Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Аблязова Севілє Абляївна. Підвищення ефективності управління конкурентоспроможністю підприємств виноградарсько-виноробної галузі Криму. : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Аблязова С.А. Підвищення ефективності управління конкурентоспроможністю підприємств виноградарсько-виноробної галузі Криму. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) – Львівський національний аграрний університет, Львів, 2008.

Дисертація присвячена дослідженню конкурентоспроможності підприємств виноградарсько-виноробної галузі в сучасних умовах і розробці шляхів підвищення ефективності управління нею. У роботі визначені поняття «конкурентоспроможність винопродукції», «конкурентоспроможність підприємства виноградарсько-виноробної галузі», розкриті структура і послідовність формування конкурентного потенціалу підприємства виноградарсько-виноробної галузі, основних елементів його конкурентоспроможності.

Розроблені моделі оцінки конкурентоспроможності підприємства і продукції виноградарсько-виноробної галузі в умовах глобалізації. Проведена оцінка сучасного стану виноградарсько-виноробної галузі Криму та визначені перспективи її розвитку. Обґрунтовані організаційно-економічні механізми управління конкурентоспроможністю продукції та підприємства виноградарсько-виноробної галузі. За результатами комплексної оцінки конкурентоспроможності виноробних підприємств запропоновані основні напрями підвищення ефективності управління конкурентоспроможністю продукції та підприємств виноградарсько-виноробної галузі в умовах інтеграції України до Європейського економічного співтовариства.

У дисертації наведене теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання щодо ефективності управління конкурентоспроможністю підприємств виноградарсько-виноробної галузі, що виявляється в розробці напрямів підвищення ефективності управління в умовах євроінтеграції України. Проведене дослідження дозволяє сформувати висновки теоретичного, методичного та практичного характеру:

  1. Конкурентоспроможність винопродукції є інтегральною характеристикою, що обумовлює здатність задовольняти вимоги покупців до її складових порівняно з товарами-аналогами в умовах конкретного конкурентного ринку в даний період часу. Конкурентоспроможність підприємства виноградарсько-виноробної галузі є його інтегральною тимчасовою характеристикою в умовах конкретного ринку, що визначає здатність функціонування підприємства і його положення по відношенню до прямих конкурентів за основними елементами його конкурентного потенціалу.

  2. Для оцінки конкурентоспроможності винопродукції на етапі розробки і серійного запуску у виробництво та на стадії реалізації з метою стимулювання збуту розроблена авторська методика її рейтингової оцінки, алгоритм якої передбачає оцінку цінових і нецінових чинників, матеріальних і нематеріальних факторів та якісних, екологічних, ергономічних, естетичних, інформаційних, іміджевих параметрів конкурентоспроможності.

  3. Оцінку конкурентоспроможності підприємств виноградарсько-виноробної галузі запропоновано здійснювати з використанням функції , яка передбачає вимірювання якісних та кількісних показників в системі з 7 елементів конкурентного потенціалу: виробничо-технологічного, кадрового, фінансово-економічного, організаційно-управлінського, маркетингового, інноваційно-інвестиційного, іміджевого.

  4. Результати проведеної оцінки конкурентоспроможності свідчать, що найбільш конкурентоспроможну продукцію випускають ті підприємства, які мають повний цикл виробництва (НВАО «Масандра», ЗМВК «Коктебель», ЗШВ «Новий Світ»).

  5. На основі розробленої методики проведена комплексна оцінка рівня конкурентоспроможності провідних підприємств виноградарсько-виноробної галузі. Серед виробників виноградного вина лідером є НВАО «Масандра», трохи відстають від неї Інкерманський ЗМВ та ЗМВК «Коктебель», низька конкурентоспроможність у ВАТ «Сонячна Долина»; ЗШВ «Новий Світ» за аналізований період практично з усіх елементах конкурентоспроможності вище за аналогічні показники Севастопольського ВЗ; з 2005р. показники конкурентоспроможності виробників коньяку - ЗМВК «Коктебель» та Октябрського вино-коньячного заводу - знаходиться майже на одному рівні).

