Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Скляр Артем Анатолійович. Механізм інформаційного забезпечення системи стратегічного управління підприємствами споживчої кооперації : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Скляр А.А. Механізм інформаційного забезпечення системи стратегічного управління підприємствами споживчої кооперації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Полтавський університет споживчої кооперації України. Полтава, 2008.

Охарактеризовано галузь торгівлі споживчої кооперації України. Зазначена необхідність впровадження сучасник концепцій управління до системи управління споживчої кооперації України. На основі досліджень концепції стратегічного управління розкрито категорію інформаційного забезпечення стратегічного управління. Розкрито категорії стратегічних даних та стратегічної інформації.

Розроблено інформаційну систему стратегічного управління підприємствами споживчої кооперації, як найефективніший засіб механізму інформаційного забезпечення. Розроблено модель інформаційного забезпечення стратегічного управління підприємствами споживчої кооперації. Основною ідеєю побудови моделі є припущення про можливість впливу підприємства на чинники зовнішнього середовища. На основі використання моделі, розроблено механізм інформаційного забезпечення стратегічного управління. Механізм містить тринадцять етапів, які передують розрахункам на моделі (чотирнадцятий етап), та чотири етапи які необхідно виконати після розрахунків.

Найважливішим результатом дисертаційної роботи є розробка механізму інформаційного забезпечення стратегічного управління підприємствами споживчої кооперації в умовах невизначеності середовища господарювання та обґрунтування науково-методичних та практичних рекомендацій щодо формування та архітектури побудови такого механізму.

На основі одержаних результатів можна зробити такі висновки:

1. Аналіз концепцій (управління «за відхиленнями» (поточне планування і бюджетування), управління «від досягнутого» (довгострокове планування) та управління «за цілями» (стратегічне планування)), котрі передують концепції стратегічного управління підприємством, дозволив зробити висновок, що кожній із чотирьох притаманний свій рівень можливостей щодо врахування ситуації у зовнішньому середовищі. Кожна із перерахованих концепцій управління використовується залежно від стадії розвитку підприємства.

2. У контексті стратегічного управління підприємством категорія зовнішнього середовища підприємства посідає одне з перших місць у рангу особливо важливих. Необхідно зазначити, що важливим для стратегічного управління є не сучасний, а майбутній стан зовнішнього середовища, що характеризується економічними параметрами, які показують рівень визначеності/невизначеності такого середовища. У результаті дослідження категорії зовнішнього середовища підприємства та його параметрів охарактеризовано чотири рівні невизначеності майбутнього зовнішнього середовища (достатньо точно прогнозоване майбутнє, альтернативні варіанти майбутнього, діапазон можливих варіантів майбутнього, повна непередбачуваність), що, по суті, надає можливість концептуально розробляти систему стратегічного управління підприємствами споживчої кооперації, адаптовану під рівень невизначеності.

3. Розглядаючи підприємство споживчої кооперації як складну систему, досліджено категорію «інформаційне забезпечення стратегічного управління підприємством», що дозволило визначити поняття «дані», «інформація», «стратегічні дані» та «стратегічна інформація», встановити відмінності між категоріями «стратегічне планування» і «стратегічне управління» через різновиди інформації, які використовуються в цих концепціях управління.

4. Досліджуючи засоби створення інформаційного забезпечення систем стратегічного управління підприємством, встановлено, що бази стратегічних даних (БСД) є недостатньо повним засобом для їх організації, оскільки можуть використовуватись тільки у комплексі з іншими модулями у системі інформаційного забезпечення, а найефективнішою системою інформаційного забезпечення стратегічного управління підприємством є інформаційна система стратегічного управління (ІССУ) підприємства. Ефективність такої системи забезпечується за рахунок того, що її модулі охоплюють увесь процес стратегічного управління від стратегічного аналізу до моніторингу процесу реалізації стратегії.

5. У результаті аналізу наукових підходів до створення методів стратегічного управління визначені можливості їх застосування підприємствами споживчої кооперації України, а також їх можливості щодо зниження рівня невизначеності зовнішнього середовища. На основі аналізу досвіду підприємств споживчої кооперації встановлено, що підприємство, крім реакції на зовнішні впливи також може впливати на чинники зовнішнього середовища, а успіх мають ті підприємства, котрі враховують це у своїх стратегіях.

