Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Іванова Роза Хамітівна. Формування цінової стратегії підприємств легкої промисловості: дисертація канд. екон. наук: 08.06.01 / Харківський держ. економічний ун-т. - Х., 2003.



Анотація до роботи:

Іванова Р.Х. Формування цінової стратегії підприємств легкої промисловості. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. - Харківський державний економічний університет, Харків, 2003.

Захищаються результати теоретичних досліджень і методичні рекомендації щодо формування цінової стратегії підприємств легкої промисловості. Запропонована концепція формування цінової стратегії як підсистеми конкурентної та загальної стратегій підприємства. Розроблено класифікації видів цінових стратегій та факторів, що впливають на процес їх формування. Обґрунтовано комплексну методику розробки цінової стратегії підприємств легкої промисловості, методичний підхід та критерії фільтрації стратегічних альтернатив. Для стратегічного позиціонування підприємств застосовано матрицю “приріст частки ринку – тип конкурентної стратегії”. Запропоновані методики: коригування ціни з урахуванням інфляції та визначення оптимального рівня ціни з урахуванням реакції споживачів з використанням методів теорії матричних ігор.

1. Успішній роботі підприємств значною мірою сприяє обґрунтована ефективна цінова стратегія, під якою розуміється система правил і прийомів встановлення та корегування цін на товари для досягнення стратегічних цілей. Специфіка цінової стратегії полягає в тому, що вона охоплює тільки одну з функціональних сфер діяльності підприємства та ідентифікується з суворо визначеним товаром чи товарною групою. В зв’язку з цим підприємство може одночасно реалізувати декілька різних цінових стратегій. Аналіз теорії та практики ціноутворення дозволив розробити узагальнену класифікацію видів цінових стратегій, яка базується на дванадцяти класифікаційних ознаках.

2. Вибір цінової стратегії підприємства легкої промисловості здійснюється з урахуванням дії значної кількості факторів, які мають динамічний характер, знаходяться у взаємодії та можуть бути представлені у вигляді складної ієрархічної системи. Розроблений підхід до класифікації факторів цінової стратегії є синтезом існуючих підходів до факторів ціноутворення, стратегії підприємства та його конкурентоспроможності.

3. Стратегічні цілі та методи ціноутворення, які визначають перелік можливих цінових стратегій, мають відповідати обраним підприємством загальній та конкурентній стратегіям. Оскільки будь-яка конкурентна стратегія базована на певних конкурентних перевагах, особливого значення набуває ефективне використання останніх в цінових стратегіях підприємства. Результати аналізу відповідності цінової стратегії підприємства його загальній та конкурентній стратегіям, подані у матричному вигляді, можуть бути рекомендовані для обґрунтування пакетів можливих цінових стратегій.

4. Запропонована методика формування цінової стратегії підприємства включає в себе шість послідовних етапів: формування системи вихідної інформації, стратегічний аналіз, визначення базового рівня ціни з урахуванням реакції ринку, обґрунтування стратегічних альтернатив, врахування фактору невизначеності та вибір остаточного варіанту цінової стратегії. Застосування на етапі стратегічного аналізу матриці "темпи зростання частки ринку – тип конкурентної стратегії" дозволяє виявити групу найбільш активних конкурентів. Формування набору стратегічних альтернатив доцільно проводити шляхом послідовної фільтрації можливих стратегій за критеріями відповідності стратегіям більш високого рівня ієрархії, фази життєвого циклу товару та припустимого діапазону варіації ціни.

5. Визначення базового рівня ціни на товар з урахуванням можливих стратегій продавців та споживачів може бути представлений у вигляді розв’язання конфлікту інтересів з урахуванням можливості здійснення партнерами спільних дій. Для вирішення цієї задачі запропоновано матричну гру для двох осіб з нульовою сумою, що дає змогу визначити раціональну цінову стратегію продавця, яка гарантує йому максимальний виграш.

6. Сутність ризику цінової стратегії полягає в можливості відхилення від цільового значення показника ціни внаслідок дії факторів зовнішнього та внутрішнього середовища. Для оцінки ймовірності втрат доходу розроблені шкали оцінки, за допомогою яких здійснюється ранжування припустимих цінових стратегій за рівнем ризику їх реалізації. Остаточний варіант цінової стратегії може бути обраний шляхом позиціонування припустимих стратегій в запропонованій матриці "рівень ризику – ефективність", що дозволяє враховувати особистісне сприйняття ризику керівництвом підприємства. Розмір коригування ціни товару в зв’язку з інфляційними процесами має враховувати нерівномірний характер інфляції окремих складових операційних витрат та необхідність розподілу інфляційних втрат між продавцем та споживачем.

7. Обґрунтованість цінової стратегії та ефективність її реалізації значною мірою визначаються складом та якісними характеристиками наявної інформації, яка являє собою підсистему в системі маркетингової інформації. Використання розроблених в дисертації рекомендацій щодо структури інформаційної бази цінової стратегії, організації внутрішньовиробничих інформаційних потоків при обґрунтуванні стратегічних рішень в сфері ціноутворення, методів збору інформації сприятиме забезпеченню її надійності та зниженню ризиків реалізації цінової стратегії підприємства.

