Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Автоматизовані системи управління та прогресивні інформаційні технології


Розсоха Ірина Євгеніївна. Моделі та методи синтезу бази нечітких квантів знань у розробці експертної системи для складання розкладів у ВНЗ : Дис... канд. наук: 05.13.06 - 2007.



Анотація до роботи:

Розсоха І.Є. Моделі та методи синтезу бази нечітких квантів знань у розробці експертної системи для складання розкладів у ВНЗ. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.13.06 – автоматизовані системи управління та прогресивні інформаційні технології. – Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського “ХАІ”, Харків, 2006.

Дисертація присвячена питанням розробки моделей, методів інженерії нечітких квантів знань для синтезу баз знань з метою підтримки прийняття рішень при плануванні навчальних розкладів в умовах нечіткої невизначеності, що дозволило підвищити ефективність прийнятих диспетчером ВНЗ рішень, тобто зменшити ризик прийняття помилкового рішення. Створено метод індуктивної побудови бази нечітких квантів знань, методику здобуття, структуризації і обробки знань засобами методу нечітких різнорівневих алгоритмічних квантів знань. Розроблено алгоритми і ядро інтелектуальної інформаційної технології для синтезу бази нечітких квантів знань з планування навчальних розкладів, а також для підтримки рішень технолога при розробці технологічних маршрутів. Проведено аналіз адекватності та ефективності створених моделей.

У дисертації вирішено актуальну науково-технічну задачу розробки нових моделей та методів, що базуються на інженерії знань, які спроможні накопичувати і зберігати знання досвідчених диспетчерів, а також явно маніпулювати ними для підтримки прийняття рішень за умов нечітких і неточних даних, тобто j-невизначеності.

Основні наукові й практичні результати роботи:

        1. Виділено досліджуваний об'єкт прийняття рішень – процеси прийняття диспетчерських рішень при складанні навчальних розкладів у ВНЗ, а також на змістовному рівні сформульовані його основні характеристики й обмеження j-невизначеності складання розкладу занять у ВНЗ.

        2. Удосконалено РАКЗ-модель подання знань у вигляді БjkЗ шляхом введення різновиду k-знань для урахування нечіткості даних, що дозволяє забезпечити адекватність БkЗ як моделі знань з розглянутої предметної галузі в умовах лінгвістичної невизначеності (-невизначеності).

        3. Розроблено метод індуктивної побудови бази jk-знань (БkЗ), який базується на відновленні закономірностей в режимі навчання на сценарних прикладах навчальних знань, що дозволяє формалізувати опис об'єктів прийняття диспетчерських рішень за умов j-невизначеності, реалізувати комп'ютерне маніпулювання k-знаннями та забезпечує підвищення якості диспетчерських рішень за рахунок мінімізації ймовірності помилкового рішення.

        4. Набули подальшого розвитку РАКЗ-моделі та методи інженерії знань на основі запропонованих РАКЗ-моделей нечітких квантів знань, що дозволяє розширити клас ефективно розв`язуваних задач, пов'язаних із прийняттям рішень за умов -невизначеності.

        5. Запропоновано методику здобуття й автоматичного квантування знань при побудові БjkЗ, необхідної для подальшого прийняття рішень.

        6. Обґрунтовано й синтезовано комплекс алгоритмів для здобуття, подання, маніпулювання jk-знаннями з метою побудови БjkЗ для подальшого прийняття рішень в умовах j-невизначеності.

        7. На базі інженерії jk-знань розроблено ядро інтелектуальної інформаційної технології (ІІТ) для накопичення знань щодо складання навчальних розкладів і розробки технологічних маршрутів у вигляді баз jk-знань. За допомогою розробленого ядра ІІТ синтезовані БjkЗ, які забезпечують комп'ютерну підтримку диспетчерських і технологічних рішень в умовах j-невизначеності.