6. Дослідження і аналіз наявних систем інформаційного забезпечення дозволили сформувати вимоги до системи інформаційного забезпечення стратегічного управління підприємствами споживчої кооперації. Кожний модуль системи та систему загалом необхідно описати довільною кількістю показників, що не обов’язково можуть бути кількісними, а саму систему стратегічного управління слід розглядати в економічному, технічному, соціальному аспектах, бути багатоорієнтованою. Із метою зменшення невизначеності середовища господарювання підприємства інформаційна система стратегічного управління (ІССУ) підприємства повинна мати показники, які характеризують зовнішнє середовище (наприклад, обсяг продажу, доля ринку, конкуренція, рівень комунікацій із постачальниками, рівень комунікацій зі споживачем), та передбачати можливість переходу управління зі стратегічного на нижчі рівні.

7. Запропоновано модель системи інформаційного забезпечення стратегічного управління підприємством споживчої кооперації як компонент механізму інформаційного забезпечення, що відповідає за прийняття стратегічних рішень і моніторинг їх виконання. З метою організації більших можливостей у підтримці прийняття стратегічних рішень за допомогою розробленої моделі інформаційного забезпечення стратегічного управління в дисертації розроблені шкали нечіткого оцінювання експертів для визначення рівня розвитку параметрів підприємства і зовнішнього середовища та взаємного впливу визначених параметрів. Модель системи інформаційного забезпечення стратегічного управління підприємствами дозволила розробити алгоритм розв’язання задачі стратегічного управління підприємства, та програмний продукт розв’язання задачі стратегічного управління підприємствами споживчої кооперації як частини програмного комплексу ІССУ. Оскільки вирішення завдань стратегічного управління пов’язано з вирішенням завдань тактичного рівня, тому запропоновано методику розробки плану заходів переведення рівня вектора управляючих впливів підприємства споживчої кооперації з наявного до потрібного стану.

8. Розв’язання задач вибору стратегічного ринку збуту та задач управління якістю продукту/послуги, що орієнтоване на споживача, запропоноване як засіб практичного застосування моделі системи інформаційного забезпечення стратегічного управління.

9. Соціальний ефект від досліджень полягає в скороченні часу на розроблення, прийняття та впровадження стратегічних рішень на підприємствах споживчої кооперації, формуванні структурних підрозділів стратегічного управління та його інформаційного забезпечення в системі споживчої кооперації. Економічний ефект полягає в значному скороченні часу адаптації підприємств споживчої кооперації до зовнішнього середовища, що в свою чергу зменшує витрати на управління та позбавляє підприємства споживчої кооперації необхідності придбання громіздких і витратних комплексних систем інформаційного забезпечення, ціна котрих є дуже високою на даний час.

Таким чином, всі задачі, які були поставлені у досліджені було вирішено. Застосування на практиці розроблених у дисертації науково-методичних і практичних рекомендацій дозволить забезпечити підприємства споживчої кооперації України новою ідеологією, методологічним інструментарієм управління в ринкових умовах, що має вирішальне значення для їх гарантованої конкурентоспроможності, розвитку та довготривалого успіху.

Публікації автора:

Статті в наукових фахових виданнях

  1. Скляр А.А. Інформаційне забезпечення стратегічного управління і його вплив на невизначеність середовища господарювання / М.Є.Рогоза, А.А. Скляр // Економіка: проблеми теорії та практики: зб. наук. праць. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2005 – . Вип.206, Т.3. 2005. – С. 641 – 650. Особистий внесок автора: Розроблено математичну модель, алгоритм та програмний продукт розв’язання задачі стратегічного управління підприємства. – 0,3 д. а.

