Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення


Віндюк Андрій Валерійович. Основи технології самостійних занять фізичними вправами учнів молодших класів : Дис. канд. наук з фіз. виховання та спорту: 24.00.02 / Гуманітарний ун-т "Запорізький ін-т держ. та муніципального управління". — Запоріжжя, 2002. — 193арк. — Бібліогр.: арк. 133-163.



Анотація до роботи:

Віндюк А.В. Основи технології самостійних занять фізичними вправами учнів молодших класів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата наук з фізичного виховання та спорту за спеціальністю 24.00.02 – Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. – Львівський державний інститут фізичної культури, Львів, 2002 рік.

Дисертаційна робота присвячена проблемі організації самостійних занять фізичними вправами учнів молодших класів.

У роботі теоретично та експериментально обґрунтовано технологію формування самостійної рухової діяльності у школярів молодших класів, основами, якої є: створення на уроках фізичної культури умов, що сприяють самовихованню та самовдосконаленню школярів, залучення їх до практичної, інструкторської діяльності на уроках фізичної культури, формування у школярів потреби у самостійній руховій діяльності; наявність довірливих взаємин між учасниками процесу фізичного виховання, взаємосхвалення та співпереживання за однокласниками, самостійні заняття за відділеннями з призначеннями старшого, проведення рухливих ігор, загальнорозвиваючих вправ самими учнями, домашні завдання, ведення зошитів, взаємоконтроль та взаємооцінка на уроках, самоконтроль та самооцінка.

Рівень сформованості самостійної рухової діяльності оцінювався як високий у 54,9%, середній - у 41,9%, низький - у 3,9% школярів експериментальної групи та відповідно у 45,6%, 41,5%, 12,4% школярів контрольної групи.

Результатом проведеного експерименту стало зниження кількості днів, пропущених через хворобу, підвищення рівня фізичної підготовки учнів молодших класів.

Основні результати дисертаційної роботи знайшли практичне застосування в навчально-виховному процесі загальноосвітніх шкіл та в Гуманітарному університету міста Запоріжжя.

  1. Аналіз науково-методичної літератури свідчить, що організаційно-методичні питання самостійних занять фізичними вправами учнів початкових класів освітлені не повною мірою. Численними дослідженнями встановлений низький рівень рухової активності у дітей, і, як наслідок, незадовільний стан їх здоров'я, несформованість умінь і навичок самостійного виконання фізичних вправ.

  2. Аналіз соціологічного опитування вчителів свідчить про відсутність єдиної думки щодо змісту, організації, критеріїв оцінювання самостійної активності школярів. 58,54% вчителів відмічають необхідність введення домашніх завдань з фізичної культури, починаючи з першого класу, однак у своїй роботі даний вид діяльності застосовують лише 28,9% опитаних. Вчителі, батьки, учні вважають за необхідне мати від 60-90 хвилин занять фізичними вправами щодня. Відповіді учнів показали, що у них сформована мотивація до високої рухової активності.

  3. Організаційно-методичні умови запровадження технології самостійних занять фізичними вправами повинні враховувати:

наявність у школярів біологічних, інтелектуальних потреб, прагнення особистості до самоствердження, самоповаги;

мотивацію, яка формується через інтерес до фізичної культури, схвалення результатів, оцінку діяльності, змагання;

закономірності формування рухових умінь, що містять у собі індивідуальний підхід.

рівень здатності до самостійної рухової діяльності в процесі навчання.

  1. Формування самостійної рухової активності у школярів молодших класів залежить від таких педагогічних умов:

рівня потреби школярів у самостійній руховій активності;

наявності довірливих відношень між учасниками процесу фізичного виховання;

створення на уроках фізичної культури умов, що сприяють самовихованню та самовдосконаленню школярів;

залучення школярів до практичної, інструкторської діяльності на уроках фізичної культури;

самостійні роботи за відділеннями з призначенням старшого, проведення рухливих ігор, загальнорозвиваючих вправ самими учнями під контролем учителя;

виконання домашніх завдань та ведення зошитів для самооцінки та самоконтролю, взаємоконтроль та взаємооцінка на уроках фізкультури, схвалення батьків та вчителя, взаємосхвалення, а також співпереживання за однокласників.

  1. Рівень сформованості самостійної діяльності, за даними вчителів початкових класів та батьків, у школярів експериментальної групи оцінювався як високий у 54,92%, як середній – 41,92%, низькій – 3,86% та відповідно у школярів контрольної групи - 45,57%, 41,51%, 12,42%.