        Використання теоретичних і практичних розробок у рамках створеного ядра ІІТ дозволить зберігати професійні знання й досвід експертів в області складання навчальних розкладів і формування технологічних маршрутів у вигляді формалізованих баз jk-знань і забезпечить комп'ютерну підтримку прийняття рішень з метою підвищення ефективності прийняття диспетчерських і технологічних рішень, а також навчання нових співробітників. Удосконалені моделі інженерії квантів знань, розроблені методи, алгоритми, методики й програмне забезпечення можуть бути використані в навчальних закладах різного рівня акредитації та різної спрямованості, а також при розробці технологічних маршрутів на приладобудівних підприємствах з одиничним і дрібносерійним виробництвом.

Публікації автора:

  1. Россоха С.В., Соханюк И.Е. Проблема поддержки принятия диспетчерских решений при планировании расписания учебных занятий в техническом университете // Искусственный интеллект. – 2003. – № 4. – С. 349 – 356.

  2. Россоха И.Е. Принцип построения и структура многосекционной базы знаний для поддержки решений при планировании учебных расписаний // Открытые информационные и компьютерные интегрированные технологии. – Х.: Нац. аэрокосм. ун-т «Харьк. авиац. ин-т», 2005. – Вып. 29.– С.155 – 159.

  3. Россоха И.Е. Индуктивный принцип РАКЗ-метода построения базы знаний диспетчера вуза // Вестник НТУ "ХПИ". Тематический выпуск «Системный анализ, управление и информационные технологии». – Х.: НТУ "ХПИ", 2005. – №59 – С.173 – 177.

  4. Сироджа И.Б., Россоха И.Е. Модель обучения нечеткой базы квантов знаний для поддержки принятия решений в условиях -неопределенности // Открытые информационные и компьютерные интегрированные технологии. – Х.: Нац. аэрокосм. ун-т «Харьк. авиац. ин-т», 2006. – Вып. 30. – С.56 – 61.

  5. Сироджа И.Б., Россоха И.Е., Россоха С.В. Интеллектуальная информационная технология поддержки принятия диспетчерских решений // Открытые информационные и компьютерные интегрированные технологии. – Х.: Нац. аэрокосм. ун-т «Харьк. авиац. ин-т», 2006. – Вып. 32. – С.114 – 118.

  6. Россоха И.Е., Россоха С.В. Модели и методы поддержки принятия решений диспетчером технического университета // Міжнародна науково-технічна конференція “Інтегровані комп’ютерні технології в машинобудуванні”. – Х.: Нац. аерокосм. ун-т «Харк. авіац. ін-т», 2003. – С. 265.

  7. Россоха И.Е., Россоха С.В. Система рационального планирования расписания учебных занятий в вузе // Материалы 11-й Международной конференции по автоматическому управлению “Автоматика-2004”. – К.: Нац. ун-т пищевых технологий, 2004. – Т. 3. – С. 78.

  8. Россоха И.Е. Проблема извлечения знаний для системы поддержки принятия диспетчерских решений // Міжнародна науково-технічна конференція “Інтегровані комп’ютерні технології в машинобудуванні” – Х.: Нац. аерокосм. ун-т «Харк. авіац. ін-т», 2004. – С. 381.

  9. Россоха И.Е. Методы работы со знаниями при формировании базы знаний диспетчера вуза // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Наукові дослідження – теорія та експеримент `2005». – Полтава: НТУ им. Ю.Кондратюка, 2005. – Т. 11. – С. 19 – 20.

  10. Сироджа И.Б., Россоха И.Е. Восстановление базы знаний как системы импликативных и функциональных закономерностей для принятия решений в условиях неопределенности // Праці міжнародної конференції «Питання оптимізації обчислень (ПОО – ХХХІІ)». – К.: Інститут кібернетики ім. В.М. Глушкова НАН України, 2005. – С. 193 – 194.

  11. Россоха И.Е., Россоха С.В. Поддержка принятия решений в многокритериальной задаче планирования учебных расписаний // Міжнародна науково-технічна конференція “Інтегровані комп’ютерні технології в машинобудуванні”. – Х.: Нац. аерокосм. ун-т «Харк. авіац. ін-т», 2005. – С. 158.