Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Машинознавство


Кадильникова Тетяна Михайлівна. Науково-методологічні основи забезпечення стабільних експлуатаційних характеристик машин на базі моніторингових систем багатопараметричного діагностування : Дис... д-ра наук: 05.02.02 - 2008.



Анотація до роботи:

Кадильникова Т.М. Науково-методологічні основи забезпечення стабільних експлуатаційних характеристик машин на базі моніторингових систем багатопараметричного діагностування. - Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня доктора технічних наук за спеціа-льністю 05.02.02 Машинознавство. –

Дисертація присвячена вирішенню актуальної науково-технічної проблеми забезпечення стабільних експлуатаційних характеристик машин на основі створення та впровадження моніторингових систем багатопараметричного діагностування, що сприяє подальшому підвищенню ефективності використання технічної інфраструктури суспільства. Запропонована моніторингова система багатопараметричного діагностування машин, яка базується на комплексі теоретичних і експериментальних методів та засобів визначення діагностичних параметрів, встановленні їх взаємозв’язку та закономірностей впливу на експлуатаційні характеристики машин і механізмів.

Створені уніфіковані методи проектування систем моніторингу машин з наперед заданими властивостями: інтегрованою похибкою вимірювальної інформації, небхідною кількістю та якістю чутливих елементів, аналого-цифрових перетворювачів, фільтрів низьких та високих частот; математичним моделюванням у першому наближенні досліджуваних процесів в машинах та механізмах. Розглянуті практичні питання багатопараметричної діагностики машин та механізмів, які поширено використовуються в різних галузях промисловості та містять у своєму складі найбільш розповсюджені типові елементи, працюють в умовах високого рівня вібрації і характеризуються підвищенними вимогами до надійності функціонування.

В роботі розв'язана актуальна науково-технічна проблема забезпечення стабільних експлуатаційних характеристик машин на основі створення та впровадження моніторингових систем багатопараметричного діагностування, що є логічним та перспективним напрямом подальшого підвищення ефективності використання технічної інфраструктури держави.

Впровадження систем багатопараметричного діагностування машин сприяє ефективному використанню енергетичних, матеріальних, фінансових, людських ресурсів, зниженню екологічного навантаження на навколишнє середовище та задовольняє зростаючі потреби сучасного суспільства.

Особливої актуальності ця проблема набуває в умовах перехідної економіки, яка характеризується обмеженістю вільних ресурсів і необхідністю інтенсивної експлуатації машин та механізмів, навіть при наявності високого рівня вичерпаності їх нормативного ресурсу.

1. Запропонована й обґрунтована з позицій загальної теорії систем концепція системи моніторингу машин, як цілісної, відкритої, організованої й адаптивної системи, що дозволила обґрунтувати її організаційну структуру і функції, заходи щодо удосконалення адаптивності, стратегію оптимізації і методи прикладного проектування.

2. Сполучення математичних, технологічних і організаційних компонентів у рамках єдиної стратегії моніторингової системи багатопараметричної діагностики машин визначає її відмінность в порівнянні з існуючими аналогами та сприяє виконанню основних функцій, пов’язаних з реконфігурацією структури і змісту системи, періодичним аудитом і коректуванням. Крім вирішення традиційних задач технічного діагностування на основі моніторингових досліджень стає можливим вирішення нових задач аналізу і подовження терміну експлуатаційної придатності фізично зношених або морально застарілих машин.

3. Розроблено комплекс функціонально взаємопов'язаних моделей, алгоритмів і комп'ютерних програм багатопараметричного діагностування, що включає в себе інформаційні та алгоритмічні моделі, системи визначення діагностичних параметрів, процедури апостеріорної обробки інформації і прийняття рішень щодо можливісті надання поточних і перспективних рекомендацій у вигляді апаратних алгоритмів.

