Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Сенішина Людмила Олександрівна. Маркетинг хлібобулочних виробів: дисертація канд. екон. наук: 08.06.01 / Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М.Туган- Барановського. - Донецьк, 2003.



Анотація до роботи:

Сенішина Людмила Олександрівна. Маркетинг хлібобулочних виробів. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами. – Донецький державний університет економіки і торгівлі ім. М.Туган-Барановського, Донецьк, 2003 р.

Проведено моніторинг регіонального ринку хлібобулочних виробів; висвітлено фактори, що ускладнюють впровадження маркетингу у діяльність хлібопекарських підприємств; визначено основні принципи організації маркетингової діяльності хлібопекарських підприємств; установлено взаємозв'язок різних видів потреб у їхній причинно-наслідковій залежності, задоволення яких забезпечує ефективність виробничо-збутової діяльності хлібопекарських підприємств; визначено основні переваги споживачів у хлібі залежно від виду сировини, форми виробництва та способу його постачання на ринок; запропоновано схему управління маркетинговою діяльністю хлібопекарських підприємств; рекомендовано організаційну схему системи розподілу хлібобулочної продукції з метою покращання взаємозв’язку між хлібопекарськими підприємствами і споживачами; визначено привабливість сегмента для різних хлібопекарських підприємств; розроблено рекомендації щодо активізації збутової діяльності хлібопекарських підприємств на ринку хлібобулочних виробів; визначено ризик-позицію досліджуваних хлібопекарських підприємств; запропоновано маркетингові стратегії утримання конкурентних позицій для досліджуваних хлібопекарських підприємств.

У дисертаційній роботі розроблено методичні підходи до формування й реалізації маркетингових стратегій для хлібопекарних підприємств з урахуванням особливостей розвитку регіонального споживчого ринку хлібобулочних виробів. Основні наукові та прикладні висновки полягають у наступному.

  1. Результати оцінки стану регіонального ринку хлібобулочних виробів показали, що сьогодні, порівняно з попередніми роками, на думку більше половини споживачів (55%), спостерігається тенденція до його поліпшення; 37,0% вважають, що ситуація не змінилася, а 8% відзначають деяке погіршення у торгівлі досліджуваною групою товарів.

  2. Основними принципами організації маркетингової діяльності хлібопекарських підприємств є: виробництво хлібобулочних виробів і їхня реалізація розглядається як єдиний процес; структура зв'язків між структурними елементами єдиного виробничо-збутового комплексу будується з урахуванням впливу кінцевих споживачів; оцінка діяльності кожної ланки виробничо-збутового ланцюга дається відповідно до того внеску, який був зроблений кожною з них.

  3. На регіональному ринку хлібобулочних виробів існує ряд факторів, які перешкоджають виробленню і практичній реалізації маркетингових стратегій. До головних з них можна віднести: нерозвиненість інфраструктури досліджуваного ринку; слабку підготовленість фахівців, що працюють у сфері маркетингу; встановлення адміністративних бар'єрів з боку регіональної влади на шляху входу конкурентів на даний ринок.

  4. При розробці завдань, спрямованих на підвищення ефективності діяльності хлібопекарських підприємств, необхідно враховувати рівень розвитку їхніх потреб у їхньому комплексному прояві на засадах принципу причинно-наслідкового зв'язку між різними видами потреб.

  5. Результати оцінки переваг покупців на ринку хлібобулочних виробів залежно від виду борошна та способу випічки свідчать про те, що хлібу з пшеничного борошна вищого сорту віддають перевагу 52% покупців; 20% - віддають перевагу хлібу з пшеничного борошна першого сорту і для 4% покупців сорт пшеничного борошна не має значення. За способом випічки найбільша перевага (81 % опитаних споживачів) віддається подовому хлібу; кожнй десятий респондент віддає перевагу формовому хлібу і близько 9% віддають перевагу батонам.

