Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Булах Ірина Вікторівна. Оцінка конкурентоспроможності підприємства електрозв’язку : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Булах І.В. Оцінка конкурентоспроможності підприємства електрозв’язку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 - економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Одеська національна академія зв’язку ім. О.С. Попова, Одеса, 2008.

Дисертацію присвячено розробці теоретичних підходів і методичних засад щодо оцінки і забезпечення конкурентоспроможності підприємства телекомунікаційної сфери.

Визначено сутність і зміст оцінки конкурентоспроможності підприємства. Показано, що оцінку конкурентоспроможності підприємства слід проводити на стратегічному і тактичному рівні. Уточнено термінологічний апарат. Теоретично обґрунтовано і розроблено метод оцінки конкурентоспроможності підприємства відповідно якого рівень стратегічної конкурентоспроможності визначається на основі окремих оцінок досягнутого рівня конкурентоспроможності (тактичної конкурентоспроможності) і конкурентостійкості підприємства.

Визначено узагальнений перелік факторів, що впливають на тактичну і стратегічну конкурентоспроможність і конкурентостійкість підприємства, який уточнено для підприємств телекомунікаційної сфери.

Розроблено модель оцінки конкурентоспроможності підприємства телекомунікаційної сфери, що ґрунтується на теорії нейронних мереж та нечітких множин, і створено на її основі методичні засади щодо визначення відповідних управлінських рішень, що удосконалює процес управління підприємством на стратегічному і тактичному рівнях. Розроблено методичні засади з оцінки конкурентоспроможності підприємства сфери телекомунікацій а також розроблено теоретичні і методичні засади з формування конкурентної стратегії за результатами проведеної оцінки.

У дисертаційній роботі наведено нове рішення актуальної наукової задачі оцінки конкурентоспроможності підприємства телекомунікаційної сфери, що удосконалює процес прийняття управлінських рішень на стратегічному і тактичному рівнях. Виконані теоретичні й експериментальні дослідження дозволяють зробити такі висновки:

1. Проведений аналіз конкурентного середовища підприємств телекомунікаційної сфери дозволив встановити причини низької конкурентоспроможності їх підприємств, зокрема, відсутність методичних засад оцінки конкурентоспроможності підприємств телекомунікаційної сфери та рекомендацій щодо їх використання в управлінні, що і обумовлює актуальність дослідження.

2. Проведені дослідження методологічних і теоретичних засад конкурентоспроможності підприємства показали, що на даний момент не існує загальноприйнятого визначення поняття “конкурентоспроможність підприємства”. Для уточнення цього поняття слід розглядати як статичні, так і динамічні властивості підприємства і його зовнішнього середовища, що визначає два рівні оцінки конкурентоспроможності: тактичний і стратегічний. Роздільна оцінка тактичної і стратегічної конкурентоспроможності підприємства також необхідна для розробки практичних рекомендацій при прийнятті підприємством управлінських рішень.

3. Уточнено систему дефініцій щодо конкурентоспроможності підприємства. Тактична конкурентоспроможність підприємства – це спроможність підприємства до ефективного функціонування в релевантному зовнішньому середовищі, займаючи певну конкурентну позицію в даний період часу. Конкурентостійкість підприємства – спроможність підприємства забезпечити тактичну конкурентоспроможність в майбутньому не нижче за мінімальний рівень. Під мінімальним рівнем конкурентоспроможності підприємства розуміється така його кількісно-якісна характеристика, погіршення якої призведе до втрати підприємством своєї конкурентоспроможності. Під стратегічною конкурентоспроможністю підприємства розуміється потенціальна спроможність підприємства до ефективного функціонування в майбутньому релевантному зовнішньому середовищі.

4. Проведена систематизація поглядів та критичний аналіз існуючих точок зору щодо методів оцінки конкурентоспроможності і конкурентостійкості підприємства та їх врахування при прийнятті управлінських рішень показали необхідність усунення недоліків існуючих методів та розробки єдиного методу з використанням принципів системності, об'єктивності, динамічності, безперервності, оптимальності, конструктивності, комплексності, ієрархічності, моніторингу конкурентних переваг, нормування.

5. Теоретично обґрунтовано і розроблено метод оцінки конкурентоспроможності підприємства, який на відміну від існуючих базується на окремому визначенні тактичної конкурентоспроможності і конкурентостійкості підприємства та їх комплексному врахуванні при прийнятті стратегічних управлінських рішень, що дозволяє в рамках кожного напрямку визначити сильні й слабкі елементи, і відповідно, визначити напрямок дій із забезпечення мінімального рівня конкурентоспроможності або його підвищення.

6. У відповідності до розробленого методу удосконалено систему факторів конкурентоспроможності, які деталізовано для підприємства телекомунікаційної сфери, шляхом виокремлення факторів тактичної конкурентоспроможності і конкурентостійкості. В роботі показано, що визначення конкурентостійкості передбачає дослідження внутрішніх факторів, що впливають на неї, у взаємозв’язку із факторами дії зовнішнього середовища. Для визначення впливу зазначених факторів на підсумкову оцінку обґрунтовано систему градацій. Значення окремих факторів підтверджено проведеним анкетуванням.

