Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Давлетханова Олена Хаматівна. Організація інформаційно-консультаційного забезпечення системи управління якістю продукції птаховиробників. : Дис... канд. наук: 08.06.01 - 2007.



Анотація до роботи:

Давлетханова О.Х. Організація інформаційно-консультаційного забезпечення системи управління якістю продукції птаховиробників. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. – Національний науковий центр „Інститут аграрної економіки” УААН, Київ, 2006.

Дисертація присвячена питанням розробки теоретичних та організаційно-економічних підходів щодо формування, функціонування та розвитку інформаційно-консультаційного забезпечення товаровиробників продукції птахівництва з питань управління якістю у сучасних умовах. Розкрито сутність системи інформаційного забезпечення управління якістю, визначено її особливості у птахівництві.

За матеріалами виробничо-господарської діяльності птахогосподарств Черкаської області досліджено стан управління якістю продукції птахівництва та його інформаційного забезпечення в регіоні.

В результаті досліджень обґрунтовано пріоритетні шляхи удосконалення системи інформаційно-консультаційного забезпечення управління якістю. Запропоновано концептуальні та організаційно-методичні засади розвитку інформаційного забезпечення птаховиробників з питань управління якістю на господарському та регіональному рівнях. Визначено механізми формування ефективного ринку інформаційно-консультаційних товарів і послуг.

Результати проведеного дослідження дозволяють зробити такі висновки:

1. Під категорією „якість” розуміють ступінь, до якого сукупність власних характеристик об’єкта задовольняє вимоги і передбачувані потреби споживачів. Для забезпечення конкурентоспроможності вітчизняної продукції на насиченому ринку необхідно пропонувати споживачам продукцію, властивості якої перевищують пропозиції конкурентів. Управління якістю – динамічний процес з її удосконалення, який на підприємствах може передбачати реалізацію трьох сценаріїв: управління процесом, реактивне і проактивне удосконалення.

2. Управління якістю на підприємстві може організовуватися за двома основними підходами: функціональним і процесним. Функціональний підхід до організації управління якістю передбачає контроль якості продукції у вузлових точках виробничого циклу, тобто в основному за сценарієм управління процесом. Процесний підхід до організації управління якістю передбачає постійний контроль та удосконалення кожного процесу із застосуванням як сценарію управління процесом, так і сценаріїв його реактивного й проактивного удосконалення. При такому підході до організації управління на підприємстві має функціонувати підсистема управління якістю.

3. Процеси виробничого циклу в птахопідприємстві можна поділити на: основні (інкубація, утримання батьківського стада, вирощування молодняку, виробництво яєць, виробництво м’яса птиці, кормовиробництво, переробка м’яса, переробка яєць, реалізація продукції, утилізація відходів), забезпечувальні (фінансування, матеріально-технічне забезпечення, інформаційне обслуговування, кадрове забезпечення) та управлінські (планування, облік, аналіз, прийняття рішень, регулювання, стимулювання, контроль), що дозволяє обґрунтувати організаційні та функціональні аспекти функціонування системи управління якістю на підприємстві згідно із стандартами ІSO. Кожний з виділених процесів має бути забезпечений певними знаннями на вході, а на виході має формуватися інформація, потрібна для якісного здійснення інших взаємопов’язаних процесів.

4. Для визначення предметної частини інформаційного забезпечення процесів систематизовано фактори, що впливають на якість продукції птахівництва (біологічні, санітарно-гігієнічні, техніко-технологічні й організаційно-економічні), виокремлено напрями забезпечення управління якістю (науково-технологічний та організаційно-економічний), а також визначено найбільш ефективні методи збору, перетворення даних і доведення інформації до користувачів. На цій основі розроблено модель інформаційних потоків системи управління якістю, що забезпечує необхідні дані для реалізації всіх трьох сценаріїв управління якістю на кожному з виділених процесів.

