Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Барна Марта Юріївна. Конкурентне середовище роздрібних торговельних підприємств: механізми та шляхи розвитку. : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Барна М.Ю. Конкурентне середовище роздрібних торговельних підприємств: механізми та шляхи розвитку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (економіка торгівлі та послуг), Львівська комерційна академія, м. Львів, 2008.

Дисертація присвячена дослідженню теоретичних основ та розробці методичного інструментарію підвищення конкурентоспроможності роздрібних торговельних підприємств в умовах інтенсифікації конкуренції в роздрібній торгівлі.

У дисертаційній роботі розкрито теоретико-методичні засади розвитку конкуренції в сфері внутрішньої торгівлі.

Визначено сутність конкурентного середовища, умови та чинники розвитку підприємств в роздрібній торгівлі.

Розроблено методичні підходи для оцінювання показників конкурентного середовища в роздрібній торгівлі.

Обгрунтовано параметри та рівні конкурентоспроможності торговельних підприємтсв. Запропоновано сучасні механізми розвитку конкурентного середовища в роздрібній торгівлі, а також шляхи диверсифікації та активізації інноваційної діяльності як обєктивної умови набуття конкурентних переваг торговельними підприємствами.

У дисертаційній роботі наведено теоретичне узагальнення та запропоноване нове вирішення актуального науково-прикладного завдання щодо удосконалення механізму розвитку конкурентного середовища в роздрібній торгівлі, підвищення рівня конкурентоспроможності торговельних підприємств і підвищення якості торговельного обслуговування. Результати проведеного дослідження дозволяють зробити наступні висновки:

1. Дослідження формування конкурентного середовища в роздрібній торгівлі України показало, що не дивлячись на зростання масштабів і позитивної динаміки розвитку торгівлі в умовах демонополізації та лібералізації торговельної діяльності, конкуренція розвивається безсистемно, без належних науково-теоретичних обґрунтувань і практичних узагальнень. Як наслідок, окремі сегменти ринку і сфери торгівлі в цілому малоконкурентоспроможні, про що свідчить збитковість третини підприємств торгівлі, контроль з боку іноземних фірм основних сегментів споживчого ринку, величезні масштаби нелегалізованої торгівлі.

2. Узагальнення теоретичних положень сутності конкурентного середовища дозволило сформулювати дефініцію його змісту, як сукупності економіко-організаційних та соціальних умов, в яких торговельні підприємства ведуть конкурентну боротьбу за споживача, постачальника та вагому частку ринку. Конкурентне середовище – категорія багатогранна і складається з макро- і мікросередовища. Воно формується залежно від виду конкуренції, що існує: досконалої, монополії, олігополії, монополістичної конкуренції. В роботі наведена характеристика конкурентного середовища різних видів конкуренції.

3. Науковий аналіз змісту і структури конкурентного середовища дозволив виявити особливості прояву конкуренції в роздрібній торгівлі, а також специфіку в характері конкурентного середовища. Зокрема: неможливість абсолютного лідерства на товарному ринку, динамічність зовнішніх факторів, територіальна обмеженість конкурентного впливу, зміна конкурентних переваг, пріоритетність впливу зовнішніх чинників, залежність конкуренції від суб’єктивних чинників, у тому числі адміністративних. Всі ці особливості є визначальними при розробці конкурентної політики та адаптації підприємств роздрібної торгівлі до нового конкурентного середовища.

4. Дослідження показало, що конкурентне середовище в роздрібній торгівлі формується під впливом комплексу факторів, які належать до макро-або мікросередовищ. Для першого напряму найбільш характерними є загальні чинники – політичні, економічні, демографічні, соціальні, технологічні та географічні. У другому напрямку переважає вплив чинників специфічних, таких як: інновації, нові методи, технології, місце розташування торговельного підприємства. Характер, ступінь і спрямованість впливу кожної групи чинників теоретично розкриті та доведені, що дозволило визначити перспективні тенденції розвитку конкурентного середовища в роздрібній торгівлі.

5. Запропонована в роботі методика аналізу та оцінки інтенсивності конкурентного середовища в роздрібній торгівлі дозволяє визначити ступінь впливу сил конкуренції на інтенсивність конкурентного середовища. Доведено, що найбільшою мірою впливають “постачальники” та “покупці”, у меншій мірі – конкуренти, помірно - товари-субститути. Активізація найбільш впливових сил дозволить прискорити формування конкурентного середовища у вітчизняній торгівлі.

6. Проведені на основі розробленої методики дослідження і розрахунок залежності інтенсивності конкурентного середовища від концентрації торгівлі, динаміки товарообігу і рівня доходності підприємств торгівлі, а також розрахунок узагальненого показника, дозволяє виявити регіональну і територіальну диференціацію такої інтенсивності.

7. Розроблені підходи до визначення рівня конкурентоспроможності роздрібних торговельних підприємств із врахуванням інтенсивності конкурентного середовища на базі вагомості факторів ефективності процесу купівлі-продажу, фінансового стану, якості обслуговування і місця розташування торговельного підприємства дозволяють оцінити рівень конкурентоспроможності суб’єкту ринку за наступною градацією: ідеально конкурентоспроможний, позитивно конкурентоспроможний, потенційно конкурентоспроможний, неконкурентоспроможний. Цей якісно новий підхід дозволяє формувати регіональні та локальні конкурентоспроможні системи торгівлі.

