Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Сімех Юлія Анатоліївна. Оцінка конкурентостійкості підприємств роздрібної торгівлі : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Сімех Ю.А. Оцінка конкурентостійкості підприємств роздрібної торгівлі. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – „економіка та управління підприємствами” (за видами економічної діяльності). – Харківський державний університет харчування та торгівлі. – Харків, 2009.

Дисертацію присвячено розвитку теоретичних положень та розробці методичного інструментарію оцінки конкурентостійкості підприємств роздрібної торгівлі.

У роботі розкрито економічну сутність поняття „конкурентостійкість підприємств торгівлі”, розмежовано поняття „конкурентоспроможність” та „конкурентостійкість”. Удосконалено систематизацію принципів оцінки конкурентостійкості підприємств торгівлі.

Обґрунтовано методичний підхід до оцінки конкурентостійкості підприємств роздрібної торгівлі, який ґрунтується на послідовному оцінюванні її складових (конкурентоспроможності та стійкості) в їх взаємодії з використанням динамічних показників розвитку підприємств торгівлі та їх співвідношенні.

Розроблено методичний інструментарій оцінки конкурентостійкості підприємства. Для встановлення наявності конкурентостійкості окремого підприємства торгівлі запропоновано комплексний метод оцінки загального рівня конкурентостійкості. Удосконалено метод оцінки конкурентостійкості в межах визначеної конкурентної групи. Запропоновано метод оцінки стійкості функціонування торговельного підприємства в умовах невизначеності. Розроблено та обґрунтовано технологію практичної реалізації оцінки конкурентостійкості підприємств роздрібної торгівлі на базі запропонованих методів.

У дисертаційній роботі наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення науково-прикладного завдання розробки методичного інструментарію оцінки конкурентостійкості підприємств роздрібної торгівлі. Це дозволяє підвищити наукову обґрунтованість управлінських рішень щодо формування та забезпечення конкурентостійкості підприємств торгівлі в умовах конкурентної боротьби у довгостроковій перспективі. У процесі дисертаційного дослідження вирішено всі поставленні завдання та досягнуто встановленої мети.

Результати проведеного дослідження дозволили сформулювати такі висновки та узагальнення.

1. Аналіз накопиченого досвіду, який відбивається в основних положеннях та трансформації теорії конкурентоспроможності дозволив чітко розмежувати поняття „конкурентоспроможність” та „конкурентостійкість” на рівні підприємства, визначити їх спільні та відмінні ознаки. Доведено, що конкурентостійкість є характеристикою „більш високого рівня”, яка виражається в можливості утримання конкурентоспроможності в довгостроковій перспективі. Характерними відмінностями конкурентостійкості економічної системи є: наявність гомеостатичності; динамічність існування; наявність стійкості та рівноваги, що обумовлює здатність системи реагувати та/або адаптуватися до змін зовнішнього оточення.

2. На основі узагальнення теоретичних поглядів щодо формування та забезпечення конкурентостійкості й урахування галузевої специфіки уточнено економічну сутність поняття „конкурентостійкість підприємств торгівлі”, що являє собою характеристику ефективного здійснення торговельно-технологічних процесів підприємства в умовах конкуренції у довгостроковій перспективі, яка визначається взаємопов’язаними та взаємозалежними складовими (конкурентоспроможністю та стійкістю підприємства), обов’язковий комплекс яких забезпечує вирішення відповідних функціональних завдань.

3. Базуючись на результатах дослідження теоретичних підходів щодо систематизації принципів оцінки конкурентоспроможності та стійкості як складових конкурентостійкості, обґрунтовано та запропоновано систему принципів оцінки конкурентостійкості підприємств торгівлі, яка є сукупністю обов’язкових правил оцінки і містить принципи: конструктивності, об’єктивності, системності, динамічності, безперервності, оптимальності, випадковості, незворотності, невизначеності, нелінійності, прогресивності, структурованості, досяжності, несуперечливості, спрямованості, економічної доцільності, інтегрованості, розмежування діагностичних задач, ієрархічності, багатоваріантності, верифікованості, комплексності, конкретності.

