Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Фінанси, грошовий обіг і кредит


325. Калашнікова Людмила Миколаївна. Формування регіональних фінансів: дис... канд. екон. наук: 08.04.01 / Національна академія держ. податкової служби України. - Ірпінь, 2004.



Анотація до роботи:

Калашнікова Л.М. Формування регіональних фінансів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01 – фінанси, грошовий обіг і кредит. – Національна академія державної податкової служби України, Ірпінь, 2004.

Обґрунтовано новий методологічний структурно-відтворювальний підхід до визначення регіональних фінансів на підставі структуризації загальноекономічних, галузевих, територіальних і індивідуальних відтворювальних процесів. На цій основі визначено елементи, властивості і статус регіональних фінансів як економічної категорії (логічна, організаційна і економічна структура, предмет і об’єкт, критерії оцінки, призначення, завдання, фактори та джерела).

Розроблені методичні положення щодо оцінки й організації регіональних фінансів в системі Індексу регіонального людського розвитку з класифікацією показників та факторів, що визначають їх обсяги та структуру.

Обґрунтовано структурно-логічну схему та процедури формування бюджетних програм на загальноекономічному та регіональних рівня із застосуванням програмно-цільового методу в бюджетному процесі на регіональному та місцевому рівні шляхом визначення підпрограм Програми людського розвитку з введенням додаткової програмної класифікації.

В дисертаційній роботі обґрунтовано вирішення важливої задачі реальної економіки, яка має загальнодержавне значення. Формування регіональних фінансів повинно базуватись на такому розподілі видаткових повноважень між державним та місцевими бюджетами, які повинні бути адекватні структурі територіальних відтворювальних процесів, забезпечуючи завершеність їх кругообігу.

Виконане дослідження дозволяє зробити наступні висновки:

  1. В подальшому удосконаленні та практичній реалізації Концепції державної регіональної політики, положень та заходів Адміністративної реформи наявна зміна парадигми управління регіональним розвитком: від застосування теорії зайнятості, економічного зростання і добробуту до переходу на використання теорії людського розвитку. Відповідно до методики Програми розвитку ООН (ПРООН) людський розвиток визначається показниками: довголіття (або стану здоров’я); рівня знань (або рівня освіти); рівня життя (або добробуту населення).

  2. В Україні вперше серед країн Центральної і Східної Європи та СНД накопичений досвід розробки на основі Концепції людського розвитку нових багатофакторних методів оцінки Індексу людського розвитку на загальнонаціональному рівні та Індексу регіонального людського розвитку на рівні адміністративних областей, а також оцінки тенденцій соціально-економічного розвитку регіонів.

  3. Просторовий сталий розвиток регіону в Концепції людського розвитку базується на визначенні регіону як економічного простору, який охоплює динамічні процеси територіального відтворення та територіальних виробничо-технологічних циклів по випуску продукції та наданню послуг, які відбуваються в межах даної території.

  4. Економічні показники регіону в Концепції людського розвитку стають не тільки функцією виключно природних ресурсів, капіталу та організаційно-технічних факторів, а й результатом реалізації соціального капіталу – освіченості, здоров’я, культури, історичної спадщини населення, свідомості здійснення екологізації в підприємницькій діяльності.

  5. В Україні визначені узагальнюючі індикатори дев’яти основних аспектів людського розвитку на загальнодержавному рівні (демографічний розвиток, розвиток ринку праці, матеріальний добробут населення, умови проживання населення, рівень освіти населення, стан та охорона здоров’я, соціальне середовище, екологічна ситуація, фінансування людського розвитку) та п’ять аспектів людського розвитку на регіональному рівні (макроекономічна ефективність, фінансова сфера, зовнішньоекономічна діяльність, економічна інфраструктура, інвестиційна привабливість регіону).

  6. Перехід в управлінні регіональним розвитком до Концепції людського розвитку передбачає збільшення видатків та інвестицій насамперед в освіту і охорону здоров’я, тому що на регіональні (місцеві) бюджети України припадає від 70 до 90 % витрат, які пов’язані з цими аспектами.

  1. Факторами формування обсягів та структури регіональних фінансових ресурсів пропонується вважати ознаки визначення підпрограм (аспекти людського розвитку) Програми людського розвитку, яку слід вважати центральною серед бюджетних програм на загальнодержавному та регіональних рівнях.

  2. Обставинами факторів формування обсягів та структури регіональних фінансових ресурсів є складові узагальнюючих індикаторів підпрограм, які поділяються на основні показники (використовуються у розрахунках) та профільні показники (визначають зміст людського розвитку).

  3. Параметрами факторів формування обсягів та структури регіональних фінансових ресурсів є показники-стимулятори, зростання яких сприяє збільшенню Індексу регіонального людського розвитку, та показники-дестимулятори, зростання яких супроводжується його зниженням.