  6. Запропоновано схему управління маркетинговою діяльністю, що складається з наступних етапів: визначення місії, встановлення цілей, проведення маркетингових досліджень, визначення сценаріїв розвитку, вибір стратегій розвитку, розробка і реалізація комплексу маркетингу, оцінка маркетингових ризиків, контроль маркетингу.

  7. Рекомендовано організаційну схему системи розподілу хлібобулочних виробів, яка спрямована на підвищення ефективності діяльності хлібопекарських підприємств, що передбачає забезпечення виробниками певної структури асортименту на основі поточних і прогнозованих потреб споживачів, створення різних видів торгових підприємств для реалізації продукції, активізацію продажу хліба і булочних виробів.

  8. Головним стратегічним напрямком для досліджуваних хлібопекарських підприємств рекомендовано зміцнення ринкової позиції за рахунок укріплення конкурентних позицій підприємства на ринку хлібобулочних виробів, а також підвищення основних показників господарської діяльності.

  9. Для утримання конкурентних позицій досліджуваним хлібопекарським підприємствам рекомендовано активізувати роботу у таких напрямках: забезпечення зростання обсягів збуту хлібобулочних виробів з урахуванням вимог ринку і можливостей підприємства на засадах маркетингових досліджень; забезпечення ефективної системи розподілу і безперебійної реалізації хлібобулочних виробів шляхом удосконалювання форм їхнього продажу, забезпечення зручності і підвищення рівня торгового обслуговування покупців; розширення сегментів споживчого ринку, що обслуговується досліджуваними хлібопекарськими підприємствами, за рахунок визначення запитів і переваг споживачів.

  10. Виходячи з того, що всі досліджувані хлібопекарські підприємства реалізують приблизно однаковий товарний портфель для однієї і тієї ж цільової аудиторії, їм рекомендовано з маркетингової стратегії вибору цільового ринку стратегію повного охоплення ринку. Ця стратегія реалізується шляхом використання диференційованого маркетингу і припускає виділення великої кількості сегментів та прагнення забезпечувати їх якнайбільшою кількістю хлібобулочних виробів. Відповідно до запропонованої стратегії рекомендовано досліджуваним великим хлібопекарським підприємствам маркетингову конкурентну бізнес – стратегію.

  11. Для підвищення ефективності діяльності досліджуваних хлібопекарських підприємств важливим чинником виступає оцінка і мінімізація маркетингових ризиків. Для досліджуваних підприємств рекомендовано використовувати розроблену методику оцінки загального маркетингового ризику і заходи щодо його мінімізації.

Публікації автора:

Монографії:

  1. Донец Л.И., Сенишина Л.А. Маркетинговая ориентация предпринимательской деятельности.– Донецк: ДонГУЭТ, 2000.- 132 с. (особистий внесок автора: проаналізовано стан виробничо-збутової політики на вітчизняному ринку хлібобулочних виробів, розроблено заходи щодо посилення маркетингової діяльності хлібопекарських підприємств, запропоновано стратегії підвищення ефективності збутової діяльності хлібопекарських підприємств на засадах впровадження маркетингової концепції, 4,15 д.а).

Наукові статті у фахових виданнях:

  1. Сенішина Л. Сегментування ринку: принципи та технологія впровадження // Торгівля і ринок України.–Донецьк:ДонДУЕТ,1999.- Вип.9, Т.2.- С.96–101.

  2. Сенішина Л. Потреби в контексті виробничо - збутової політики на ринку борошняних виробів //Торгівля і ринок України- Донецьк: ДонДУЕТ.- 2000.- Вип.10, Т.1.- С.334-338.

  3. Сенішина Л. Забезпечення захисту споживачів в контексті впровадження маркетингу //Торгівля і ринок України.– Донецьк: ДонДУЕТ, 2000.- Вип.11, Т.2.- С.339-344.

  4. Сенішина Л.О. Особливості товарної політики на ринку борошняних виробів // Вісник ДонДУЕТ. Серія “Економічні науки”.- Донецьк: ДонДУЕТ.-2000.- Вип.8. - С.128-134.