4. Аналіз наявної статистичної інформаційної бази дозволив установити, що період з 2003 до 2007 року характеризується: позитивними тенденціями розвитку економіки, що сприяє активізації споживчого ринку; зростанням життєвого рівня та платоспроможності населення; бурхливим розвитком торгівлі в Україні та в Харківській області, підвищенням її інвестиційної привабливості, що сприяє зростанню рівня її міжгалузевої конкурентоспроможності. Також виявлено посилення внутрішньогалузевої конкуренції, яке відбивається в зменшенні кількості суб’єктів господарювання, значній частці збиткових та тенденціях щодо укрупнення підприємств торгівлі.

5. Для визначення стану конкурентостійкості підприємств торгівлі в сучасних умовах розвитку економіки запропоновано методичний підхід, що передбачає послідовну оцінку її складових на основі врахування їх особливостей, яка ґрунтується на запропонованій системі принципів. В основу проведення оцінки покладено необхідність встановлення „початкової (відлікової) точки”, тобто числового значення досягнення якого свідчить про наявність конкурентоспроможності; врахування галузевої специфіки під час вибору показників оцінювання; застосування вийнятково кількісних показників, які мають однозначну економічну інтерпретацію; кількісне встановлення зони рівноваги. Оцінку конкурентостійкості проведено на підприємствах репрезентативної вибіркової сукупності підприємств роздрібної торгівлі, які спеціалізуються на реалізації товарів тривалого користування та функціонують на споживчому ринку м. Харкова. Результати розрахунків дозволили виокремити з усієї сукупності підприємств конкурентостійкі та оцінити їх стан.

6. Для встановлення наявності та оцінки рівня конкурентостійкості підприємств торгівлі розроблено методичний інструментарій, який базується на обґрунтованих вимогах, виділених критеріях, відповідних показниках і містить в собі: систему оцінки, методичні підходи та методи їх реалізації.

Для визначення наявності конкурентостійкості окремого підприємства торгівлі запропоновано комплексний метод оцінки загального рівня конкурентостійкості. Даний метод ґрунтується на використанні темпів зміни, що дозволяє співвідносити показники, які мають різне вимірювання за рахунок згладжування числових значень.

З метою визначення рівня конкурентостійкості в конкурентній групі розроблено метод комплексного інтегрального показника оцінки конкурентостійкості, який дає можливість визначити рівень конкурентостійкості порівняно з основними конкурентами не лише в поточному періоді, але й у перспективі.

Задля виявлення „проблемних” місць у діяльності підприємств торгівлі з позиції їх конкурентостійкості запропоновано метод оцінки стійкості функціонування в умовах невизначеності. Це дає можливість приділити особливу увагу саме тим аспектам діяльності, які мають негативну тенденцію щодо забезпечення та/або утримання конкурентостійкості.

7. Для адекватності процедури оцінки конкурентостійкості підприємств роздрібної торгівлі запропоновано технологію, яка являє собою жорстку послідовність здійснення визначених етапів. Дана технологія зручна у використанні, її застосування дозволяє підприємствам роздрібної торгівлі визначати наявність та рівень їх конкурентостійкості шляхом однозначної інтерпретації одержаних результатів.

8. У результаті апробації розробленого методичного інструментарію оцінки конкурентостійкості на прикладі підприємств роздрібної торгівлі м. Харкова встановлено їх рівень конкурентостійкості на конкретному сегменті ринку та виявлено „проблемні місця”. Це дало змогу впровадити необхідні заходи щодо стабілізації та підвищення рівня конкурентостійкості, що сприяло зростанню річного товарообороту на 9 %.

Публікації автора:

Публікації у наукових фахових виданнях

1. Сімех Ю. А. Сучасні підходи до визначення поняття конкурентоспроможність / Ю. А. Сімех, М. В. Чорна // Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг: зб. наук. праць. – Харків: ХДУХТ, 2006. – Вип.1 (3). – С. 149 – 155. (Особистий внесок здобувача полягає в уточненні економічної сутності поняття конкурентоспроможність підприємства.)

