Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Біологічні науки / Фізіологія людини і тварин


Стратюк Олена Анатоліївна. Порывняльный аналіз фізіологічних особливостей підлітків різних соціальних груп : Дис... канд. наук: 03.00.13 - 2002.



Анотація до роботи:

Стратюк О.А. Порівняльний аналіз фізіологічних особливостей підлітків різних соціальних груп.- Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук за спеціальністю 03.00.13 – фізіологія людини і тварин.- Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2002.

Захищаються результати досліджень, в яких вивчені фізіологічні особливості імунної, ендокринної та серцево-судинної системи, а також психофізіологічні характеристики уваги, пам’яті, емоційно-вольової сфери підлітків, що виховуються в школах-інтернатах для дітей-сиріт та учнів старших класів загальноосвітніх шкіл.

Переважна більшість фізіологічних параметрів у групі соціально депривованих підлітків відхиляється від норми на відміну від аналогічних показників учнів контрольної групи. Різниці між досліджуваними нами фізіологічними характеристиками підлітків різних соціальних груп (підгрупами дівчат, підгрупами хлопців та загальними групами) майже скрізь статистично достовірні. Статева диференціація суттєво не впливає на різницю досліджуваних характеристик. Враховуючи це, а також те, що досліджувані нами підлітки були однієї вікової групи, ми можемо впевнено зробити висновок, що знайдені нами вірогідні різниці між параметрами підлітків різних соціальних груп обумовлені саме впливом соціальної депривації.

1. У вихованців шкіл-інтернатів досліджувані фізіологічні показники у більшості випадків мають значні негативні відхилення від аналогічних показників учнів загальноосвітніх шкіл, які розвиваються в повних сім’ях, тому саме соціальна депривація є основним чинником, що негативно впливає на стан фізичного та психічного здоров’я підлітків.

2. Соціально депривовані підліткі мають суттєві відхилення від норми основних фізіологічних параметрів імунного та гуморального статусу, а також, функціонального стану серцево-судинної системи, на відміну від учнів загальноосвітніх шкіл, відповідні показники яких переважно знаходяться в межах норми.

3. Характеристики пам’яті, уваги та емоційно-вольової сфери значно гірші у вихованців шкіл-інтернатів ніж в учнів загальноосвітніх шкіл, ці показники мають значну кількість достовірних кореляційних зв’язків із фізіологічними параметрами імунної, ендокринної та серцево-судинної системи, що вказує на їх тісну взаємодію.

4. При статевій диференціації в обох соціальних групах підлітків виявлено мало вірогідних розбіжностей серед більшості вивчених нами фізіологічних показників. У той же час порівняння аналогічних параметрів у хлопців та дівчат різних соціальних груп вказує на негативний вплив соціальної депривації майже на всі досліджувані нами показники здоров’я.

5. Велика кількість достовірних кореляційних зв’язків між досліджуваними фізіологічними параметрами у підлітків загальноосвітніх шкіл і мала у вихованців інтернатів вказує на порушення нормальності роботи та цілісності основних взаємозв’язків між регулюючими системами організму у соціально депривованих підлітків.

6. Отримані нами результати вказують на існування різних фізіологічних та психофізіологічних механізмів корекції та нормалізації функціональних станів організму підлітків у різних соціальних умовах.

7. Виявлено ряд основних факторів здоров’я підлітків різних соціальних груп, впливаючи на які, за допомогою психолого-педагогічних та медико-біологічних методів, можлива корекція відхилень від норми чи порушень функціонального стану організму у соціально депривованих підлітків.

8. Ми пропонуємо вважати ряд фізіологічних показників із значною кількістю достовірних кореляційних зв’язків адекватними для оцінки стану фізичного та психічного здоров’я підлітків різних соціальних груп. Серед них виділяються наступні параметри: кількість Т-, В-, О-лімфоцитів, Т-хелперів та кіллерів, а також їх співвідношення; рівень секреції гормонів щитовидної залози та наднирків в крові; рівень фізичного розвитку, індекс Кердо, коефіцієнт економічності кровообігу, адаптаційний потенціал системи кровообігу, толерантність до навантаження, показники артеріального тиску та ЧСС; основні характеристики уваги та пам’яті, а також рівень тривожності, агресивності, комунікативності та невротизації організму.

Публікації автора:

  1. Стратюк О.А. Стан серцево-судинної системи соціально депривованих підлітків // Вісник Дніпропетровського ун-ту. Біологія. Екологія.- Випуск 9, том 1.- Дніпропетровськ, 2001.- С. 71-77.

  2. Стратюк О.А. Вплив соціальної депривації на фізіологічне та психічне здоров’я підлітків // Біологія та валеологія. Збірник наукових праць.- Випуск 4.- Харків: Харківський держ. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди, 2001.- С. 228-237.

  3. Стратюк О.А Функціональний стан серцево-судинної системи соціально занедбаних підлітків // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного унівеситету ім. Володимира Гнатюка. Серія: Біологія.- №1 (12).- Тернопіль, 2001.- С. 84-89.

  4. Стратюк О.А. Вплив соціальної депривації на психічне здоров’я підлітків // Культура здоров’я як предмет освіти. Збірник наукових праць.-Херсон: Олди, 2000.- С. 184-189.

  5. Стратюк О.А. Показники функціонального стану серцевосудинної системи соціально занедбаних підлітків // Збірник матеріалів. Аспірантський колоквіум.- Херсон: Олди-плюс, 2001.- С. 117-129.

  6. Дмитриєнко О., Стратюк О.А. Психофізіологічні показники пам’яті та уваги у соціально занедбаних старшокласників // Збірник матеріалів. Аспірантський колоквіум.- Херсон: Олди-плюс, 2001.- С. 41-45.

  7. Стратюк О.А., Шмалєй С.В. Порівняльний аналіз параметрів емоційно-вольокої сфери підлітків різних соціальних груп // Медико-психологічні проблеми дефектології. Збірник наукових праць.- Херсон: Терра, 2001.- С. 247-253.

  8. Стратюк О.А. Порівняльний аналіз основних характеристик імунного статусу підлітків різних соціальних груп // Біорізноманіття природних і техногенних біотопів України: Матеріали Всеукраїнської конференції студентів, аспірантів та молодих вчени (19-22 листопада 2001).- Ч.2.- Донецьк: ДонНУ, 2001.- С. 38-42.

  9. Стратюк О.А., Шмалєй С.В. Методичні рекомендації до лабораторних робіт з курсу “Психофізіологія”.- Херсон: Айлант, 2000.- 44с.

  10. Стратюк О.А. Психофізіологічний рейтинг соціально депривованих старшокласників // 4 Міжнародний медичний конгрес студентів і молодих вчених. 11-13 травня 2000.- Тернопіль: Укрмедкнига, 2000.- С. 172.

  11. Стратюк О.А. Соціальна депривація, як чинник професійного відбору підлітків // Індивідуальні психофізіологічні особливості людини та професійна діяльність: Матеріали наукової конференції / Под. ред. д-ра біологічних наук, професора Макаренка М.В.- Київ-Черкаси, 2001.- С. 105.