробленої й закріпленої фінансово-правовими нормами моделі фінансового механізму України.

5. У дисертації обґрунтовано необхідність використання в науці фінансового права поняття “фінансово-правовий механізм комунального господарства” – це система правових засобів і форм, за допомогою яких держава й органи місцевого самоврядування впливають на утворення фондів коштів, їх розподіл і використання в комунальному господарстві. Відповідно дане поняття має бути закріплено законодавчо.

6. Оскільки концесія може виступати ефективним засобом управління комунальною власністю, разом з такими традиційними методами, як укладення договору оренди, передача майна в господарське відання або оперативне управління, необхідно внести доповнення до Закону України “Про концесії” в частині визначення суб'єкта, який залучатиме інвестиції в розвиток галузі комунального господарства.

7. У процесі дослідження встановлено, що джерелами фінансування комунального господарства є кошти: населення, організацій-споживачів, державного бюджету, місцевих бюджетів, юридичних осіб, акціонерних товариств, споживачів послуг у вигляді інвестиційної складової тарифу, а також – асигнування з місцевого бюджету (прямі дотації за різницю в тарифах) і разові внески громадян для фінансування конкретних заходів.

8. Реформування житлово-комунального господарства передбачає здійснення державної політики з підвищення ефективності та надійності функціонування комунального господарства, забезпечення сталого розвитку для задоволення потреб населення і господарського комплексу в житлово-комунальних послугах відповідно до встановлених нормативів і національних стандартів.

9. У зарубіжних країнах фінансування комунального господарства, відбувається на раціональному поєднанні централізації і децентралізації коштів, що дало конкретні позитивні результати. Завдяки цьому активізовано ринок послуг і поліпшено умови існування споживачів. Подібну практику доцільно застосувати при організації місцевого водопроводу, газо-, електро-, теплопостачання, тобто до роботи тих служб, які, як правило, прийнято вважати технічно монопольними.

10. Враховуючи досвід зарубіжних країн можна у маленьких містах і селищах для розвитку централізованих систем комунального забезпечення ширше застосовувати індивідуальні й групові установки комунального обслуговування (водо-, газо-, теплопостачання), які в подальшому при потребі можна підключати до мереж централізованого забезпечення.

11. Вбачається доцільним створення спеціалізованого Банку житлово-комунального господарства, який би здійснював пільгове кредитування всієї сфери комунального господарства. Цей банк має бути заснований за спільної участі держави, приватного капіталу та органів місцевого самоврядування.

12. Для вдосконалення нормативно-правової бази щодо фінансування комунального господарства в контексті європейської інтеграції необхідно прийняти: Закони України “Про скасування тимчасової заборони щодо стягнення з громадян пені за несвоєчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги”, “Про Банк житлово-комунального господарства”; постанову Кабінету Міністрів України “Про формування тарифів на житлово-комунальні послуги”; положення “Про Національну комісію регулювання сфери житлово-комунальних послуг”.

Публікації автора:

  1. Глух М.В. Економіко-правовий механізм фінансування комунального господарства // Науковий вісник Національної академії державної податкової служби України. – 2003. – № 4 (22). – С. 169–174.

  2. Глух М.В. Поняття комунального господарства та джерела його фінансування // Науковий вісник Чернівецького університету: Збірник наукових праць. Вип. 227: Правознавство. – Чернівці: Рута, 2004. – С. 77–81.

  3. Глух М.В. Зарубіжний досвід державного управління в системі житлово-комунального господарства // Науковий вісник Національної академії державної податкової служби України. – 2005. – № 4 (31). – С. 200–207.

  4. Глух М.В. Фінансова діяльність органів місцевого самоврядування у комунальній сфері // Науковий вісник Національного університету державної податкової служби України. – 2006. – № 1–2 (33–34). – С. 178–183.

  5. Глух М.В. Коммунальное хозяйство: понятие, источники финансирования // Научные труды. Российская академия юридических наук. Выпуск 4: В трех томах. – М.: Издательская группа “Юрист”, 2004. – Том 3. – С. 558–590.

  6. Глух М.В. Особливості фінансування галузі комунального господарства // Бюджетно-податкова політика: теорія, практика, проблеми: Матеріали наук.-практ. конференції (18–19 грудня 2003 року). – Ірпінь: НАДПСУ, 2004. – Ч.1. – С. 220–223.

  7. Глух М.В. Проблемы реформирования коммунального хозяйства // Федеральные и региональные аспекты финансового права: круглый стол, посвященный 75-летию академика Н.И. Химичевой: Тезисы выступлений (2-3 октября 2003 года) / Под ред. Е.В. Покачаловой. – Саратов: Изд-во ГОУ ВПО “Саратовская государственная академия права”, 2004. – С. 75–76.

  8. Глух М.В. Інститут комунального замовлення – основний інструмент фінансового забезпечення функціонування комунального господарства // “Розвиток наукових досліджень‘2005”: Матеріали науково-практичної конференції, м. Полтава, 7–9 листопада 2005 р. – Полтава: Вид-во “ІнтерГрафіка”, 2005. – Т. 3. – С. 21–24.

  9. Зарубіжний та вітчизняний досвід організації проведення реформ у сфері комунального господарства // Реформування держави і права України у контексті євроінтеграції: круглий стіл, присвячений 10-річчю юридичного факультету: тези виступів (19 травня 2006 року). – Ірпінь: Національна академія ДПС України, 2007. – С. 63–66.

  10. Поняття та особливості фінансових правовідносин у сфері комунального господарства // Сучасний стан та перспективи розвитку фінансового права: Тези доп. Міжнародної науково-практичної конференції, 23–24 листопада 2007 року / Науково-дослідний інститут фінансового права. – К.: ПП “Укртехнопрінт”, 2007. – С. 32–35.