Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Організація управління, планування і регулювання економікою


Панченко Ольга Михайлівна. Планування і управління витратами в механізмі підвищення конкурентоспроможності промислової продукції : Дис... канд. наук: 08.02.03 - 2002.



Анотація до роботи:

Панченко О. М. Планування й управління витратами в механізмі підвищення конкурентоспроможності промислової продукції. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.02.03 – організація управління, планування й регулювання економікою. Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна, Харків, 2001.

Головна увага присвячена розробці концептуальних підходів до зниження собівартості промислової продукції в умовах перехідної економіки. Сформульовано пропозиції щодо удосконалення системи державного регулювання, планування й управління собівартістю в противитратному механізмі. Обґрунтовано трирівневу концептуальну модель зниження собівартості промислової продукції, в якій економічні інтереси та механізми реалізації складають єдину систему противитратної політики в промисловому секторі. Запропонована класифікація макроекономічних факторів, що стримують зниження собівартості.

Проведений у роботі аналіз собівартості за складниками витрат виявив відсутність цілеспрямованої роботи з планування собівартості, яка була б корисною для підвищення трудової мотивації на всіх рівнях управління. За результатами монографічного дослідження підприємства розроблена схема контролю над рівнем витрат по центрах відповідальності з урахуванням основних факторів цінової конкурентоспроможності продукції.

Аналіз, зроблений у дисертації, дозволяє дійти ряду висновків та пропозицій щодо напрямків удосконалення планування й управління собівартістю в противитратному механізмі державного регулювання з метою підвищення цінової конкурентоспроможності вітчизняної промислової продукції:

1. Місткість внутрішнього ринку в нашій країні стримується необґрунтовано низькою питомою вагою зарплати в структурі собівартості і реалізаційній ціні, що відображує безконтрольне зростання цін на енергоносії, сировину, напівфабрикати, що комплектують вироби та ін.

2. Захист економічних інтересів вітчизняних товаровиробників, що випускають у даний час конкурентоспроможну продукцію, може бути ефективним і тривалим у межах національної промислової політики країни при поєднанні двох різнорідних груп факторів:

- зниженні банківського відсотка до рівня східноєвропейських держав, що довели на практиці ефективність таких заходів (Словенії, Чехії, Угорщини, Польщі і країн Балтії);

- встановленні нижньої границі погодинної оплати праці, що забезпечувала б на рівні суб'єктів, що хазяйнують, необхідні умови для демографічного росту. Вимагає окремого вивчення і законодавчого розв'язання державне регулювання співвідношення рівня оплати праці і доходів 10% найбагатших і 10% найбідніших прошарків населення до соціально безпечного співвідношення (1:5).

3. Комплексна диференціація оцінки органами Держстандарту і провідних галузевих НДІ рівня конкурентоспроможності основних товарних груп промислової продукції для того, щоб державний протекціонізм вітчизняних товаровиробників виступав не у вигляді пільгового оподатковування, але й у формі створення економічних передумов інвестування інноваційної діяльності.

4. Критеріями для добору підприємств, що заслуговують державної підтримки за двома вищезазначеними групами факторів, на наш погляд, можуть виступати: ступінь відповідності технологічної і цінової конкурентоспроможності кращим світовим аналогам; частка прибутку, що направлена на доведення готової продукції до рівня відповідних показників лідерів світового ринку; співвідношення з кращими закордонними аналогами за енергоємністю, матеріалоємністю, наукоємністю та іншими показниками, за допомогою яких кожен вид товарної продукції можна надійно оцінити.

5. Для ефективного функціонування противитратного механізму зниження собівартості продукції в ньому повинні бути поєднані економічні інтереси на всіх рівнях: держава – підприємство – працівник.

6. Дослідження показало, що на сьогодні відсутні реальні стимули зниження собівартості по вертикалі: на робочому місці, на рівні підприємства і на рівні галузі. Необхідно прагнути, щоб зниження витрат на кожному робочому місці було економічно вигідним для всіх учасників виробничого процесу: членів правління АТ, акціонерів, робітників, які не мають акцій. При цьому простота розрахунку дивідендів, їх зв'язок із собівартістю, відкритість поточної виробничо-економічної інформації виступають важливими умовами функціонування ефективного противитратного механізму.

7. Для стабільного стійкого зниження собівартості як головної вихідної умови підвищення конкурентоспроможності доцільно на рівні галузевих міністерств щорічно видавати і розповсюджувати на некомерційній основі інформаційні бюлетені з оцінкою органами Держстандарту рівня відповідності основних видів промислової продукції світовим аналогам, що дозволить підтримувати на підприємствах атмосферу реальної самооцінки конкурентоспроможності продукції, що випускається, і виключити планування підвищеної собівартості.

8. З урахуванням ситуації, що склалася, найбільш реальними шляхами зниження собівартості промислової продукції є: для середніх підприємств акціонерного типу, які не мають інвестиційних ресурсів – підвищення технологічної дисципліни, освоєння прогресивних технологій, доступних без заміни основних засобів виробництва; для великих підприємств, які мають власні інвестиційні кошти, – перехід до нового технологічного укладу з одночасним проведенням стратегічного маркетингу, без якого неможливо розраховувати на розширення ринків збуту.

9. Обґрунтована необхідність участі галузевих міністерств в інформаційному забезпеченні нормативно-технологічною базою даних як основи планування собівартості.

10. Виявлено вплив макро- та мікроекономічних факторів, що мають різну природу та рівень впливу в межах противитратного механізму.

Публікації автора:

  1. Панченко О.М. Проблемы анализа себестоимости продукции // Вісн. Харк. нац. ун-ту. – 1999. – № 459. – С. 307-309.

  2. Панченко О.М. Управление себестоимостью по центрам ответственности в контексте повышения конкурентоспособности // Вісн. Східноукр. нац. ун-ту. – 2001. – № 1: Екон. науки. – С. 181-184.

  3. Панченко О.М. Использование функционально-стоимостного анализа для планирования себестоимости и повышения конкурентоспособности // Вісн. Харк. нац. ун-ту. – 2001. – № 506, ч. 1. – С. 165-167.

  4. Кельдер Т.Л., Панченко О.М. Методологические вопросы экономико-математического моделирования подсистемы анализа хозяйственной деятельности предприятия // Системний аналіз та інформаційні технології в економіці: Тези доп. семінару-наради. 31 травня-2 червня 1999 р. – Київ-Запоріжжя, 1999. – С. 34-35. (Здобувачу належить наукове положення про інформаційне забезпечення аналізу підприємства.)

  5. Антоненко Л.А., Панченко О.М. Обоснование концептуальной модели управления себестоимостью промышленной продукции // Сучасні проблеми гуманізації та гармонізації управління: Тези доп. міжнарод. наук.-практ. конф. ". – Х., 2000. – С. 13-15.