Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Теорія та історія культури


Кириєнко Світлана Іванівна. Музично-етнографічні записи та наукові дослідження фольклору Північного Причорномор'я (кінець XIX - XX століття): Дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.01 / Київський національний ун-т культури і мистецтв. - К., 2002. - 187арк. - Бібліогр.: арк. 175-187.



Анотація до роботи:

Кириєнко Світлана Іванівна

Музично-етнографічні записи та наукові дослідження фольклору Північного Причорномор'я (кінець ХІХ – ХХ століття). Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.01 – теорія і історія культури. – Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, 2003 р.

Дисертація присвячена проблемі вивчення історії музично-фольклористичних досліджень поліетнічного фольклорного регіону – Північного Причорномор'я. На основі вивчення літературних джерел охарактеризовано особливості трьох етапів заселення Північного Причорномор'я та розглянуто методологію регіональних музично-фольклористичних досліджень. До найвизначніших чинників збереження етнічних традицій в регіоні належать пісня і мова. Проаналізовано розвиток наукової роботи з документування та вивчення фольклору, з'ясовано послідовне посилення дослідницьких інтересів до музичної культури регіону та етнокультурної проблематики. Досліджено три етапи розвитку фольклористичної роботи: філологічно-історичний, музично-культурний та етномузикологічний.

Сучасні тенденції музично-фольклористичної роботи в регіоні демонструють розширення спектру досліджень субетнічних груп українського населення та національних меншин. Виявляється також нахил до рекреативної діяльності у сферах збирання та пропаганди народної музики і включення її в тріаду “фольклор – фольклористика – фольклоризм”. Простежується формування двох головних дослідницьких центрів – Одеси (з пріоритетим вивченням музичної культури національних меншин) та Херсона-Миколаєва (з переважанням українознавчих інтересів). У висновках наголошується на необхідності створення координаційного центру з музично-фольклористичної роботи в регіоні.

1. Музична фольклористика зорієнтована на регіональне вивчення традиційної музики, що передбачає польову роботу та теоретичне дослідження її результатів. Тому й історія фольклористики, хоч вона і є за характером своїх завдань дисципліною інтегративною, спирається не лише на хронологічну, а й на ареальну методику, особливо у випадках, коли виявляються осередки, поки що слабо включені в загальнонауковий процес. Таким є регіон Північного Причорномор'я.

2. До регіонів пізнього заселення (а отже, й вивчення) належать землі, відомі сьогодні під назвою “Степова Україна”. Оскільки колонізаційні процеси тут довго не вщухали, то й перші етнографічні та етномузикологічні дослідження поширювалися на всю територію “Степу”. Лише у роки після Другої світової війни склався сучасний територіальний поділ, визначилися економічні та культурні тяжіння. Їх наслідком стало виокремлення Херсонської, Миколаївської та Одеської областей в регіон, що дістав у науковій літературі назву “Північне Причорномор'я”. Його й було обрано як територію, на фольклорних матеріалах якої здійснювалося дисертаційне дослідження.

3. Наприкінці ХІХ ст. українці становили 74% населення краю, хоча вже тоді сформувалася багатоетнічна специфіка регіону. Ще більше вона посилилася від 1950-х років, коли на ці землі були насильницьки переселені субетнічні групи українців – із Закарпаття та з Польщі, коли тут осіли російські реемігранти з Туреччини. Але українська традиційна культура продовжує бути основною в регіоні. Це висуває пріоритети у її вивченні.

4. Народознавчі дослідження краю розпочалися від середини ХІХ ст. На початку інтерес зосереджувався на народній словесності та історичному змістові пісень. З останньої третини ХІХ ст. розпочинається музично-етнографічна робота, в організації якої значна роль належала М.Лисенкові. Цей другий етап мав культурно-музичне та національно-патріотичне спрямування. Від 1920-х років розпочинається записування та вивчення народної музики етнічних меншин. Але робота з ідеологічних причин була припинена і почала поновлюватися тільки з середини ХХ століття.

5. З останньої третини ХХ ст. в етномузикологічному обстеженні Північного Причорномор'я вирізняються два наукових центри – одеський та херсонсько-миколаївський. Вивчення народної музичної культури Одеської області здійснює Лабораторія фольклору та етнографії Одеської академії музики ім. А.Нежданової. У її фондах зосереджено понад 6000 зразків народної музики, серед яких ряд унікальних. З метою удосконалення аналізу народної музики Лабораторія впроваджує об'єктивно-аналітичні методи досліджень ритміки й мелодики народних пісень. Результати досліджень засвідчують схильність іноетнічних культур до консервації в місцях переселення. Спостереження над музичним побутом переселенців є документальним джерелом не тільки для з'ясування тенденцій консервації та асиміляції народної музики в регіоні, а й для порівняльного вивчення еволюційних процесів, взаємовпливів та часових змін в культурах метрополії та діаспори.

