Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


130. Зінукова Наталія Вікторівна. Навчання студентів-економістів написання англійською мовою довідково- інформаційної документації: дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Київський національний лінгвістичний ун-т. - К., 2004. : табл.



Анотація до роботи:

Зінукова Н.В. Навчання студентів-економістів написання англійською мовою довідково-інформаційної документації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика навчання: германські мови. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2004.

Дисертацію присвячено вирішенню проблеми навчання студентів економічних спеціальностей створення англійською мовою писемних форм професійного ділового спілкування. В роботі теоретично обґрунтовано і практично розроблено методику навчання написання довідково-інформаційної документації (ДІД). Уточнено перелік документів, які складають групу ДІД, проаналізовано логіко-композиційну структуру і прагматичні характеристики текстів цієї групи. Виділено загальні та специфічні уміння створення текстів ДІД, сфери спілкування майбутніх фахівців, типові ситуації та потенційні соціальні ролі партнерів спілкування. Відібрано і методично організовано навчальний матеріал. Теоретично обґрунтовано і практично розроблено систему вправ для навчання написання жанрових форм ДІД.

Ефективність запропонованої методики перевірено і підтверджено в ході експериментального навчання. Сформульовані методичні рекомендації щодо організації навчання створення англійською мовою довідково-інформаційної документації знайшли своє практичне застосування у навчальному процесі трьох вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації.

Наукові та практичні результати дослідження дали підстави зробити такі висновки.

1. Навчання написання англійською мовою ДІД є необхідним складником процесу навчання іноземної мови на економічних факультетах ВНЗ ІІІ—ІV рівнів акредитації, без чого неможлива якісна підготовка кваліфікованих фахівців у галузі міжнародного співробітництва. Для вирішення цієї проблеми треба було розробити ефективну методику навчання створення ДІД як виду фахового писемного спілкування.

2. Уточнено перелік документів, які складають групу довідково-інформаційної документації, проаналізовано її логіко-композиційна структура і прагматичні характеристики текстів цієї групи. Спільним параметром текстів службової записки, звіту і пам’ятки є їхня логіко-композиційна схема. Визначені суттєві прагматичні характеристики текстів ДІД, що є неконтактними писемними повідомленнями, мета яких — реалізація комунікативного наміру.

3. Проведене дослідження документів, що складають групу ДІД, сприяло виявленню загальних і специфічних умінь створення дискурсу/тексту, на формування яких був спрямований процес навчання написання ДІД.

4. Проаналізовано сфери спілкування майбутніх фахівців та їх реалізація в узагальнених типових ситуаціях, які зумовлюють конкретні стереотипні умови взаємодії партнерів, обставини, за яких відбуваються мовленнєві контакти, а також потенційні соціальні ролі комунікантів. Ситуації зумовлюються низкою екстралінгвістичних факторів, які впливають на характер висловлювань партнерів спілкування.

5. Відібраний навчальний матеріал з сучасних автентичних англомовних джерел став основою для побудови системи вправ з виділенням конкретних типів і видів вправ, які виконуються послідовно в процесі навчання студентів-економістів професійного ділового писемного спілкування англійською мовою.

6. Система вправ для навчання написання англійською мовою довідково-інформаційної документації складається з трьох підсистем для навчання написання звіту, службової записки і пам’ятки.

7. Перевірка ефективності розробленої в ході дослідження методики здійснювалася шляхом вертикально-горизонтального експерименту, який підтвердив ефективність запропонованої методики навчання написання англійською мовою ДІД.

8. Основним підсумком дослідження є розробка теоретичних і практичних положень створення системи вправ для навчання студентів економічних факультетів ВНЗ III—IV рівнів акредитації створення англійською мовою ДІД. Розроблена методика може бути використана викладачами при створенні посібників та підручників на економічних факультетах ВНЗ для навчання ділової англійської мови.

9. Проведене дослідження не претендує на остаточне розв’язання проблеми навчання іншомовного професійного ділового писемного спілкування. Одержані результати доводять необхідність подальшого теоретичного та експериментального дослідження даної проблеми.

Публікації автора:

1. Зінукова Н.В. Лінгвістичні та екстралінгвістичні характеристики текстів довідково-інформаційної документації // Вісник КНЛУ. Серія „Педагогіка та психологія”. – К.: КНЛУ, 2001. – Вип. 4. – С. 179-186.

2. Зінукова Н.В. Проблема навчання майбутніх фахівців з економіки англійської ділової писемної комунікації // Теоретичні питання освіти та виховання. Збірник наукових праць. – К.: КДЛУ, 2001. – Вип. 14. – С. 141-145.

3. Зінукова Н.В. Ситуативна обумовленість навчання студентів-економістів написання довідково-інформаційної документації англійською мовою // Вісник КНЛУ. Серія „Педагогіка та психологія”. – К.: КНЛУ, 2002. – Вип. 5. – С. 156-163.

4. Зінукова Н.В. Рівні сформованості писемної мовленнєвої компетенції при навчанні майбутніх економістів писемних форм ділового спілкування // Теоретичні питання освіти та виховання. Збірник наукових праць. – К.: КНЛУ, 2003. – Вип. 24 (частина 2-а). – С. 22-27.

5. Зінукова Н.В. Використання логіко-смислових схем при навчанні англійського ділового писемного мовлення // Методика вивчення ділового мовлення в середній та вищій школі: Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. Умань, 24-25 травня 2001 р. – К.: „Знання України”, 2001. – С. 42-44.

6. Зінукова Н.В. Рівні сформованості писемної мовленнєвої компетенції при навчанні ділового писемного спілкування // Тези доповідей міжнародної науково-методичної конференції „Інноваційні підходи до навчання іноземних мов та культур у новому тисячолітті”. Дніпропетровськ, 20-22 вересня 2002 р. – Дніпропетровськ, 2002. – С. 104.

7. Зінукова Н.В. Проблема відбору мовного та мовленнєвого матеріалу в процесі навчання створення писемних форм професійно-ділового спілкування та їх переклад на рідну мову // Тези доповідей міжнародної наукової конференції „Навчання ділової англійської мови у Східній Європі: для чого та як?” Дніпропетровськ, Україна, 14-15 травня 2004 р. – Д.: Вид-во ДУЕП, 2004. –С. 74-75.

8. Zinoukova N.V. Task-oriented writing activities in teaching BE written documentation // Bright Ideas – Real Practice. The 1st regional TESOL-Ukraine Conference. – Khmelnytsky, 2002. – P. 84-86.