Для оцінки технічного стану машин застосована математична теорія розпізнавання образів, яка відносно технічного діагностування машин складається з проведення порівняльного аналізу множин еталонних ознак і поточного стану на базі алгоритму розпізнавання та контролю за зміною діагностичних параметрів. Для формування множини діагностичних ознак використовувалися сітки Петрі.

4. Створена та апробована вимірювальна система багатопараметричної діагностики машин, вирішені питання технічного та інформаційного її забезпечення. Експериментальні дослідження моніторингової системи показали її високу точність, так, середньоквадратична похибка по всіх вимірювальних каналах знаходиться в межах 8.82 - 10.65 кут.сек., що в 5- 8 разів менше за похибку, припустиму за технічним завданням для вимірювальних комплексів.

5. Розроблено методика, алгоритми та програми технічного діагностування машин у режимі реального часу. На базі розроблених комп'ютерних програм “MONITOR- S ” і “MONITOR- D ” відпрацьована специфіка формування інформації про технічний стан машин. Результати експериментальної апробації програм технічного діагностування показали їхню високу якість, продемонстрували можливість здійснювати моніторинг швидкопротікаючих процесів у машинах, адекватну реакцію на зміну керуючих параметрів. При цьому відносна похибка “контролю нуля” по шістнадцятьох каналах за 10-72 години безперестанної роботи програми не перевищила 2 -3%. По окремих каналах відносна похибка не перевищила 1,0 -1,5%.

6. Розроблена методика визначення сумарної похибки вимірювальних каналів системи моніторингу і засоби підвищення точності реєстрації кутових деформацій вимірювального елементу. За допомогою механізму компенсації збільшена точність вимірів датчиками на 5-10% без збільшення величини динамічної похибки. За результатами аналізу одержано раціональне співвідношення між величиною похибки засобів вимірювання та розкидом спектру реєстрованих емпіричних даних; обґрунтовано покомпонентний склад моніторингової системи багатопараметричного діагностування машин, використання якої дозволяє зменшити кількість одиничних вимірювань в 3-4 рази, а також суттєво знизити трудомісткість і вартість випробувань при припустимій величині похибки засобів вимірювань.

7. Розроблена математична модель оптимізації обстежень машин за критерієм мінімуму повних очікуваних витрат, що дозволяє прийняти економічно раціональне рішення по складанню конкретного плану-графіка проведення ревізій машин, забезпечити необхідний рівень експлуатаційної надійності протягом розглянутого періоду експлуатації, визначати фактичний стан та залишковий ресурс машин та їх елементів, надавати рекомендації щодо перспективних конструктивних змін у машинах із метою продовження терміну їх служби.

8. Розглянуті практичні питання багатопараметричної діагностики машин, які поширено використовуються в різних галузях промисловості та містять у своєму складі найбільш розповсюджені типові елементи, працюють в умовах високого рівня вібрації і характеризуються підвищеним рівнем вимог до надійності функціонування.

При цьому вирішені наступні питання:

- запропоновано застосування портативних датчиків контролю, які дозволяють фіксувати зміни магнітного полю над дефектною ділянкою робочої поверхні;

- встановлена залежність вимірів амплітуд та частот від змісту вищих гармонік у сигналі (при наявності вищих гармонік у сигналі до 5% похибка вимірів не перевищує 1,6% за амплітудою та 0,95% за частотою);

- побудована дискретна функція перетворювання датчика, яка встановлює зв’язок експлуатаційних параметрами та характеристик вихідного сигналу;

-створено діагностичне програмне забезпечення, яке надає можливість проводити заміри величин пікфакторів і середнє квадратичних значень низько, середньо та високочастотної вібрації в полюсі частот 10-25 кГц; вести автоматичний розрахунок його рівня; автоматично встановлювати види дефектів із зазначенням імовірності їх виявлення; мати вірогідну діагностику за результатами однократних замірів;

- за допомогою програми „MONITOR-S” реалізовані операції замірів вібрації, виконана статистична обробка даних;

- проведені дослідження з вибору критичних точок конструкції з метою встановлення чутливих елементів для здійснення моніторингової діагностики;

