Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Артемчук Людмила Миколаївна. Комп'ютерне оцінювання професійних знань в структурі підготовки медичних сестер: дисертація канд. пед. наук: 13.00.04 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2003. - 19 с.



Анотація до роботи:

Артемчук Л.М. Комп’ютерне оцінювання професійних знань в структурі підготовки медичних сестер. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2003 рік.

У дисертації обґрунтовано необхідність запровадження сучасних методів вимірювання та оцінювання знань студентів при використанні у навчальному процесі інформаційних технологій. Розроблено форму моніторингу якості професійної підготовки фахівців для освітньо-кваліфікаційного рівня “молодший спеціаліст”, яка базується на практиці стандартизованого тестового контролю, що забезпечує одержання об'єктивних і порівнювальних показників якості й ефективності навчання.

Сучасна технологія стандартизованого тестування є замкненим технологічним циклом, що включає чотири обов’язкові компоненти: комп’ютерний банк уніфікованих тестових завдань, тест, тестовий іспит, статистичний аналіз тесту та тестових завдань. Медичні ліцензійні іспити як засіб стандартизованого контролю потребують відповідної комп’ютерної підтримки. Комп’ютерна програма складається з чотирьох основних функціональних блоків пов'язаних між собою інформаційними потоками і технологічними зв'язками загального циклу обробки інформації у процесі тестування.

Розроблено та апробовано методику комп’ютерного оцінювання професійних знань студентів внз України для спеціальності “сестринська справа” освітньо-кваліфікаційного рівня “молодший спеціаліст” та визначено форми подання даних оцінювання для використання в системі моніторингу та управління якістю підготовки спеціалістів.

  1. Підготовка фахівців для напряму “Медицина” має такі особливості: підготовка фахівців здійснюється двома шляхами, що призводять до набуття фахівцем двох різних кваліфікацій – “медична сестра” або “лікар”; послідовності освітньо-кваліфікаційних рівнів, що здобуваються особою при отриманні відповідної кваліфікації, різні і не є продовженням (доповненням) одна одної; кваліфікація – “медична сестра” присвоюється після засвоєння освітньо-професійної програми підготовки фахівця освітньо-кваліфікаційного рівня “молодший спеціаліст та бакалавр”; підготовка фахівця освітньо-кваліфікаційного рівня “молодший спеціаліст” здійснюється на базі повної та неповної середньої освіти. Сучасні вимоги до фахівця вимагають запровадження комплексних підходів до визначення показників якості навчання та методів її вимірювання, які мають реалізовувати принципи порівнювальності та об’єктивності. Методом контролю, що відповідає вимогам державних стандартів освіти, а саме, вимозі діагностичності, є метод стандартизованого тестування рівня професійних знань.

  2. Реальний стан системи навчання можна обстежити та визначити при формуванні рівнів моніторингу професійних знань. Багаторівневий моніторинг побудовано за принципами системності, модульності та автономності, цілеспрямованості, об’єктивності, погодженості, коммунікативності та технологічності, інформативності, інтегрованості та диференційованості, керованості, несуперечності. Використання стандартизованого тестового контролю дозволяє виявляти зміни кількісно у всій системі підготовки фахівця та реалізувати нові функції моніторингу: динамічну, порівняльну, конкурентну, інформаційну, управлінську, комплексну.

  3. Сучасна технологія стандартизованого тестування є замкненим технологічним циклом, який включає чотири обов’язкові компоненти: комп’ютерний банк уніфікованих тестових завдань, тест, тестовий іспит, статистичний аналіз тесту та тестових завдань. Медичні ліцензійні іспити як засіб стандартизованого контролю потребують відповідної комп’ютерної підтримки. Комп’ютерна програма складається з чотирьох основних функціональних блоків, пов'язаних між собою інформаційними потоками і технологічними зв'язками загального циклу обробки інформації у процесі тестування: блок формування банка тестових завдань та експертизи; блок формування тесту; блок обробки результатів тестування; блок аналізу тестів та тестових завдань.

Модуль банку тестових завдань та тесту включає багатовимірну матрицю змісту та відповідну багатовимірну специфікацію тестових завдань.

Модуль аналізу тестів та тестових завдань реалізує такі основні функції: виконання розрахунків субтестів (відсоток відповідей за кожним субтестом); розрахунок психометрії тесту (визначення середнього первинного балу, середньоквадратичного відхилення, коефіцієнта надійності R, виду розподілу, асиметрії, ексцесу, коефіцієнта кореляції тощо); розрахунок психометрії ТЗ (індекс складності, індекс дискримінації, відсоток відповідей на кожен дистрактор тощо); генерація даних для аналізу валідності тесту.

