Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Бухгалтерський облік, аналіз та аудит


Любенко Андрій Миколайович. Методика і організація контролю в бюджетних установах: Дис... канд. екон. наук: 08.06.04 / Укоопспілка. - Л., 2002. - 239 арк. - Бібліогр.: арк. 174-191.



Анотація до роботи:

Любенко А.М. Методика і організація контролю в бюджетних установах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.04 – Бухгалтерський облік, аналіз і аудит. Львівська комерційна академія. Укоопспілка. Львів, 2002.

У дисертації обґрунтовано сутність економічного контролю та його функції за раціональним використанням бюджетних коштів і збереженням державної власності. Визначено необхідність реформування існуючої системи державного контролю в умовах переходу до ринкових відносин.

В роботі запропоновано методичні та організаційні підходи до проведення ревізій і перевірок в установах бюджетної сфери, зокрема освіти та охорони здоров’я. Досліджено, що у вітчизняній науковій літературі недостатньо висвітлено питання методики та організації проведення ревізій використання фінансових ресурсів та збереження державної власності в бюджетних установах.

Запропоновано послідовність проведення та зміст комплексної ревізії виконання бюджету міста (району) з виділенням основних етапів та напрямків ревізії. Визначено, що контроль у середовищі автоматизованих інформаційних систем є частиною загальної системи внутрішнього контролю бюджетної установи.

Розроблено порядок документування виявлених фінансових порушень, оформлення наслідків ревізій і перевірок. Запропоновано конкретні управлінські рішення, які може і навіть повинен приймати керівник за результатами ревізії в залежності від виявлених порушень.

В дисертації наведене теоретичне узагальнення і нове вирішення проблем розвитку контролю за витрачанням бюджетними установами коштів і станом збереження державної власності, що виявляється в наступних отриманих автором наукових і практичних результатах:

1.ДКРС України посідає вагоме місце в системі забезпечення державного економічного контролю за законністю та ефективністю використання бюджетних коштів органами державної виконавчої влади, установами та організаціями, станом і достовірністю бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Ця служба може і повинна зайняти більш активну позицію у вирішенні проблем, пов`язаних з підвищенням ефективності господарювання. Для цього необхідно вирішити такі питання як: узагальнення ревізій і перевірок; здійснення ретроспективного аналізу виявлених в процесі ревізій і перевірок відхилень від чинного законодавства з питань збереження державної власності і раціонального використання бюджетних коштів; виявлення типових порушень в роботі контрольованих об`єктів та причин, що призводять до їх виникнення, забезпечення шляхом повної реалізації матеріалів ревізій і перевірок максимального усунення недоліків і порушень та відшкодування заподіяної шкоди.

2.Визначено необхідність реформування існуючої системи державного контролю. Запропоновано шляхи підвищення ефективності державного економічного контролю, які забезпечать зміни у методиці та організації проведення ревізій і перевірок у бюджетній сфері. Зокрема, до таких шляхів віднесено: покращення кадрового забезпечення органів ДКРС; посилення аналітичної роботи КРП; поліпшення матеріально-технічного забезпечення; координація роботи з органами влади, правоохоронними та іншими контролюючими органами; розробка та впровадження нових ефективних методик контролю та організаційних рішень; належне законодавче забезпечення діяльності всіх суб’єктів державного контролю; розробка контрольно-ревізійної діагностики; створення бази даних використання коштів бюджетними установами, а також обліку порушень, виявлених попередніми ревізіями та перевірками, вжиття заходів спрямованих на максимальне усунення виявлених порушень і відшкодування збитків; аналіз чинників, що призводять до порушень фінансової дисципліни.

3.Питання методичного та організаційного забезпечення проведення ревізій і перевірок в установах бюджетної сфери, як досліджено, у вітчизняній і зарубіжній науковій літературі недостатньо висвітлено, а в деяких аспектах їм взагалі не приділялась увага, тому нами запропоновано методику ревізії бюджетних установ (в тому числі особливості ревізій в установах освіти та охорони здоров’я), яка дозволяє в розрізі кодів економічної класифікації видатків дати об’єктивну оцінку використання фінансових ресурсів та збереження державної власності на всіх етапах здійснення фінансово-господарської діяльності.