  2. Рогоза М.Є. Зменшення невизначеності зовнішнього середовища в інформаційному забезпеченні стратегічного управління за допомогою довідника ключових індикаторів / М.Є. Рогоза, А.А. Скляр // Вісник Донецького університету економіки та права. – 2006. № 2. – С. 77-80. (Серія «Економіка та управління»). Особистий внесок автора: Запропоновано розробку довідника ключових індикаторів, як один із практичних засобів вирішення проблеми удосконалення екстравертної функції управління підприємством. – 0,15 д. а.

  3. Рогоза М.Є. Інформаційне забезпечення стратегічного управління підприємства: використання для вибору стратегічного ринку збуту / М.Є. Рогоза, А.А.Скляр // Культура народов Причерноморья. 2007. № 9. – С. 99-102. Особистий внесок автора: Обґрунтовано можливість використання моделі розв’язання задачі стратегічного управління підприємства для маркетингової задачі вибору стратегічного ринку збуту. – 0,3 д. а.

  4. Рогоза М.Є. Модель системи стратегічного управління якістю продукту/послуги, що орієнтована на споживача / М.Є. Рогоза, А.А.Скляр // Формування ринкової економіки в Україні: наук. зб. Львів, 2007– .

Спецвип. 16: Проблеми економічної кібернетики.2007. С.184-187. Особистий внесок автора: Обґрунтована можливість використання моделі розв’язання задачі стратегічного управління в галузі управління якістю на підприємстві. – 0,15 д. а.

  1. Рогоза М.Є. Стратегічне управління: визначення та використання / М.Є. Рогоза,

А.А. Скляр // Економіка: проблеми теорії та практики. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2007 – . Вип. 226, Т. 2. – 2007.С. 277-288. Особистий внесок автора: Обґрунтовані функціональні відмінності стратегічного управління та стратегічного планування. – 0,4 д. а.

В інших виданнях

  1. Рогоза М.Є. Стратегічне управління: роль та визначення стратегічної інформації / М.Є. Рогоза, А.А. Скляр // Економічний вісник Донбасу. – 2006. № 1. – С. 122 – 126. Особистий внесок автора: Доведена необхідність відмінності стратегічних даних та стратегічної інформації. – 0,15 д. а.

  2. Рогоза М.Є. Роль інформаційно-аналітичного забезпечення в стратегічних рішеннях / М.Є. Рогоза, А.А. Скляр // Розвиток економіки в трансформаційний період: глобальний та національний аспекти: матеріали між нар. Наук.-практ. конф., (Дніпропетровськ, 2005 р.). - Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005 – . -

Т. 5. - 2005. – С. 79 – 82. Особистий внесок автора: Визначені відмінності та класифікація стратегічної інформації. – 0,07 д. а.

  1. Рогоза М.Є. Інформаційне забезпечення стратегічного управління: використання систем вимірювання досягнень / М.Є. Рогоза, А.А.Скляр // Динаміка наукових досліджень 2005: матеріали IV міжнар. наук.-практ. конф., (Дніпропетровськ, 20-30 черв. 2005 р.).– Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005 – . Т.17: Економіка підприємства. 2005. – С. 16-18. Особистий внесок автора: Виявлені недоліки та переваги застосування в інформаційному забезпеченні стратегічного управління моделей Ернст & Янг та Balanced Scorecard. – 0,07 д. а.

  2. Скляр А.А. Інформаційне забезпечення вирішення загальної задачі стратегічного управління на підприємстві / М.Є. Рогоза, А.А. Скляр // Современные информационные технологии в экономике и управлении предприятиями, программами и проектами: ІІІ междунар. науч. - практ. конф., (Харьков, 2005 г.).Харьков: Национальный аэрокосмический университет им. Н.Е. Жуковского, 2005. – С. 123-125. Особистий внесок автора: Обгрунтована необхідність вибору елементів управління, які необхідно коригувати при невідповідності поточного і необхідного стану чинників зовнішнього середовища, на які підприємство може впливати. – 0,07 д. а.

  1. Рогоза М.Є. Розробка заходів по впровадженню стратегічного рішення за допомогою системи інформаційного забезпечення / М.Є. Рогоза, А.А. Скляр // Науковий потенціал світу – 2005: матеріали ІІ міжнар. наук.-практ. конф. , (Дніпропетровськ, 19-30 верес. 2005 р.). – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005 – . Т. 3: Економіка підприємства. 2005. – С. 47-48. Особистий внесок автора: Визначні шляхи усунення недоліків розробленого програмного продукту розв’язання задачі стратегічного управління. – 0,07 д. а.