  4. Фактори формування регіональних фінансів відображають сукупність обставин як взаємозалежних та перемінних величин, а обставини та параметри факторів – однозначні змінні, або незалежні величини, що повинно враховуватись при складанні кореляційних рівнянь обсягів та структури фінансових ресурсів.

  5. На кожному рівні державного управління економікою за рахунок коштів відповідних бюджетів повинні фінансуватись тільки притаманні їм видатки, які відповідають сутності, змісту та структурі взаємодії загальнодержавних та територіальних відтворювальних процесів.

  6. Формування регіональних фінансових ресурсів передбачає удосконалення розмежування видаткових повноважень на різних рівнях управління. Пропонується привести видатки у відповідність з обсягами та структурою місцевих фінансів, які забезпечують економічний кругообіг територіальних відтворювальних процесів.

  7. Сталий збалансований соціально-економічний розвиток регіону забезпечується відповідністю обсягів та структури регіональних фінансових ресурсів територіальним відтворювальним процесам та циклам і, завдяки цьому, відповідністю видаткових повноважень місцевих органів влади щодо фінансування людського розвитку.

  8. Обсяги та структура регіональних фінансових ресурсів в системі Концепції людського розвитку рекомендується визначати виходячи з необхідності економічного і соціального розвитку регіону: 1) відтворення матеріальної бази соціальної сфери (освіта, охорона здоров’я, соціальний захист і соціальне забезпечення, житлово-комунальне господарство, культура, мистецтво, засоби масової інформації, фізична культура і спорт); 2) відтворення об’єктів зв’язку, телекомунікацій та інформації; 3) відтворення виробничої та дорожньо-транспортної інфраструктури; 4) забезпечення комплексного природокористування та охорони навколишнього природного середовища.

  1. Необхідно законодавчо визначити передачу джерел формування регіональних (місцевих) фінансів відповідно до здійснюваних місцевими органами видів видатків: освіта, охорона здоров’я, соціальний захист і соціальне забезпечення, житлово-комунальне господарство, культура, мистецтво, засоби масової інформації, фізична культура і спорт, охорона навколишнього природного середовища.

Публікації автора:

у наукових фахових виданнях:

  1. Коваль Л.М. Проблеми формування місцевих бюджетів та аналіз їх виконання // Фінанси України. – 1999. - №5. – С.126-129.

    Величко Г.О., Барановська О.Н., Калашнікова Л.М. Проблеми формування місцевих бюджетів // Збірник ОДЕУ, 1999. - №3. – С.175-179 (особистий внесок здобувача – обґрунтування нової економічної постановки вирішення проблеми формування місцевих бюджетів на основі повноважень місцевих органів влади та суті місцевого самоврядування в межах власних фінансових ресурсів (без трансфертів)).

    Пилипів В.В., Калашнікова Л.М. Проблема ренти та рентних платежів при формуванні системи фінансових відносин держави та регіонів України // Вісник КНУТД : Зб.наук. пр. – 2003. – №3. – С.14-20 (особистий внесок здобувача – обгрунтування концептуальної ідеї визначення форми економічного кругообороту в державному та місцевих бюджетах окремо для кожної екоресурсної складової на підставі класифікації територіальних відтворювальних процесів із забезпеченням завершеності натурально-вартісної форми кругообороту відтворення кожної складової екоресурсного платежу).

    Калашнікова Л.М. Основи формування та використання регіональних фінансів // Вісник КНУТД: Зб.наук. пр. – 2004. – №2 (16). – С.91-96.

    в інших виданнях:

    1. Калашнікова Л.М. Особливості бюджетного процесу в органах місцевого самоврядування // Проблеми фінансової політики в Україні. Науково-практична конференція. – К.: НДФІ, 2000. – С.90-92.

    2. Калашнікова Л.М. Деякі питання місцевого самоврядування та регіонального розвитку в Україні // Аналітична записка та підсумкові матеріали п’ятої міжнародної наук. конференції-літньої школи “Проблеми економічної інтеграції України в Європейський союз: європейські студії”. Вісник Тернопільської академії народного господарства. – 2000.- №15-5.- С.273-275.

    3. Калашнікова Л.М. Екоресурсні платежі як складові регіональних фінансів в умовах інноваційного розвитку // Матеріали IV Всеукр. наук.-практ.конференції “Фінансово-економічні проблеми розвитку регіонів України”. – Том І. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С.93-95.

    8. Калашнікова Л.М. Регіональні фінанси: суть, зміст і оцінка (методологічний аспект) // Наукові праці МАУП / Вип.9: Проблеми і перспективи розвитку фінансової системи України. – 2003. – С. 48-50.