Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Сердюк Наталія Юріївна. Формування управлінських умінь майбутнього вчителя у позанавчальній діяльності : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Сердюк Н.Ю. Формування управлінських умінь майбутнього вчителя у позанавчальній діяльності. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти – Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир, 2008.

Дисертаційна робота є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми формування управлінських умінь майбутнього вчителя у позанавчальній діяльності.

У дисертації проаналізовано стан формування управлінських умінь майбутнього вчителя у позанавчальній діяльності, з’ясовано та уточнено сутнісні характеристики основних понять дослідження: “управлінські вміння”, “формування управлінських умінь”, “система позанавчальної діяльності у вищих педагогічних навчальних закладах”. Розкрито структуру управлінських умінь майбутнього вчителя. Визначено критерії та рівні сформованості управлінських умінь у майбутнього вчителя. На цій основі розроблено, науково обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність змісту та технології формування управлінських умінь майбутнього вчителя у позанавчальній діяльності. Доведено, що рівень сформованості управлінських умінь у майбутнього вчителя підвищується за умов: оновлення змісту навчальних дисциплін та педагогічно доцільного відбору форм, методів, засобів позанавчальної діяльності; упровадження розробленої технології формування управлінських умінь майбутнього вчителя в позанавчальній діяльності вищого педагогічного закладу; методичного забезпечення цього процесу.

Основні результати дослідження впроваджено в навчально-виховний процес вищих педагогічних навчальних закладів.

    1. На основі аналізу філософської, психолого-педагогічної та спеціальної літератури в дисертації зроблено висновок про те, що переважна більшість наукових праць, присвячених актуальній та соціально значущій проблемі формування управлінських умінь учителя, досліджує окремі аспекти означеної проблеми; недостатньо визначеними є напрями розробки педагогічних технологій формування управлінських умінь у позанавчальній діяльності вищого педагогічного навчального закладу. Зазначене вище свідчить про те, що традиційна система підготовки майбутнього вчителя не має чіткого спрямування на формування необхідних управлінських умінь, а зміст, форми та методи формування зазначених умінь майбутнього вчителя є недостатньо теоретично розробленими та ефективними.

    2. Уточнено сутнісну характеристику поняття „управлінські вміння”, що визначається як комплексне утворення, здатність і готовність особистості здійснювати управлінську діяльність, і забезпечується проявом індивідуальних якостей, використанням відповідних професійних знань з управління та застосуванням практичного досвіду.

    Під поняттям “формування управлінських умінь учителя” розуміємо процес виникнення та подолання протиріч між вимогами, що пред’явлються до особистості майбутнього вчителя, та його готовністю до педагогічної управлінської діяльності.

    Сутність поняття „система позанавчальної діяльності у вищих педагогічних навчальних закладах” розглядається у дисертації як сукупність різноманітних форм і методів виховного впливу на студентів з метою становлення їх професійно-педагогічного кругозору, професійно важливих властивостей, рис характеру, педагогічних умінь, навичок і здібностей до творчої педагогічної праці; це додатковий ресурс часу, що дозволяє більш спрямовано та результативно вирішувати питання професійного виховання студентів педагогічного навчального закладу.

    3. Установлено, що розроблені критерії формування управлінських умінь майбутнього вчителя (ставлення студента до роботи вчителя як управлінця власної та учнівської діяльності; наявність стійких професійних мотивів; сформованість якостей, характерних для особистості управлінця; теоретична обізнаність про специфіку змісту управлінської діяльності вчителя) та їх змістові характеристики уможливили діагностування рівнів сформованості управлінських умінь майбутнього вчителя (високий, середній, низький).

    4. У процесі дослідження розроблено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено зміст і технологію формування управлінських умінь майбутнього вчителя у позанавчальній діяльності, яка складалася з двох етапів і передбачала включення студентів у різні види позанавчальної та громадсько-педагогічної діяльності, забезпечувалася різними формами, методами та засобами з метою спрямування педагогічного процесу у вищому навчальному закладі на формування управлінських умінь. За розробленою технологією формувальний етап дослідження передбачав реалізацію цільового, мотиваційного, змістового, діяльнісно-операційного та контрольно-оцінного компонентів.

    Результати формувального етапу експерименту свідчать про ефективність упровадження змісту та технології формування управлінських умінь майбутнього вчителя у позанавчальній діяльності, підвищення рівня сформованості управлінських умінь, що обумовлено загальною більшістю підготовлених до включення в управлінську діяльність студентів. Дані статистики доводять достовірність висновків щодо результативності формувального етапу експерименту.

    5. Проведене дослідження дозволило сформулювати: рекомендації, які сприятимуть підвищенню рівня сформованості управлінських умінь; запропонувати технологію формування управлінських умінь майбутнього вчителя у позанавчальній діяльності, що є загальнодидактичною і може бути використана при підготовці майбутніх педагогів різних спеціальностей з урахуванням їхнього фаху. Підготовлено методичний посібник „Формування управлінських умінь майбутнього вчителя в позанавчальній діяльності” для викладачів вищих педагогічних навчальних закладів, педагогів загальноосвітніх шкіл.

