Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка сільського господарства і апк


Ланченко Євгеній Олександрович. Організаційно-економічний механізм інвестування в аграрній сфері АПК : дис... канд. екон. наук: 08.07.02 / Національний аграрний ун-т. — К., 2006. — 243арк. — Бібліогр.: арк. 211-234.



Анотація до роботи:

Ланченко Є.О. Організаційно-економічний механізм інвестування в аграрній сфері АПК. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.02 – економіка сільського господарства і АПК. – Національний аграрний університет, Київ, 2006.

Дисертацію присвячено дослідженню теоретичних, методичних і практичних питань формування і функціонування організаційно-економічного механізму інвестування в аграрній сфері АПК. Проведено критичний аналіз термінів і визначень, поглиблено сутність і узагальнено класифікацію інвестицій. Здійснено оцінку стану розвитку аграрної економіки, обсягів вітчизняних та іноземних інвестицій в галузі і їх вплив на відтворювальні процеси. Визначено фактори впливу на інвестиційну діяльність сільськогосподарських підприємств, а також розглянуто інвестиційне забезпечення відтворення основних засобів галузі.

Обґрунтовано напрями удосконалення організаційно-економічного механізму інвестування в аграрній сфері АПК та визначено концептуальні заходи інвестиційної політики в галузі. Доведено доцільність державної підтримки, яка відіграє велику роль в активізації інвестиційних процесів у сільському господарстві, посилення позицій держави в сфері кредитування аграрних підприємств, удосконалення і розширення фінансових схем агролізингу, агропромислової інтеграції, застосування інноваційних агротехнологій та поліпшення амортизаційної політики.

Результати дослідження дозволили зробити висновки теоретичного, методичного та практичного характеру, які зводяться до наступного:

1. Узагальнивши теоретичні аспекти інвестицій, запропоновано сучасне визначення інвестиційного мультиплікатора-акселератора як взаємозалежність обсягів інвестування і ефективності господарської діяльності, державної підтримки, що відбувається до певної межі. Розширено і уточнено поняття інвестиції, яке охоплює широкий спектр відносин у процесі вкладення цінностей у розвиток продуктивних сил суспільства з метою досягнення економічного, соціального, інноваційного і екологічного ефектів. Систематизовано класифікацію інвестицій, розрізнено поняття “капітальні вкладення”, “інвестиції” та “капітальні інвестиції”. Подана авторська інтерпретація організаційно-економічного механізму інвестування в аграрній сфері АПК як система дій, способів і процесів, які впливають на порядок здійснення інвестиційної діяльності у сільському господарстві та мають привести до досягнення очікуваних соціально-економічних та інших результатів.

2. Встановлення причинно-наслідкового зв’язку між розвитком аграрної економіки, інвестуванням та станом відтворювальних процесів у галузі доводить, що настав час посилення ролі організаційно-економічних заходів державного регу-лювання розвитку галузі. З початком реформування аграрних відносин обсяги капітальних інвестицій різко зменшилися: в 2000 р. порівняно з 1990 р. у 23,8 раза, в 2002 р. – 6,4, а в 2005 р. – 2,4 раза. Оптимістична тенденція до абсолютного зроста-ння обсягів інвестування в сільське господарство у 2001-2005 рр. ще не забезпечує навіть простого відтворення основних засобів аграрних підприємств, вартість яких за 2000-2005 рр. зменшилась майже вдвічі і становить 46,9 млрд грн.

3. Функціональна формалізація залежності між обсягами капітальних інвестицій та показниками ефективності аграрних підприємств дало змогу обґрунтувати шляхи активізації інвестування в галузі. Для збільшення середньорічного обсягу інвестицій в основний капітал аграрних підприємств на суму близько 5-8 млрд грн, потрібно підвищити фондовіддачу до 50 коп. і більше, рівень рентабельності – 30%, тобто до рівня, який нині склався в промисловості.

4. При формуванні організаційно-економічних засад інвестування в аграрній сфері АПК слід врахувати кон’юнктуру на міжнародному ринку капіталів та перспективи іноземного інвестування галузі. Встановлено, що вітчизняним аграрним підприємствам слід орієнтуватися і розраховувати на внутрішні джерела інвестицій, які потрібно стимулювати через державну політику в АПК. А іноземні інвестиції слід розглядати як тимчасовий захід і доцільним при цьому є створення спільних підприємств, інвестиції яких несуть у собі прогресивні технології, техніку, обладнання, ноу-хау, досконаліші форми організації виробництва і т. ін.

5. Систематизовано найважливіші складові та взаємозв’язки формування організаційно-економічного механізму інвестування в аграрній сфері АПК і забезпечення його ефективного функціонування, що дало можливість сформувати концептуальні положення інвестиційної політики в сільському господарстві. В основі механізму покладено державне регулювання, виражене у підтримці аграрних підприємств і машинобудування для АПК, ефективній ціновій, кредитній, податковій і амортизаційній політиці, збільшенні рівня платоспроможності насе-лення, розвитку інфраструктури ринку сільськогосподарської продукції, фондового ринку, становленні іпотечних відносин тощо.

