Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Піднімально-транспортні машини


Луцько Тетяна Василівна. Обгрунтування параметрів важких стрілових рейкових кранів типу СКР з підвищеною точністю позиціювання вантажів: дис... канд. техн. наук: 05.05.05 / Одеський національний політехнічний ун-т. - О., 2004.



Анотація до роботи:

Луцько Т.В. Обгрунтування параметрів важких стрілових рейкових кранів типу СКР з підвищеною точністю позиціювання вантажів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук зі спеціальності 05.05.05. – Піднімально-транспортні машини. – Одеський національний політехнічний університет, Одеса, 2004.

Дисертація присвячена дослідженню деформативності кранів типу СКР і обґрунтуванню способів і засобів її зниження з метою підвищення точності позиціювання вантажів і ефективності експлуатації. Розроблені математичні моделі статичного і динамічного деформованих станів баштово-стрілового обладнання як геометрично нелінійної системи з урахуванням кінематичної рухливості зосереджених мас в системах поліспастів, що суттєво впливають на приріст вильотів при навантаженні крана. Встановлено, що параметри трьохопорного порталу істотно впливають на деформативність усього крана, крім цього, де-формативність баштово-стрілового обладнання обумовлює підвищену податливість порталу. Проведені експериментальні дослідження крана СКР-3500 ЕМ для оцінки адекватності розроблених моделей реальним системам.

Розроблені інтерактивний програмний комплекс для розрахунку силових і деформаційних факторів навантажених елементів баштово-стрілового облад-

нання і рекомендації щодо модернізації існуючих конструкцій кранів типу СКР.

У дисертаційній роботі дано нове рішення актуальної науково-технічної задачі, яке полягає у встановленні механіки взаємодії елементів кранів типу СКР і закономірностей формування параметрами цих елементів приростів вильотів гака при змінах маси вантажу і проектних вильотів.

Використання одержаних результатів дозволяє моделювати на стадії проектування деформативність складових металевої конструкції крана з метою підвищення точності позиціювання вантажів.

Основні наукові і практичні результати дисертації полягають у наступному:

1. Обгрунтовані статична і динамічна математичні моделі деформованого стану баштово-стрілового обладнання кранів типу СКР, як геометрично нелініної системи.

Статична математична модель являє собою органічно єдину взаємообумовлену систему нелінійних моделей геометрії та механіки баштово-стрілового обладнання крана.

В основу геометричної моделі покладено принцип взаємної геометричної обумовленості або принцип афінної зв’язності елементів, який полягає в заданні лінійних розмірів всіх елементів, як наперед фізично вимірних величин. В основу механічної моделі покладені рівняння рівноваги елементів канатно-стержньових систем. В результаті багаторазово повторюваний ітераційний процес обчислень приводить до визначення всіх силових факторів і величин де-формацій.

2. Чисельне моделювання напружено-деформованого стану баштово-стрілового обладнання на прикладі крана СКР-3500 ЕМ, яке реалізовано у формі інтерактивного програмного модуля для персонального комп’ютера, дало можливість установити, що на приріст вильоту гака при навантаженні суттєво впливає не стільки недостатня жорсткість баштово-стрілового обладнання, скільки наявність обертових кінематичних пар зі значними масовими силами в системах поліспастів стрілового і ІІ маневрового, що обумовлює геометричну нелінійність деформованого стану.

Приріст вильоту гака, спричинений параметрами баштово-стрілового обладнання крана СКР-3500 ЕМ при проектних навантаженнях і вильотах знаходиться в межах 0,680…2,329 м.

3. На основі математичного моделювання динамічного стану баштово-стрілового обладнання крана визначені динамічні поперечні переміщення вантажу і оголовка маневрового дзьоба в перехідному режимі зняття вантажу з основи з урахуванням просторового положення вузлів конструкції, що обумовлюють геометричну нелінійність системи. Встановлено, що динамічні переміщення оголовка маневрового дзьоба перевищують статичні більш ніж на 20%.

4. При підійманні вантажу з основи виникає горизонтальна сила внаслідок деформативності баштово-стрілового обладнання, яка обумовлює переміщення розгальмованого візка одиночної опори трьохопорного порталу до 0,650 м і, як наслідок, призводить до скручування його поздовжніх несучих балок, суттєво збільшуючи тим самим приріст вильоту.

5. Доказана доцільність використання чотирьохопорного порталу. Моделювання методом скінченних елементів і розрахунок напружено-деформо-ваного стану порталу показали, що прирости вильотів при трьохопорному порталі досягають при зміні навантаження в межах 22,3…100 т. Причому прирости вильотів найбільші, коли баштово-стрілове обладнання розташоване паралельно рейковій колії. При чотирьохопорному порталі прирости вильотів зменшуються на 40%. При цьому переміщення опор при розгальмованих ходових візках незначні – у 6,5 разів менше, ніж у трьохопорного порталу.

6. На основі чисельних досліджень отримано, що осьові люфти в опорно-поворотному пристрої, які завжди з однієї сторони в площині баштово-стрілового обладнання вибираються повністю, а з протилежної – максимальні, обумовлюють приріст вильоту гака до 0,3 м, що не виходить за межі допустимого відхилення вильоту, що дорівнює .

7. На прикладі крана СКР-3500 ЕМ показано, що теоретичний інте-гральний приріст вильоту гака більше, ніж на 53% породжується деформативністю баштово-стрілового обладнання, майже на 36% - порталу і 10% - наяв-ністю люфтів в опорно-поворотному пристрої.

