Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка промисловості


Позняк Сергій Володимирович. Маркетинговий аналіз конкурентних позицій підприємств України (на прикладі харчової промисловості): Дис... канд. екон. наук: 08.07.01 / НАН України; Інститут економіки. - К., 2002. - 192арк. - Бібліогр.: арк. 180-188.



Анотація до роботи:

Позняк С.В. Маркетинговий аналіз конкурентних позицій підприємств України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.01 – економіка промисловості. – Інститут економіки НАН України, Київ, 2003.

Дисертація присвячена проблемі визначення конкурентних позицій підприємств. На основі аналізу конкурентної ситуації в одній із базових галузей – харчовій промисловості розкрита сутність конкурентних позицій та конкурентних переваг в оцінці конкурентоспроможності вітчизняних підприємств даної галузі. Досліджено та адаптовано до вітчизняних умов методи маркетингового аналізу, які можуть бути застосовані для оцінки та формування конкурентної позиції підприємства, з метою підвищення ефективності функціонування суб’єктів господарювання; доведено, що в Україні характерною особливістю сучасної системи господарювання є зумовленість досягнення ефективних результатів застосуванням методів маркетингового аналізу. Виявлено та розкрито взаємозв’язок між конкурентними перевагами і конкурентними позиціями підприємства та протиріччя, які виникають у процесі їх розвитку, що дало змогу розробити моделі основних стратегій конкурентної поведінки, спрямованих на формування та покращання конкурентних позицій підприємств на ринку. Запропоновано механізм оцінки ефективності конкурентних стратегій та розроблено практичні рекомендації щодо застосування методів маркетингового аналізу для оцінки конкурентних позицій підприємств харчової промисловості України.

Основні теоретичні положення дослідження та сформульовані практичні рекомендації, розроблені та апробовані в процесі роботи, полягають у наступному:

1. Здійснено дослідження конкурентної ситуації в одній із базових галузей – харчовій промисловості, встановлено різке посилення конкуренції на українському ринку споживчих товарів, яка відбувається в умовах недостатнього її регулювання з боку держави та неспроможності значної частини українських підприємств вести ефективні конкурентні стосунки.

2. Розкрито сутність конкурентних позицій в оцінці конкурентоспроможності підприємства, що дало можливість запропонувати визначення конкурентних позицій і конкурентних переваг з точки зору маркетингової діяльності: підприємство конкурентоспроможне, якщо воно має конкурентні переваги і здатне захистити свою конкурентну позицію на ринку.

3. Встановлено, що в маркетинговому аспекті діяльність підприємства відповідає визначенню конкурентної позиції через сприйняття споживачів. Таке визначення базується на концепції лідерства, яка передбачає орієнтацію підприємства на задоволення унікальних потреб споживачів і створення таким чином більшої споживчої цінності.

4. Виявлено, що в процесі формування конкурентних позицій виникають певні протиріччя з розвитком конкурентних переваг підприємства. Протиріччя виникають у випадку, коли розвиток споживчих мотивацій і, відповідно, конкурентних позицій підприємства, не співпадають із напрямом розвитку конкурентних переваг підприємства. Вирішити таке протиріччя можливо за рахунок маркетингового впливу на споживачів, з метою зміни їх уподобань і формування попиту на нову продукцію підприємства.

5. Методи маркетингового аналізу ранжовано за трьома рівнями, залежно від складності математичних моделей та методів, що застосовуються; сформульовано правило застосування методів маркетингового аналізу, яке полягає в комплексному поетапному застосуванні методів усіх рівнів для вирішення першочергових проблем; доведено, що для українського ринку методи, які рекомендуються до застосування, не повинні містити складного математичного апарату та потребувати значного технічного супроводження. Це викликане низьким рівнем фінансування маркетингової діяльності та неможливістю для більшості підприємств запросити на роботу високопрофесійних аналітиків та оснастити маркетинговий підрозділ новітньою технікою.

6. Узагальнено та адаптовано до українського ринку багатофакторні моделі для оцінки ситуації та розробки стратегії. Багатофакторні моделі не потребують значної кількості статистичної інформації і, завдяки вільному вибору показників, які характеризують привабливість галузі та конкурентну позицію підприємства, можуть бути пристосовані до особливостей будь-якої галузі.

7. Запропонована конкурентна стратегія підприємства, яка має такі складові: стратегію, спрямовану на розвиток конкурентних переваг і стратегію конкурентної поведінки, спрямовану на вдосконалення конкурентних позицій. Мета реалізації таких стратегій – зняття протиріччя між конкурентними перевагами та конкурентними позиціями.

8. Доведено, що зазначена методика дає змогу позиціонувати підприємство на ринку з точки зору сприйняття споживачів. Такий підхід дозволяє протистояти основним чинникам конкуренції та отримати довгострокову перевагу над конкурентами. Моделі і стратегії, запропоновані в дисертації, визначають напрями збільшення конкурентних переваг підприємства з метою підвищення ефективності його діяльності та збільшення споживчої цінності продукції.

Публікації автора:

  1. Позняк С.В. Напрями формування конкурентоспроможної продукції галузі. //Економіка України в перехідний період. – Збірник наукових праць Ін-ту економіки НАН України. – 2000. – С. 85-90.

  2. Позняк С.В. Конкурентні переваги і конкурентоздатність //Стратегія економічного розвитку України. – 2001. – №6. – С. 71-81.

  3. Позняк С.В. Раздел “Повышение конкурентоспособности производства” в коллективной монографии отдела промышленного потенциала “Стратегия структурной перестройки промышленности”. А.Н. Алымов, Н.П. Гончарова, М.К. Михно, В.В. Лобанов, В.Н. Емченко. – Ин-т экономики НАН Украины. – 2001. – С. 74-87.

  4. Позняк С.В. Роль конкуренції в макроекономічному регулюванні доходів //Праці ІІІ міжнародної науково-практичної конференції “Оплата праці та доходи в ринковій економіці” //Вісник Технологічного університету Поділля. – 2001. – №2. – Ч.1. – С. 106-108.

  5. Позняк С.В. Конкурентні переваги і конкурентоспроможність //Актуальні проблеми економіки. – 2001. – №1. – С. 50-54.

  6. Позняк С.В. Конкурентоспроможність з точки зору маркетингової діяльності. //Економіка: проблеми теорії та практики. – Збірник наукових праць. – 2002. – Вип.150. – С. 13-17.

  7. Позняк С.В. Особливості та проблеми маркетингової стратегії розвитку харчової промисловості. // Економіка України. – 2002. – №10. – С. 89-92.