  5. Сенішина Л.О.Обумовленість прибутковості підприємства попитом на ринку борошняних виробів //Торгівля і ринок України. Донецьк: ДонДУЕТ.- 2001.- Вип.12,Т.3.- С.226-232.

  6. Сенишина Л.А. Оценка структуры регионального рынка хлебо-булочных изделий //Экономика:проблемы теории и практики.-Днепропетровск,: ДНУ.- 2001.- Вып.92.- С.8-12.

  7. Сенішина Л. Модель взаємодії виробників і споживачів на регіональному ринку хлібобулочних виробів.// Торгівля і ринок України. - Донецьк: ДонДУЕТ.- 2000.- Вип.14, Т.1.- С.178-182.

  8. Донець Л.І., Сенішина Л.О. Удосконалення керівництва в контексті інноваційних процесів управління підприємствами малого бізнесу //Социально-экономические аспекты промышленной политики. - Донецьк:ИЭП НАН Украины. – 2001.- Т.1.- С.382-386 (особистий внесок автора: висвітлено роль і місце керівника в системі організації діяльності підприємств малого бізнесу, запропоновано шляхи удосконалення організації управління з урахуванням інтересів та переваг споживачів, 0,2 д.а).

Наукові статті в інших виданнях

  1. Сенишина Л.А. Ориентация на потребителя – ключ к повышению эффективности предпринимательской деятельности. //Предпринимательство: проблемы и решения – Донецк: Кассиопея.- 1998.- Вып.2 - С.147 – 151.

  2. Сенишина Л.А. Эффективный маркетинг как основа оптимизации производственно – сбытовой деятельности. //Предпринимательство: проблемы и решения.– Донецк: КИТИС.- 1999.- Вып.3.- С.113 – 118.

Тези доповідей на науково-практичних конференціях

  1. Донец Л.И.., Сенишина Л.А. Социально-экономические проблемы переходных процессов в Украине. // Труды Междунар. конф. “Устойчивое развитие стран с переходной экономикой” - Донецк: ДГК.- 1998.-С.51-52 (особистий внесок автора:обгрунтовано необхідність перебудови методологічних підходів до організації діяльності вітчизняних підприємств в умовах сталого розвитку економіки, 0,04 д.а.).

  2. Сенішина Л.О. Маркетингове дослідження як засіб підвищення конкурентоспроможності на ринку борошняних виробів. // Праці Междунар. конф. “Маркетинг: теорія і практика”.- К.: КНЕУ.- 1998.- С.194.

  3. Сенишина Л.А. Активизация деятельности предприятий на рынке хлебобулочных изделий //Труды Всеукр. конф. “Современные социально-экономические проблемы Крыма и пути их решения”- Симферополь: КИБ.- 2001.- С.46.

  4. Сенишина Л.А. Стимулирование продаж на рынке хлебобулочных изделий // Труды Всеукр. конф. “Україна наукова 2001 - Днепропетровск: ДНУ.- 2001.- С.11-12.

  5. Сенишина Л.А. Ситуационный анализ маркетинговой среды на региональном рынке хлебобулочных изделий // Труды Всеукр. конф. “Теория и практика перестройки экономики” - Черкассы: ЧДТУ.- 2001.-С.146-149.

  6. Сенишина Л.А. Сбытовая политика на рынке хлебобулочных изделий в контексте социально-экономических преобразований // Труды Междунар. конф. “Теория и практика коммерческой деятельности” – Красноярск: КГЭИ.- 2002.- С.98-100.

  7. Сенишина Л.А., Кедровский О.И. Эффективность взаимодействия предприятия с внешним окружением // Труды Всеукр. науч.конф. “Проблеми економічного зростання України в сучасних умовах: мікро- и макрорівень”- Феодосія: ФДФЕІ.- 2002.- С.21 (особистий внесок автора: запропоновано шляхи удосконалення взаємодії підприємств малого бізнесу з економічним довкіллям держави, 0,03д.а.).