5. Результати аналізу організації управління якістю продукції птахівництва свідчать, що у птахогосподарствах застосовується в основному функціональний підхід до управління, за якого відповідальність за якість недостатньо розмежована між виконавцями процесів. При забезпеченні якості увага зосереджена в основному на технологічних процесах і мало уваги приділяється забезпечувальним і управлінським процесам, не впроваджуються сучасні методи управління якістю. Чинне законодавство України в галузі якості сільськогосподарської продукції недосконале і не стимулює виробників до поліпшення якості та виробництва конкурентоспроможної продукції. Цей висновок підтверджується результатами факторного аналізу, який свідчить, що збільшення виробництва м’яса птиці та яєць протягом 2000-2004 рр. забезпечено на 53% за рахунок збільшення кількісних факторів і на 17% – за рахунок якісних. На якість і конкурентоспроможність продукції птахівництва негативно вплинули спад виробництва продукції та зниження економічного потенціалу на початку 90-х років. Реалізація заходів щодо призупинення спаду виробництва сільськогосподарської продукції і посилення конкуренції на ринку в 2000-2004 рр. зумовили збільшення обсягів виробництва яєць на 13,7% та м’яса птиці – у 2,5 рази порівняно з 2001 р. Проте задоволеність споживачів при цьому залишається на низькому рівні, а запас можливостей поліпшення якості яєць становить 0,915 і м’яса птиці – 0,505 позицій.

6. В організації інформаційного забезпечення управління якістю у птахогосподарствах відсутній системний підхід: неузгоджені попит на конкретні послуги з їх пропозицією, не досліджуються які послуги, скільки і як часто вони потрібні конкретним споживачам. Серйозними перешкодами на шляху розвитку інформаційних технологій є недосконале технічне забезпечення й існуюча система зв’язку у сільській місцевості. В господарствах не знайшли широкого застосування такі загальнодоступні засоби передачі інформації, як особисті контакти із споживачами, спостереження, експерименти, опитування, Інтернет-ресурси тощо. Діючі сільськогосподарські інформаційно-дорадчі служби не задовольняють інформаційних потреб сільськогосподарських виробників з питань виробництва продукції птахівництва та якості сільськогосподарської продукції.

7. З метою удосконалення організації інформаційного забезпечення управління якістю продукції птаховиробників пропонуються:

– концепція удосконалення інформаційно-консультаційного забезпечення птаховиробників з питань управління якістю, що базується на процесному підході до організації управління на господарському рівні, а на регіональному – на організації надання наукових, освітніх та інформаційно-консультаційних послуг птаховиробникам на ринкових засадах;

– схема організаційно-управлінської структури птахопідприємства, яка передбачає перехід до процесної організації управління шляхом розмежування функцій служб маркетингу, науково-технологічної і ресурсно-технічного забезпечення та створення в них груп якості, а також формування інформаційно-аналітичного центру забезпечення якості як основного елементу системи організаційного, інформаційного й аналітичного забезпечення управління якістю;

– структура системи інформаційно-консультаційного забезпечення якості продукції птахівництва на регіональному рівні, що передбачає узгоджену діяльність з надання інформаційно-консультаційних послуг силами наукових установ, освітніх закладів, сільськогосподарських дорадчих служб та приватних консалтингових формувань при провідній ролі інспекції якості сільськогосподарської продукції обласної державної адміністрації.

– сегментація ринку інформаційно-консультаційних послуг у птахівництві, проведена з використанням кластерного аналізу потреб їх споживачів, за результатами якої запропоновано набір інформаційно-консультаційних послуг дорадчих служб і їх місцерозташування в регіоні для задоволення попиту птаховиробників Черкаської області.

Публікації автора:

Статті у провідних наукових фахових виданнях

  1. Давлетханова О.Х. До проблеми відродження птахівництва в Україні // Аграрний вісник Причорномор’я: Зб. наук. пр. / Економічні науки. – Одеса: ОДСГІ, 1999. – С. 140-145.

  2. Давлетханова О.Х. Інформаційна система як необхідна складова в управлінні виробництвом продукції птахівництва в умовах ринкової економіки // Зб. наук. пр. Уманської СГА. – Умань, 1999. – С. 435-438.

  3. Давлетханова О.Х. Основні напрямки удосконалення підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів у птахівництві // Зб. наук. пр. Уманського ДАУ. – Умань, 2003. – Вип. 57. – С. 375-382.

  4. Давлетханова О.Х. Основи систем управління якістю продукції у птахівництві // Аграрний вісник Причорномор’я: Зб. наук. пр. /Економічні науки. – Одеса, 2005. – Вип. 27. – С. 124-128.

  5. Давлетханова О.Х. Стан, тенденції розвитку та ефективність виробництва продукції птахівництва у Черкаській області // Зб. наук. пр. Уманського ДАУ. – Умань, 2005. – Вип. 59. – С. 533-545.

