Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Юридичні науки / Адміністративне право, фінансове право, інформаційне право


Цикалевич Володимир Миколайович. Охорона громадського порядку органами внутрішніх справ України (адміністративно-правове регулювання) : Дис... канд. наук: 12.00.07 - 2009.



Анотація до роботи:

Цикалевич В.М. Охорона громадського порядку органами внутрішніх справ України (адміністративно-правове регулювання). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук за спеціальністю 12.00.07 – адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право. – Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ, Дніпропетровськ, 2009.

Дисертація присвячена актуальним проблемам розробки теоретичних і практичних засад адміністративно-правового регулювання охорони громадського порядку органами внутрішніх справ України в сучасних умовах.

Подано визначення поняття „громадський порядок”. Поглиблено і конкретизовано поняття „охорона громадського порядку”. Проаналізовано природу громадського порядку та стану його охорони в Україні. Удосконалено аналіз засад реалізації функції охорони громадського порядку відповідними суб’єктами. Проаналізовано зарубіжний досвід здійснення охорони громадського порядку і можливості його використання в Україні. Визначено пріоритетні й оптимальні моделі органів охорони громадського порядку. Поглиблено розуміння організаційних та правових основ діяльності міліції. Визначено особливості проходження служби в підрозділах міліції. Розроблено пропозиції щодо основних форм і методів діяльності підрозділів місцевої міліції у сфері охорони громадського порядку. Запропоновано нові форми взаємодії підрозділів міліції з населенням, державними органами та органами місцевого самоврядування з питань охорони громадського порядку. Запропоновано конкретні пропозиції та рекомендації щодо удосконалення правового забезпечення діяльності міліції у сфері охорони громадського порядку.

У дисертації сформульовано низку теоретичних узагальнень, пропозицій та рекомендацій, спрямованих на вдосконалення адміністративно-правового регулювання охорони громадського порядку органами внутрішніх справ, зокрема:

  1. Встановлено, що стан охорони громадського порядку безпосередньо впливає на забезпечення реалізації прав і свобод людини.

  2. Зміст громадського порядку та його охорони розглянуто у широкому та вузькому розумінні. У широкому розумінні громадський порядок пропонується розуміти як систему суспільних відносин, що мають на меті забезпечити нормальне функціонування громадянського суспільства та індивіда для реалізації своїх інтересів і потреб. У вузькому розумінні громадський порядок розглядається як система врегульованих нормами права відносин, що виникають у громадських місцях та поза їх межами у процесі спілкування людей з метою всебічного задоволення їх потреб та інтересів. Охорону громадського порядку запропоновано визначити як врегульовану діяльність органів державної влади щодо забезпечення функціонування системи суспільних відносин, що мають на меті нормальне функціонування громадянського суспільства та індивіда.

  1. Доведено провідну роль органів внутрішніх справ в системі суб’єктів охорони громадського порядку, оскільки вони є спеціальним органом державної влади, на який законом покладено безпосередній обов’язок із охорони громадського порядку.

  2. Визначено, що основною формою організації охорони громадського порядку органами внутрішніх справ є комплексне використання сил і засобів міліції з охорони громадського порядку (єдина дислокація). У складі полків, батальйонів, окремих рот доцільно створювати спеціальні групи для боротьби з найбільш розповсюдженими видами правопорушень у місті, районі. Доведено необхідність забезпечення постійної готовності особового складу органів внутрішніх справ і спеціальних підрозділів “Беркут” до дій, пов’язаних з локалізацією і припиненням групових порушень громадського порядку і масових безпорядків в умовах надзвичайних ситуацій, а так само при оголошенні в країні (регіоні) режиму надзвичайного і воєнного стану.

  3. Доведено необхідність демонополізації правоохоронної функції та її муніципалізації (надання їй статусу функції місцевого самоврядування) з огляду на конституційне положення про право й обов'язок органів місцевого самоврядування самостійно здійснювати охорону громадського порядку.

