Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Юридичні науки / Трудове право, право соціального забезпечення


Шабанов Роман Іванович. Правове регулювання працевлаштування в Україні: дис... канд. юрид. наук: 12.00.05 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. — К., 2006.



Анотація до роботи:

Шабанов Р.І. Правове регулювання працевлаштування в Україні. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук за спеціальністю 12.00.05 – трудове право; право соціального забезпечення. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2005.

Дисертація присвячена дослідженню правового регулювання працевлаштування в Україні. У роботі аналізується: поняття “працевлаштування”; право на працевлаштування в системі прав та свобод людини, розкривається його зміст; принципи правового регулювання працевлаштування; питання, пов’язані зі здійсненням державної політики зайнятості та працевлаштування населення. Піддані теоретичному осмисленню загальне поняття та окремі елементи правовідносин із працевлаштування. Розкрито права й обов’язки органів із працевлаштування як суб’єктів вказаних правовідносин. З’ясовано особливості працевлаштування окремих категорій громадян, які не здатні на рівних конкурувати на ринку праці й потребують соціального захисту за допомогою інститутів бронювання та квотування робочих місць. На підставі проведеного дослідження сформульовано обґрунтовані пропозиції щодо вдосконалення законодавства України про працевлаштування.

У дисертації здійснено теоретичне узагальнення та нове вирішення наукового вдосконалення правового регулювання працевлаштування. Головними теоретичними і прикладними результатами роботи слід вважати такі висновки та пропозиції:

Працевлаштування – це один зі способів сприяння досягненню повної, продуктивної і вільно обраної зайнятості за допомогою надання уповноваженими органами допомоги громадянам у пошуку роботи, а роботодавцям – у підборі необхідних працівників з урахуванням інтересів громадян, роботодавців і держави, що є одночасно гарантією реалізації права громадян на працю та інших прав в сфері зайнятості та праці. Працевлаштування включає сприяння громадянам у пошуках роботи (виду зайнятості) з боку державних і недержавних органів і може бути спрямоване на укладення як трудового, так і цивільно-правового договору, а також на здійснення трудової діяльності в інших формах (підприємництво, членство у виробничому кооперативі та ін.).

Поняття “працевлаштування” та “забезпечення (сприяння) зайнятості” не тотожні. Забезпечення (сприяння) зайнятості включає заходи, спрямовані на досягнення визначеного рівня зайнятості і має більш широкий зміст. Крім працевлаштування воно включає професійну орієнтацію, підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації кадрів, організацію суспільних робіт. Працевлаштування можна розглядати як одну з організаційно-правових форм забезпечення трудової зайнятості населення, як юридичну гарантію реалізації прав громадян у сфері праці й зайнятості (у сфері залучення до праці). У своєму кінцевому прояві працевлаштування повинне бути спрямоване на забезпечення реальної можливості громадян працювати та на підвищення ефективності економіки в цілому, що стосовно ринку праці виражається в правильному співвідношенні попиту та пропозиції трудових ресурсів, тобто в їхньому раціональному використанні.

Право на працевлаштування належить усім громадянам, тобто носить загальний характер. Воно реалізується в конкретних правовідносинах як суб’єктивне право на отримання допомоги з боку вповноважених органів у пошуку роботи й улаштуванні на неї. Така допомога може бути надана як державною службою зайнятості, так і іншими організаціями з працевлаштування населення.

Пропоную доповнити ч. 3 ст. 49-2 КЗпП України таким змістом: “...роботодавцю заборонено звільняти робітника, який потребує соціального захисту і не здатен на рівних конкурувати на ринку праці, якщо для нього не створено або не знайдено нове робоче місце”.

Серйозною проблемою, яка гальмує поширення цільової контрактної підготовки як одного з дієвих заходів сприяння працевлаштування випускників навчальних закладів, є відсутність належної регламентації відносин, що виникають у зв’язку з її реалізацією. З метою удосконалення правового регулювання, в роботі пропонується прийняти Закон “Про працевлаштування”, де врегулювати порушені питання. При цьому необхідно точно визначити зміст контрактів, що укладаються, порядок їхнього укладання і термін дії, врегулювати питання відповідальності роботодавців і навчальних закладів за порушення умов контрактів, зокрема, за відмову випускникам у прийомі на роботу. Також необхідно врегулювати питання, пов’язані з відшкодуванням випускником, який відмовився від укладення контракту з роботодавцем чи не виконує його умов, на користь роботодавця або навчального закладу витрат, які вони понесли в зв’язку з навчанням особи в рамках цільової контрактної підготовки, та деякі інші аспекти цієї проблеми.