  6. Давлетханова О.Х. Стан управління якістю продукції птахівництва та шляхи його удосконалення в умовах трансформаційного періоду // Зб. наук. пр. Уманського ДАУ. – Умань, 2005. – Ч.2. – Вип. 61. – С. 243-252.

  7. Давлетханова О.Х. Сегментація ринку інформаційно-консультаційної продукції для інформаційного забезпечення системи управління якістю // Зб. наук. пр. Уманського ДАУ. – Умань, 2006. – Вип. 62. – С. 256-265.

  8. Гринчак О.В., Давлетханова О.Х. Інформаційно-консультаційне забезпечення систем управління якістю сільськогосподарської продукції // Економіка: проблеми теорії та практики / Зб. наук. пр. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2005.– Вип. 208: в 4 т. Т. ІІ. – С. 530-535. (Автором побудовано дерево інформаційних потоків для управління якістю агропродукції, проаналізовано фактори, що обмежують надходження інформації для прийняття управлінських рішень).

  9. Давлетханова О.Х. Концептуальні засади побудови інформаційно-консультативного забезпечення системи управління якістю продукції птахівництва // Вісник ХНАУ: Зб. наук. пр. – Харків: ХНАУ, 2006. – №3. – С. 97-101.

Тези доповідей на науково-практичних конференціях

  1. Давлетханова О.Х. Організаційні засади інформаційного забезпечення управління якістю / Інформаційні ресурси та їх використання в агропромисловому виробництві: Зб. наук. пр. №4. – К.: ННЦ ІАЕ, 2005. – С. 51-56.

  2. Гринчак О.В., Давлетханова О.Х. Інформаційний ресурс як фактор виробництва // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції „Розвиток наукових досліджень’2005”. – Полтава: Вид-во „ІнтерГрафіка”, 2005. – Т.9. – С.74-78. (Автором досліджено поняття інформаційних ресурсів та проведено їх класифікацію).

  3. Гринчак О.В., Давлетханова О.Х. Оптимізація сегментації ринку інформаційних послуг для забезпечення управління якістю // Materiay II Midzynarodovej naukowe-praktycznej konferencji “Wyksztacenie i nauka bez granic – ‘2005”. – Tom 6. Ekonomiczne nauki. – Przemyl: Sp. Z o.o. “Nauka I studia”, 2005. – S. 98-100. (Автором побудована задача оптимізації сегментації ринку інформаційних послуг для агровиробників).

  4. Гринчак О.В., Давлетханова О.Х. Концептуальні засади інформаційного забезпечення агропромислового ринку // Матеріали ІІ всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції „Актуальні проблеми сучасної науки”. – К., 2006. – Ч.3. – С. 15-16 (Автором розроблено мету та принципи створення системи інформаційного забезпечення агропромислового ринку).

Статті у інших виданнях

  1. Гринчак О.В., Давлетханова О.Х. Організація інформаційного забезпечення птахівництва // Ринкова трансформація економіки АПК: кол. монографія у чотирьох частинах /За ред. П.Т. Саблука, В.Я, Амбросова, Г.Є. Мазнєва. – Ч.4: Стабілізація доходів сільських товаровиробників в умовах ринку. – К.: ІАЕ УААН, 2002. – С. 425–426. (Автором досліджено особливості інформаційного забезпечення птахівництва).

  2. Гринчак О.В., Давлетханова О.Х. Організація інформаційного забезпечення управлінського обліку // Формування ринкової економіки: Зб. наук. пр. – Спец. вип.: Удосконалення економічної роботи на сільськогосподарських підприємствах в умовах перехідної економіки. – К.: КНЕУ, 2003. – С. 371–374. (Автором досліджено основні принципи, конкретизовано задачі інформаційної системи управлінського обліку, розглянуто сучасний стан ринку інформації).

Посібники

  1. Бурик А.Ф., Гринчак О.В., Давлетханова О.Х., Левченко Т.Д., Марін Б.М. Методично-правові матеріали для виконання Указу Президента України «Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки». – Умань: УСГА, 2000. – 393 с. (Автором розроблені типовий установчий договір про створення товариства з обмеженою відповідальністю, типові статути сільськогосподарських підприємств різних форм господарювання, типові договори з власниками).

  1. Гринчак О.В., Давлетханова О.Х., Коваленко О.М., Марін Б.М. Комп’ютерні мережі та телекомунікації. – Умань, 2005. – 230 с. (Автором обґрунтовано загальні принципи побудови обчислювальних мереж та організація доступу в Інтернет).