  2. Скляр А. А. Показники зовнішнього середовища в інформаційному забезпеченні стратегічного управління підприємства / М.Є.Рогоза, А.А. Скляр // Современные проблемы и пути их решения в науке, транспорте, производстве и образовании: сб. науч. трудов по материалам науч.- практ. конф., (Одесса, 2005 г.). – Одесса: Черноморье, 2005– . Т. 5: Экономика. 2005. – С. 74-76. Особистий внесок автора: Обгрунтована необхідність врахування в розробленій моделі інформаційного забезпечення системи стратегічного управління показників зовнішнього середовища, на які підприємство не може впливати, використовуючи свій внутрішній потенціал, але які є важливими в його діяльності. – 0,07 д. а.

  3. Рогоза М.Є. Зменшення невизначеності зовнішнього середовища за допомогою довідника ключових індикаторів / М.Є. Рогоза, А.А. Скляр // Сучасні наукові дослідження – 2006: матеріали ІІ міжнар. наук.- практ. конф., (Дніпропетровськ, 20 – 28 лют. 2006 р.). – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2006 – . Т. 29: Економічні науки. 2006. – С. 42-44. Особистий внесок автора: Запропоновано класифікацію визначених об’єктивних факторів зовнішнього середовища. – 0,07 д. а.

  4. Рогоза М.Є. Моделювання стану зовнішнього середовища в інформаційному забезпеченні стратегічного управління підприємством / М.Є. Рогоза, А.А.Скляр // Теория и практика экономики и предпринимательства: материалы III междунар. науч.- практ. конф., (Алушта, 11-13 мая 2006 г.). – Симферополь, 2006. – С. 69-70. Особистий внесок автора: Обгрунтовано необхідність розробки універсальних економіко-математичних моделей які можна застосовувати в інформаційному забезпеченні стратегічного управління підприємством незалежно від принципів його функціонування. – 0,07 д. а.

  5. Рогоза М.Є. Вибір стратегічного ринку збуту за допомогою вирішення загальної задачі стратегічного управління підприємства / М.Є. Рогоза, А.А.Скляр // Проблеми економічної кібернетики: тези доповідей XI Всеукр. наук.-метод. конф., (Алушта, 2-4 жовт. 2006 р.). – Донецьк: Юго-Восток, ЛТД, 2006. – С. 234 – 235. Особистий внесок автора: Обгрунтовано використання розробленої моделі інформаційного забезпечення, алгоритму та програмного продукту для розв’язання задачі вибору стратегічного ринку збуту. – 0,1 д. а.

  6. Рогоза М.Є. Система інформаційного забезпечення стратегічного управління побудована на апараті нечіткої логіки / М.Є. Рогоза, А.А. Скляр // Проблеми економічної кібернетики: тези доповідей ХІІ Всеукр. наук.-метод. конф., (Львів, 3-5 жовт. 2007 р).Львів, 2007. – С. 242-243. Особистий внесок автора: Обгрунтовано архітектуру побудови системи інформаційного забезпечення стратегічного управління на апараті нечіткої логіки. – 0,1 д. а.

  7. Скляр А.А. Інформаційна система стратегічного управління підприємства / А.А. Скляр //Проблеми економічної кібернетики: тези доповідей ХІІ Всеукр. наук.-метод. конф., (Львів, 3-5 жовтня 2007 р.). – Львів, 2007. – С. 243-245.

  8. Скляр А.А. Використання апарату нечіткої логіки в інформаційній системі стратегічного управління підприємства / А.А. Скляр // Управління інноваційним розвитком підприємств України в умовах світових інтеграційних процесів: матеріали Всеукр. наук. - практ. конф. молодих вчених, (Дніпропетровськ, 9-10 листоп. 2007 р.). Дніпропетровськ: ПДАБА, 2007 – . С. 9-10. Т. 6. –2007. – С. 9-10.