  6. Встановлені математичні залежності та побудовані рівняння для прогнозування стану сировинної бази виноградарсько-виноробної галузі АРК з урахуванням рівня закладки нових виноградників і розкорчовування старих і неперспективних до 2025 р., які дозволять ефективніше вирішити проблеми галузі, відновити і надалі розвивати функцію поповнювача республіканського бюджету і бюджету України.

  7. За допомогою побудови економетричних моделей виявлено співвідношення чинників динаміки розвитку ринку винопродукції – встановлена залежність середньої ціни винопродукції в торгівельній мережі від середньомісячної номінальної заробітної плати працівників всіх сфер зайнятості, обсягів виробництва винопродукції, обсягів реалізації винопродукції, обсягів реалізації інших алкогольних напоїв і собівартості відповідної винопродукції.

  8. Управління конкурентоспроможністю винопродукції на підприємстві запропоновано здійснювати з одного боку, забезпечуючи нормальне протікання виробничого процесу, а з іншого боку, на організацію ефективних дій на ринку.

  9. Запропонований організаційно-економічний механізм управління конкурентоспроможністю підприємств виноградарсько-виноробної галузі передбачає: на рівні держави - розробку єдиних стандартів, антимонопольне регулювання, формування податкових механізмів підтримки, субсидування і пільгове кредитування галузі, введення обмежень експорту й імпорту через встановлення квот, науково-інформаційне забезпечення виробників, формування нормативно-правової бази та вдосконалення адаптивності адміністративної дії; на рівні регіону - вдосконалення механізмів інвестування підприємств, відомчий контроль якості винопродукції, інформаційна, методологічна, маркетингова, консалтингова підтримка підприємств та ін.; на внутрішньому рівні – створення аналітичного підрозділа з моніторингу конкурентоспроможності для визначення ділянок управлінської дії з метою регулювання рівня конкурентоспроможності.

  10. Розроблені пропозиції та рекомендації в умовах вступу України до СОТ, що передбачають: технічне переозброєння галузі шляхом заміни морально і технічно застарілого обладнання новим; вдосконалення структури виробництва основних видів винопродукції враховуючи сучасні тенденції попиту та згідно з потребами ринку СОТ; впровадження інтегрованих систем якості (вимоги стандарту ISO 9001:2000 доповнити стандартом ISO 22000:20005 або принципами HACCP та інтегрувати систему з ISO 14001 і OHSAS 18001); узгодження цін на винопродукцію з цінами на товари-субститути, скорочення кількості посередників в каналах збуту винопродукції, створення та розширення фірмової торгівлі, підвищення культури споживання винопродукції, розвиток винного туризму; здійснення сертифікації експортуємої та імпортуємої винопродукції, збереження пільгового оподаткування на експортну винопродукцію з метою забезпечення її конкурентоспроможності за ціновими чинниками; створення нового вигляду винопродукції для ринку і відродження загублених ексклюзивних кримських марок, реалізація вироблюваної винопродукції в новому дизайні; забезпечення пільгового кредитування закупівлі виноматеріалів і закладки виноградників при річних ставках 5-8% через державні банки; об'єднання в єдину торгово-виробничу систему виробників винограду, виноматеріалів, готової винопродукції та підприємств торгівлі.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Аблязова С.А. Конкурентоспособность винодельческой продукции Крыма // Культура народов Причерноморья.-2005.- № 62.- С.6-9.

  2. Аблязова С.А. Теоретические основы формирования качества виноградарско-винодельческой продукции // Економіка: проблеми теорії та практики - Зб. наук. праць Дніпропетровського національного університету. - Вип. 207.- т. ІІ. – Дніпропетровськ: Дніпропетровський національний університет, 2005. - С.498-506.

  3. Аблязова С.А. Современное состояние и перспективы развития виноградарско-винодельческой отрасли Крыма // Научные труды ЮФ «КАТУ» НАУ.- Выпуск № 95.- Симферополь, 2006.- С. 240-248.

  4. Аблязова С.А. Методика оценки конкурентоспособности новой винопродукции // Экономика Крыма.-2006.- № 17. - С.66-68.