6. Найефективнішою формою інвестиційно-відтворювальних процесів і першочерговим завданням інвестиційної політики в сільському господарстві є техніко-технологічне переозброєння аграрного виробництва. Тому потрібно поліпшити технічну політику в АПК. Сільськогосподарським підприємствам та Міністерству аграрної політики України запропоновано методичний підхід щодо організації використання форм капітального інвестування при бюджетній підтримці з метою її найбільш ефективного використання.

7. В організаційно-економічному механізмі інвестування в сільському господарстві необхідно посилити роль держави у фінансово-кредитній системі шляхом створення державного спеціалізованого аграрного банку з метою регулюючого впливу на кредитні відносини в АПК і їх інвестиційну спрямованість. У перспективі такий банк виступатиме головною інституцією при проведенні іпотечних операцій із землею, братиме активну участь у створенні власної розгалуженої мережі на сільських територіях.

8. Процеси агропромислової інтеграції і кооперування дадуть змогу аграрним підприємствам узяти участь у технологічному русі їхньої продукції, досягнути рівнорентабельність продажу в сільськогосподарському і промисловому вироб-ництві та мобілізувати інвестиційні ресурси в аграрну галузь. Застосування ж інноваційних агротехнологій сприятиме скороченню витрат виробництва, збіль-шенню ефективності аграрного виробництва і, відповідно, окупності інвестицій.

9. Перспективним методом техніко-технологічного оновлення сільського господарства є застосування агролізингу. Удосконаливши організаційну схему лізингових операцій, найближчим часом частку фінансового лізингу у забезпеченні технікою і обладнанням аграрних підприємств слід довести до третини. Потрібно досягнути оптимального співвідношення ціна–якість техніки, запустити серійне виробництво, домогтися стабільних джерел наповнення державного лізингового фонду та залучати банківські активи.

10. Важливим напрямом формування і функціонування організаційно-економічного механізму інвестування в аграрній сфері АПК є відновлення відтворювальної функції амортизації. На макрорівні потрібно уніфікувати бухгалтерський і податковий облік амортизації з метою спрощення та перетворення її в активний фінансовий інструмент регулювання інвестиційних процесів на селі. На мікрорівні до процедури формування облікової і амортизаційної політики підприємствам потрібно підходити ретельно і зважено, щоб нараховувати амортизацію, яка забезпечила хоча б процес простого відтворення основних засобів.

Публікації автора:

Статті в наукових фахових виданнях:

1. Ланченко Є.О. Аналіз методів нарахування амортизації основних засобів аграрних підприємств // Науковий вісник НАУ. – 2003. – Вип. 62. – С. 195-199.

2. Ланченко Є.О. Лізинг як форма інвестування в основний капітал аграрних підприємств // Науковий вісник НАУ. – 2005. – Вип. 82. – С. 94-97.

3. Ланченко Є.О. Державна підтримка інвестиційної діяльності аграрних підприємств // Економіка АПК. – 2005. – №5. – С. 73-78.

4. Ланченко Є.О. Історичні аспекти розвитку інвестиційних процесів // Економіка АПК. – 2005. – №12. – С. 86-92.

5. Ланченко Є.О. Формування і реалізація інвестиційної політики в аграрному секторі економіки України // Агроінком. – 2005. – №11-12. – С. 59-64.

6. Ланченко Є.О. Іноземні інвестиції в сільському господарстві України: проблеми та перспективи // Аграрна наука і освіта. – 2006. – Т.7, №1-2. – С. 114-120.

7. Ланченко Є.О. Факторний аналіз впливу ефективності господарювання на розвиток інвестиційних процесів в аграрних підприємствах // Економіка АПК. – 2006. – № 5. – С. 92-98.

В інших виданнях:

8. Державне регулювання АПК: Посібник / Терещенко В.К., Лайко П.А., Ланченко Є.О. та ін. – К.: Видавничий центр НАУ, 2005. – 144 с. (Особистий внесок автора – розкрито теоретичні, методичні й науково-практичні аспекти державного регулювання АПК, економічної політики у сфері земельних, податкових і бюджетних відносин на селі).

9. Терещенко В.К., Збарський В.К., Ланченко Є.О. та ін. Соціальний захист на-селення в аграрному секторі економіки – основна передумова поліпшення соціально-трудових відносин на селі // Бюлетень Національної служби посередництва і примирення. – 2005. – №10. – С. 42-51. (Особистий внесок автора – розглянуто стан ринку праці на селі, обсяги, структуру і якість харчування населення України як головний критерій розвитку аграрної економіки).

10. Соціально-економічний розвиток села і сільських територій / Лайко П.А., Терещенко В.К., Ланченко Є.О. та ін; За ред. Терещенка В.К. і Лайка П.А. – К.: “Нічлава”. – 2006. – 264 с. (Особистий внесок автора – проаналізовано діяльність аграрних підприємств, особливості державної підтримки сільського господарства, зроблено оцінку соціально-економічного розвитку сільських територій).

11. Ланченко Є.О. Організаційно-економічний механізм інвестування в аграрній сфері АПК // http://nd.nauu.kiev.ua/2006-2/06leaaic.pdf.