    Проведене дослідження не претендує на вичерпне розв’язання поставленої проблеми. Подальшого вивчення потребують проблеми підготовки викладачів до управлінської діяльності, виконання функцій учителя як класного керівника в системі ступеневої підготовки. Їх вирішення сприятиме вдосконаленню професійної підготовки педагогічних кадрів.

    Основні положення дослідження відображено в таких публікаціях автора:

    Методичні посібники:

    1. Сердюк Н. Ю. Формування управлінських умінь майбутнього вчителя в позанавчальній діяльності: навч.-метод. посіб. / Сердюк Н. Ю., Люріна Т. І., Молодиченко В. В., – 2-ге вид. доп. – Мелітополь: Вид-во “Мелітополь”, 2007. – 110 с.

    2. Сердюк Н. Ю. Формування управлінських умінь майбутнього вчителя в позанавчальній діяльності: навч.-метод. посіб. / Н. Ю. Сердюк, В. В. Молодиченко. – Мелітополь: Вид-во “Мелітополь”, 2007. – 100 с.

    Статті у фахових виданнях, затверджених ВАК України:

    1. Лізньова Н. Ю. Педагогічне планування як аспект удосконалення організації системи позанавчального виховання у вищому навчальному закладі / Н. Ю. Лізньова // Вісник ЖДУ ім. Івана Франка. – Житомир, 2005. – Вип. 24. – С. 174–176.

    2. Лізньова Н. Ю. Пріоритетні напрями розвитку студентського самоврядування / Н. Ю. Лізньова // Вісник Львівського унів-ту. – Серія педагогічна. – Львів, 2006. – Вип. 21, Ч. 1. – С. 182–189.

    3. Лізньова Н. Ю. Проблеми професійного становлення особистості керівника навчального закладу / Н. Ю. Лізньова // Педагогічний процес: Теорія і практика: зб. наук. праць Інституту психології та педагогіки професійної освіти АПН України. – К.: П/П «ЕКМО», – 2005. – Вип. 2. – С. 85–93.

    4. Лізньова Н. Ю. Студентське самоврядування у вищому навчальному закладі: Соціально-педагогічний аспект / Н. Ю. Лізньова // Педагогічний процес: теорія і практика: зб. наук. пр. Інституту психології та педагогіки професійної освіти АПН України. – К.: П/П «ЕКМО», 2006. – Вип. 1.– С. 138–144.

    5. Сердюк Н. Ю. Конструювання системи формування управлінських умінь майбутнього вчителя у позанавчальній діяльності вищого навчального закладу / Н. Ю. Сердюк // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: наук. монографія / За ред. С.С. Єрмакова – Х.: ХХДАДМ (ХХПІ), 2007. – № 7. – С. 124–128.

    6. Сердюк Н. Ю. Проблеми професійного становлення особистості майбутнього вчителя / Н. Ю. Сердюк // Гуманітарний вісник ДВНЗ “Переяслав-Хмельницький держ. пед. ун-т імені Григорія Сковороди”: наук.-теор. зб. – Переяслав-Хмельницький, 2007. – С. 359–362.

    7. Сердюк Н. Ю. Професійно-орієнтовне навчання ділової іноземної мови студентів економічних спеціальностей / Н. Ю. Сердюк // Економічний вісник університету: зб. наук. пр. за матеріалами І-ої міжнар. наук.-практ. конф. [„Условия экономического роста в странах с рыночной экономикой”] (Переяслав-Хмельницький, 23–24 квіт. 2008 р.). – Вип. 5 – Переяслав-Хмельницький, 2008. – С. 118–121.

    Інші публікації:

    1. Лізньова Н. Ю. Студентське самоврядування у вищому навчальному закладі: Соціально-педагогічний аспект / Н. Ю. Лізньова, С. О. Нікітчина // Гуманітарні проблеми становлення сучасного фахівця: матеріали VIIІ міжнар. наук.-практ. конф. [“Гуманітарні проблеми становлення сучасного фахівця”], (Київ, 22-23 бер. 2007); у 2 т. – Т. 1. – / За заг. ред. А. Г. Гудманяна, О. В. Петренка. – К.: НАУ, 2007. – С. 61–63.

    2. Сердюк Н. Ю. Технологія формування управлінських умінь майбутнього вчителя у позанавчальній діяльності вищого навчального закладу / Н. Ю. Сердюк // Інноваційні педагогічні технології: Теорія та практика використання у вищій школі: [монографія] / [І. І. Доброскок, В. П. Коцур, С. О. Нікітчина та ін.]; наук. ред. В. П. Коцур; укл. О. І. Шапран. – Переяслав-Хмельницький: Вид-во С. В. Карпук, 2008. – С. 225–237.