  2. Зміни показників фізичної підготовки мали позитивну динаміку в обох групах, однак, в експериментальній групі у хлопчиків кількість показників з високою оцінкою рівня фізичної підготовки збільшилась з 7,8% до 31,7%, у дівчаток - з 15,4% до 29,1%, у контрольній групі у хлопчиків – з 11,1% до 14,4%, у дівчаток - з 13,3 % до 16,4 %.

  3. Результатом проведеного дослідження стало зниження захворюваності, що підтверджується зменшенням кількості днів, пропущених через хворобу за рік, в експериментальній групі на 26,2% на одного школяра, у контрольній групі на - 16,2 %.

  4. Проведені дослідження підтвердили ефективність апробованої технології самостійних занять фізичними вправами на стан здоров’я та фізичну підготовку учнів, що дозволяє рекомендувати її до запровадження в практику фізичного виховання учнів молодших класів.

Публікації автора:

1. Виндюк А.В. Влияние двигательного режима на здоровье и физическую подготовленность детей седьмого года жизни // Фізичне виховання, спорт і здоров’я у сучасному суспільстві: Зб. наук. праць.-Луцьк.- 1999.-С. 598-602.

2. Виндюк А.В. Готовность школьников начальных классов к самостоятельной деятельности по физической культуре // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. Праць під редакцією С.С. Єрмакова. – Х., 2002. - №3. - С. 69-74.

3. Виндюк А.В. Домашние задания как одна из форм самостоятельной деятельности по физической культуре // Физическое воспитание студентов творческих специальностей. – Х., 2002.-№1. - С. 88-94.

4. Віндюк А.В Перевірка та оцінка самостійної навчальної діяльності молодших школярів з фізичної культури // Молода спортивна наука України: Зб. наук. Праць з галузі фізичної культури та спорту. – Вип. 6: У 2-х т.. – Львів, 2002. – Т.1. С. 178-181.

5. Виндюк А.В. Активизация самостоятельной работы по физической культуре в начальных классах // Педагогіка і психологія творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць.- К.; Запоріжжя, 1999. – Вип.15. - С. 73-75.

6. Виндюк А.В. Роль домашних заданий по физической культуре в совершенствовании двигательной системы младших школьников // Олімпійський спорт і спорт для всіх: проблеми здоровя, рекреації, спортивної медицини та реабілітації: Тези доп. VI Міжнародного наукового конгресу. - К. - 2000.- С. 349.

7. Віндюк А.В. Організація самостійної роботи з фізкультури в перших класах // Наукові записки: Зб. наук. статей. – К.: НПУ, 2000. - Ч. 4. - С. 15-21.

8. Виндюк А.В. Новые подходы определения готовности детей 7 лет к обучению в школе // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць. – К.; Запоріжжя, 2000. - Вип. 17. - С. 152-155.

9. Виндюк А.В. Формирование у младших школьников творческой инициативы и самостоятельности средствами физического воспитания // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць. – К.; Запоріжжя, 2000. - Вип. 16. - С. 160-162.

10. Виндюк А.В. О ведении тетрадей по физической культуре первоклассниками // Актуальні проблеми фізичної культури та спорту в сучасних соціально-економічних та екологічних умовах: Матеріали Міжнародної наукової конференції. – Запоріжжя, 2000. - С. 43-45.

11. Виндюк А.В. Теоретико-педагогические аспекты физического воспитания младших школьников // Педагогіка і психологія фомування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць.– К.; Запоріжжя, 2001. – Вип. 18. - С. 256-260.

12. Віндюк А.В. Етапи навчання першокласників самостійному виконанню фізичних вправ // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць. – К.; Запоріжжя, 2001. - Вип. 19. – С. 262-265.

13. Виндюк А.В. Применение метода круговой тренировки на уроках физической культуры в младших классах // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць.– К.; Запоріжжя, 2001. - Вип. 21. – С. 287-289.

14. Виндюк А.В. Влияние различной двигательной активности на детей седьмого года жизни // Теория и методика физического воспитания: Сб. науч. трудов.- Владимир, 1988. - С.32-36.

15. Віндюк А. Організация самостоятельной работы первокласников на уроках физической культуры // Зб. наук. праць Волинського державного університету імені Лесі Українки.-Луцьк,2002.-Том 1.-С.184-186.