Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Волокитіна Любов Олексіївна. Маркетингова система освітніх послуг вищого навчального закладу : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Волокитіна Л.О. Маркетингова система освітніх послуг вищого навчального закладу. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 - економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) - Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Донецьк, 2008

У роботі узагальнені підходи і обґрунтовано закономірність впровадження системної маркетингової діяльності у сфері професійної освіти в умовах інноваційної економіки. Розроблено концепцію формування маркетингової системи надання освітніх послуг, в основу якої покладено принципи теорії систем та процесного підходу. Концепція дозволяє адаптувати та узгоджувати діяльність ВНЗ із потребами ринку освітніх послуг, ринку праці і ринку інформаційних продуктів і послуг, забезпечити якість освітніх послуг, посилити його конкурентоспроможність. Визначено закономірності підвищення якості освітніх послуг, зокрема в системі післядипломної освіти. Проведено дослідження стану регіонального ринку освітніх послуг і ринку праці, оцінено рівень синергетичного розвитку ринків і запропоновано маркетингові моделі взаємодії ВНЗ з суб'єктами ринків. Розроблено маркетингову модель досягнення професійного клірингу на основі причинно-наслідкових зв'язків збалансованих показників освітньої діяльності ВНЗ та узгодження стану компетентностей випускників з вимогами компетентностей робочих місць. Запропоновано організаційно-економічний механізм впровадження маркетингової системи освітніх послуг ВНЗ, який містить основні етапи впровадження та методику оцінки ефективності маркетингової системи.

У дисертації на підставі проведених досліджень здійснено теоретичне узагальнення і практичне вирішення актуального завдання формування маркетингової системи освітніх послуг ВНЗ. Результати проведених досліджень дозволяють зробити наступні висновки :

  1. 1.Дослідження теоретичних і методичних аспектів понятійного апарату щодо маркетингу і його еволюційного розвитку дозволило розробити узагальнення концептуальних засад маркетингу освітніх послуг. Доведено, що в процесі розвитку маркетинг освітніх послуг пройшов певні фази, сучасною з яких є маркетинг взаємодії , який дозволяє враховувати інтереси всіх учасників освітнього процесу і сприяє формуванню стійких позитивних професійних і соціальних зв’язків, а також досягненню професійного клірингу.

  2. Здійснено аналіз закономірностей підвищення якості освітніх послуг в сучасних умовах, який визначив, що забезпечення високої якості освіти стає центральною проблемою освітньої політики сучасності і потребує визначати якість через систему показників, що кількісно і якісно характеризують придатність освітньої послуги задовольняти конкретні потреби і її ступінь корисності для споживача.

  3. Обґрунтовано методичний підхід до підвищення якості освіти на підставі процесного підходу, який враховує необхідність для ВНЗ як учасника і безпосереднього виконавця Болонських ініціатив забезпечувати якість вищої освіти на трьох рівнях: базовому рівні кожного навчального закладу, рівні держави і міжнародному рівні.

  4. Виходячи з сучасної парадигми освіти стійкого розвитку сформовано концепцію маркетингу освітніх послуг, що потребує орієнтації змісту освіти на вирішення проблем майбутнього і формування затребуваних розвитком інноваційної економіки компетентностей фахівців. В її межах маркетинговою системою ВНЗ запропоновано вважати цілісну сукупність підсистем (елементів) ціноутворення; маркетингу - мікс; підсистем функцій та ієрархічних рівнів управління. Маркетингова система освітніх послуг ВНЗ розглядається як складова маркетингової мета системи, яка є сукупністю соціально-економічних утворень (елементів) ринкового середовища, які характеризуються самостійністю, цілісністю і знаходяться в безперервній взаємодії з приводу відтворення робочої сили відповідної якості і професійної структури щодо вимог ринку праці і суспільства в цілому.

  5. На підставі маркетингового моніторингу ринку освітніх послуг і ринку паці проведено опитування випускників ВНЗ і роботодавців, що дозволило надійти висновку про адаптаційний характер зв’язків означених ринків З одного боку, ринок освітніх послуг у своєму формуванні і розвитку повинний враховувати попит на професійно-кваліфікаційний склад робочої сили, пропонований з боку ринку праці, з іншого боку- активно впливати на нього за допомогою формування пропозиції підготовленої робочої сили з урахуванням змін і вимог інноваційної економіки.

