Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Фінанси, грошовий обіг і кредит


Грєчішкін Олександр Володимирович. Податкове регулювання міжнародного руху капіталів : Дис... канд. наук: 08.04.01 - 2005.



Анотація до роботи:

Грєчішкін О.В. Податкове регулювання міжнародного руху капіталів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01 – Фінанси, грошовий обіг і кредит. Інститут економіки промисловості НАН України, Донецьк, 2005.

Досліджено теоретичні аспекти взаємозв’язку оподаткування, заощаджень і інвестицій; обґрунтовано загальні принципи міжнародного оподаткування доходів і адаптовано до умов України. Виконано аналіз міжнародного руху капіталів і його впливу на стан національної економіки. Виявлено особливості діючого в Україні механізму податкового регулювання руху капіталів. Розроблено економіко-математичну модель міжнародної податкової рівноваги капіталів і на основі її використання обґрунтовано рекомендації щодо оцінки впливу податкового режиму на рух капіталів, залучення прямих іноземних інвестицій та пропозиції з формування антиофшорного бар’єра проти відтоку вітчизняних капіталів за кордон.

У дисертаційній роботі наведено теоретичне узагальнення і запропоновано нове вирішення актуальної наукової задачі податкового регулювання міжнародного руху капіталів, адаптованих до умов ринкової трансформації економіки, лібералізації зовнішньоекономічної діяльності та удосконалення на цій основі податкової системи України.

Воно спирається на такі основні наукові результати й положення.

1. Виконане дослідження показало, що з числа визнаних принципів оподаткування (платоспроможності – ability-to-pay, вигоди – benefit, нейтральності – neutrality) в міжнародній сфері найбільше значення має принцип податкової нейтральності.

Нейтральність у міжнародному оподаткуванні можна трактувати по-різному: як міжособистісну неупередженість, міждержавну неупередженість і власне економічну нейтральність (з позицій економічної ефективності). Останню звичайно розглядають з двох позицій: міжнародної і національної.

Як обґрунтовано в роботі, для України саме національна ефективність має в даний час визначальну вагу, оскільки країна гостро потребує збільшення обсягу інвестицій, як зарубіжних, так і вітчизняних, для модернізації виробничого апарату. В зв'язку з цим під критерієм національної ефективності запропоновано розуміти збільшення прямих іноземних інвестицій в Україну та запобігання відтоку національних капіталів за кордон.

2. Обґрунтовано, що для регулювання інвестицій доцільно використовувати податок на доходи від капіталу, зниження ставок якого зменшує його вартість, а не податок на відсоткові доходи громадян, який використовується для стимулювання заощаджень.

3. Визначено, що на практиці можуть застосовуватися різні методи регулювання міжнародного руху капіталів. Кожний з них може по-різному (іноді суперечливо) впливати на обсяги й напрямки міжнародного руху капіталів і різноманітно оцінюватися з позицій інтересів національної економіки. Обґрунтовано, що вони можуть і повинні використовуватися Україною. Проте для цього потрібне ретельне економічне обґрунтування, у тому числі з урахуванням того, як іноземні інвестиції впливають на національну економіку.

Аналіз ефективності використання іноземних інвестицій показав, що хоча у ряді випадків вони розширюють можливості вирішення наявних проблем (технічного оновлення і підвищення обсягів виробництва, зростання зайнятості, диверсифікації ризиків за рахунок їх часткового перекладення на іноземних інвесторів тощо), але можуть виступати також джерелом серйозних загроз (імпорту застарілих технологій, порушення умов конкуренції, екологічних проблем, виникнення небезпеки неконтрольованого відпливу капіталів із спекулятивних причин та ін.). Багато що в даному випадку залежить від країни-реципієнта, її здатності направити дії іноземного капіталу в русло національних інтересів. І, крім того, незалежно від проблеми залучення іноземних інвестицій, ще важливіше, щоб наявні вітчизняні капітали не покидали країну. В інтересах національної безпеки необхідно створити надійний бар'єр проти їх відтоку.

4. Для обґрунтування шляхів вирішення вказаних проблем необхідно було звернутися до концептуальних основ податкового регулювання міжнародного руху капіталів і побудувати його загальну модель, яка реалізує принцип економічної нейтральності з позицій міжнародної ефективності. Ця модель, у свою чергу, є концептуальною основою для подальшої реалізації принципу економічної нейтральності з позицій національної ефективності з урахуванням тих конкретних задач, які стоять перед економікою України.

Виходячи з цього вперше розроблено економіко-математичні моделі податкової рівноваги капіталів для окремо взятої корпорації і для корпорацій будь-яких двох суміжних юрисдикцій, які, на відміну від відомих, ураховують не тільки пасивні (відсоткові) доходи походженням з іноземної території, але й доходи від прямого іноземного інвестування (отримання юридичною особою-резидентом однієї економіки довготривалого інтересу в підприємстві-резиденті іншої економіки).

Моделі дозволяють обґрунтувати рішення корпорації будь-якої країни про вибір напрямків інвестування капіталів з урахуванням різниці в розмірах діючих ставок податків, норм прибутку на капітал, принципів і методів міжнародного оподаткування, які використовуються різними юрисдикціями. Застосовуючи їх, можна вирішувати практичні задачі з формування державою раціонального типу податкового режиму.

