Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Борецька Ганна Едуардівна. Методика навчання студентів-філологів граматично правильної англомовної писемної комунікації : дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Київський національний лінгвістичний ун-т. — К., 2004. — 249арк. : табл. — Бібліогр.: арк. 169-191.



Анотація до роботи:

Борецька Г.Е. Навчання студентів-філологів граматично правильної англомовної писемної комунікації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика навчання: германські мови. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2005.

Дисертацію присвячено вирішенню проблеми навчання студентів-філологів граматично правильної писемної комунікації. В роботі теоретично обгрунтовано і практично розроблено методику навчання написання неофіційного листа, офіційного листа й інструкції з урахуванням їхніх граматичних особливостей. Досліджено складники інтермови студентів-філологів і граматичні труднощі, які виникають у студентів-філологів при написанні неофіційного листа, офіційного листа та інструкції. Здійснено методичну типологію граматичних явищ для навчання англомовної ПК; відібрано автентичні тексти-зразки різних жанрів та здійснено їхній тематичний розподіл. В результаті дослідження теоретично обгрунтовано і практично розроблено комплекс вправ, який забезпечує граматичну правильність ПК і є складовою системи вправ для навчання англомовної ПК.

Ефективність запропонованої методики перевірено і підтверджено в ході експериментального навчання. Сформульовані методичні рекомендації щодо організації навчання студентів-філологів граматично правильної ПК знайшли своє практичне застосування у навчальному процесі чотирьох вищих навчальних закладів.

Наукові та практичні результати дослідження дали підстави зробити такі висновки.

  1. Навчання студентів-філологів граматичної правильності писемного висловлювання є необхідною умовою формування компетенції у письмі. Для забезпечення граматичної правильності висловлювання студентів необхідно розробити ефективну методику навчання граматичної сторони писемного мовлення.

  2. Навчання граматично правильної ПК має здійснюватися на основі відібраних та розподілених за темами автентичних текстів різних груп.

  3. Наявність численних порушень правильності на рівні системи, норми й узусу, виявлених в письмових роботах студентів-філологів в ході проведення діагностуючого зрізу, зумовлюють необхідність включення до системи вправ для навчання ПК комплексу граматично спрямованих вправ.

  1. Підгрунтям для створення ефективної методики навчання ПК, що будується на урахуванні типових труднощів, є методична типологія граматичних явищ, характерних для текстів різних жанрів. Найскладніші граматичні явища вимагають додаткового опрацювання, що зумовлює проведення підготовчого етапу. Цілями проведення підготовчого етапу є 1) ознайомлення студентів з новими граматичними явищами (ІІІ рівень складності) та тренування у вживанні цих явищ; 2) вдосконалення навичок використання граматичних явищ ІІ рівня складності та тренування у використанні цих явищ в усному та писемному мовленні.

  2. До системи вправ для навчання ПК має увійти комплекс граматично спрямованих вправ, який складається з двох груп вправ, що виконуються на додатковому підготовчому етапі та трьох основних серій граматичних вправ, які мають на меті: І група вправ – ознайомлення з особливостями граматичного оформлення текстів різних жанрів; ІІ група вправ – навчання граматично правильного оформлення текстів різних жанрів; ІІІ група вправ – формування самоконтролю та взаємоконтролю граматичної правильності писемного висловлювання.

  3. Перевірка ефективності розробленої методики здійснювалася в ході експериментального навчання, яке підтвердило ефективність запропонованої методики навчання граматично правильної англомовної ПК.

  4. Основним підсумком дослідження є розробка теоретичних і практичних положень створення комплексу граматично спрямованих вправ як складника системи вправ для навчання студентів-філологів ПК.

  5. Проведене дослідження не претендує на остаточне розв’язання проблеми навчання англомовної граматично правильної ПК. Одержані результати доводять необхідність подальшого теоретичного та експериментального дослідження проблеми.

Публікації автора:

  1. Борецька Г.Е. Забезпечення правильності мовленнєвої діяльності студентів мовного вузу // Гуманітарні науки: проблеми, пошуки, перспективи. Збірник наукових праць. – К.-Кіровоград: Трелакс, 1998. – Вип. V. – С. 21–23.

  2. Борецька Г.Е. Психологічні передумови навчання ефективної писемної комунікації іноземною мовою // Вісник Київського державного лінгвістичного університету. Серія “Педагогіка та психологія”. – К.: Вид. центр КДЛУ, 2000. – Вип. 3. – С. 170–174.

  3. Борецька Г.Е. Правильність іншомовного висловлювання та класифікація граматичних помилок у писемному мовленні // Теоретичні питання освіти та виховання: Збірник наукових праць. – К.: Вид. центр КДЛУ, 2000. – Вип. 12. – С. 75–78.

  4. Борецька Г.Е. Принципи відбору автентичних текстів-зразків для навчання англомовної писемної комунікації побутового стилю // Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія “Педагогіка та психологія”. – К.: Вид. центр КДЛУ, 2001. – Вип. 4. – С.140–145.

  5. Борецька Г.Е. Комплекс вправ для навчання студентів-філологів написання інструкцій англійською мовою // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО Київського національного лінгвістичного університету. Серія “Філологія. Педагогіка. Психологія”. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2002. – Вип. 6. – С.404–410.

  6. Борецька Г.Е. Експериментальна перевірка ефективності системи вправ для навчання студентів-філологів граматично правильної англомовної писемної комунікації // Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія “Педагогіка та психологія”. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2002. – Вип. 5. – С.120-127.

  7. Борецька Г.Е. Спілкуйся з однолітками на рівних! (Про деякі лексико-граматичні особливості англійського розмовного мовлення) // Іноземні мови. – 2002. – № 3. – С. 36 –37.

  8. Борецька Г.Е. Тема “Методика формування мовленнєвої компетенції учнів у письмі” // Практикум з методики викладання англійської мови у середніх навчальних закладах: Посібник. – Вид. 2-е, доп. і перероб. / Кол. авторів під керівн. С.Ю.Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2004. – С. 162 – 173.

  9. Boretska A. Errors in Learners’ Writing: Sources, Analysis, Corrections // 6th National TESOL Conference Papers “The Way Forward to English Language and ESP Teaching in the Third Millenium”. – K.: TESOL Ukraine, 2001. – P. 87–89.

  10. Борецька Г.Е. Результати експериментальної перевірки системи вправ для навчання студентів-філологів граматично правильної англомовної писемної комунікації // Тези доповідей міжнародної науково-методичної конференції “Інноваційні підходи до навчання іноземних мов та культур у новому тисячолітті”. – Дніпропетровськ, 2002. – С. 56 – 57.

  11. Борецкая А.Э. Комплекс упражнений, обеспечивающий грамматическую правильность англоязычной письменной речи студентов высшего учебного заведения // Синтез традиций и новаторства в методике обучения иностранным языкам. Материалы межвузовской конференции. В 2-х частях. – Владимир: ВГПУ, 2004. – Часть ІІ. – С. 18.