- наведена методика проведення комплексної технічної діагностики і моніторингових випробувань вібраційних машин та машин із гнучким зв’язком, яка складається з натурного моделювання, побудови діагностичної моделі, прогнозування зміни технічного стану за часом, техніко-економічного аналізу зміни напружено-деформованого стану в залежності від варіантів виконання ремонтних робіт, аналізу імовірності отриманих оцінок технічного стану;

- розроблена математична модель, яка дозволяє визначити найбільш небезпечні режими експлуатації машин та критичні умови роботи всіх її підсистем, дослідити статичні та динамічні характеристики.

Застосування моніторингової системи багатопараметричної діагностики на практиці показало, що вірогідність отриманих результатів однократних замірів перевищила 90%.

9. Результати досліджень впроваджені в проекті Державної цільової програми забезпечення технологічної безпеки в основних галузях економіки (в галузевій частині)(ІЕЗ ім. Є.О.Патона НАНУ, м. Київ), Державному науково-дослідному інституті будівельних конструкцій (м. Київ, при проектуванні та впровадженні систем моніторингу відповідальних будівельних конструкцій об’єкту «Укриття»), АОО "ВЕЕСВІ" (м. Дніпропетровськ, при технічній діагностиці та продовженні ресурсу мостових електричних кранів), Української науково-промислової асоціації «Укркокс» (м.Дніпропетровськ, при розробці технічної документації по обстеженню технічного стану машин), ДХК „Луганськтепловоз” (м. Луганськ, при діагностуванні зубчатих механізмів та підшипникових вузлів), Експертно-діагностичній науково-дослідній лабораторії "Вантажопідйомні машини та промислові споруди"(м.Луганськ, при діагностиці вантажопідйомних машин), ІКЦ „Кран” (м. Москва, при оцінюванні технічного стану кранів), науково-дослідних роботах Національної металургійної академії України (м. Дніпропетровськ, при проведенні учбового процесу за дисципліною «Діагностика металургійних машин»). Результати теоретико-експериментальних досліджень впроваджено та використовуються у Східноукраїнському національному університеті (м. Луганськ), Московському державному відкритому університеті (м. Москва) у навчальному процесі при викладанні курсів „Деталі машин”, „Машинознавство”, „Будівельні конструкції”, „Будівельна техніка”,”Діагностика обладнання”, ”Надійність і діагностування електрообладнання”, „Основи технічної діагностики автомобілів”. Довідки про впровадження наведено в додатках.

Публікації автора:

  1. Кадильникова Т. М. Современные методы и средства мониторинга подъёмно-транспортных машин / Т.М.Кадильникова, В.П. Иващенко. – Днепропетровск: РВА"Дніпро – ВАЛ", 2002. - 98 с.

  2. Кадильникова Т. М. Теоретико-методологические основы мониторинга подъёмно-транспортных машин / Т.М.Кадильникова . – Днепропетровск: "Пороги", 2004. –177 с.

  3. Кадильникова Т.М. Мониторинговые системы оценки технического состояния машин / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий .- Днепропетровск: "Пороги", 2005. – 172 с.

  4. Кадильникова Т.М. Пособие по разработке и проектированию систем мониторинга сложных технических систем и строительных объектов / Т.М.Кадильникова, Ю.И.Калюх. – К.: НИИСК, 2004. – 46 с.

  5. Кадильникова Т. М. Математическая модель системы мониторинга машин на основе теории множеств / Т.М.Кадильникова // Збірник наукових праць українського державного університету водного господарства та природокористування.- 2002.- Випуск 27.- С. 252-257.

  6. Кадильникова Т. М. К анализу точности регистрации угловых деформаций и суммарной точности измерительной системы / Т.М.Кадильникова // Перспективные задачи инженерной науки. Збірник наукових праць Придніпровскої академії будівництва та архітектури.- 2002.- Випуск 4.- С. 229-235.