  5. Аблязова С.А. Механизм управления конкурентоспособностью винопродукции // Культура народов Причерноморья.- 2006.- № 85. - С.10-13.

  6. Аблязова С.А. Оценка конкурентоспособности предприятий виноградарско-винодельческой отрасли Крыма // Экономика и управление. - 2006. - № 6. - С.47-52.

  7. Аблязова С.А. Развитие аборигенных сортов винограда и повышение конкурентоспособности винопродукции Крыма // Ученые записки Крымского инженерно-педагогического университета. Выпуск 10. Экономические науки. - Симферополь: НИЦ КИПУ, 2007. – С. 6-9.

  8. Аблязова С.А. Перспективы развития виноградарско-винодельческой отрасли Крыма и резервы повышения ее конкурентоспособности // Экономика Крыма.-2007.- №21. - С.44-49.

Статті в інших виданнях (міжнародні):

  1. Шольц-Куликов Е.П., Аблязова С.А. Товарные знаки в основе конкурентоспособности выпускаемых вин // Виноградарство и виноделие России.-2007.- № 4.- С.4-5 (особистий внесок автора: запропоновано використання основних елементів ринкової атрибутики винопродукції для підвищення її конкурентоспроможності)

Матеріали наукових конференцій:

  1. Аблязова С.А. Параметры оценки конкурентоспособности виноградарско-винодельческой продукции // Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції “Сучасні наукові дослідження - 2006”. Том 23.Економічні науки. (20-28 лютого 2006 р., м. Дніпропетровськ). - Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2006.- С.9-12.

  2. Аблязова С.А. Совершенствование системы управления качеством винопродукции Крыма на основе международных стандартов // Материалы V Международной научно-практической конференции «Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины» (28-30 сентября 2006г., г. Алушта). - Симферополь: типография г.Симферополя, 2006. - С.67-68.

  3. Аблязова С.А. Маркетинговые исследования рынка винопродукции // Матеріали V-ї міжнародної науково-практичної конференції «Дослідження та оптимізація економічних процесів» «Оптимум-2006» (23-24 листопада 2006р., м. Харків). - Харьков: НТУ «ХПИ», 2006.-С.127-128.

  4. Шольц-Куликов Е.П., Аблязова С.А. Новые ступени качества украинских вин // Материалы IV Международного форума виноделов и энологов (1-2 февраля 2007г., г. Одесса).- Одесса: «Экспо-Сервис», 2007. - С.107. (особистий внесок автора: обґрунтовано використання поняття «нові ступені якості винопродукції»)

  5. Аблязова С.А. Научные подходы к управлению конкурентоспособностью винопродукции // Материалы III Всеукраинской научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых «Проблемы глобализации и модели устойчивого развития экономики» (21-23 марта 2007г., г. Луганск). – Луганск, 2007. - С. 296-298.

  6. Аблязова С.А. Повышение инвестиционной привлекательности виноградарско-винодельческой отрясли Крыма // Материалы научно-практической конференции «Проблемы формирования инновационных механизмов в современных условиях. Социально-экономическое развитие Крыма на основе кластеров» (24 апреля 2007г., г. Симферополь).- Симферополь: Минэконом АРК, 2007.- С.156-158.

  7. Аблязова С.А. Формування механізму управління конкурентоспроможністю підприємств виноградарсько-виноробної галузі Криму // Матеріали VIII Міжнародної наукової конференції студентів і молодих вчених «Економіка і маркетинг в XXI сторіччі» (18-22 травня 2007р., м. Донецьк) в 2-х частинах.ч.1. - Донецьк: «ДРУК-ІНФО», 2007.- 246с.- С. 9-11.

  8. Аблязова С.А. Управленческие аспекты повышения конкурентоспособности виноградарско-винодельческой отрасли Крыма // Материалы международной научно-практической конференции «Управленческие аспекты повышения национальной конкурентоспособности» (4-7 октября 2007г., г. Симферополь, г. Алушта) – Симферополь: Издательский центр Крымского института бизнеса, 2007.- 200с.- С.84-86.