2. Сімех Ю. А. Асортимент продукції як чинник конкурентоспроможності підприємств роздрібної торгівлі / Ю. А. Сімех // Вісник Міжнародного Слов’янського Університету. Серія «Економічні науки». – 2006. –№ 2 (Т. ІХ). – С. 39 – 42.

3. Сімех Ю. А. Конкурентні переваги підприємств торгівлі / Ю. А. Сімех // Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг: зб. наук. праць. – Харків: ХДУХТ, 2006. – Вип.2 (4). – С. 375 – 382.

4. Сімех Ю. А. Методи оцінки конкурентоспроможності підприємства: переваги та недоліки / Ю. А. Сімех // Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства: економічні науки. – 2007. – Випуск 50. – С. 322 – 326.

5. Сімех Ю. А. Визначення поняття конкурентостійкість підприємства / Ю. А. Сімех // Вісник Міжнародного Слов’янського Університету. Серія «Економічні науки». – 2007. – Т.X, № 1. – С. 12-16.

6. Сімех Ю.А. Використання кореляційно-регресійного аналізу для оцінки конкурентостійкості підприємств роздрібної торгівлі / Ю. А. Сімех // Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг: зб. наук. праць. – Харків: ХДУХТ, 2007. – Вип.2(6). – С. 76 – 81.

7. Сімех Ю.А. Методика оцінки конкурентостійкості підприємств торгівлі / Ю. А. Сімех // СХІД. – 2008. - №3 (87). – С. 8-12.

8. Сімех Ю.А. Оцінка впливу невизначеності зовнішнього середовища на конкурентостійкість підприємств торгівлі / Ю. А. Сімех, М. В. Чорна // Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг: зб. наук. праць. – Харків: ХДУХТ, 2008. – Вип. 1 (7). – С. 119 – 128. (Особистий внесок здобувача полягає в обґрунтуванні методу оцінки впливу невизначеності на конкурентостійкість.)

Опубліковано тези за матеріалами конференцій

9. Сімех Ю. А. Формування конкурентостійкості торгівельних підприємств / Ю. А. Сімех: матеріали ІІІ Міжнар. наук. – практ. конф. [„Науковий простір Європи – 2007”], (Дніпропетровськ, 16-30 квітня 2007 р.) / Наука и образование. – Дніпропетровськ : Наука и образование, 2007. – Том 3. – С. 51-53.

10. Сімех Ю. А. Стійкість та рівновага підприємства / Ю. А. Сімех: матеріали ІІ міжнар. наук. – практ. конф. [«Розвиток наукових досліджень 2006»], (Полтава, 27-29 листопада 2006р.). – Полтава : Вид-во „ІнтерГрафіка”, 2006. – С. 32-34.

11. Сімех Ю.А. Конкурентостійкість підприємств як запорука економічної безпеки держави / Ю. А. Сімех, М. В. Чорна: матеріали міжнар. наук. – практ. конф. [Економічна безпека держави: стан, проблеми, напрямки зміцнення], (Харків, 10 жовтня 2008 р.) – Х.: Вид-во Харк. Нац. Ун-ту внутр. справ, 2008. – С. 175 - 178. (Особистий внесок здобувача полягає в уточненні визначення поняття конкурентостійкість підприємства торгівлі.)

12. Сімех Ю. А. Конкурентний потенціал: особливості термінології / Ю.А. Сімех, М. В. Чорна: матеріали Всеукраїнської наук. – практ. конф. [„Управління економічним потенціалом підприємства”], (Харків, 26 вересня 2008 р.) – Харків : ХДУХТ, 2008. – С. 94-95. (Особистий внесок здобувача полягає у визначенні спільних та відмінних ознак понять „конкурентоспроможність” та „конкурентостійкість”.)