8. Проведені експериментальні дослідження деформованого стану металоконструкції крана СКР-3500 ЕМ у натурних експлуатаційних умовах під-тверджують теоретичні висновки щодо підвищеної податливості такого типу кранів. Теоретичні значення вильотів від експериментальних відрізняються у середньому на 28%. Теоретичні значення приростів вильотів, які обумовлені деформацією порталу, відрізняються від експериментальних у середньому на 5,5%, а значення приростів вильотів гака, викликаних вибіркою осьових люфтів в опорно-поворотному пристрої, - у середньому на 14%. Це дає підставу вважати, що з прийнятної для інженерних цілей точністю розроблені математичні моделі правильно відбивають дійсну картину деформованого стану досліджуваного типу крана.

9. На основі пропонованого комплексного методу визначення приросту вильоту гака при його навантаженні з урахуванням деформованих станів баштово-стрілового обладнання і порталу крана, а також вибірки осьових люфтів в опорно-поворотному пристрої, запропонована модернізація кранів типу СКР шляхом переходу з трьохопорного порталу на чотирьохопорний, зменшення вильоту стріли і довжини надставки двоногої стійки. Для крана СКР-3500 ЕМ, зокрема, виліт стріли зменшено з 6 м до 3 м, довжину надставки двоногої стійки – на 1 м при переході на вантажну характеристику, що будується за залежністю Q(L-DL), в якій враховується приріст вильоту гака DL при навантаженні, що приводить до зниження сумарного приросту вильоту гака на 26%.

10. Економічний і соціальний ефект від впровадження нової техніки обумовлений скороченням часу робочого циклу крана, підвищенням продуктивності, а також підвищенням безпеки експлуатації і точності позиціювання вантажів нового крана. Очікуваний економічний ефект від впровадження модернізованого крана СКР-3500 ЕМ, що працює на вантажній характеристиці , протягом року складе близько 86 тис. грн.

Публікації автора:

1. Луцько Т.В., Лук’янець О.Г., Мельник В.П., Югов А.М. Моделювання деформованого та напруженого станiв баштово-стрiлового обладнання кранiв з гнучкою пiдвiскою його елементiв // Будiвництво України. - К., 1997. - № 1. - С. 39-40.

2. Дворников В.И., Луцко Т.В., Мельник В.П., Югов А.М. О расчетных схемах и методах определения силовых и геометрических параметров металлоконсрукций с гибкими канатными элементами // Вестник ДонГАСА. - Макеевка: ДонГАСА, 1997. - Вып. 97-4(8). - С. 38-50.

3. Дворников В.И., Луцко Т.В., Мельник В.П., Югов А.М. Об алгоритме расчета силовых факторов в элементах конструкций стреловых тяжелых кранов // Вестник ДонГАСА. - Макеевка: ДонГАСА, 1997. - Вып. 97-4(8). - С. 51-56.

4. Луцко Т.В. Определение положения равновесия башенно-стрелового оборудования тяжелых кранов // Вестник ДонГАСА. - Макеевка: ДонГАСА, 1997. - Вып. 97-4(8).- С. 37-38.

5. Лукьянец А.Г., Луцко Т.В., Мельник В.П., Новичков Ю.А. Динамика опорной части кранов типа СКР // Вісник ДонДАБА. Зб. наукових праць. Будівельні, дорожні машини та обладнання. - Макіївка: ДонДАБА, 2000. - Вип. 2000-5(25). – С. 62-65.

6. Луцко Т.В., Лукьянец А.Г., Мельник В.П., Югов А.М. Моделирование податливости опорной металлоконструкции тяжелых стреловых рельсовых кранов типа СКР при вариации режима нагружения // Вісник ДонДАБА. Зб. наукових праць. Будівельні, дорожні машини та обладнання. - Макіївка: ДонДАБА, 2000. - Вип. 2000-5(25). – С. 66-69.

7. Луцко Т.В., Мельник В.П., Югов А.М. О влиянии податливости элементов опорной части тяжелых стреловых рельсовых кранов типа СКР на вылет крюка при изменении массы груза на нем // Сборник научных трудов Национальной горной академии Украины. – Днепропетровск: Изд-во “Навчальна книга”, 2002. - № 13, Т. 3. – С. 70-72.

8. Луцько Т.В., Мельник В.П., Югов А.М. Шляхи удосконалення конструкції важких стрілових кранів типу СКР // Вісник ДонДАБА. Зб. наукових праць. Технологія, організація, механізація та геодезичне забезпечення будівництва. - Макіївка: ДонДАБА, 2003. - Вип. 2003-5(42). – С. 62-63.

9. Дворников В.И., Луцко Т.В., Мельник В.П., Югов А.М. Динамика тяжелых стреловых кранов // Сб. трудов в 2 т. Международная конференция «Теория и практика металлических конструкций». - Донецк-Макеевка: ДонГА-

СА, 1997. - Т.1. - С. 164-167.

10. Луцко Т.В. О расчете усилий и деформаций в элементах башенно-стрелового оборудования тяжелых кранов // Сб. трудов в 2 т. Международная конференция «Теория и практика металлических конструкций». - Донецк-Макеевка: ДонГАСА, 1997. - Т. 1. - С. 167-172.

11. Луцко Т.В., Мельник В.П., Югов А.М. Перемещения крюка под нагрузкой в кранах с гибкой подвеской башенно-стрелового оборудования // Тезисы докладов Междунар. научно-технич. конф. “Современные проблемы машиностроения и технический прогресс” 10 - 13 сентября 1996 г. г. Севастополь. – Донецк: ДонГТУ, 1996. – С. 144-145.