7. Побудовано математичну модель оцінки конкурентоспроможності підприємства за розробленим вище методом із використанням апарату нечіткої логіки і нейронних мереж, що дозволяє формувати модель оцінки не тільки з можливістю налагодження її на кількісні і якісні показники конкретного підприємства, але й з урахуванням специфіки країни, галузі, періоду часу. Використання апарату нечіткої логіки і нейронних мереж при оцінці стратегічної конкурентоспроможності підприємства дозволяє узагальнювати безліч різних факторів в єдину інтегральну оцінку, що має безпосередню смислову цінність для аналізу конкурентної ситуації і ухвалення рішень. Доведено доцільність використання розробленої математичної моделі для підприємства телекомунікаційної сфери та визначено склад її показників.

8. На основі проведеного аналізу конкурентного середовища підприємств телекомунікаційної сфери в Україні та виконаних теоретичних досліджень розроблено методичні засади з оцінки конкурентоспроможності підприємства: уточнено фактори конкурентоспроможності підприємства, сформовано склад показників оцінки для розробленої автором моделі, та градації їх оцінки. Розроблена методика щодо визначення відповідних управлінських рішень, яка враховує посилення конкуренції і динаміку розвитку галузі і удосконалює процес управління підприємством на стратегічному і тактичному рівнях. Розроблено теоретичні і методичні засади з формування конкурентної стратегії за результатами проведеної оцінки, що дозволяє визначити напрямок дій із забезпечення конкурентоспроможності підприємства.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Булах І.В. Удосконалення ціноутворення на послуги Internet / І.В. Булах, Т.Б. Надтока : зб. наук. праць Донецького державного технічного університету / наук. ред. В.А. Гавриленко. – Донецьк : ДонНТУ, 2001. – Вип. 37. – С. 176-181.- (Серія „економічна”) (0,4 д.а., особисто здобувачу належить – 0,2 д. а.).

  2. Булах І.В. Конкурентостійкість підприємства як економічне поняття та його значення в галузі зв’язку / І.В. Булах, Т.Б. Надтока // зб. наук. праць Донецького державного технічного університету / наук. ред. В.А. Гавриленко. – Донецьк : ТОВ “Лебідь”, 2004. – Вип. 80. – С. 156-161.- (Серія „економічна”) (0,5 д. а., особисто здобувачу належить – 0,25 д. а.).

  3. Булах І.В. Обґрунтування підходу до оцінки конкурентоспроможності і конкурентостійкості підприємства / І.В. Булах // Економічний вісник НТУУ “КПІ”: зб. наук. праць / наук. ред. В.Г. Герасимчук. – Київ : НТУУ “КПІ”, 2006.– С. 301-306 (0,5 д. а.).

  4. Надтока Т.Б. Удосконалення методу оцінки стратегічної конкурентоспроможності підприємства на основі нечіткої логіки / Т.Б.Надтока, І.В. Булах // Економіка: проблеми теорії та практики: зб. наук. праць / наук. ред. А.А. Покотілов. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2006. – Вип. 219: В 3 т. Том II. – С. 524-532 (0,5 д.а., особисто здобувачу належить – 0,25 д. а.).

  1. Булах І.В. Математична модель оцінки стратегічної конкурентоспроможності підприємства / І.В. Булах // Вісник Національного університету водного господарства та природокористування : зб. наук. праць / відп. ред. В.А. Гурін. – Рівне : Видавничий центр НУВГП, 2007. – Вип. 3 (39). – С. 24-31.- (Серія „Економіка” (0,4 д. а.).

  2. Булах І.В. Методика оцінки конкурентостійкості на прикладі підприємства електрозв’язку / І.В. Булах // Культура народов Причерноморья. – 2007. – № 108 : Экономические науки. – С.21-24 (0,5 д. а.).

Матеріали конференцій і тези доповідей

  1. Булах И.В. Анализ качества услуг, предоставляемых Internet – провайдерами : материалы 3-й Междунар. науч.-техн. конф. студентов, аспирантов и молодых специалистов стран СНГ [“Техника и технология связи”], (Одесса, 11-13 сентября 2001 г.) / Украинская гос. акад. связи. – О. : УГАС им. А.С. Попова, 2001. – 580 с. (0,2 д. а.).

  2. Булах І.В. Проблема забезпечення стійкої конкурентноздатності підприємства електрозв’язку : праці Четвертої міжнар. наук. конф. студентів та молодих учених [“Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання”] / М-во освіти і науки України, Донецьк. нац. ун-т [та ін.]. Частина 4 / Ред. кол. О.Б. Ступін (голова), І.О. Александров (заст. голови) та ін. – Донецьк : ДонНУ, 2003. – 376 с., [3] с. (0,3 д. а.).