Публікації автора:

1. Иванова Р.Х. Взаимосвязь конкурентных и ценовых стратегий // В сб. Вестник Харьковского государственного политехнического университета. Сер. "Новые решения в современных технологиях". – 1999. – Вып. 58. – С. 6-7.

2. Иванова Р.Х. Стратегии ценообразования на разных этапах жизненного цикла товара // Вісник. Харківський державний економічний інститут. Науковий журнал. – 2000. – № 2 (14). – С. 86-87.

3. Иванова Р.Х. Конкурентные преимущества и ценовая стратегия предприятия // Вісник Харківського національного університету, № 456. Серія “Актуальні проблеми сучасної науки в дослідженнях молодих вчених м. Харкова”. Частина 1. – Харків: Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна. – 2000. – С. 95-99.

4. Иванова Р.Х. Игровой подход к рыночному ценообразованию // Экономика промышленности. Экономика Украины на пороге третьего тысячелетия: Сб. науч. тр./ НАН Украины. Ин-т экономики пром-сти. АО "НКМЗ". – Донецк, 2000. – С. 295-299.

5. Иванова Р.Х. Об использовании оптимальных оценок в ценообразовании // Вісник. Харківський державний економічний інститут. Науковий журнал. – 2000. – № 1 (17). – С. 43-47.

6. Иванова Р.Х. Экономическая политика государства и ценовая стратегия предприятия // Вісник. Харківський державний економічний інститут. Науковий журнал. Спецвипуск. – 2001. – № 3 (19). – С. 40-44.

7. Иванова Р.Х. Корректировка цен на товары массового потребления в связи с инфляционными процессами // В зб. наукових праць Східноукраїнського національного університету “Маркетинг: теорія і практика”. – Луганськ: вид. Східноукр. нац. ун-ту, 2001. – С. 38-42.

8. Иванова Р.Х. Основные этапы формирования ценовой стратегии предприятия // В зб. наукових праць “Маркетинг: теорія і практика”, №8, 2002. – Луганськ: СНУ, 2002. – С. 83-87.

9. Иванова Р.Х. Использование матричных методов анализа рынка для обоснования ценовой политики предприятия // В зб. Матеріали III Міжнародної науково-практичної конференції 19-22 травня 1999 року "Маркетинг: теорія і практика". – Київ – Ялта, 1999. – С. 86-87.

10. Іванова Р.Х. Зовнішні фактори цінової стратегії підприємства // В зб. Матеріали Міжрегіональної науково-практичної конференції “Стратегічні напрямки економічного піднесення” 17-18 листопада 1999 року. – Харків: УАДУ(ХФ), 2000. – С. 43-45.

11. Гизатуллин Т.Х., Иванова Р.Х. Проблемы измерения экономического риска в малом бизнесе и минимизация его в коммерческой деятельности // В сб. Материалы Всероссийской научно-практической конференции 16-17 ноября 1999 г. "Теория и практика развития малого предпринимательства в России и пути его совершенствования". – Екатеринбург: Уральский государственный экономический университет, 1999. – С. 76-77.

12. Токарев Ю.Р., Иванова Р.Х. Ценовая политика при реализации конкурентных стратегий // В зб. Управління організацією: діагностика, стратегія, ефективність. Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції. 8-9 квітня 1999 р. – Київ – Трускавець: КНЕУ, НУТУ “КПІ”, ДДПУ, 1999. – С. 123-124.

13. Іванова Р.Х. Врахування інфляції при реалізації цінової стратегії // В зб. Тези доповідей Першої Всеукраїнської науково-практичної конференції “Маркетингові дослідження в Україні” 15-19 травня 2001р. – Ялта – Луганськ: – Вид. СНУ, 2001. – С. 65-66.

14. Иванова Р.Х. Учет и оценка рисков при формировании ценовой стратегии предприятия // В зб. "Теорія і практика управління у трансформаційний період": Тези доповідей Всеукраїнської наук.-практ. конф. (м. Донецьк, 4-6 жовтня 2001 р.) – Т. 3. Промислові підприємства в умовах економічної трансформації. – Донецьк: ІЕП НАН України, 2001. – С. 225-228.

15. Иванова Р.Х. Информационное обеспечение ценовой стратегии предприятия // В сб. "Труды 5-й международной научно-технической конференции "Физические и компьютерные технологии в народном хозяйстве" 28-29 мая 2002 г. – Харьков: ХИПК "ФЭД", 2002. – С. 501-504.

16. Иванова Р.Х. Алгоритм формирования ценовой стратегии предприятия // В зб. Тези доповідей Другої Всеукраїнської науково-практичної конференції “Маркетингові дослідження в Україні” 27-31 травня 2002 р. – Ялта – Луганськ: Вид. СНУ, 2002. – С.73-74.