  6. Виявлені теоретичні основи функціонування ринків освітніх послуг і праці дозволили сформувати наукову базу механізму взаємодії ринків, а саме, визначити форми, методи й інструменти маркетингового впливу на тісноту установлених взаємозв’язків. Доведено можливість досягнення синергізму розвитку ринку освітніх послуг і ринку праці за умови системного підходу до використання інструментарію маркетингу, що дозволяє уловлювати сигнали змін, які відбуваються в галузевій структурі зайнятості і вчасно реагувати на потреби ринку праці і конкретних споживачів освітніх послуг. Забезпечення синергії розвитку ринку освітніх послуг і ринку праці регіону буде сприяти зниженню кількості незатребуваних фахівців у регіоні, зниженню витрат на утримання в зв’язку з безробіттям великої кількості випускників ВНЗ.

  7. В межах розгляду семи базових моделей взаємодії ринку освітніх послуг і ринку праці, з урахуванням діагностованих проблем цих регіональних ринків, запропонована маркетингова модель досягнення професійного клірингу, який забезпечується науковим підходом до активного використання інструментів маркетингу освітніх послуг, впровадження системи принципів формування змісту процесів професійної підготовки, перепідготовки з урахуванням сигналів зворотного зв’язку зі споживачами ОП про необхідний рівень складових компетенцій фахівців і робочих місць. Запропоновано визначати досягнення професійного клірингу на основі анкетування носіїв попиту (потенційних роботодавців) та носіїв пропозиції (випускників ВНЗ). На підставі отриманої інформації можна оцінити задоволеність клієнтів, а також якість освітніх продуктів та досягнення професійного клірингу за розробленою в роботі методикою.

  8. На підставі обґрунтування відповідного порядку дій розроблено методику впровадження маркетингової системи на основі стратегії раннього попередження, яка вміщує компоненти, що поєднують стадії наростання сили сигналів та адекватні цим сигналам маркетингові заходи на п’яти ієрархічних рівнях. щодо визначення затребуваного асортименту освітніх послуг та вимог до їх якості. З метою поліпшення якості надання освітньої послуги на основі принципів сучасного внутрішнього маркетингу, запропоновано андрогогічну модель процесу навчання як способу взаємодії учасників створення і споживання освітньої послуги на суб’єкт - суб’єктній основі.

  9. Сформовано структуру організаційно-економічного механізму впровадження маркетингової системи освітніх послуг ВНЗ, яка містить основні етапи впровадження, методику оцінки ефективності маркетингової системи освітніх послуг і обумовлює оптимізацію організаційної структури ВНЗ зокрема створення лабораторії маркетингових досліджень та моніторингу якості освітніх послуг і продуктів в структурі інституту післядипломної освіти.

Публікації автора:

У фахових виданнях:

  1. Балабанова І.В., Волокитіна Л.О. Маркетинг у сфері освітніх послуг // Темат. зб. наук. пр. з проблем торгівлі і громадського харчування “Торгівля і ринок України”. - Донецьк, 1999. - С. 22-26. (Особистий внесок – визначено стратегії активної взаємодії ВНЗ на ринку освітніх послуг – 0,2 д.а.).

  2. Волокитіна Л.О. Реклама в системі маркетингу освітніх послуг // Темат. зб. наук. пр. з проблем торгівлі і громадського харчування “Торгівля і ринок України”. - Донецьк, 2000. - С.225 – 229.

  3. Волокитіна Л.О., Астапова К.А., Олифиров В.П. Сегментація ринку освітніх послуг та продуктів (ОПП) факультету післядипломної освіти (ФПО) Донецького державного університету економіки і торгівлі // Вісник. Серія “Економічні науки”. - Донецьк, 2000. - №7. - С.149-158. (Особистий внесок – визначено цільові сегменти ФПО на ринку освітніх послуг та ринку праці – 0,3 д.а.).

  4. Волокитіна Л.О. Роль маркетингу освітніх послуг в рішенні проблем соціальної політики України в період становлення ринкової економіки // Темат. зб. наук. пр. з проблем торгівлі і громадського харчування “Торгівля і ринок України”. - Донецьк, 2001. - С. 85-89.

  5. Криковцева Н.О. Волокитіна Л.О. Маркетинг у системі післядипломної освіти: освітня послуга у відтворенні продуктивних сил суспільства // Темат. зб. наук. пр. з проблем торгівлі і громадського харчування “Торгівля і ринок України”. - Донецьк, 2004, С.196-202. (Особистий внесок – проведено аналіз генезису понять освітніх послуг, визна-чено особливості надання освітньої послуги у системі післядипломної освіти – 0,25 д.а.).

