Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка транспорту і зв’язку


400. Щуровська Алла Юріївна. Методи та моделі формування тарифів на послуги поштового зв'язку: дис... канд. екон. наук: 08.07.04 / Одеська національна академія зв'язку ім. О.С.Попова. - О., 2005.



Анотація до роботи:

Щуровська А.Ю. Методи та моделі формування тарифів на послуги поштового зв’язку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.04 – економіка транспорту та зв’язку. – Одеська національна академія зв’язку ім. О.С. Попова, Одеса, 2005.

Дисертація присвячена теоретичним, методичним положенням і практичним рекомендаціям щодо удосконалення методів та моделей формування тарифів на послуги поштового зв’язку з урахуванням особливостей ринку послуг поштового зв’язку України.

Розглянуто механізм формування цін у ринковій економіці, економічний зміст та фактори, що визначають рівень цін. Визначено сутність, класифікацію та характеристику діючих тарифів в галузі зв’язку. Визначені основні проблеми тарифної політики в поштовому зв’язку.

Визначені основні методологічні принципи установлення тарифів в умовах ринку. Проведено аналіз основних факторів поштового ринку, які визначають концептуальні підходи до формування тарифів. На основі цього удосконалені методи формування тарифів за допомогою економіко-статистичних моделей.

Сформульовані основні задачі й принципи побудови імітаційних моделей та побудовано імітаційну модель процесу формування тарифів і для аналізу беззбиткової діяльності підприємства поштового зв’язку на прикладі послуги „Грошовий переказ”.

Обґрунтована доцільність застосування змодельованих за імітаційною моделлю тарифів.

Науковий результат дисертаційного дослідження знайшов свою конструктивну реалізацію у наступному комплексі концептуально-методологічних положень стосовно теоретичних, методичних і прикладних проблем моделювання процесу формування тарифів на послуги поштового зв’язку:

1. Доведено, що поштовий зв'язок є одним з найбільш розповсюджених видів зв'язку, універсальні поштові послуги, поряд з новими продовжують свій розвиток, не дивлячись на бурхливе зростання сучасних засобів зв'язку. Пошта України йде шляхом уведення додаткових послуг, однак безмежно збільшувати частку доходів від нетрадиційних послуг у загальному обсязі доходів, а значить – бути від них залежними, не можна. Одночасно поряд з позитивними змінами чітко стали виявлятися негативні фактори. Безпосередньо це стосується випереджального зростання витрат стосовно зростання доходів.

2. Виявлено, що визначенню конструктивних підходів до формування тарифів у сфері послуг поштового зв’язку передує вивчення різних методів ринкового тарифоутворення та їх застосування з урахуванням реальних можливостей функціонування операторів поштового зв’язку в умовах ринку. Для вибору методу тарифоутворення необхідно проводити комплексне вивчення ринку поштового зв’язку, визначення конкретної моделі ринкових відносин, аналіз споживчого попиту та його еластичності, сегментацію ринку, оцінку фінансового стану галузі та її конкурентоспроможності.

3. Удосконалення тарифної політики поштового зв’язку в умовах ринкових відносин полягає у створенні комплексу методичних підходів до тарифоутворення з використанням параметрів ринкового регулювання. Доведено, що при тарифоутворенні необхідно враховувати два основних підходи: 1) в основу тарифу включати витрати (витратна модель), 2) базою для визначення тарифу є величина еластичності попиту.

4. Дослідження рівня попиту щодо послуг поштового зв’язку дозволило виявити закономірності цінової еластичності попиту та спрогнозувати рівень попиту за удосконаленими автором методичними підходами. На базі результатів дослідження закономірностей попиту розроблені економіко-статистичні моделі формування оптимальних тарифів по деяких методичних варіантах ринкового ціноутворення.

5. Економічна доцільність використовуваних методів ринкового ціноутворення й одержані результати аналізу існуючих тарифів обумовили вибір методу „рівноважного ціноутворення” як найбільш об’єктивного в сфері тарифної діяльності поштових об’єктів. Обраний метод відрізняється універсальністю, оскільки враховує ринкові параметри, які характеризують позиції оператора і споживача, а також можливий для застосовування визначення тарифів як для універсальних, так і нових послуг поштового зв’язку.

6. Вперше розроблена багатофакторна агрегована імітаційна модель процесу формування тарифів на послуги поштового зв’язку, яка була застосована для аналізу існуючих тарифів на послуги поштового зв’язку та аналізу співвідношень між обсягами надаваних поштових послуг, витратами й доходами.

7. Розроблені практичні рекомендації дозволяють операторам поштового зв’язку оптимізувати тарифи на послуги при діяльності в конкурентному середовищі, забезпечити рентабельність низки послуг і зберегти ключові сегменти ринку, а також сприяють підвищенню ефективності функціонування операторів на ринку послуг поштового зв’язку, обґрунтованості виробничих та економічних рішень з тарифної політики.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

1. Князева Н.А., Щуровская А.Ю. Анализ и обеспечение безубыточной деятельности предприятия // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. – Вип. 129. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. – С. 173-181. (0,34 д.а., автору належить – 0,17 д.а.).

2. Щуровская А.Ю. Основне принципы определения тарифов на услуги почтовой связи с ориентацией на спрос //Наукові праці ОНАЗ. – Одеса, 2002. – №2. – С. 121-125. (0,32 д.а.).

3. Щуровская А.Ю. Моделирование тарифов на услуги почтовой связи // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. Вип. 182: В 3 т. Том III. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С. 491-497. (0,27 д.а.).

4. Князева Е.А., Щуровская А.Ю. Применение рыночных моделей ценообразования для формирования тарифов на почтовые услуги // Наукові праці ОНАЗ. – Одеса, 2004. – №2. – С. 81-86. (0,48 д.а., автору належить – 0,24 д.а.).

Інші праці

5. Князева Е.А., Щуровская А.Ю. Методы и модели, используемые для формирования политики ценообразования в отрясли связи // Тез. докл. 1-го Междунар. молод. научно-практического форума “Электроника и молодежь в ХХI веке”. – Харьков: ХТУРЭ, 1997. – С. 49. (0,05 д.а., автору належить – 0,02 д.а.).

6. Князева Е.А., Щуровская А.Ю. Формирование ценовой политики в отрасли связи // Праці IV Української конференції з автоматичного управління “Автоматика - 97”, т. 4. – Черкаси, 1997. – С. 58. (0,05 д.а., автору належить – 0,02 д.а.).

7. Князева Н.А., Щуровская А.Ю. Основные принципы организации информационной базы данных для прогнозирования объемов услуг и тарифов почтовой связи // Зв’язок. – 1998. – №4. – С.73-74. (0,2 д.а., автору належить – 0,1 д.а.).

8. Щуровская А.Ю. Методы анализа затрат на предоставление услуг почтовой святи в условиях рынка // Зб. наук. пр. Ч. 1. –Харків: ХДТУН, 1999. – С.459-462. (0,18 д.а.).

9. Организация операционных процессов почтовой святи: Учебное пособие, ч. 1 / С.Б. Горелкина, Е.Н. Стрельчук, Н.С. Бобровничая, А.Ю. Щуровская. – Одесса: ОНАС, 2001. – 100 с. (7,6 д.а., автору належить – 1,5 д.а.).

10. Щуровская А.Ю. Тенденции формирования рынка услуг // Тез. допов. Всеукраїнського науково-практичного семінару „Проблеми економічного розвитку й ефективного управління в галузі зв’язку”. – Одеса: ОНАЗ, 2003. – С. 95-96. (0,13 д.а.).