4.Економічна ситуація в Україні вимагає створення відповідних умов для вдосконалення контрольного процесу. Багато проблем у державі пов’язані з неефективністю управління на різних рівнях і нездатністю діючого державного контролю боротися не з наслідками цього явища (порушеннями та випадками шахрайства), а з реальними причинами їх виникнення. Тому в ході проведеного дослідження використано досвід зарубіжних країн з метою впровадження передової зарубіжної практики. Цей досвід повинен максимально вивчатися, піддаватись глибокому аналізу і застосовуватися на практиці.

5.Одним з видів перевірок у державному секторі, який широко застосовується за кордоном, є аудит ВВВК (аудит ефективності), за допомогою якого контролюється якість управлінських рішень в бюджетній сфері. Цей вид перевірок може успішно використовуватися в роботі ДКРС, оскільки сьогодні існує нагальна необхідність посилення внутрішнього контролю та управління в бюджетній сфері.

6.Досліджено, що діючі показники роботи підрозділів ДКРС України не в повній мірі характеризують реальний стан порушень, що має місце в дійсності, тому нами запропоновано окремі показники, які слід використовувати КРП для більш повної і об’єктивної оцінки стану фінансової дисципліни в бюджетних установах. Крім того, їх застосування сприятиме попередженню виникнення порушень, оскільки спрацьовуватиме фактор гласності і відповідальності.

7.Визначено як один із пріоритетних напрямків державного контролю, що здійснюється органами ДКРС, проведення комплексних ревізій виконання бюджетів міст і районів, в ході яких ревізуються всі бюджетні установи, а також господарюючі суб’єкти, які отримують бюджетні кошти на проведення певних програм. При цьому, важливе значення приділяється аналізу формування та виконання бюджету, дотримання бюджетного процесу та аналізу факторів, що впливають на них. Актуальним залишається питання обґрунтованості та доцільності надання органами місцевого самоврядування пільг по сплаті податків до місцевих бюджетів господарюючим суб’єктам, отримання реального ефекту від їх надання. Також позитивним моментом у проведенні комплексних ревізій є координація та залучення до спільної роботи інших контролюючих органів, а це фінансові відділи та управління, підрозділи Державної податкової адміністрації, Державного казначейства України, а також інші органи державного контролю та відомчі ревізійні служби установ і організацій. Досліджено, що така тісна координація дає більші можливості протягом певного періоду спільно працювати та виявляти недоліки і порушення в певних сферах господарювання, а пізніше їх узагальнювати та надавати конкретні пропозиції органам місцевої влади та самоврядування для прийняття управлінських рішень, виправлення ситуації, забезпечення усунення недоліків і відшкодування заподіяних збитків.

8.Питання використання комп’ютерної техніки бюджетними установами для здійснення автоматизованої обробки даних є надзвичайно актуальним, оскільки забезпеченість сучасними програмами сприяє оптимізації структури установи, ефективності, надійності і достовірності оперативної інформації, а також реальному зменшенню можливості випадків неефективного, нецільового та незаконного використання бюджетних коштів. Серед багатьох проблем, які супроводжують процес комп’ютеризації діяльності бюджетних установ, однією з головних є організація надійного внутрішнього контролю і розробка методик оцінки його ефективності під час проведення ревізій та тематичних перевірок.

Керівництво установи повинно забезпечити необхідні умови і сприяти придбанню комп’ютерної техніки та програмного забезпечення, визначити вимоги і пріоритети контролю у середовищі АІС, розподілити обов’язки щодо автоматизованої обробки даних між різними відповідальними працівниками, налагодити нагляд за роботою обчислювального центру (відділу комп’ютерної обробки) та здійснити цілу низку інших заходів, спрямованих на довгострокову перспективу контролю у середовищі АІС.

Контроль у середовищі АІС є частиною загальної системи внутрішнього контролю бюджетної установи. Його мета – забезпечення ефективного та економічного функціонування інформаційної системи, надійного збереження даних у комп’ютерному середовищі і своєчасного надання необхідної інформації для прийняття управлінських рішень.

9.У дисертаційному дослідженні визначено значення і необхідність дотримання запропонованої процедури документування виявлених фінансових порушень, оформлення наслідків ревізій і перевірок, що в свою чергу буде впливати на прийняття управлінського рішення, а також забезпечення відшкодування збитків і усунення інших недоліків. Крім цього, якісне документування порушень та оформлення матеріалів ревізій і перевірок важливе для реалізації результатів через правоохоронні органи (проведення розслідування, опитування, порушення карної справи).