6. В херсонсько-миколаївському субрегіоні досить чітко простежується спорідненість музичних мікродіалектів з фольклором колишніх територій історичної осілості: Київщини, Полтавщини, Бойківщини, Слобожанщини тощо. Особливо виразно на землях Херсонської області простежуються пісенні традиції: степова українська, західноукраїнські (подільська, бойківська поліська), східнобілоруська. Характерною рисою вивчення традицій українського населення субрегіону є активізація комплексних досліджень за участю фольклористів України, Росії та Білорусії.

7. Сучасний стан музично-фольклористичної роботи у Північному Причорномор'ї характеризується посиленням двох взаємозумовлених процесів: розгортанням польової та архівної роботи, а також пов'язаною з нею едиційною діяльністю (публікацією упорядкованих за певними принципами музично-фольклорних матеріалів і теоретичних досліджень). Сучасна музично-фольклористична робота в регіоні позначена такими рисами: значним обсягом польових досліджень, охопленням українського населення та національних меншин, вагомими зрушеннями в теоретичних дослідженнях, активізацією дослідницьких центрів, увагою до етнічних та субетнічних досліджень.

8. Новоутворені фольклорно-етнографічні центри при різних національних товариствах здійснюють відродження фольклорно-етнографічних традицій, проводять виховну роботу, фестивалі, фольклорні огляди, стимулюють збирання народної творчості. Пропагандою народної музики займаються численні фольклорні ансамблі – автентичні та вторинні. Для керівників багатьох колективів показовим є інтерес до збирання місцевого фольклору, науковий підхід до формування репертуару та до його інтерпретації, до вивчення традицій.

9. Проведене дослідження результатів етнологічної роботи в регіоні протягом півтора століття слід розглядати як початок наукової систематизації складних, не до кінця з'ясованих, попередньо окреслених процесів розвитку народної музики і музичної фольклористики регіону. Аналіз виявляє не тільки вагомі здобутки, а й певну спонтанність, нерівномірність зусиль. Так, зокрема негативно позначається відсутність єдиного координаційного центру та спланованої на перспективу програми вивчення народних музичних традицій. Одним із результатів проведеного дослідження є висновок про необхідність створення регіонального центру координації фольклористичних досліджень, серед першорядних завдань якого мала б бути координація напрямів польових досліджень.

Публікації автора:

1. Кириєнко С.І. Збирачі фольклору Південної України (друга половина ХІХ – поч. ХХ ст.) //Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Зб. наук. праць /Ред. кол. В.Г.Чернець (відп. ред.) та ін. – К.: ДАКККіМ та КНУ ім. Т.Шевченка, 2001. – Вип. УІІ. – Ч.2. – С. 169 – 177.

2. Кириєнко С.І. Фольклористична спадщина Півдня України в творчості М.Лисенка //Культура України. Мистецтвознавство: Зб. наук. праць /Ред. кол. П.В.Дмітрієв (відп. ред.) та ін. – Х.: ХДАК, 2002. – Вип. 7. – С. 65 – 72.

3. Кириєнко С.І. Формування південного напряму етномузикологічних досліджень в Україні //Наук. зап. Тернопільського держ. пед. ун-ту/Ред. кол. Б.О.Водяний (відп. ред.) та ін. – Тернопіль, 2002. – Вип. 2 (9). – С. 49 – 55.

4. Кириєнко С.І. Комплексна експедиція з дослідження народної музики Херсонщини //Перспективи розвитку художньо-естетичної освіти в новому тисячолітті: Матеріали всеукраїнської наук.-практ. конф. Миколаївського обласного ін-ту післядипломної педагогічної освіти 21–24 березня 2001 року /Укл.: Півень Г.Г., Крячко Т.Л. – Миколаїв: МОІППО, 2001. – С. 36 – 40.

5.Кириєнко С.І. Фольклористична діяльність М.Аркаса та М.Кропивницького //Актуальні проблеми славістики як інтегративного напряму науки і освіти: Науково-методичний зб. Південнослов”янського ін-ту Київського славістичного ун-ту /Ред. колегія: Скороходов В.А. (відп. ред.) та ін. – Миколаїв: ПСІКСУ, 2002. – С. 67–73.

6.Кириєнко С.І. Козацькі пісні в аранжуванні для народного хору: Навч. посібник. – Миколаїв: Дизайн і поліграфія, 2000. – 52 с.