  3. Булах І.В. Проблеми забезпечення конкурентоспроможності оператора мобільного зв’язку : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. молодих вчених [“Економіка підприємства: проблеми теорії та практики”], (Дніпропетровськ, 25 лютого 2003 р.) / Дніпропетр. нац. ун-т, Інститут економіки. – Дніпропетровськ: Наука та освіта, 2003. –212 с. (0,2 д. а.).

  4. Булах І.В. Формування конкурентних переваг – основа конкурентної стійкості підприємства : зб. наук. праць Одеського політехнічного університету за матеріалами Міжнар. наук.-практ. конф. [“Економічні проблеми розвитку промислового виробництва”]. Т. 1/ М-во освіти і науки України, Одес. нац. політех. ун-т. – О. : Одес. нац. політех. ун-т, 2004. – 309 с., [4] с. – (Спецвып.) (0,4 д. а.).

  5. Булах І.В. Застосування апарату нечітких описів при оцінці конкурентостійкості підприємства : материалы III Междунар. науч.-практ. конф. [„Теория и практика экономики и предпринимательства”], (11–13 мая 2006 г.) / М-во освіти і науки України, Тавр. нац. ун-т ім. В.І. Вернадського [та ін.]. – Сімферополь : Тавр. нац. ун-т ім. В.І. Вернадського, 2006. – 253 с. (0,1 д. а.).

  6. Булах І.В. Основні підходи до оцінки якості послуг електрозв’язку : матеріали VII Міжнар. наук. конф. студентів і молодих учених [“Економіка і маркетинг в XXI сторіччі”], (Донецьк, 19-21 травня 2006 р.) / М-во освіти і науки України, Донецький нац. тех. ун-т [та ін.]. Ч. 1. – Донецьк : ДРУК-ІНФО, 2006. – 209 с. (0,1 д. а.).

  7. Булах І.В. Фактори впливу зовнішнього і внутрішнього середовища на конкурентостійкість підприємства : матеріали наук.-практ. конф. [„Маркетинг XXI століття: інтеграція науки і бізнесу”], (25-28 квітня 2006 р.) / М-во освіти і науки України, Донецький нац. тех. ун-т . – Донецьк : ДонУЕП, 2006. – 230 с. (0,2 д. а.).

  8. Булах І.В. Оцінка конкурентоспроможності підприємства: теоретико-методологічний аспект : матеріали 8-ої Міжнар. наук. конф. студентів і молодих учених [„Економіка і маркетинг в XXI сторіччі”], (18-20 травня 2007 р.) / М-во освіти і науки України, Донецький нац. тех. ун-т [та ін.]. Ч. 1 – Донецьк : ДРУК-ІНФО, 2007. – 246 с. (0,2 д.а.).

  9. Булах І.В. Оцінка стійкості виробничої системи підприємства за допомогою нечітких множин : зб. тез наук. доповідей Другої Всеукр. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених [„Маркетинг у третьому тисячолітті”], (15–16 травня 2007 р.) / М-во освіти і науки України, Донецький нац. ун-т економіки і торгівлі [та ін.]. – Донецьк : ДонНУЕТ ім. М. Туган-Барановського, 2007. –580 с., [2] с. (0,1 д. а.).

  10. Булах І.В. Оцінка якості управління підприємством за допомогою нечітких множин : сб. тезисов докладов V Междунар. науч.-практ. конф. [„Современные информационные технологии в экономике и управлении предприятиями, программами и проектами”] / М-во образования и науки Украины, Нац. аэрокосм. ун-т им. Н.Е. Жуковского. – Х. : Нац. аэрокосм. ун-т им. Н.Е. Жуковского „Харьк. авиац. ин-т”, 2007. – 200 с., [2] с. (0,1 д.а.).

  11. Булах І.В. Роль соціальної складової в забезпеченні конкурентної стійкості підприємства електрозв'язку : матеріали Міжнар. наук.-теор. конф. молодих вчених і студентів [“Актуальні проблеми економічного і соціального розвитку виробничої сфери”], (7–8 червня 2007 р.), Т.1 / М-во освіти і науки України, ДВНЗ „Донецький нац. тех. ун-т . – Донецьк: ДВНЗ „Донецький нац. тех. ун-т”, 2007. – 230 с. (0,1 д.а.).

  12. Булах І.В. Стратегічна конкурентоспроможність як інтегральна характеристика положення підприємства на ринку : матеріали Міжрегіон. наук.-практ. конф. [„Організація самодостатності промислового регіону: проблеми ринку, економіки і бізнесу”], (18 травня 2007 р.) / Акад. економічних наук України, М-во праці та соц. політики України, Луганська обл. держ. адм. ДЗ "Луганський ін-т праці та соц. технологій" . – Луганськ : ЛІПСТ, 2007. – 422 с. (0,4 д. а.).