  1. Оліфіров ВП., Криковцева НО., Волокитіна Л.О. Освітні інновації як основа модернізації післядипломної освіти ВНЗ // Економіка: проблеми теорії та практики. Зб наукових праць. -Дніпропетровськ: ДНУ, 2005. - Випуск 209, т. IV.- С. 1027-1039. (Особистий внесок – запропоновано підходи щодо модернізації організаційної структури ФПО на інноваційній основі – 0,25 д.а.).

  2. Волокитіна Л.О. Сучасні підходи щодо оцінки якості професійної освіти // Темат. зб. наук. пр. з проблем торгівлі і громадського харчування “Торгівля і ринок України”. - Донецьк, 2006. – С.21 – 27.

  3. Волокитіна Л.О. Проблеми підвищення рівня якості освітнього потенціалу підприємців на ринку товарів і послуг // Темат. зб. наук. пр. з проблем торгівлі і громадського харчування “Торгівля і ринок України”. - Донецьк, 2006. - С.- 273-277.

  4. Волокитіна Л.О. Концепція формування маркетингової системи освітніх послуг вищого навчального закладу // Темат. зб. наук. пр. з проблем торгівлі і громадського харчування “Торгівля і ринок України”. - Донецьк, 2007.- С. 199-209.

  5. Волокитіна Л.О. Стан і проблеми ринку освітніх послуг Донецької області // Науковий вісник НГУ – Дніпропетровськ: НГУ, 2005.- №5. - С. 101.

Публікації за матеріалами конференцій:

  1. Олифиров В.П., Волокитина Л.А. Факторы, обуславливающие новый подход к развитию последипломного образования и повышения его качества // Управління якістю професійної освіти: Зб. матер. ІІ міжнар. наук.-практ.конф.- Донецьк: Донецький інститут післядипломної освіти інженерно-педагогічних працівників АПН України. – 2002. - Ч.3. - С. 31-33. (Особистий внесок – обґрунтовано необхідність модернізації післядипломної освіти в умовах інноваційної економіки – 0,06 д.а.).

  2. Волокитіна Л.О. Втілення модульної системи професійного навчання – шлях регулювання ринку праці регіону // Тенденції розвитку ринку праці в Україні та проблеми працевлаштування студентів: матер. міжнар. наук.-практ.конф.- Луганськ: Східноукраїнський національний університет. - 2001. – С. 20-23.

  3. Криковцева Н.А., Волокитина Л.А. Образовательные услуги: пути повышения качества // Менеджмент та маркетинг: досягнення і перспективи: Зб. матер. ІХ Всеукр. наук.-практ. конф. - К.: ІВЦ “Політехніка”. - 2002. - С. 43. (Особистий внесок – визначено підходи до підвищення якості з урахуванням принципів сучасної освітньої парадигми – 0,05 д.а.).

  4. В Волокитіна Л.О. Компетентнісний підхід до формування змісту післядипломної освіти – ключ до оновлення і підвищення ефективності вищої освіти // Соціально-економічні проблеми регіонального розвитку: Матер. VІІ наук.-практ. конф. Павлоград: ЗПІЕУ, 2005. – С. 19-23.

  5. Волокитина Л.А. Исследование механизма взаимодействия рынков труда и образовательных услуг в регионе // Соціально-економічні проблеми регіонального розвитку: Тези доп. VІІІ науково-практ.конф.- Павлоград: ЗПІЕУ, 2006. – С. 152-153.

  6. Волокитіна Л.О. Проблеми підвищення рівня якості освітнього потенціалу підприємців на ринку товарів та послуг // Держава та ринок: стратегія внутрішнього розвитку промислових регіонів: Тези доп. Всеукр. наук.-практ. конф. – Маріуполь:ПДТУ, 2006 – С. 36-40.

  7. Криковцева Н.О., Волокитіна Л.О. Забезпечення професійного клірингу – стратегічний напрям досягнення збалансованості ринку освітніх послуг і ринку праці // Проблеми і перспективи працевлаштування випускників вищих навчальних закладів: Зб.тез доп. І Всеукр. наук.- практ. конф. - Донецьк: ДонДУЕТ, 2006. – С.217-221. (Особистий внесок – розроблено маркетингову модель досягнення професійного клірингу на ринку праці – 0,25 д.а.).

  8. Волокитіна Л.О., Криковцева Н.О. Інноваційній економіці – інноваційна післядипломна освіта ВНЗ // Маркетинг освіти: Зб.тез доп. ІІ Міжнар.наук.-практ. конф. – Дніпропетровськ:НГУ,2006. –С. 85-87. (Особистий внесок – визначено інноваційні підхо-ди до формування змісту освіти та надання послуг післядипломної освіти ВНЗ – 0,2 д.а.).