  1. Засіб діагностики якості підготовки медичних сестер відповідно до вимог державних стандартів має забезпечити вимірювання такого показника, який за властивостями є комплексним, інтегрованим і відповідає структурі змісту банку тестових завдань та тесту, що ґрунтуються на вимогах та змісту ОКХ і ОПП галузевих стандартів. Вимірюючи фактично один загальний результат за тестом (відсоток правильних відповідей) метод стандартизованого тестування, базуючись на багатовимірній структурі змісту, що закладається в основу комп’ютерного банку тестових завдань та змісту тесту, реалізує можливість диференціації цього показника на окремі складові. Розроблений комплекс комп’ютерних програм та відповідні форми подання результатів дозволяють отриманий результат тестування професійних знань подати як інтегрований показник якості підготовки студента шляхом диференціації його відповідно до змісту та використовувати ці результати як для моніторингу, так і для управління якістю підготовки медичних сестер.

Публікації автора:

  1. Артемчук Л.М. Принципи створення тестових завдань //Медична освіта. - 2003. - №2. - С. 67-68.

  2. Артемчук Л.М., Мруга М.Р. Встановлення критеріїв “склав/ не склав”// Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2000. - №2. - С. 134-141.

  3. Артемчук Л.М., Булах І.Є., Алексійчук І.С. Національні ліцензійні іспити з медицини у США й Україні //Педагогіка і психологія професійної освіти. - 1999. - №3. - С. 308-313.

  4. Артемчук Л.М., Булах І.Є. Вимоги до рейтингової системи оцінювання підсумкових знань. //Педагогіка і психологія професійної освіти. - 1998. - №3. - С. 79-82.

  5. Артемчук Л.М., Булах І.Є, Мруга М.Р. Методика дослідження валідності методів контролю знань //Педагогіка і психологія професійної освіти. – 1998. - №2. – С. 97-100.

  1. Крок М Сестринська справа 2002: Збірник тестових завдань для ліцензійного іспиту /Упорядники: Артемчук Л.М., Булах І.Є., Чернишенко Т.І. - К.: МОЗ України, Центр тестування МОЗ України, 2002. –16 с.

  2. Крок М Сестринська справа 2001: Збірник тестових завдань для ліцензійного іспиту /Упорядники: Артемчук Л.М., Булах І.Є., Чернишенко Т.І. - К.: МОЗ України, Центр тестування. 2001. –12 с.

  3. Артемчук Л.М., Булах І.Є, Жегрій Т.І. Нові підходи до системи оцінювання знань //Матеріали навч.-метод. конф. “Сучасні підходи до організації навчального процесу та активізації самостійної роботи студентів та інтернів в умовах реалізації нового навчального плану”. - Київ - 1995.-С.8-9.

  4. Артемчук Л.М., Добровська Л.М. Комп’ютерні експертні системи-новітні технології навчання //Тези доп. української наук.-метод. конф. “Проблеми підготовки медичних та фармацевтичних кадрів України”. – Одеса, 1997. - С. 372-373.

  5. Артемчук Л.М., Булах І.Є, Алексійчук І.С. Впровадження комп’ютерного тестування у навчальний процес медичних ВУЗів. //Тезисы международной конф. “Современные проблемы дидактика высшей школы”. - Донецк, 1997. - С.89-90.

  6. Артемчук Л.М., Булах І.Є., Мруга М.Р., Коломієць Є.А., Русіна Л.І. Комп’ютерна підтримка технологічного циклу ліцензійних іспитів // Матеріали наук.-метод. конф. “Актуальні проблеми підготовки фахівців у вищих медичних та фармацевтичному навчальних закладах України”. – Чернівці, 2002. - С. 257.

  7. Артемчук Л.Н., Булах И.Е., Гарина М.Г., Филончук И.В. Методология разработки новых стандартов высшего медицинского образования. // В сб. “Развитие квалиметрии человека и образования: теоретические постановки и практика». Книга 2 /Материалы X симпозиума «Квалиметрия в образовании: методология и практика». – М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2002, C. 345-353.

  8. Артемчук Л.Н. Апробация стандартизированного метода контроля успеваемости студентов-фармацевтов. // Медицинское образование XXI века: Сб. науч. тр. - Витебск, 2002. - С. 287-289.

  9. Система моніторингу та оцінка якості освіти (матеріали аналітичного дослідження) /Булах І., Вороненко Ю., Артемчук Л. та ін. – Київ: Програма розвитку Організації об’єднаних націй, UNDP/ПРООН, 2001. –142 с.

  10. L.Artemchuk, M.Mrouga, Y.Bogachkov. The dynamics of knowledge structure of graduating medical students based on results of medical licensing examination. // Матеріали конф. AMEE Conference “Global Standards in Medical Education”, Берлін, Німеччина. 22.08-25.08.2001. - С.438.

  11. L.Artemchuk, M.Mrouga, N.Aleksandrovich. Supporting the introduction of an objective national testing examination. //Матеріали конф. AMEE Conference “Horizon Scanning in Medical Education: 2020 Vision”. Ізраїль, 2000. -C.15