5. За допомогою побудованих моделей уперше було створено інструмент, що дозволяє розглядати весь комплекс податкових методів регулювання руху капіталів, у тому числі шляхом усунення (пом'якшення) або навмисного формування режиму подвійного оподаткування доходів на капітал. Це матриця, в якій представлено можливі варіанти податкових методів, за допомогою яких суміжні юрисдикції можуть змінювати умови оподаткування доходів корпорацій-резидентів різних країн. Використовуючи її, можна вибирати такі умови оподаткування доходів, які відповідають конкретним задачам, що стоять перед урядом (заохочувати інвестиції, стимулювати їх відтік, перешкоджати припливу тощо).

6. Для апробації матриці були розраховані податкові коефіцієнти міжнародної рівноваги капіталів на прикладі законодавства, діючого відносно підприємств, що реалізують інвестиційні проекти на ТПР, з одного боку, і резидентів деяких країн (США, ФРН, Росії, Австралії, офшорних і пільгових юрисдикцій), а також підприємств інших регіонів України, які знаходяться під її загальною податковою юрисдикцією, з іншого боку. Їх аналіз показав, що на відміну від поширеної точки зору спеціальний режим інвестування, сформований у ТПР, для іноземних інвесторів з розвинених країн за податковим чинником не представляє особливого інтересу. А вигідно тут здійснювати діяльність перш за все підприємствам, зареєстрованим в офшорних і пільгових юрисдикціях. Цей висновок добре узгоджується з даними статистики, які свідчать, що найкрупнішими інвесторами в економіку ТПР є компанії, зареєстровані на території Британських Віргінських островів (відомої офшорної юрисдикції).

Такий стан по суті можна характеризувати як повну міжнародну податкову свободу руху капіталів. Тому, як обґрунтовано в дослідженні, крім вирішення задачі формування сприятливого інвестиційного клімату і залучення інвестицій (у тому числі за рахунок застосування заходів із досягнення міжнародної податкової нейтральності), не менш важливо сформувати надійний бар'єр для відтоку капіталів за кордон.

7. Для вирішення цієї задачі, виходячи з висновків, одержаних за наслідками практичного використання розроблених функцій податкової рівноваги капіталів, було обґрунтовано ряд рекомендацій щодо залучення прямих іноземних інвестицій (розширення кола міжнародних угод про уникнення подвійного оподаткування, відміна податку на репатріацію дивідендів, введення податкової амністії для повернення вивезених за кодон вітчизняних капіталів) і комплекс заходів зі створення антиофшорного бар’єра для безподаткового вивозу капіталу за межі України – податкових (пропозиції з податку на прибуток і ПДВ), економічних (пропозиції з удосконалення індикативного ціноутворення), організаційних (формування спеціалізованих зовнішньоторговельних фірм) і правових (введення кримінальної відповідальності за легалізацію доходів, отриманих шляхом ухилення від оподаткування).

Розроблені пропозиції і рекомендації вже частково були реалізовані в практичній діяльності органів законодавчої і виконавчої влади. Особливість запропонованих заходів полягає в тому, що, з одного боку, вони не перешкоджають входженню України в світові господарські структури (ВТО, ГАТТ, ЄС) і об'єктивному розвитку інтеграційних процесів, а з іншого – дозволяють більш ефективно захищати національні економічні інтереси України.

Шляхи подальшого використання результатів виконаного дослідження – у процесі вдосконалення господарського і податкового законодавства, що регламентує міжнародний рух капіталів, а також у практичній діяльності підприємств при обґрунтуванні напрямків інвестування.

Публікації автора:

Монографії

  1. Вишневський В.П., Грєчішкін О.В. Міжнародні аспекти оподаткування // Бюджетна політика у контексті стратегії соціально-економічного розвитку України: У 6 т. – Т. 3: Розвиток системи податків як основи зміцнення державних фінансів. – К: НДФІ, 2004. – С. 89-102.

Особистий внесок: обґрунтовано пропозиції щодо протидії трансфертному ціноутворенню.

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Гречишкин А.В. Принципы международного налогообложения и мировая миграция капитала // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. – Донецк: ДонНУ. – 2002. – Ч.II. – С. 413-415.

3. Гречишкин А.В. Проблемы налогообложения оффшорных операций резидентов // Финансы, учет, банки.– Донецк: ДонНУ. – 2002. – Вып. 8, ч. I. – С. 151-156.

4. Вишневский В., Гречишкин А. Влияние режима налогообложения на миграцию капитала // Мировая экономика и международные отношения. – 2002. – № 12. – С. 18-24.

Особистий внесок: побудовано економіко-математичну модель міжнародної податкової рівноваги капіталів, що дозволяє формувати податковий режим раціонального типу.

5. Гречишкин А.В. Совершенствование механизма налогового регулирования межгосударственного движения капитала // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2003. – С. 189-199.

6. Гречишкин А.В. Налоговые аспекты предотвращения оттока капиталов за рубеж // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. – Донецк: ДонНУ. – 2004. – Ч.II. – С. 618-620.

7. Вишневский В.П., Гречишкин А.В. Принципы международного налогообложения в контексте налоговой нейтральности // Економіка промисловості. – 2004. – № 4. – С. 3-9.

Особистий внесок: обґрунтовано, що для України в міжнародному оподаткуванні саме національна ефективність має визначальну вагу.

Матеріали наукових конференцій

8. Гречишкин А.В. Налогообложение: процессы регулирования движения капиталов // Материалы III Межрегиональной науч.-практ. конф. «Налогообложение в промышленном регионе: теория, практика и перспективы развития». – Донецк: ДонГУЭТ им. М. Туган-Барановского. – 2003. – С. 300-304.

Інші видання

9. Гречишкин А.В. Оффшорные операции резидентов // Налоговый вестник Донбасса. – 2001. – № 37. – С. 6-7.