  7. Кадильникова Т. М. Мониторинг технологического состояния как фактор обеспечения безаварийной работы / Т.М.Кадильникова // Вісник Донбаської академії будівництва і архітектури. Технологія, організація, механізація та геодезичне забезпечення будівництва.- 2002.- Випуск 5(36).- С. 38-41.

  8. Кадильникова Т. М. Комплексная динамическая диагностика подъёмно-транспортных машин / Т.М.Кадильникова // Сборник научных трудов Харьковского национального автомобильно-дорожного университета. Автомобильный транспорт.- 2003.- Выпуск 11.- С. 111-118.

  9. Кадильникова Т. М. Мониторинг подъёмно-транспортных машин в режиме реального времени с помощью программы "MONITOR-D" / Т.М.Кадильникова //Системні технології. Регіональний міжвузівський збірник наукових праць.- Дніпропетровськ:НметАУ.-2003.- Випуск 3 (26). – С. 120-127.

  10. Кадильникова Т. М. Анализ погрешностей численной обработки измерительной информации мониторинга / Т.М.Кадильникова // Перспективные задачи инженерной науки. Збірник наукових праць Придніпровської академії будівництва та архітектури.- 2003.- Випуск 5. – С. 301-306.

  1. Кадильникова Т.М. Концепция мониторинга подъемно-транспортных машин / Т.М.Кадильникова, Ю.И. Калюх // Техніка будівництва. Науково-технічний журнал.-2003.- №14. – С.38-42.

  2. Кадильникова Т. М. Методология проектирования системы мониторинга и практическая оптимизация мониторинговых исследований / Т.М.Кадильникова, Е.Е.Запорожченко // Системні технології. Регіональний міжвузівський збірник наукових праць.-2004.- Випуск 2 (31). - С. 7-18.

  3. Кадильникова Т.М. Методология системного проектирования мониторинга сложных объектов / Т.М.Кадильникова //Будівельні конструкції. Міжвідомчий науково-технічний збірник.- 2004.-Випуск 60.- С.334-342.

  4. Кадильникова Т.М. Похибки при технічній діагностиці / Т.М.Кадильникова, Ю.І.Калюх // Збірник наукових праць Луганського національного аграрного університету.- 2004.- № 40(52). - C.257-261.

  5. Кадильникова Т.М. Системное проектирование систем мониторинга для экспериментально-теоретического изучения работы конструкций: сборник трудов VIII Украинской научно-технической конференции ["Металлические конструкции: взгляд в прошлое и будущее"], (Киев, 18-22 октября 2004г.) / Т.М.Кадильникова.- К.: "Сталь", 2004. – С.547-553.

  6. Кадильникова Т.М. Чувствительные элементы регистрации динамических величин подъемно-транспортных машин /Т.М.Кадильникова//Сборник научных трудов Приднепровской государственной академии строительства и архитектуры. Строительство. Материаловедение. Машиностроение.- 2004.- Выпуск №26.- C.159-165.

  7. Кадильникова Т.М. Распознавание технического состояния машин и формирование диагностических признаков / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий // Проблеми обчислювальної механіки і міцності конструкцій.- 2004.- Випуск 8.- С.121-129.

  8. Кадильникова Т.М. Математическая модель системы мониторинга машин на основе теории множеств /Т.М.Кадильникова// Високі технології в машинобудуванні. Збірник наукових праць.-2005.- Випуск 1.- С.93-98.

  9. Кадильникова Т.М. Разработка методов и технических средств повышения надежности программно-аппаратного комплекса натурного моделирования напряженно-деформированного состояния машин / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий // Технологія і техніка друкарства. Збірник наукових праць. -2005.- Випуск 1(7).-С.52-55.

  10. Кадильникова Т.М. Информационная модель системы мониторинга машин /Т.М.Кадильникова // Прогресивні технології і системи машинобудування. – 2005.- Випуск 29.- С.99-104.