8. З метою інтенсифікації конкурентного середовища і посилення конкурентних переваг роздрібних торговельних підприємств запропоновано відповідний механізм, до структури якого включені такі складові: конкурентна політика, регуляторна політика, економічні методи, адміністративні важелі, організаційні форми, а також економічні, адміністративні, організаційно-методичні і технічні бар’єри. Використання такого механізму сприятиме стратегічному управлінню конкуренцією, системному підходу до її розвитку в роздрібній торгівлі.

9. Проведений аналіз різних можливих форм диверсифікації діяльності та типів інновацій дав можливість обґрунтувати напрями диверсифікаційних перетворень та використання інноваційних технологій для підприємств роздрібної торгівлі різних форматів та розмірів.

10. Суттєве посилення конкурентних переваг роздрібних торговельних підприємств можливе при створенні умов для реалізації конкурентних відносин у таких стратегічних напрямках: організації комерційної діяльності, маркетингу, менеджменту і фінансового забезпечення. Пріоритети створення таких умов і шляхи їх реалізації теоретично і практично обґрунтовано, що дає можливість вибору шляхів покращення якості позиціонування торговельних підприємств і реалізації конкурентних переваг.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

1. Барна М. Ю. Роль антимонопольного законодавства України у формуванні конкуренції в торговельних системах / М. Ю. Барна // Вісник ЛКА: Зб. наук. праць (за матеріалами міжнародної наукової конференції “Актуальні проблеми регіонального розвитку в контексті європейської інтеграції”). Серія Економічна, випуск 18, ч.2. – Львів, 2005. - С. 290 - 294.

2. Барна М. Ю. Цінові методи конкуренції в торговельних системах / М. Ю. Барна // Вісник ЛКА: Зб. наук. праць (за матеріалами міжнародної науково-практичної конференції “Структурні трансформації та інвестиційно-інноваційний розвиток торгівлі”). Серія економічна, випуск 19. – Львів, 2005. - С. 227 - 231.

3. Барна М. Ю. Методичні засади оцінки рівня конкурентоспроможності роздрібних торговельних підприємств / М.Ю. Барна // Вісник ЛКА. Серія економічна, випуск 24. – Львів, 2007. - С. 128 - 135.

4. Барна М. Ю. Особливості процесу позиціонування роздрібних торговельних підприємств та його управління в конкурентному середовищі / М. Ю. Барна // Науковий вісник УкрДЛТУ. Випуск 18.1. – Львів, 2008. – С. 128-133.

5. Футало Т. В. Конкурентне середовище на споживчому ринку України: проблеми і перспективи / Т. В. Футало, М. Ю. Барна // Науковий вісник УкрДЛТУ. Випуск 14.7. – Львів, 2004. – С. 268 - 278. Особистий внесок: аналіз конкурентного середовища в торгівлі, характеристика елементів, які формують конкурентне середовище, методологія оцінювання інтенсивності конкурентного середовища.

Публікації у інших виданнях

1. Барна М. Ю. Еволюція конкуренції в торговельних системах / М. Ю. Барна // “Економічний і соціальний розвиток в ХХІ столітті: національна ідентичність та тенденції глобалізації”: Збірник тез доповідей Третьої міжнародної науково-практичної конференції молодих вчених “Економічний і соціальний розвиток України в ХХІ столітті”. Ч.2. – Тернопіль, 2006. - С. 325 - 327.

2. Барна М. Ю. Конкурентоздатність – одна із передумов технічного регулювання в Україні / М. Ю. Барна, О. В. Сибірна // Матеріали 2-ї науково-практичної конференції “Соціально-економічний розвиток і безпека України: філософія, стратегія, тактика”, 17 травня 2007р. – Львів, 2007. - С. 45 - 47. Особистий внесок: загальна характеристика конкурентноздатності товарів, які реалізуються через роздрібну торговельну мережу на внутрішньому ринку України.

3. Барна М. Ю. Фактори впливу на інтенсивність конкуренції в торгівлі / М. Ю. Барна // Матеріали науково-практичної конференції “Проблеми забезпечення конституційних прав громадянина в кримінальному судочинстві”, 26 жовтня 2007 р. – Львів, 2007 - С. 24 - 26.

4. Сибірна Р. І. Економіко-правові аспекти розвитку підприємництва і підприємства / Р. І. Сибірна, М. Ю. Барна // Науковий Вісник ЛЮІ МВСУ. Серія економічна. Львів, 2005. - № 1. С. 46 - 49. Особистий внесок: подана характеристика еволюції підприємства та підприємництва.

5. Футало Т. В. Види конкуренції на споживчому ринку України та їхнє співвідношення / Т. В. Футало, М. Ю. Барна // Науковий Вісник ЛЮІ МВСУ. Серія економічна. Львів, 2005. - № 2. – С. 211 - 219. Особистий внесок: аналіз видів конкуренції на споживчому ринку України.

6. Футало Т. В. Забезпечення національної безпеки України при формуванні конкуренції в торговельних системах / Т. В. Футало, М. Ю. Барна // Теоретико-прикладні проблеми протидії організованій злочинності та злочинам терористичної спрямованості. Матеріали міжнародної науково-практичної конф., 8-9 квітня 2005 р. Ч. 2. – Львів, 2005. - С. 221 - 224. Особистий внесок: характеристика процесу формування конкурентних відносин в торгівлі, їх розвитку, регулювання монополізму.