Запропоновано конкретні управлінські рішення, які може і навіть повинен приймати керівник за результатами ревізії (перевірки) в залежності від виявлених недоліків і порушень нормативно-правових актів держави.

10.Важливою функцією ДКРС слід вважати підготовку інформацій, доповідних записок законодавчим та виконавчим органам влади, органам відомчого управління, пропозицій щодо удосконалення чинного законодавства з блоку фінансово-економічних питань, стосовно збереження державної власності, раціонального використання бюджетних коштів, підвищення рівня фінансової дисципліни в окремих регіонах і в державі в цілому. Обґрунтуванням для пропозицій повинні стати матеріали узагальнення результатів ревізій і перевірок з позицій оцінки економічних втрат держави, які нанесені бюджетними установами.

11.Наявність різних видів відхилень від чинного законодавства з боку бюджетних установ, а також їх різне походження та частота прояву вимагають здійснення їх певних групувань з метою більш глибокого вивчення причин їх виникнення та обґрунтованої підготовки заходів з їх ліквідації. З цих позицій акцент повинен робитись на:

удосконаленні роботи та підвищенні ефективності діяльності КРП;

підготовці обґрунтованих пропозицій місцевим і законодавчим органам влади по зниженню рівня економічної злочинності та зміцненню фінансової дисципліни;

обґрунтуванні напрямів удосконалення законодавчої бази з питань збереження державної власності і раціонального використання бюджетних коштів;

використанні ефективних методик проведення ревізій і перевірок в бюджетній сфері, зокрема перевірок правильності виплати стипендій і витрат на харчування в установах освіти, медикаментозного забезпечення та видатків на продукти харчування в установах охорони здоров’я;

визначенні організаційних підходів до здійснення державного контролю за законністю і ефективністю використання бюджетних коштів та залучених фінансових ресурсів у вигляді спонсорської допомоги та доброчинних внесків;

обґрунтуванні пропозицій з удосконалення бухгалтерського обліку, в тому числі його автоматизації, в бюджетних установах;

підвищенні відповідальності посадових осіб за нераціональне використання бюджетних коштів і не забезпечення збереження державної власності.

Публікації автора:

У фахових наукових виданнях:

  1. Любенко А.М. Державний контроль бюджетних коштів. - Торгівля, комерція, підприємництво. – Львів: “Коопосвіта” ЛКА, 1999. – С.113-115. (0,3 др.ар.)

  1. Любенко А.М. Значення органів державного економічного контролю у вдосконаленні системи управління економічними процесами в Україні. - Трансформація економічної системи в України. Науковий збірник. Випуск 6. - Львів: Інтереко, 2000. - С.304-307. (0,3 др.ар.)

  2. Романів Є.М., Любенко А.М. З досвіду організації проведення комплексних перевірок виконання бюджетів міст і районів. - Фінанси України. – 2000. – №3. С.135-137. (0,2 др.ар.)

  3. Любенко А.М. Економічна сутність форм і видів державного фінансового контролю. Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Податкова та фінансово-кредитна політика держави і механізми її реалізації в регіонах України. Випуск XXIV / НАН України. Інститут регіональних досліджень. – Львів: “ДПА Друк”. 2001 .- С.382-397. (0,8 др.ар.)

  4. Любенко А.М. Перспективи вдосконалення фінансової звітності підприємства в країні. Фінансові аналітичні інструменти реформування економічної системи України. Науковий збірник. Спецвипуск 7. – Львів: Інтереко, 2001. – С.83-90. (0,5 др.ар.)

В інших наукових виданнях:

  1. Любенко А.М. Про організацію та проведення комплексних перевірок виконання


бюджетів міст і районів. Фінансовий контроль. – 2000. - №1. – С.26-27. (0,3 др.ар.)

  1. Любенко А.М. Реформування системи бухгалтерського обліку та її вплив на контроль в бюджетній сфері. Проблеми розвитку фінансової системи та обліку. - Львів: ДУ “Львівська політехніка”, 2000. – С.47-48. (0,1 др.ар.)