  11. Кадильникова Т.М. Алгоритмическая модель системы мониторинга машин /Т.М.Кадильникова // Нові матеріали і технології в металургії та машинобудуванні. -2005.- Випуск 1.-С.145-147.

  12. КадильниковаТ.М. Программно-аппаратная реализация мониторинговой диагностики машин / Т.М.Кадильникова // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Машинобудування і машинознавство.- 2005.- Випуск 92.- С.232-240.

  13. Кадильникова Т.М. Системный подход к оценке эксплуатационной надежности машин / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий, Е.Е.Запорожченко // Високі технології в машинобудуванні. Збірник наукових праць.-2005.- Випуск 2.- С.302-308.

  14. Кадильникова Т.М. Моделирование динамических процессов в машинах с гибкими свіязями / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий // Технологія і техніка друкарства. Збірник наукових праць.- 2005.- Випуск 2(8).-С.60-66.

  15. Кадильникова Т.М. Проектирование моделей вибрационных грохотов / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий // Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства.2005.- Випуск 33.-С.163-168.

  16. Кадильникова Т. М. Оптимизация обследования машин по критерию минимума полных ожидаемых затрат / Т.М.Кадильникова // Теория и практика металлургии. Общегосударственный научно-технический журнал.- 2005.- Выпуск 1-2 (45). – С. 101-107.

  17. Кадильникова Т. М. Анализ динамических погрешностей программно-аппаратного комплекса моделирования НДС машин / Т.М.Кадильникова // Підйомно-транспортна техніка. Науково-технічний та виробничий журнал.- 2005.- Випуск 1. – С. 62-69.

  18. Кадильникова Т.М. Информационные и управляющие системы оценки технического состояния машин / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий // Вісник Національного технічного університету «ХПІ» .- 2005.- Випуск 24.- С.171-177.

29. Кадильникова Т.М. Проектирование мониторинговых систем предэксплуатационной диагностики вибрационных машин / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий // Компрессорное и энергетическое машиностроение. Научно-производственный и информационный журнал.- 2006.- Выпуск 1(3).- С.66-69.

30. Кадильникова Т.М. Применение сеток Петри в формировании множества структурных параметров технического диагностирования вибрационных машин / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий // Проблеми трибології. Міжнародний науковий журнал.- 2006.- Випуск 3(41).- С.46-49.

31. Кадильникова Т.М. Системный подход к формированию множества диагностических признаков машин / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий // Прогрессивные технологии и системы машиностроения.- 2006.- Выпуск 36.-С.190-193.

32. Кадильникова Т.М. Формирование диагностических признаков технического состояния объектов / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий , Я.С.Маймур // Вісник Харківського Національного технічного університету сільського господарства. 2006.- Випуск 42.- С.48-51.

33. Кадильникова Т.М. К вопросу о выборе диагностических параметров технического состояния машин /Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий / /Технологія і техніка друкарства. Збірник наукових праць. 2006.- Випуск 1-2(11-12).-С.128-133.

34. Кадильникова Т.М. Методика организации технического диагностирования машин: труды 13-й международной технической конференции ["Физические и компьютерные технологии"], (Харьков, 19-20 апреля 2007г.) / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий .- Харьков: "ФЭД",2007.- С.518-522.

35. Кадильникова Т.М. Прогнозирование технического состояния и оценка остаточного ресурса машин / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий // Современные технологии в машиностроении. НТУ «ХПИ» . -2007.- С.423-429.

36. Кадильникова Т.М. Основные показатели оценки технического состояния вибрационных машин / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий, Е.Е.Запорожченко // Високі технології в машинобудуванні. Збірник наукових праць. НТУ «ХПІ».-2007.- С.185-190.

37. Кадильникова Т.М. Задачи диагностики зубчатых передач и технические средства получения первичной информации / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий // Авиационно-космическая техника и технология. Национальный аэрокосмический университет им. Н.Е.Жуковского.- 2007.- №11/47.- С.282-292.