Необхідно доповнити ст. 20 Закону “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” текстом такого змісту: “Квота для прийому на роботу інвалідів вважається виконаною, якщо на всі створені чи виділені для працевлаштування інвалідів робочі місця прийняті інваліди, з якими оформлені трудові відносини відповідно до норм КЗпП. Період роботи інваліда за трудовим договором у поточному місяці повинен складати не менш 15 календарних днів”. У зв’язку з відсутністю в законодавстві легального визначення поняття квоти для прийому на роботу інвалідів бачиться необхідним його закріплення в Законі України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”.

Поширити бронювання робочих місць також і на жінок, які мають дітей віком до 14 років, якщо в родині немає інших працюючих осіб із самостійним заробітком.

Внести зміни в частину 3 ст. 184 КЗпП України. Замість слів “...обов’язкове працевлаштування зазначених жінок здійснюється також у випадках їх звільнення після закінчення строкового трудового договору” пропоную інше формулювання: “Звільнення зазначених жінок у випадках закінчення строкового трудового договору допускається тільки після пропозиції їм іншої підходящої роботи”.

Доповнити статтю 5' КЗпП України другою частиною такого змісту: “У разі відмови у працевлаштуванні роботодавець зобов’язаний надати мотивовану відмову в письмовій формі, незалежно від того чи громадянин був направлений службою зайнятості, чи працевлаштовується самостійно. У випадку недодержання письмової форми відмови у працевлаштуванні, посадова особа, яка не надала такої відмови може бути притягнена до адміністративної відповідальності”.

Необхідно створити єдиний нормативно-правовий акт – закон “Про працевлаштування”, у якому необхідно систематизувати численні норми що регулюють працевлаштування. Цей закон повинен визначати поняття “працевлаштування”, принципи правового регулювання працевлаштування, коло органів, що працевлаштовують, їхні права й обов’язки, права й обов’язки громадян і роботодавців як суб’єктів правовідносин із працевлаштування, додаткові гарантії в області працевлаштування для громадян, які не здатні на рівних конкурувати на ринку праці та потребують соціального захисту у вигляді додаткових гарантій з боку держави, врегулювати діяльність недержавних кадрових агентств та інші питання.

Публікації автора:

1. Шабанов Р.І. Регулювання правовідносин між Державною службою зайнятості та роботодавцем // Збірник наукових праць. Серія Право. Випуск 2. – Х.: ХНАДУ, 2002. – С. 122-124.

2. Шабанов Р.І. Працевлаштування вивільнюваних працівників // Актуальні проблеми державного управління. Зб. наук. праць. – Х.: ХарРІ УАДУ “Магістр”, 2002. – №3 (14). – С. 132-135.

3. Шабанов Р.І. Особливості працевлаштування молоді // Актуальні проблеми державного управління. Зб. наук. праць. – Х.: ХарРІ УАДУ “Магістр”, 2004. – №1 (19). – С. 185-188.

4. Шабанов Р.І. Правове регулювання працевлаштування громадян України за кордоном // Актуальні проблеми державного управління. Зб. наук. праць. – Х.: ХарРІ УАДУ “Магістр”, 2004. – №2 (20). – С.193-196.

5. Шабанов Р.І. Застосування інституту бронювання при працевлаштуванні жінок // Збірник наукових праць. Серія Право. Випуск 5. – Х.: ХНАДУ, 2005. – С. 56-59.

6. Шабанов Р.І. Деякі пропозиції щодо вдосконалення державної політики працевлаштування та зайнятості населення // Збірник статей науково-практичної конференції “Актуальні проблеми науки трудового права в сучасних умовах ринкової економіки”. – Сімферополь, 2003. – С. 87-88.

7. Шабанов Р.І. Перспективи регулювання відносин по працевлаштуванню громадян в новому Трудовому кодексі України // Збірник статей науково-практичної конференції “Кодифікація трудового законодавства України: стан та перспективи”. –Запоріжжя, 2004. – С. 333-334.