  4. Визначено оптимальну модель охорони громадського порядку органами внутрішніх справ в ринкових умовах з урахуванням економічної кризи. Здобувач вважає, що така модель є науково-практичною системою, яка забезпечує необхідну правову та матеріальну базу для охорони громадського порядку органами внутрішніх справ, а також її адекватну зміну у разі ускладнення оперативної обстановки; достатню кількість людських ресурсів та засобів для підтримки функціональної спроможності системи; планування та безпосереднє розміщення елементів системи за обсягом і часом відповідно до прийнятих схем; організацію координуючого центру та відпрацювання взаємозв’язків між різними суб’єктами; процедуру реагування на наявні та можливі зміни в оперативній ситуації.

  5. Вивчено досвід охорони громадського порядку в зарубіжних країнах та запропоновано його використання в Україні шляхом: запровадження концепції «комунального поліціювання», що передбачає відновлення місцевої міліції; активізації участі населення в охороні громадського порядку, зокрема використання таких форм, як «сусідська взаємодопомога», «зупини злочинця», «взаємодія міліції зі школами», «громадський самозахист» тощо; створення єдиної загальнодержавної інформаційної бази про правопорушення та осіб, які їх вчинили; розширення арсеналу технічних засобів для виявлення, припинення та фіксації порушень громадського порядку.

  6. Проаналізовано стан існуючого забезпечення законності в діяльності органів внутрішніх справ щодо охорони громадського порядку. Зроблено висновок про необхідність посилення громадського контролю за діяльністю органів внутрішніх справ у сфері охорони громадського порядку.

  7. Положення і результати проведеного дослідження становлять як науково-теоретичний, так і практичний інтерес та можуть бути використані в законотворчій діяльності, зокрема при внесенні змін до Закону України “Про міліцію” (в частині створення місцевої міліції), розробці, вдосконаленні та прийнятті законопроектів “Про органи внутрішніх справ”, “Про правоохоронні органи”, “Про мирні зібрання”, концепцій реформування системи правоохоронних органів України тощо.

Публікації автора:

  1. Цикалевич В.М. Виховна робота у вищому навчальному закладі МВС України / В. М. Цикалевич // Вісник Національного університету внутрішніх справ. –2003. – Вип. 22. – С. 393-398.

  2. Цикалевич В.М. Поняття та зміст громадського порядку / В. М. Цикалевич // Наше право. – 2004. – №2 (ч. 2). – С. 47-50.

  3. Цикалевич В.М. Поняття та зміст охорони громадського порядку/ В. М. Цикалевич // Вісник Національного університету внутрішніх справ. – 2004. – Вип. 28.– С.12-16.

  4. Цикалевич В. М. Взаємодія міліції та громадськості в сфері охорони громадського порядку / В. М. Цикалевич // Вісник Національного університету внутрішніх справ. – 2004. – Вип. 27. – С. 70-76.

  5. Цикалевич В.М. Судовий контроль та прокурорський нагляд в сфері охорони громадського порядку / В. М. Цикалевич // Наше право. – 2005. – № 1. – С. 102-105.

  6. Цикалевич В.М. Роль Верховної Ради України в забезпеченні охорони громадського порядку / В. М. Цикалевич, С. В. Матолич // Наше право. – 2006. – № 1. – С. 13-15.

  7. Цикалевич В.М. Правова основа співробітництва ОВС України з правоохоронними органами інших країн / В. М. Цикалевич // Актуальні проблеми сучасної науки в дослідження молодих учених: матер. наук.-практ. конф. (12 травня 2006 р.). – Х., 2006. – С. 127-130.

  8. Цикалевич В.М. Роль громадського порядку в реалізації прав та свобод людини і громадянина / В. М. Цикалевич, Є. В. Кузнєцов // Наше право. – 2007. – № 4 (ч. 2). – С. 37-38