38. Кадильникова Т.М.Контроль технического состояния машин и механизмов / Т.М.Кадильникова, А.Е. Проволоцкий // Вісник Харківського Національного технічного університету сільського господарства.- 2007.-Випуск 461.- С.145-151.

39. Кадильникова Т.М. Особенности применения анализа вибрационных характеристик при оценке технического состояния механизмов/Т.М.Кадильникова // Вісник Східноукраїнського національного університету ім.В.Даля. Науковий журнал.-2007.-№9(115).- С.84-89.

  1. Кадильникова Т. М. Обобщенная краевая задача для подъемно-транспортной системы с грузовым органом в потоке: материалы VII научной конференции ученых Украины, России, Беларуси ["Прикладные задачи математики и механики"], (Севастополь, 15-21 сентября 2003г.) /Т.М.Кадильникова.- Севастополь: СГТУ, 2003. - С.73-79.

  2. Кадильникова Т. М. Современная диагностика подъемно-транспортных машин на динамические воздействия: матеріали II науково-технічної конференції ["Приладобудування 2003: стан і перспективи"], ( Київ, 22-23 квітня 2003р.) / Т.М.Кадильникова.- К.: НТУУ “КПІ”, 2003.- С.162.

  3. Кадильникова Т. М. Анализ погрешностей численной обработки измерительной информации мониторинга подъемно-транспортных машин: abstracts Aims for Future of Engineering Science IV International Scientific Conference (Jgalo. Republic of Montenegro, July 2-8, 2003)/Т.М.Кадильникова.-Jgalo:ICOA,2003.-P.50-51.

  4. Кадильникова Т. М. Аналіз похибок вимірювальної системи: тези доповідей 6-го міжнародного симпозіума українських інженерів-механиків у Львові (Львів, 21-23 травня 2003 р.) / Т.М.Кадильникова.-Львів:"Львівська Політехніка", 2003.- С.202.

  5. Кадильникова Т. М. Метод сращивания асимптотических разложений в задачах устойчивости протяженных систем шахтного и глубоководного подъема: Matereaty Naukowe VI szkota Geomechaniki (Gliwice – Ustron, 21-24 pazdziernika 2003)/Т.М.Кадильникова.- Gliwice – Ustron: ICOA, 2003.- P.89-98.

  6. Кадильникова Т.М. Базовая концепция мониторинга подъемно-транспортных машин: abstracts the fifth international scientific forum aims for future of engineering science (Paris, Frаnce, May 2-8. 2004) /Т.М.Кадильникова, Е.Е.Запорожченко.- Paris: ICOA, 2004. – P. 354-358.

46. Кадильникова Т.М. Методика оценки эффективности результатов мониторинговых исследований: abstracts the VI international scientific forum aims for future of engineering science (Hongkong, March 23-30, 2005)/Т.М.Кадильникова, И.Л.Шинковская.- Hongkong: ICOA ,2005- P. 207-209.

47. Kadilnikova T. Preoperating diagnostics of vibration machines: abstracts the VII international scientific forum aims for future of engineering science (Davos Congress Centre, Switzerland, July 4-10, 2006)/ Т.Kadilnikova,О.Zaporozhchenko.- Switzerland: ICOA ,2006.-P.120-125.

  1. Кадильникова Т.М. Прогнозування і вибір діагностичних параметрів технічного стану машин та механізмів: тези доповідей 8-го міжнародного симпозіума українських інженерів-механиків у Львові (Львів, 23-25 травня 2007р.)/ Т.М.Кадильникова, А.Є. Проволоцкий.-Львів:"Львівська Політехніка",2007.-С.71-72.

  2. Кадильникова Т.М. Програма моніторингу статичних параметрів підйомно-транспортних машин у режимі реального часу: комп’ютерна программа [свідоцтво № 7061 про реєстрацію авторського права на твір] / Кадильникова Т.М.- К.: МОН України, 2003.- 34 с.